Gå til innhold

Hva er det med folk som ikke bruker smilefjes og emojis?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sparkling_Pink skrev (Akkurat nå):

Emojis er som hieroglyfer, et billedspråk jeg ikke har opplæring i. Jeg unngår å bruke det mest mulig.

Du har sett emoji filmen på Netflix 

Anonymkode: 36f8f...63f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du har sett emoji filmen på Netflix 

Anonymkode: 36f8f...63f

Nei

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hailly

Jeg har sett en del sette hjerte bak spydigheter her inne. Og latterfjes blir brukt likedan. 

Jeg synes det er bedre å formidle følelser med språket. 

Jeg synes det noe veldig fint ved å skrive

- nå lo jeg meg halvt ihjel av det du sa. 

- det du sa nå gjorde meg trist. 

- jeg er glad i deg. 

Etnisk norske bør holde seg unna de lettvinte fjesa og si hva de føler i stedet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en av dem som ikke bruker emojis når jeg skriver. Emojis bruker jeg kun med venner/familie. Jeg oppfatter Emojis som useriøst og uhøytidlig, og blir bekymret over folk som ikke kan kommunisere med vanlige setninger lenger. 

Anonymkode: 89bac...51a

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker emojis, som de fleste andre. Men synes egentlig det brukes for mye. Jeg slenger noen ganger på smile-emojis på slutten for ikke å virke sur. Og det er jo egentlig helt teit, at man på en måte må bevise med en emoji at man ikke er sur. Det har gått litt langt. Men det er jo et i-landsproblem, så ikke noe man engasjerer seg nok i til å prøve å forandre.

Anonymkode: 592ab...1ba

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 5/21/2024 at 11:15 PM, AnonymBruker said:

For meg havner sånne folk i sosialt-tilbakestående-kategorien. Blir rett og slett provosert over at det går an 😂

Dette i meldingsutveksling mellom andre foreldre på Facebook og Messenger. 

Skjønner at noen blir provosert av meg og. Men jeg lurer seriøst på hvorfor enkelte i 30-årene ikke kan legge på et smilefjes i ny og ne 🤭

Og seriøst (igjen) så oppsøker jeg ikke sånne ubilde folk, ofte viser det seg at de ikke smiler IRL heller 🤢

Anonymkode: ed6b7...221

Her kan jeg svare :) 

Smilefjes bruker du til nære venner og kjente f.eks disse: 😁❤️😡👄

Ønsker man og ha en profesjonell relasjon så bruker man ikke slike symboler, vi er ikke på ungdomsskolen lenger, vi er voksne.

Og da oppfører man seg deretter.

Jeg bruker ALDRI smilefjes eller noe annet dritt i meldinger med andre voksne fordi da vil jeg fremstå som litt ''enkel'' hvis du skjønner hva jeg mener.

Anonymkode: 3f2fd...1a1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/21/2024 at 11:15 PM, AnonymBruker said:

For meg havner sånne folk i sosialt-tilbakestående-kategorien. Blir rett og slett provosert over at det går an 😂

Skjønner at noen blir provosert av meg og. Men jeg lurer seriøst på hvorfor enkelte i 30-årene ikke kan legge på et smilefjes i ny og ne 🤭

Og seriøst (igjen) så oppsøker jeg ikke sånne ubilde folk, ofte viser det seg at de ikke smiler IRL heller 🤢

Ifølge denne artikkelen så bruker du emojiene helt feil.

Anonymkode: 3f2fd...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker emojis, det er mindre jobb å bare slenge på en eller flere for å være sikker på at tonen i meldingen forstås rett, eller som en forsterker. Og det er hyggelig å sende hjerter til barna mine, selv om jeg selvfølgelig både sier og skriver «elsker deg» også. Likevel er det god øvelse å ikke bruke dem, jeg tenker nøyere igjennom hvordan jeg formulerer meg.

Jeg datet en mann som konsekvent aldri bukte dem (til meg i hvert fall, forøvrig forfatter og ganske sikkert ikke psykopat, muligens litt pompøs), da gikk det litt sport i å ikke bruke dem tilbake. På jobb er det mye smilefjes i interne mailer, jeg sender tilbake om en kunde bruker det først (ganske uformell bransje).

Husker faktisk første gang jeg fikk en jobbmail med en smiley, det er sikkert 25 år siden, vi var fortsatt på :-). Jeg tenker at det er en del av språket i 2024, selv om det er helt frivillig, men 🙂 er for psykopater 😄. Punktum kommer jeg nok aldri til å slutte med.

Anonymkode: 0f561...9f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er gammel, hater det, men forstår at det er nødvendig nå. Jeg savner bokmål som på 80-tallet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg prøver å skrive hyggelige meldinger uten emojis, men jeg synes det er vanskelig. For meg er det helt naturlig å slenge på et smile fjes hvis jeg skriver en hyggelig melding. Lar jeg være, føler jeg at meldingen er skikkelig sur og passiv aggressiv. Jeg innser at det ikke er tilfelle for de fleste, men for min del sitter den følelsen dypt.

