Gå til innhold

Hvorfor er det ikke en kjeft som bryr seg om klimakrisa?

Petunia2

Anbefalte innlegg

Jeg sliter med folk.
Jeg sliter med at ingen tenker på at vi har ødelagt kloden for våre barn og barnebarn med plast, kjemikalier og dritt.

Skjønner ikke åssen folk tenker. Eller tenker folk i det hele tatt? 

Veit ikke folk nok om hvor dårlig det står til? Er det det? Følger ikke nok med på nyheter?

Blir så utrulig oppgitt. Ingen er interessert. Og nettopp derfor går det til h.....

Jeg har ikke klima-angst, jeg har klima-sorg. Det er for seint og ikke en kjeft bryr seg. 
Blir så skuffa over folk. Oppegående folk.

Jeg kommer til å holde meg sjøl og alle jeg kjenner ansvarlig for dette til jeg dør.

Landet våre besteforeldre bygde for at etterkommerne skulle få et godt liv. Og nå koser vi oss bokstavelig talt ihjel. Jeg skjems.

• Liker 2
  • Hjerte 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Petunia2 skrev (3 minutter siden):

Jeg sliter med folk.
Jeg sliter med at ingen tenker på at vi har ødelagt kloden for våre barn og barnebarn med plast, kjemikalier og dritt.

Skjønner ikke åssen folk tenker. Eller tenker folk i det hele tatt? 

Veit ikke folk nok om hvor dårlig det står til? Er det det? Følger ikke nok med på nyheter?

Blir så utrulig oppgitt. Ingen er interessert. Og nettopp derfor går det til h.....

Jeg har ikke klima-angst, jeg har klima-sorg. Det er for seint og ikke en kjeft bryr seg. 
Blir så skuffa over folk. Oppegående folk.

Jeg kommer til å holde meg sjøl og alle jeg kjenner ansvarlig for dette til jeg dør.

Landet våre besteforeldre bygde for at etterkommerne skulle få et godt liv. Og nå koser vi oss bokstavelig talt ihjel. Jeg skjems.

Jeg er ingen klimafornekter, men sorg gidder jeg ikke. Jeg gidder heller ikke å gå rundt med angst, panikk og skyldfølelse. Jeg gjør samtidig flere tiltak som bidrar til mindre karbonavtrykk enn hvis jeg ikke hadde gjort dem. At du er skuffet fordi folk flest ikke gidder å begrave seg i sorg døgnet rundt og gå med konstant skyldfølelse, er dine egne problemer, ikke alle andres. Du trenger ikke å kose deg i hjel. Du kan flytte ut i skogen, kutte ut kjøtt, sykle og gå i stedet for å bruke bil, aldri reise med buss, båt eller fly og sy dine egne klær på en miljøvennlig måte. Men la nå normale folk være i fred.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (7 minutter siden):

Jeg er ingen klimafornekter, men sorg gidder jeg ikke. Jeg gidder heller ikke å gå rundt med angst, panikk og skyldfølelse. Jeg gjør samtidig flere tiltak som bidrar til mindre karbonavtrykk enn hvis jeg ikke hadde gjort dem. At du er skuffet fordi folk flest ikke gidder å begrave seg i sorg døgnet rundt og gå med konstant skyldfølelse, er dine egne problemer, ikke alle andres. Du trenger ikke å kose deg i hjel. Du kan flytte ut i skogen, kutte ut kjøtt, sykle og gå i stedet for å bruke bil, aldri reise med buss, båt eller fly og sy dine egne klær på en miljøvennlig måte. Men la nå normale folk være i fred.

Du er heldig som ikke er en grubler!

Dette er en helt vanlig holdning blant dem rundt meg. Hører gjerne fra dem som føler som meg.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Petunia2 skrev (Akkurat nå):

Du er heldig som ikke er en grubler!

Dette er en helt vanlig holdning blant dem rundt meg. Hører gjerne fra dem som føler som meg.

