AnonymBruker Skrevet 23. mai #21 Del Skrevet 23. mai Petunia2 skrev (33 minutter siden): Jeg sliter med folk. Jeg sliter med at ingen tenker på at vi har ødelagt kloden for våre barn og barnebarn med plast, kjemikalier og dritt. Skjønner ikke åssen folk tenker. Eller tenker folk i det hele tatt? Veit ikke folk nok om hvor dårlig det står til? Er det det? Følger ikke nok med på nyheter? Blir så utrulig oppgitt. Ingen er interessert. Og nettopp derfor går det til h..... Jeg har ikke klima-angst, jeg har klima-sorg. Det er for seint og ikke en kjeft bryr seg. Blir så skuffa over folk. Oppegående folk. Jeg kommer til å holde meg sjøl og alle jeg kjenner ansvarlig for dette til jeg dør. Landet våre besteforeldre bygde for at etterkommerne skulle få et godt liv. Og nå koser vi oss bokstavelig talt ihjel. Jeg skjems. Folk er opptatt av klima, men når de unge begynner å skal slutte med oljeproduksjonen så lurer jeg mer på om folk er totalt historieløse. De skal ha trygdeordninger,gratis skole og sykehus......uten å forstå at det er oljepenger som gjør at vi har det så godt som vi har det. Når mdg skal fase ut dette så fremstår de ikke bare som klimaaktivister, men de fremstår som idioter. Anonymkode: 9e590...1fc 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #22 Del Skrevet 23. mai Petunia2 skrev (Akkurat nå): Det er helt riktig!! Norge må vise vei. Vi har penga til det. og de penga har vi pga oljen, som mange av dere vil vi skal slutte med. En ting er være klimaforkjemper, men det burde ikke være synonymt med å være dum. Anonymkode: 9e590...1fc 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #23 Del Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Er enig med deg at vi har ødelagt kloden vår, problemet til oss nordmenn er at vi tror vi kan redde klimaet ved å kildesortere eller kjøre el-bil..men alt vi gjør er bare en piss i havet når der er milliarder av mennesker i India og Kina som dumper all søpla i elvene. Når jeg leser sånt mister jeg all motivasjon. Np var India og Kina bare et eksempel. Legger ikke all skyld på Asia men lille Norge med 5 mill mennesker kan ikke gjøre en dritt Anonymkode: 4c165...720 Det er ingen som tror det du påstår her. Ja, når du er ett menneske og jeg er ett menneske så vil alt vi gjør som en del av 8 billioner være et piss i havet. Alltid. Og det vil alltid være en eller annen tulling som du kan bruke som unnskyldning for at du "mister motivasjonen". At han gjør det ikke så derfor skal ikke jeg heller er argumentasjon på barnehagenivå. Noen må uansett starte, noen må være først, noen må være flinkest eller flinkere enn andre. Du kan ikke argumentere med at andre ikke er like flink som deg, derfor skal du være like dårlig som dem. Det gir null mening og er bare en unnskyldning for at du ikke gidder. Anonymkode: 584ad...072 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #24 Del Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Folk er opptatt av klima, men når de unge begynner å skal slutte med oljeproduksjonen så lurer jeg mer på om folk er totalt historieløse. De skal ha trygdeordninger,gratis skole og sykehus......uten å forstå at det er oljepenger som gjør at vi har det så godt som vi har det. Når mdg skal fase ut dette så fremstår de ikke bare som klimaaktivister, men de fremstår som idioter. Anonymkode: 9e590...1fc Vi må omstille oss og det har vi verdens beste utgangspunkt for å gjøre. Det får vi til, hvis vi vil det. Anonymkode: 584ad...072 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petunia2 Skrevet 23. mai Forfatter #25 