Anonymkode: 4a8b2...569

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått litt langt hvis man begynner å innbille seg at avsender er sur eller passiv-aggressiv dersom vedkommende ikke bruker emojis. Blir det neste i utviklingen at legen/NAV/Skatteetaten må krydre kommunikasjon med emojis også, så ingen føler seg støtt?

Jeg kan godt bruke emojis i veldig uformelle sammenhenger, men synes det derimot virker veldig useriøst og litt barnslig når noen bruker mye emojis.  Litt sånn som de som misbruker utropstegn eller skriver … etter hver tredje setning. Eller sier «liksom» når de egentlig prøver å uttrykke noe viktig.

Jeg smiler masse IRL, men behøver ikke å spamme kommunikasjonen med masse smile-emojis i tide og utide.

Anonymkode: 4ce9c...a6a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

De to værste emojiene og få er 🙂 og 👍🏼OG ENDA VÆRRE DENNE :  )  . Da er folk sure ass

Anonymkode: b746c...35e

Flaks vi ikke tekster da,da hadde du fått tommel opp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.5.2024 den 9.05):

Jeg hadde blitt mer usikker av slike tvetydigheter enn en ren tekst.

Anonymkode: fa9ec...c39

Enig! 

Jeg synes også at de som bruker mest emojier ofte framstår passiv-aggressive og/eller usympatiske. Jeg forstår heller ikke hva eller hvordan jeg skal svare, så ender som regel med å prøve å kopiere stilen til den som skriver til meg eller slenge på en « :)» (uten hermetegn). 

Anonymkode: 8b838...71c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/22/2024 at 8:07 AM, AnonymBruker said:

Emojier er er barnslige umodne mennesker.

Anonymkode: d7e51...104

Nehei. Når man tør å være barnslig, det er da man er voksen 0733230C-AA81-4C31-B60F-2DCDAFC630B3.gif.397e512ac3be5311eb6567be51ca0fde.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

IMG_0643.webp

Anonymkode: 5f7e7...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Erfarenmann skrev (På 22.5.2024 den 9.37):

Jeg har lyst å snu spørsmålet og spør "hva er det med folk som bruker alle disse emojiene". Er de veldig usikre? Har de svake kognitive evner? Takler de i det hele tatt å lese en normal bok? 

Særlig sånne som TS som bruker le seg ihjel-fjes etter å ha sagt noe seriøst eller kritisk. Hva er det for noe? Er du sosiopat?

Her om dagen hørte jeg at hvis man skriver en melding og setter punktum etter meldingen da er man passiv agressiv. Vet ikke om jeg skal le eller grine. Det er bare gramatikk, liksom. Den samme gramatikken som vi har lært de siste 100 år.

Da dere en bolle, dere emoji-troll, få nesa ut av mobilen og kjenn på den ekte verden, der det finnes ekte følelser.

Virker snart som en ikke ska bruke tegnsetting lenger. Jeg har prøvd å lære mine barn dette. Noe og spesped har vært opptatt av. Årsak mange glemmer komma og punktum. Og dermed blir tekst og vanskeligere å lese og å tolke. Selv sliter jeg med både rettskriving og til tider tegnsetting pga dysleksi,  noe ungdommene her i huset gjør også. Jeg ser selv at jeg sliter når tekster er uten tegnsetting og med masse forskjellige smilefjes.

Anonymkode: cc554...b8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er helt normalt både å bruke emojis og å ikke bruke det. Og i formell tekst, så bruker jeg ihvertfall ikke det. Mange har også vokst opp i en tid hvor det ikke ble brukt, og også at skriving for det meste foregikk med penn/blyant og papir. Evt. skrivemaskin (ja, jeg er nesten 50). Da jeg begynte å bruke PC til å kommunisere med andre (irc, e-post, etc) så brukte vi mye smilefjes. Men da med tegnene kolon, bindestrek og parantes

Anonymkode: fd844...47e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker man emojier etter ungdomsskolen? Jeg klarer ikke å ta voksne folk som sender hjerter og smilefjes alvorlig.

Anonymkode: c6047...8f1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er barnslig og sukkersøtt  med de hjertene og smileyface  i tide og utide. 

Bruker det kun på" venninner"/ bekjente som bruker masse sånn selv og  blir fornærmet  og grubler  om det ikke er 😍 i slutten av en setning ( og ja jeg syns d er en kognitiv svikt  og umoden usikkerhet som tolker et enkelt setning  basert på  emojier.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2024 den 23.15):

Hehe, men, er man mindre sosialt oppegående da, når man ikke trenger hjelp i form av emojis? Bruker man ikke dem som støttekrykker fordi man er ikke er så sosialt oppegående?? 

🤔🤔🤔🤔🤔🤔🧐🧐🧐🧐🧐🧐🧐🥸🥸🥸🥸🥸🥸🥸🥸🥸🫢🫢🫢🫢🫢🫢🫢😬😬😬😬😬😬😬🫨🫨🫨🫨🫨🫨🫨🫨😧😧😧😧😧😧😵😵😵😵😵😵

Anonymkode: 7f2c5...8b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...