Jeg er ikke heldig. Jeg er psykisk frisk og rasjonell. Jeg er fullstendig klar over hva som skjer, men samtidig skal man jo ha et levelig liv. Sliter du psykisk, må du oppsøke psykolog for hjelp, ikke andre som sliter like mye.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er enig med deg at vi har ødelagt kloden vår, problemet til oss nordmenn er at vi tror vi kan redde klimaet ved å kildesortere eller kjøre el-bil..men alt vi gjør er bare en piss i havet når der er milliarder av mennesker i India og Kina som dumper all søpla i elvene.  Når jeg leser sånt mister jeg all motivasjon. Np var India og Kina bare et eksempel. Legger ikke all skyld på Asia men lille Norge med 5 mill mennesker kan ikke gjøre en dritt

Anonymkode: 4c165...720

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke heldig. Jeg er psykisk frisk og rasjonell. Jeg er fullstendig klar over hva som skjer, men samtidig skal man jo ha et levelig liv. Sliter du psykisk, må du oppsøke psykolog for hjelp, ikke andre som sliter like mye.

Dust

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dust

Det er nettopp dine reaksjoner og holdninger som gjør at folk ikke tar deg seriøst. Overskriften din sier "hvorfor bryr ikke en kjeft seg om klimakrisen". Altså. Man trenger ikke å være panisk og ha konstant skyldfølelse for å bry seg. Vi bryr oss, og vi gjør tiltak. Jeg bryr meg også om hjemløse dyr, barn som blir mishandlet og så videre, uten at jeg går rundt med konstant skyldfølelse overfor dyrene eller barna.

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosalilje84 skrev (2 minutter siden):

Det er nettopp dine reaksjoner og holdninger som gjør at folk ikke tar deg seriøst. Overskriften din sier "hvorfor bryr ikke en kjeft seg om klimakrisen". Altså. Man trenger ikke å være panisk og ha konstant skyldfølelse for å bry seg. Vi bryr oss, og vi gjør tiltak. Jeg bryr meg også om hjemløse dyr, barn som blir mishandlet og så videre, uten at jeg går rundt med konstant skyldfølelse overfor dyrene eller barna.

Hvorfor fortsetter du å skrive? Jeg vet at det ikke er mange som føler som meg. Jeg vil høre fra dem som gjør det.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor fortsetter du å skrive? Jeg vet at det ikke er mange som føler som meg. Jeg vil høre fra dem som gjør det.

Og grunnen til at de fleste ikke føler seg som deg, er fordi det er sykelig å føle det slik. Du bør få hjelp. Jeg sier ikke det for å være slem. Men du får ikke det bedre med deg selv av å bli kjent med flere som deg, slik at dere kan bygge opp deres angst og panikk. Det blir bare verre. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er én ting som hadde hjulpet mot klimakrisen. Det har blitt snakket om flere ganger, men blir hysjet ned for ingen, absolutt INGEN vil gjøre noe med det.

Befolkningsveksten. 

I 2022 var vi 7,951 MILLIARDER.
1 januar i år var vi  8,019,876,189 MILLIARDER. 

Man må jo på et tidspunkt faen meg fatte at man ikke kan poppe ut unge etter unge etter unge! De som medvirker mest er de i industrielle land med mer forbruk enn de fleste andre land. Man kan bare ikke ha 3+ unger over hele fjøla om man faktisk vil hjelpe jorden. 

Anonymkode: 5d5f3...668

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får motbør fordi KG faktisk er et diskusjonsforum, ikke et ekkokammer. 

Prøv MDGs sider på FB? 

Endret av A new man
  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar klimakrisa på alvor. Unngår å ta fly, har gjort en del for å kutte ut kjøtt, har to barn (som i hvert fall ikke øker befolkninga). Husholdninga eier 1 bil som står mye i ro. Jeg har et moderat forbruk og stemmer på de jeg mener har en best klimapolitikk.