Del Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Folk er opptatt av klima, men når de unge begynner å skal slutte med oljeproduksjonen så lurer jeg mer på om folk er totalt historieløse. De skal ha trygdeordninger,gratis skole og sykehus......uten å forstå at det er oljepenger som gjør at vi har det så godt som vi har det. Når mdg skal fase ut dette så fremstår de ikke bare som klimaaktivister, men de fremstår som idioter. Anonymkode: 9e590...1fc Vi må fase ut olja, ellers går det til Blokksberg. I utfasingsperioden må vi utvikle grønn energi. OG vi må innfinne oss med en lavere levestandard (som feks betyr mindre fra Temu, holde seg til å kjøpe 5 kvalitetsplagg i året og å slutte å bytte ut interiøret hvert halvår), noe vi fint tåler. 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet 23. mai #26 Del Skrevet 23. mai (endret) Rosalilje84 skrev (30 minutter siden): Jeg er ikke heldig. Jeg er psykisk frisk og rasjonell. Jeg er fullstendig klar over hva som skjer, men samtidig skal man jo ha et levelig liv. Sliter du psykisk, må du oppsøke psykolog for hjelp, ikke andre som sliter like mye. Det er vel ikke nødvendigvis de som forholder seg til virkeligheten som er de sykeste.... Jeg synes det er mer rasjonelt å føle sorg over at verden er ødelagt en å fortrenge det. Selv orker jeg ikke helt å ta det in over meg i det daglige, men jeg går ikke rundt å tror det er mitt mest oppegående trek heller. Endret 23. mai av Pippi Lotta 1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 23. mai #27 Del Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet er at i land som faktisk overproduserer barn, har de veldig gammelt syn på menn og kvinner, sex osv. Jeg er for øvrig enig i at enkelte tiltak, som for eksempel den jævla korka på melkepakka, er helt idiotiske og show-off, bare for å vise andre at "vi gjør noe". Anonymkode: 50f98...ed7 Stemmer det, men det er der problemet ligger. Samtidig er vi avhengig av å hente arbeidere fra utlandet fordi vi får for få unger selv, så vi burde jo være glade for det på en måte. Men den voldsomme veksten er for mye. Korken på 1L melkekartongen var ikke et problem, men korken på 1/2L med sjokomelk er det. Det er dette folk går rundt og drikker på farten og som de kaster fra seg. Gjelder vel spesielt bruskorker. Brus er forresten den ene varen nordmenn kjøper mest av. Tenk hvor sykt unødvendig det er. Den skal lages, fraktes, lagres, kjøpes og fraktes hjem. Deretter drikkes den og kroppene våre ødelegges fra innsiden. Vi blir syke, må bruke helsevesenet. Er ineffektive pga sykdom. Det er ikke plass til ineffektive mennesker på en syk planet. Det burde vært rasjonering på sliktsunødvendig søppel som brus.. Men det er igjen i strid med noen rettigheter vi har. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #28 Del Skrevet 23. mai 9 minutter siden, AnonymBruker said: Det må du si til dem som får 10-15 barn. Ikke til normale norske par som får 1-2 barn. Anonymkode: 50f98...ed7 Hjelper ikke om de siste foreldrene gir ungene «siste skrik» i klær laget i Taiwan. Hvor mye co2 måtte det til for å lage dem? Anonymkode: 5d5f3...668 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #29 Del Skrevet 23. mai Petunia2 skrev (28 minutter siden): Jeg sliter med folk. Jeg sliter med at ingen tenker på at vi har ødelagt kloden for våre barn og barnebarn med plast, kjemikalier og dritt. Skjønner ikke åssen folk tenker. Eller tenker folk i det hele tatt? Veit ikke folk nok om hvor dårlig det står til? Er det det? Følger ikke nok med på nyheter? Blir så utrulig oppgitt. Ingen er interessert. Og nettopp derfor