Gå til innhold

Har du hatt noen opplevelser med spøkelser eller romvesener? Som gjør at du har tenk at de finnes?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ok, du har byttet ord du bruker på dette fordi 'spøkelser' og 'gjenferd' på en måte har blitt litt for barnslig? Det var vanlige ord før, med det er mulig et alternative miljøet synes det gir noe mer kredibilitet å bruke 'energier' da. Det er litt rart for 'energi' er jo i utgangspunktet noe helt annet, men ord endrer jo betydning med tiden.

Anonymkode: 29af2...8e4

Du er klar over at begrepet energi brukes i mange forskjellige kontekster? Så jeg aner ikke hvilken type energi du mener, når du påstår at det betyr noe helt annet i utgangspunktet. 

Jeg syns ikke spøkelser eller gjenferd blir for barnslig, jeg skjønner ikke hvor du fikk det fra? Litt fri tolkning, kanskje?

Anonymkode: 3ee05...722

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

On 5/22/2024 at 6:51 PM, AnonymBruker said:

Noen opplevelser du ikke kan forklare på en annen måte?

Anonymkode: c1cb2...f2c

Jepp, det har eg, høge banke/trampe lydar, inne i eit hus, lenge, ingen andre folk der, og eg fant ingen naturleg forklaring, men kan jo så klart ha vore ein forklaring eg ikkje fant...

Endret av Trallalala
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 31.5.2024 den 20.50):

Du er klar over at begrepet energi brukes i mange forskjellige kontekster? Så jeg aner ikke hvilken type energi du mener, når du påstår at det betyr noe helt annet i utgangspunktet. 

Jeg syns ikke spøkelser eller gjenferd blir for barnslig, jeg skjønner ikke hvor du fikk det fra? Litt fri tolkning, kanskje?

Anonymkode: 3ee05...722

Fordi 'energi' aldri var noe som ble brukt om spøkelser og gjenferd tidligere før for noen år siden. Så begynte alternative miljøer å snakke om 'energier' tydeligvis ane hva det er for noe.

Dette er energi. https://snl.no/energi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Capitan Fracassa skrev (På 30.5.2024 den 18.44):

Og siden det et tro og overbevisning som gjelder, ender vi opp med mange forskjellige, direkte motstridende religioner og utallige trosretninger inne disse. Alle disse kan umulig være sanne, men siden de religiøse ikke bryr seg om bevis, ender de med å tro på mye som ikke er sant, selv om alle sammen selvsagt tror at akkurat deres tro er rett og at alle de andre tar feil… 

Ja, det finnes mange forskjellige religioner. For mange vil det du skriver være et dilemma, men jeg vil tro at for de fleste er dette forskjellige innganger til den samme troen.

Capitan Fracassa skrev (På 30.5.2024 den 18.44):

Gjelder ikke det samme med religion og guder? Hvis guden(e) du tror på ikke på noen måte påvirker hendelser i vår verden, er de jo på alle måter identisk med å være ikke-eksisterende.

Neida, du kan godt tro på noe du ikke kan bevise. Det er jo egentlig basisen i religion. I hvert fall de fleste religioner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har flere opplevelser som gjør at jeg tror på ånder / spøkelser, har også fortalt flere historier i andre tråder. Jeg har sett både kjente og ukjente, på måter som overbeviser meg om at det ikke var innbilning. Aldri opplevd noe skummelt. Er ellers godt voksen, godt utdannet og et normalt, stabilt menneske vil jeg påstå 😊

Anonymkode: 4097d...b15

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.5.2024 den 18.51):

Noen opplevelser du ikke kan forklare på en annen måte?

Anonymkode: c1cb2...f2c

Ja, jeg har hatt et par opplevelser som gjør at jeg er sikker på at ånder/gjenferd/spøkelser eksisterer. 

Når jeg var en liten jente, så var jeg i sengen min på rommet mitt. Jeg våkner opp av at noe eller noen skriker som bare det inne på rommet mitt. Og jeg kunne "pinpointe" hvor i rommet det kom fra. Det var bare det at jeg kunne ikke se noen. Jeg holdt meg for ørene til skrikingen sluttet. Jeg sa dette til foreldrene mine og de tullet og sa at jeg kanskje hadde hørt en stukket gris, dvs at de trodde at jeg innbilte meg dette. Det skjedde mye rart i huset vi bodde i når jeg var liten jente.  