Strategien min er at jeg tar ansvar for egne handlinger. Om jeg føler fortvilelse eller sorg gjør ikke noe fra eller til, det blir ikke mindre forurensning av det. Hva andre gjør kan jeg ikke gjøre noe med. Og har dermed ikke tenkt å bruke livsenergien min på det heller.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg ts. Jeg kjenner også på en sorg. En sorg over at sønnen min ikke kommer til å få oppleve den verden jeg er vokst opp i. En sorg over massedøden og utryddelsen av arter. Bare det å se en humle gir meg et søkk i hjertet - fordi jeg ser så lite av de! Skjærer, måker, kråker og spurv har blitt kjærkomne innslag i hverdagen - dem er det heldigvis litt å se av! Men fortsetter vi forsvinner de også.

Vi er blitt veganere, bruker kollektivt, forsøker å senke forbruket og lever generelt mye mer klimavennlig enn for bare få år siden. Jeg klarer ikke tanken på å fortsette denne konsumfesten med den prislappen den har.

Jeg bare håper flere ser opp fra mobilen og får med seg det som skjer rundt oss. 27 grader i mai? 10 grader over normalen sa meterologen i går. Ja, det er digg, men hallo, våkn opp folkens!!

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi folk tror at verden ikke trenger gode eksempler, men at alle skal gjøre det samme samtidig.

Det er ganske mange som mener at det er bortkastet med kildesortering i Norge, men de forstår jo ikke at nesten hele poenget er å vise verden forøvrig at det er mulig med et slikt system. Og en haug andre miljøtiltak (ser bort ifra de tiltakene som bare er grønnvasking).

Noen må vise vei og Norge er tydeligvis et av de landene som er best skikket til dette ettersom vi faktisk gjør noe. Alle land som gjør noe og som prøver å forbedre ting er med på utviklingen, uansett hvor få mennesker som bor i landet. Det er mulighetene og endringene som skal vises frem for resten av verden.

...

En annen ting er nok også at befolkningsveksten er for formidabel. Det er ganske sykt at det fortsatt ikke gjøres noe med dette. Hadde man virkelig gått inn for å gjøre noe her så bryter man noen menneskerettigheter. Men det er veien å gå. Vi biter oss litt i ræva her, ved at alle nåtidens menneskers rettigheter til å få barn nettopp ødelegger for de som fødes. Ironisk.

Endret av Blåttvann
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slutt å popp ut unger. Jo flere unger folk får jo større blir klimakrisen😉 

Anonymkode: e6e0f...efd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er én ting som hadde hjulpet mot klimakrisen. Det har blitt snakket om flere ganger, men blir hysjet ned for ingen, absolutt INGEN vil gjøre noe med det.

Befolkningsveksten. 

I 2022 var vi 7,951 MILLIARDER.
1 januar i år var vi  8,019,876,189 MILLIARDER. 

Man må jo på et tidspunkt faen meg fatte at man ikke kan poppe ut unge etter unge etter unge! De som medvirker mest er de i industrielle land med mer forbruk enn de fleste andre land. Man kan bare ikke ha 3+ unger over hele fjøla om man faktisk vil hjelpe jorden. 

Anonymkode: 5d5f3...668

De fleste i vestlige land får færre barn enn det trengs for å opprettholde befolkningen. Dette gjelder også Norge, der snitt per kvinne er under 2. Altså, blir det født færre norske barn enn det dør norske voksne.

Samtidig får mange i land rammet av sult og ekstrem fattigdom, svært mange barn. 

Anonymkode: 50f98...ed7

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Slutt å popp ut unger. Jo flere unger folk får jo større blir klimakrisen😉 

Anonymkode: e6e0f...efd

Det må du si til dem som får 10-15 barn. Ikke til normale norske par som får 1-2 barn.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anononyma skrev (1 minutt siden):

Jeg forstår deg ts. Jeg kjenner også på en sorg. En sorg over at sønnen min ikke kommer til å få oppleve den verden jeg er vokst opp i. En sorg over massedøden og utryddelsen av arter. Bare det å se en humle gir meg et søkk i hjertet - fordi jeg ser så lite av de! Skjærer, måker, kråker og spurv har blitt kjærkomne innslag i hverdagen - dem er det heldigvis litt å se av! Men fortsetter vi forsvinner de også.