går det til h..... Jeg har ikke klima-angst, jeg har klima-sorg. Det er for seint og ikke en kjeft bryr seg. Blir så skuffa over folk. Oppegående folk. Jeg kommer til å holde meg sjøl og alle jeg kjenner ansvarlig for dette til jeg dør. Landet våre besteforeldre bygde for at etterkommerne skulle få et godt liv. Og nå koser vi oss bokstavelig talt ihjel. Jeg skjems. Da bør det bli flere grupperinger som kjemper for det. Det nytter jo ikke å sitte i sofaen å være deprimert over dette. Det finnes jo noen miljøforeninger. Men kanskje ikke nok av dem. Klima krisen ligger jo i mange sider og hvis flere grupper retter krav til kvaliet og påpeker hvilke endringer som må til. Så kan det bli gjort noe. I tilegg å kjøre opplysning til folk flest. Jeg opplever jo at mange er optatt av klima. Men klima tiltak privat er jo en evig jungel det er umulig å vinne over alene. Noen få men dog anonyme setter opp klimavennlige lister over produkter osv. Men mange fler påstår de er det uten at det er helt sant. Fæbrik setter ord på problemet med klima og fast fashion. Men fortatt øker fast fashion raskere enn gjenbruk og etisk produksjon. Vi bestiller jo mer enn noen gang på feks temu og shein. Uten tanke på de som produserer det, hvordan det blir produsert og hvordan det transporteres. Det bør liksom ringe en liten bjelle når en kjole koster 18kr... men de fleste tenker oi, en kjole til 18kr det vil jeg ha. Om den er full av giftige stoffer og at det mest sannsynligvis er produsert av slaver er det ingen som bryr seg noe om. Jeg er like redd for at kriminelle tar over verden som klima problemer. Så hvis du blir så mye deprimert av dette, tenker jeg at du kanskje bør melde deg inn i en aktiv forening og delta pg sette dette på dagsorden. Finne gode måter å engasjere seg på. Og gjøre klimakampen til noe gøy og uten pekefingeren. Pekefinger engasjerer på ingen måte noen Anonymkode: 2db8d...331 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 23. mai #30 Del Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): og de penga har vi pga oljen, som mange av dere vil vi skal slutte med. En ting er være klimaforkjemper, men det burde ikke være synonymt med å være dum. Anonymkode: 9e590...1fc Å pisse i buksa er ikke løsningen. Oljen tar slutt en gang uansett om det er politisk eller fordi ressursene er brukt opp. En plan videre er lurt uansett. Oljen forsvinner ikke før om mange tiår, det er politikerne nå som lyver for oss for å få stemmer ved valg bare. 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #31 Del Skrevet 23. mai Petunia2 skrev (37 minutter siden): Jeg sliter med folk. Jeg sliter med at ingen tenker på at vi har ødelagt kloden for våre barn og barnebarn med plast, kjemikalier og dritt. Skjønner ikke åssen folk tenker. Eller tenker folk i det hele tatt? Veit ikke folk nok om hvor dårlig det står til? Er det det? Følger ikke nok med på nyheter? Blir så utrulig oppgitt. Ingen er interessert. Og nettopp derfor går det til h..... Jeg har ikke klima-angst, jeg har klima-sorg. Det er for seint og ikke en kjeft bryr seg. Blir så skuffa over folk. Oppegående folk. Jeg kommer til å holde meg sjøl og alle jeg kjenner ansvarlig for dette til jeg dør. Landet våre besteforeldre bygde for at etterkommerne skulle få et godt liv. Og nå koser vi oss bokstavelig talt ihjel. Jeg skjems. Ingen klimafornekter eller klimasorg her... Som du sier - det er for sent.. Det var forsent før min tid. Det begrenser seg faktisk hva lille Norge kan gjøre en forskjell på.. Tidlig 2000 skulle alt være plast for å skjerme regnskogen og helst unngå alt av