I et annet hus vi bodde i når jeg var tenåring og det var kun meg og mine foreldre som bodde der, så var det sånn at jeg hørte fottrinn i første etasje mens jeg var i andre etasje og omvendt. Noen ganger så hørtes det også ut som om springen på badet i første etasje var på mens dette skjedde. Jeg var alene i huset når dette skjedde. En morgen i samme huset, så våknet jeg opp og jeg hadde en ganske ekkel følelse. Som om at det var noe vondt/demonisk i rommet mitt med meg. Jeg følte at jeg bare måtte forte meg ut av huset. 

En annen gang så var jeg og en venninne på tur i et område rett ved hvor hun bodde. En barneskole som var der hadde brent ned for mange mange år siden. Og mens vi gikk mot det stedet hvor skolen hadde vært, så så jeg noe foran oss. En gjennomsiktig figur som jeg så i et øyeblikk. Figuren forsvant i svingen foran oss og jeg løp bort. Jeg beskrev hva jeg så til venninnen min og hun sa at hun hadde sett den samme figuren tidligere, ned til det samme blå plagget.... Det var rykter om at denne figuren var en kvinnelig lærer ved barneskolen som brant ned. 

Jeg har også hatt en ut av kroppen opplevelse. Jeg husker den fremdeles ganske godt og spesielt følelsen av sjelen min som ble dradd tilbake til kroppen min. Jeg husker jeg så meg selv ligge i sengen rett før jeg kom tilbake. 

Så jeg tror at det finnes mer mellom himmel og jord enn vi vet. Jeg er en sterk troende av det. Jeg har flere bøker om emnet. Ingen kan overbevise meg om noe annet.  

Endret av Kittykat
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Kittykat skrev (2 timer siden):

Jeg har også hatt en ut av kroppen opplevelse. Jeg husker den fremdeles ganske godt og spesielt følelsen av sjelen min som ble dradd tilbake til kroppen min. Jeg husker jeg så meg selv ligge i sengen rett før jeg kom tilbake. 

Da du ble dratt tilbake til kroppen, opplevde du det som om at du gjorde det selv, med bevisstheten din på en måte? Eller var det utenfor din kontroll? Og hvordan vil du beskrive den følelsen av å bli dratt tilbake? Var den følelsen lokalisert et spesifikt sted i kroppen? 

Du trenger ikke å svare hvis ikke du vil. Har hatt en del erfaringer med dette selv og er litt over gjennomsnittlig interessert i å høre andres erfaringer 😅

Anonymkode: e8694...f0c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Da du ble dratt tilbake til kroppen, opplevde du det som om at du gjorde det selv, med bevisstheten din på en måte? Eller var det utenfor din kontroll? Og hvordan vil du beskrive den følelsen av å bli dratt tilbake? Var den følelsen lokalisert et spesifikt sted i kroppen? 

Du trenger ikke å svare hvis ikke du vil. Har hatt en del erfaringer med dette selv og er litt over gjennomsnittlig interessert i å høre andres erfaringer 😅

Jeg følte ikke at jeg gjorde det selv. Det var utenfor min kontroll, mener jeg. Å bli dratt tilbake skjedde så fort. Det var mest som et slags sug, i hele kroppen. Jeg "bråvåknet" i det sjelen min kom tilbake i kroppen min. Etterpå lå jeg litt i sengen for å summe meg litt etter hva jeg nettopp opplevde.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
AnonymBruker

Jeg har opplevd mange ting som gjør meg overbevist om at det finnes mye mellom himmel og jord. Som liten satt min avdøde oldemor på rommet mitt og sang Den fyste song eg høyra fekk. Far min kunne bare første verset, men jeg kunne alle før jeg kunne lese.  Når vi gikk ut til skolebussen stod det en mann i skråningen og fulgte med oss, men barna fra nabohuset som jeg gikk i følge med så han ikke. På benken utenfor kirkegården sitter det en kone og gråter, men når jeg går bort til henne forsvinner hun. Når jeg studerte og satt på biblioteket på Gløshaugen, gikk det en mann tvers gjennom bokhyllene - så han flere ganger, osv. Jeg er teknisk utdannet og i full jobb, har ingen tegn på vrangforestillinger utenom at jeg innimellom ser disse som ikke andre ser. 99 % av gangene holder jeg det også helt for meg selv. Av og til undres jeg om mange andre også ser ting, som de velger å ikke si til andre, fordi vi vet at da høres vi hakkende galne ut? 

Anonymkode: c27e5...6bc

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har opplevd mange ting som gjør meg overbevist om at det finnes mye mellom himmel og jord. Som liten satt min avdøde oldemor på rommet mitt og sang Den fyste song eg høyra fekk. Far min kunne bare første verset, men jeg kunne alle før jeg kunne lese.  Når vi gikk ut til skolebussen stod det en mann i skråningen og fulgte med oss, men barna fra nabohuset som jeg gikk i følge med så han ikke. På benken utenfor kirkegården sitter det en kone og gråter, men når jeg går bort til henne forsvinner hun. Når jeg studerte og satt på biblioteket på Gløshaugen, gikk det en mann tvers gjennom bokhyllene - så han flere ganger, osv. Jeg er teknisk utdannet og i full jobb, har ingen tegn på vrangforestillinger utenom at jeg innimellom ser disse som ikke andre ser. 99 % av gangene holder jeg det også helt for meg selv. Av og til undres jeg om mange andre også ser ting, som de velger å ikke si til andre, fordi vi vet at da høres vi hakkende galne ut? 

Her har du i hvert fall en til som sjeldent sier noe om opplevelsene sine, i frykt for at folk skal tro at jeg er sprø 😅 Mistenker at vi er mange, ja. Takk for at du delte din opplevelse.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Av og til undres jeg om mange andre også ser ting, som de velger å ikke si til andre, fordi vi vet at da høres vi hakkende galne ut? 

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Her har du i hvert fall en til som sjeldent sier noe om opplevelsene sine, i frykt for at folk skal tro at jeg er sprø 😅 Mistenker at vi er mange, ja. Takk for at du delte din opplevelse.

Eg trur også at det er mange som ser slike ting og opplever andre "uforklarlige" fenomen, men som ikkje deler det i frykt for at folk skal tru dei er rablande galne. ❤️ 

Anonymkode: db0d7...4d3

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 10.44):

Eg trur også at det er mange som ser slike ting og opplever andre "uforklarlige" fenomen, men som ikkje deler det i frykt for at folk skal tru dei er rablande galne. ❤️ 

Anonymkode: db0d7...4d3

Det kan være, men jeg tror også noe av problemet er at når folk opplever ting de ikke forstår så konkluderer de i samme slengen med at dette var en UFO eller dette var et spøkelse. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Det kan være, men jeg tror også noe av problemet er at når folk opplever ting de ikke forstår så konkluderer de i samme slengen med at dette var en UFO eller dette var et spøkelse. 

Det er jo nettopp pga slike nedlatende holdninger at jeg ikke sier noe, det er nesten verre enn dersom du bare trodde jeg var gal, jeg er for dum til å utelukke huslyder, vind eller liknende. Siden jeg var liten har jeg med jevne mellomrom sett uforklarlige personer, ikke skygger / knirkelyder / ting i øyekroken, men folk som ser ut som du og jeg. De kan ikke bortforklarest som hverken det ene eller andre, da må jeg hallusinere. Dette er jeg forsåvidt åpen for, men det er litt snodig at jeg i 40-årene da ikke har andre symptomer, og er helt normal ellers? Og ikke hallusinerer i hytt og vær, men ofte det samme på et gitt sted? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Dette er jeg forsåvidt åpen for, men det er litt snodig at jeg i 40-årene da ikke har andre symptomer, og er helt normal ellers? Og ikke hallusinerer i hytt og vær, men ofte det samme på et gitt sted? 

Jeg skal ikke forsøke å gjette på hva det er du opplever, men en ting er jeg overbevist om:

Det er mye mindre snodig at et oppegående menneske hallusinerer enn at det finnes  overnaturlig vesener som aldri lar seg dokumentere, men bare viser seg vagt for noen utvalgte. Det er snodig det. 

At mennesker kan hallusinere, finnes det mye dokumentasjon og bevis for. Overnaturlige vesener som viser seg for noen, finnes det ingen bevis for, bare udokumenterte anekdoter, og burde dermed være mye mer snodig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja opplever når noen nære har dødt, så har jeg kjent tilstedeværelsen av de spesielt sterkest dagene etter de har dødt.

Anonymkode: 6aaf0...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Like etter jeg fikk beskjed om at bestevinna mi var død landet et hvit due på ledningen utenfor vinduet mitt. Da skjønte jeg at det faktisk var sant at hun var død. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Capitan Fracassa skrev (21 timer siden):

Jeg skal ikke forsøke å gjette på hva det er du opplever, men en ting er jeg overbevist om:

Det er mye mindre snodig at et oppegående menneske hallusinerer enn at det finnes  overnaturlig vesener som aldri lar seg dokumentere, men bare viser seg vagt for noen utvalgte. Det er snodig det. 

At mennesker kan hallusinere, finnes det mye dokumentasjon og bevis for. Overnaturlige vesener som viser seg for noen, finnes det ingen bevis for, bare udokumenterte anekdoter, og burde dermed være mye mer snodig. 

Men for meg oppleves det helt naturlig, det har som sagt skjedd så lenge jeg kan huske. Og av og til ser jeg disse menneskene som jeg ikke hadde visst hvordan ser ut, men så stemmer det med folk det kan være. Feks første gang jeg var med en studievenninne hjem ( i en annen landsdel enn min, ingen kjennskap til hennes slekt ). Det stod en mann ved låven og fulgte med på oss, jeg forstod hva han var og bare overså. Når vi kom inn i gangen hang det bilde av han, oldefar hennes. Er hallusinasjoner slik? Da må jeg ha tilbakevirkende hallusinasjoner, at jeg innbiller meg ting og plasserer de falskt tilbake i hukommelsen? Igjen mulig, men burde jeg ikke være «rar» på andre måter også?  Når jeg var helt liten trodde jeg også at alle kunne se de, før jeg lærte meg til at andre trodde jeg løy og fantaserte og begynte å holde det for meg selv. Så for min del oppleves det bare som noe jeg kan av meg selv, som ikke alle kan - nesten som at søsteren min kan rulle på tunga og lee på ørene, mens jeg ikke kan. Men for all del, jeg er egentlig ikke ute etter å prøve å overbevise noen, jeg vet ikke om jeg hadde trodd på det selv dersom rollene var motsatt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men for meg oppleves det helt naturlig, det har som sagt skjedd så lenge jeg kan huske. Og av og til ser jeg disse menneskene som jeg ikke hadde visst hvordan ser ut, men så stemmer det med folk det kan være. Feks første gang jeg var med en studievenninne hjem ( i en annen landsdel enn min, ingen kjennskap til hennes slekt ). Det stod en mann ved låven og fulgte med på oss, jeg forstod hva han var og bare overså. Når vi kom inn i gangen hang det bilde av han, oldefar hennes. Er hallusinasjoner slik? Da må jeg ha tilbakevirkende hallusinasjoner, at jeg innbiller meg ting og plasserer de falskt tilbake i hukommelsen? Igjen mulig, men burde jeg ikke være «rar» på andre måter også?  Når jeg var helt liten trodde jeg også at alle kunne se de, før jeg lærte meg til at andre trodde jeg løy og fantaserte og begynte å holde det for meg selv. Så for min del oppleves det bare som noe jeg kan av meg selv, som ikke alle kan - nesten som at søsteren min kan rulle på tunga og lee på ørene, mens jeg ikke kan. Men for all del, jeg er egentlig ikke ute etter å prøve å overbevise noen, jeg vet ikke om jeg hadde trodd på det selv dersom rollene var motsatt. 

Det var en dårlig sammenlikning ang rulle tungen. Poenget er at jeg føler ikke de «viser» seg for meg, de bare er der og noen ser de og mange ikke. Det er mer som å se farger kontra være fargeblind - fargene på spekteret er der jo alltid, men noen ser de bare ikke. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 7.8.2024 den 18.53):

Det er jo nettopp pga slike nedlatende holdninger at jeg ikke sier noe, det er nesten verre enn dersom du bare trodde jeg var gal, jeg er for dum til å utelukke huslyder, vind eller liknende. Siden jeg var liten har jeg med jevne mellomrom sett uforklarlige personer, ikke skygger / knirkelyder / ting i øyekroken, men folk som ser ut som du og jeg. De kan ikke bortforklarest som hverken det ene eller andre, da må jeg hallusinere. Dette er jeg forsåvidt åpen for, men det er litt snodig at jeg i 40-årene da ikke har andre symptomer, og er helt normal ellers? Og ikke hallusinerer i hytt og vær, men ofte det samme på et gitt sted? 

Beklager at du trodde jeg mente det nedlatende. Det var ikke meningen. Jeg forstår at vi alle kan oppleve ting vi ikke kan forklare. Problemet, om det er det, begynner når vi å konkluderer med at det vi opplevde var UFO, spøkelse, etc.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...