Vi er blitt veganere, bruker kollektivt, forsøker å senke forbruket og lever generelt mye mer klimavennlig enn for bare få år siden. Jeg klarer ikke tanken på å fortsette denne konsumfesten med den prislappen den har.

Jeg bare håper flere ser opp fra mobilen og får med seg det som skjer rundt oss. 27 grader i mai? 10 grader over normalen sa meterologen i går. Ja, det er digg, men hallo, våkn opp folkens!!

Ja, det er en stor sorg. Og med det følger stor frustrasjon over at vi ikke greier å stoppe det. Nettopp fordi aaaalt for få bryr seg. Jeg greier ikke å la frustrasjonen ligge. Fordi jeg syns det er så leit at ungene ikke får oppleve en rein og frisk klode, med alle arter og all natur som vi hadde da vi var små. Søkket i magen er så gjenkjennelig.

Politikerne vil aldri tørre å ta de nødvendige grepa, fordi regler som demper vårt forbruk og vår kos vil gjøre at de aldri blir gjenvalgt. Derfor holder jeg mannen i gata like mye ansvarlig som de politiske systema.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Blåttvann skrev (3 minutter siden):

Fordi folk tror at verden ikke trenger gode eksempler, men at alle skal gjøre det samme samtidig.

Det er ganske mange som mener at det er bortkastet med kildesortering i Norge, men de forstår jo ikke at nesten hele poenget er å vise verden forøvrig at det er mulig med et slikt system. Og e æn haug andre miljøtiltak (ser bort ifra de tiltakene som bare er grønnvasking).

Noen må vise vei og Norge er tydeligvis et av de landene som er best skikket til dette ettersom vi faktisk gjør noe. Alle land som gjør noe og som prøver å forbedre ting er med på utviklingen, uansett hvor få mennesker som bor i landet. Det er mulighetene som skal vises frem.

...

En annen ting er nok også at befolkningsveksten er for formidabel. Det er ganske sykt at det fortsatt ikke gjøres noe med dette, for det er visst en menneskerett å få barn. Hadde man virkelig gått inn for å gjøre noe her så bryter man noen menneskerettigheter. Men det er veien å gå. Vi biter oss litt i ræva her.

Problemet er at i land som faktisk overproduserer barn, har de veldig gammelt syn på menn og kvinner, sex osv. 

Jeg er for øvrig enig i at enkelte tiltak, som for eksempel den jævla korka på melkepakka, er helt idiotiske og show-off, bare for å vise andre at "vi gjør noe".

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåttvann skrev (5 minutter siden):

Det er ganske mange som mener at det er bortkastet med kildesortering i Norge, men de forstår jo ikke at nesten hele poenget er å vise verden forøvrig at det er mulig med et slikt system. Og en haug andre miljøtiltak (ser bort ifra de tiltakene som bare er grønnvasking).

Noen må vise vei og Norge er tydeligvis et av de landene som er best skikket til dette ettersom vi faktisk gjør noe. Alle land som gjør noe og som prøver å forbedre ting er med på utviklingen, uansett hvor få mennesker som bor i landet. Det er mulighetene og endringene som skal vises frem for resten av verden.

...

En annen ting er nok også at befolkningsveksten er for formidabel. Det er ganske sykt at det fortsatt ikke gjøres noe med dette. Hadde man virkelig gått inn for å gjøre noe her så bryter man noen menneskerettigheter. Men det er veien å gå. Vi biter oss litt i ræva her.

Det er helt riktig!! Norge må vise vei. Vi har penga til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...