papir, nå skal alt være papir.. Norge er ikke problemet, ei heller løsningen. Ja vi må bidra, men finnes dem som må bidra meget mye mer enn oss.. Jeg lever mitt liv for å sette minst mulig karbonavtrykk etter meg. Og blir meget oppgitt over at man da sitter her med dem som er hysterisk og skriker og har sorg og hva ellers.. Mens EU faktisk motarbeider en av de områdene Norge er verdenslendende i - nemlig panting av flasker. Dagens system i Norge er bevist bedre for miljøet, men likevel skal EU tre nok en forbaska bestemmelse ned over hodet på oss.. Til hvilken nytte? Til hvilken hjelp for klimaet? Nei hysteriet bør ligge andre steder enn i lille Norge. Jeg lever tilfreds og rolig. Så får du holde hvem du vil ansvarlig for hva du enn måtte.. Jeg velger å leve et så godt liv som mulig for meg selv. Anonymkode: 99cda...cf2 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goodtimes Skrevet 23. mai #32 Del Skrevet 23. mai Var på et populært badeområde i går. Store gress sletter ned mot vannet - vi kom ganske sent og de fleste hadde da dratt hjem. Var tydelig at det hadde vært mye folk der, for fy fader, så mye søppel som lå strødd. Det er til og med en egen søppelcontainer tilknyttet området.... Jeg, fruen og mine to venner stakk tilbake til bilen og henta noen blanke søppelsekker som jeg hadde liggende og rydda området. Altså, jeg skjønner ikke hva som går av folk. KAST SØPLA DI I SØPPELBØTTA ELLER TA DEN MED HJEM!! 4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petunia2 Skrevet 23. mai Forfatter #33 Del Skrevet 23. mai Goodtimes skrev (4 minutter siden): Var på et populært badeområde i går. Store gress sletter ned mot vannet - vi kom ganske sent og de fleste hadde da dratt hjem. Var tydelig at det hadde vært mye folk der, for fy fader, så mye søppel som lå strødd. Det er til og med en egen søppelcontainer tilknyttet området.... Jeg, fruen og mine to venner stakk tilbake til bilen og henta noen blanke søppelsekker som jeg hadde liggende og rydda området. Altså, jeg skjønner ikke hva som går av folk. KAST SØPLA DI I SØPPELBØTTA ELLER TA DEN MED HJEM!! Fy fader, en kan lure på åssen folk tenker. Skulle tru alle syns det er fint å komme til søppelfrie strender, men likevel slenger mange fra seg søppel!? Tenker de at "mamma"/noen rydder etter meg? Samme er det langt inne i skogen eller på fjellet. Utrulig. Greit at jeg er FOR samvittighetsfull, men det er jaggu for mange av dem som overhodet ikke tenker i det hele tatt. Folk!!! 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anononyma Skrevet 23. mai #34 Del Skrevet 23. mai Goodtimes skrev (8 minutter siden): Var på et populært badeområde i går. Store gress sletter ned mot vannet - vi kom ganske sent og de fleste hadde da dratt hjem. Var tydelig at det hadde vært mye folk der, for fy fader, så mye søppel som lå strødd. Det er til og med en egen søppelcontainer tilknyttet området.... Jeg, fruen og mine to venner stakk tilbake til bilen og henta noen blanke søppelsekker som jeg hadde liggende og rydda området. Altså, jeg skjønner ikke hva som går av folk. KAST SØPLA DI I SØPPELBØTTA ELLER TA DEN MED HJEM!! Hvis man kunne gitt gråtefjes i stede for tommel opp skulle jeg gitt deg en reaksjon på dette innlegget. Ufatterlig trist at den store hopen nedlater seg til å være så enkle i pappen at de ikke engang greier å ta med seg sin egen søppel. Takk for at dere tok ryddejobben alle andre burde tatt! 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #35 Del Skrevet 23. mai Vi er mange som sørger, og som tar aktive valg for å leve mindre klimafiendtlig. Vi reiser lite, og når vi reiser, prøver vi å være lengre borte og reise klimavennlig fremfor mange småturer med fly. De siste 10 årene har jeg f.eks. tatt fly to ganger. Barna mine, der eldste er 8 år, har ennå ikke tatt fly. Vi bruker klærne våre lenge og reparerer dem, til de er utslitt, framfor å kjøpe nytt. Vi velger kortreist mat framfor langreist innenfor budsjettet vårt og det vi får tak i. Handler noen varer direkte fra bonden. Vi går og sykler i hverdagen der det er mulig å få til. Vi handler ikke masse unødvendig ting på Temu eller andre butikker. Jeg har anlagt en liten kjøkkenhage, og har begynt å dyrke grønnsaker. Unngår kjøpejord og -gjødsel. Håper å utvide etter hvert. Burde sikkert gjort mer enn det jeg gjør, men gjør så godt jeg kan. Går konstant rundt med dårlig samvittighet for å ikke gjøre mer, og det er virkelig ikke bra for meg. Dette er normalt ikke noe jeg snakker om. Du er ikke alene ❤️ Anonymkode: 0b607...262 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petunia2 Skrevet 23. mai Forfatter #36 Del Skrevet 23. mai Mangelen på sinna vindmølle-innlegg gjør at jeg til tross alt er litt happy. 😂 Det er altså et litt annet klientell her enn på Facebook. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petunia2 Skrevet 23. mai Forfatter #37 Del Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi er mange som sørger, og som tar aktive valg for å leve mindre klimafiendtlig. Vi reiser lite, og når vi reiser, prøver vi å være lengre borte og reise klimavennlig fremfor mange småturer med fly. De siste 10 årene har jeg f.eks. tatt fly to ganger. Barna mine, der eldste er 8 år, har ennå ikke tatt fly. Vi bruker klærne våre lenge og reparerer dem, til de er utslitt, framfor å kjøpe nytt. Vi velger kortreist mat framfor langreist innenfor budsjettet vårt og det vi får tak i. Handler noen varer direkte fra bonden. Vi går og sykler i hverdagen der det er mulig å få til. Vi handler ikke masse unødvendig ting på Temu eller andre butikker. Jeg har anlagt en liten kjøkkenhage, og har begynt å dyrke grønnsaker. Unngår kjøpejord og -gjødsel. Håper å utvide etter hvert. Burde sikkert gjort mer enn det jeg gjør, men gjør så godt jeg kan. Går konstant rundt med dårlig samvittighet for å ikke gjøre mer, og det er virkelig ikke bra for meg. Dette er normalt ikke noe jeg snakker om. Du er ikke alene ❤️ Anonymkode: 0b607...262 Jeg gjør det samme som deg. Har også kommet til at jeg bare må gjøre mitt, den innsatsen jeg kan gjøre. Selv om det noen ganger absolutt føles fånyttes, siden vi er så få som bryr seg. Men det er den beste medisin mot motløsheten. Likevel overveldes jeg innimellom av at viljen til å redde jorda er så laber. Og jeg undres over hva som er grunnen. Jeg tror at folk veit for lite om hvordan det står til. Ingen har lest (utdrag fra) FNs klimarapport. Ingen får med seg at økosystemer kollapser, og tenker heller ikke over at vi som mennesker er helt avhengig av naturen for å leve. De skjønner kanskje ikke at etter hvert som områder blir så varme at de ingenting kan leve der, så vil folk flytte på seg og konfliktene øke. Verden vil få matmangel, og våre 3 prosent dyrkbar mark vil hjelpe oss lite. Enn så lenge kan vi betale godt for maten, på bekostning av dem som ikke kan. Nye rapporter viser at man bør begrense inntaket av fisk, ikke øke. Det er for mye kjemikalier i den. Det betyr blant annet at mange millioner mennesker mister matfatet sitt, i områder hvor sjømat er hovedkilden. Skaden på havet er ugjenkallelig. Nanoplasten vil være der til evig tid, og den finner veien inn i våre kropper, senest funnet i plakk i hjernen. Jeg sørger så fælt over framtida til mine barn, selv om jeg prøver å ikke tenke så mye på det. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
A new man Skrevet 23. mai #38 Del Skrevet 23. mai (endret) Det er mange som ikke bryr seg her fordi det vil ikke ha særlig betydning for dem, Hva om gjennomsnittstempraturen i Oslo går opp 5 grader? Det blir som Paris i dag? Det er ingen krise å kunne drikke vin på uterestaurant i april. Fransk flora og fauna er fint. Norge har igjen trukket gullkortet? Det er lett å ignorere hva som skjer i Jacobabad. Klimakrisen er uløselig. Skal fattige land øke sin levestandard vil de forurense mye mer enn kloden tåler. Noen har lansert en løsning om at rike land og mennesker skal dele med de fattige for å unngå dette. «Ingen» går med på noe slikt. Dette er en av tusen ting vi ikke får gjort noe med. Jeg får ikke reddet gislene i Gaza, jeg får ikke stoppet krigen i Ukraina osv osv. Jeg kunne meldt meg som soldat, men gjør ikke det, nøyer meg med å sende noen penger i ny og ne. Da føler jeg meg flink og at jeg bidrar. Når det er sagt, så lever vi ganske miljøvennlig, tar kollektiv/sykkel til jobb, spiser mye frukt og grønt osv. Altså nok til å være godt under snittet på co2 utslipp og igjen føler vi oss flinke. Endret 23. mai av A new man 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fjellglad Skrevet 23. mai #39 Del Skrevet 23. mai (endret) Jeg lar ikke bekymringen for klima ødelegge livet mitt. Med det mener jeg at kloden blir ikke friskere av at jeg bekymrer meg, så jeg lever livet så godt jeg kan, et øyeblikk av gangen. At jeg ikke konstant bekymrer meg eller snakker om klima hele tiden betyr derimot ikke at jeg - vi - ikke har tatt grep i forhold til hvordan vi lever. Vi kjøper mye brukt, kaster så lite mat som mulig, shopper minimalt, kildesorterer, har byttet til elbil og redusert antall flyreiser betraktelig for å nevne noe. Jeg er absolutt bekymret, spesielt for plasten som nå er overalt, til og med i morsmelk. Men jeg har bare ett eneste liv og jeg velger å leve godt, nyte naturen og tilbringe tid med menneskene jeg er glad i heller enn å la meg tynge og bli deprimert av hva vi har gjort med planeten. Det er ikke mye mer jeg kan gjøre enn å redusere mitt eget avtrykk - og det gjør jeg. Endret 23. mai av fjellglad 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Petunia2 Skrevet 23. mai Forfatter #40 Del Skrevet 23. mai fjellglad skrev (1 minutt siden): Jeg lar ikke bekymringen for klima ødelegge livet mitt. Men det mener jeg at kloden blir ikke friskere av at jeg bekymrer meg, så jeg lever livet så godt jeg kan, et øyeblikk av gangen. At jeg ikke konstant bekymrer meg eller snakker om klima hele tiden betyr derimot ikke at jeg - vi - ikke har tatt grep i forhold til hvordan vi lever. Vi kjøper mye brukt, kaster så lite mat som mulig, shopper minimalt, kildesorterer, har byttet til elbil og redusert antall flyreiser betraktelig for å nevne noe. Jeg er absolutt bekymret, spesielt for plasten som nå er overalt, til og med i morsmelk. Men jeg har bare ett eneste liv og jeg velger å leve godt, nyte naturen og tilbringe tid men menneskene jeg er glad i heller enn å la meg tynge og bli deprimert av hva vi har gjort med planeten. Det er ikke mye mer jeg kan gjøre enn å redusere mitt eget avtrykk - og det gjør jeg. Og det er jo det optimale! Gjøre det man kan, men ikke la seg trykke ned! Jeg håper jeg kommer over sorgen, men jeg er en følsom type, så det ligger litt til meg. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå