AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #1 Skrevet 21. mai 2024 Har et vennepar som er overvektig og nå er på god vei til å videreføre dette til barnet. Ungen er 4 år og alle måltider inntas foran skjerm, for ellers spiser hun ikke (dette er noe foreldrene mener). Helt siden hun var baby har det vært masing om at hun spiser for lite. I dag var vi ved stranden og ungen ankom med is. Deretter var det chips mens grillen ble varm. Da pølsene var ferdig spiste ungen en halv hot dog og var deretter mett (ikke rart med chips og is innabords). Foreldrene finner frem youtube og sier at hun må spise opp. Etter noen minutter foran skjerm og med konstant mas om å spise, vil ungen absolutt bade slik de andre barna. Det hele ender med hylgråt, sinte foreldre og deretter time out i bilen. Sier man noe eller bare ser det skje? Anonymkode: 00b82...843 6 6 3
mommyaka Skrevet 21. mai 2024 #2 Skrevet 21. mai 2024 La det være...dette høres da ikke ille ut...har du barn selv? 7
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #3 Skrevet 21. mai 2024 mommyaka skrev (2 minutter siden): La det være...dette høres da ikke ille ut...har du barn selv? Ja, barn på samme alder. Og jo, det er ille. Er du kanskje av samme type? Man tvangsforer ikke et barn foran en skjerm. Anonymkode: 00b82...843 36 9
Gjest Luksusbia Skrevet 21. mai 2024 #4 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har et vennepar som er overvektig og nå er på god vei til å videreføre dette til barnet. Ungen er 4 år og alle måltider inntas foran skjerm, for ellers spiser hun ikke (dette er noe foreldrene mener). Helt siden hun var baby har det vært masing om at hun spiser for lite. I dag var vi ved stranden og ungen ankom med is. Deretter var det chips mens grillen ble varm. Da pølsene var ferdig spiste ungen en halv hot dog og var deretter mett (ikke rart med chips og is innabords). Foreldrene finner frem youtube og sier at hun må spise opp. Etter noen minutter foran skjerm og med konstant mas om å spise, vil ungen absolutt bade slik de andre barna. Det hele ender med hylgråt, sinte foreldre og deretter time out i bilen. Sier man noe eller bare ser det skje? Anonymkode: 00b82...843 Fikk 4- åringen time out for å ikke spise opp hot dog? Dette er vanskelig, men mas om mat er virkelig ikke innafor og jeg ville vurdert å si noe til moren/ foreldrene. Is, chips og hot dog er jo veldig lite sunn mat til hverdags. Men du må nesten vurdere hvor mye du sjal si og på hvilken måte. Skjerm og barn bør i høyeste grad begrenses, samtidig er det jo ikke ulovlig heller. Gråt barnet fordi de tvang hen til å spise opp? Det er veldig dumt å kjefte/ straffe små barn fordi da lærer de at metthet/ sult singnaler skal undertrykkes..
mommyaka Skrevet 21. mai 2024 #5 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Ja, barn på samme alder. Og jo, det er ille. Er du kanskje av samme type? Man tvangsforer ikke et barn foran en skjerm. Anonymkode: 00b82...843 Nei jeg tvangs forer ikke. Har en på 5
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #6 Skrevet 21. mai 2024 Luksusbia skrev (Akkurat nå): Fikk 4- åringen time out for å ikke spise opp hot dog? Dette er vanskelig, men mas om mat er virkelig ikke innafor og jeg ville vurdert å si noe til moren/ foreldrene. Is, chips og hot dog er jo veldig lite sunn mat til hverdags. Men du må nesten vurdere hvor mye du sjal si og på hvilken måte. Skjerm og barn bør i høyeste grad begrenses, samtidig er det jo ikke ulovlig heller. Gråt barnet fordi de tvang hen til å spise opp? Det er veldig dumt å kjefte/ straffe små barn fordi da lærer de at metthet/ sult singnaler skal undertrykkes.. Barnet gråt fordi det var mett og ble tvunget til å spise videre mens de andre gikk for å bade. Anonymkode: 00b82...843 3 16 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #7 Skrevet 21. mai 2024 mommyaka skrev (Akkurat nå): Nei jeg tvangs forer ikke. Har en på 5 Som plasseres foran skjerm ved måltider? Godt jobbet som forelder. Anonymkode: 00b82...843 4
Gjest Luksusbia Skrevet 21. mai 2024 #8 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Barnet gråt fordi det var mett og ble tvunget til å spise videre mens de andre gikk for å bade. Anonymkode: 00b82...843 Hadde jeg vært der hadde jeg nok sprukket/ tatt mor til side å kjeftet på henne. Hadde ikke kommentert vekt, men hadde spurt om hun virkelig trengte å tvinge ungen sin til å utebli fra bading som jo er hele grunnen til å møtes på stranda, hvorfor skjønner ikke folk at barn har mindre magesekk? Og i varmen også?
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #9 Skrevet 21. mai 2024 "Ungen min spiser ikke uten skjerm" den hører jeg desverre altfor mye fra andre foreldre. Selfølgelig spiser barnet om det blir sulten nok! Det er bare foreldre som ikke har tålmodighet til grensesetting. Off... Åsså sitter barnet der da, og trekker i seg kanskje altfor mye, mister matglede, smaker nesten ikke på maten, bare trøkker innpå. Hva er det med dagen tafatte foreldre?? Har småbarn selv altså. Ikke søren om de får sitte med skjerm når det er måltider. Anonymkode: c64f1...709 4 9
katties Skrevet 21. mai 2024 #10 Skrevet 21. mai 2024 Fæle greier.... synes det er skikkelig uting å ikke gidde å sørge for at barna har god helse, og de bommer jo totalt. 5 2
tussi84 Skrevet 21. mai 2024 #11 Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja, barn på samme alder. Og jo, det er ille. Er du kanskje av samme type? Man tvangsforer ikke et barn foran en skjerm. Anonymkode: 00b82...843 Vi fikk faktisk en stund beskjed fra helsestasjonen å sette barnet foran skjermen mens det spiste. Grunnen var at barnet vårt stappet inn mat veldig raskt, så en del kom opp igjen. Med skjermen spiste barnet mer sakte og kontrollert. Trenger ikke skjermen lenger nå så ofte siden han har blitt litt mer moden og eldre, men det kan være ting du ikke vet om som gjør At foreldrene tar dette valget. Det kan være at de er bekymret for noe vedr spising/nok mat til barnet. Kanskje ikke is og chips var det beste valget her foran maten, men det tilsier jo ikke at det er sånn hver dag. 2 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #12 Skrevet 21. mai 2024 Luksusbia skrev (2 timer siden): Fikk 4- åringen time out for å ikke spise opp hot dog? Dette er vanskelig, men mas om mat er virkelig ikke innafor og jeg ville vurdert å si noe til moren/ foreldrene. Is, chips og hot dog er jo veldig lite sunn mat til hverdags. Men du må nesten vurdere hvor mye du sjal si og på hvilken måte. Skjerm og barn bør i høyeste grad begrenses, samtidig er det jo ikke ulovlig heller. Gråt barnet fordi de tvang hen til å spise opp? Det er veldig dumt å kjefte/ straffe små barn fordi da lærer de at metthet/ sult singnaler skal undertrykkes.. Enig i denne og ts, dette er jo å direkte påføre barnet spisevansker og usunt forhold til mat. Barn skal aldri presses til å spise på denne måten og is, chips og pølser bør absolutt ikke være hverdagsmat selv m barnet er kresent. Dette er selskapsmat og kan føre til dårlig helse/tannhelse på sikt. Ts, jeg ville tatt opp tema med venneparet på en vennlig måte. Gjerne på melding. Hadde ikke klart å ha skylapper på i mens vennene mine påførte barnet sitt spisevansker. Tåler de ikke å høre det får det bare være. Du har ihvertfall prøvd Anonymkode: 8381b...afa 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #13 Skrevet 21. mai 2024 Enig med deg ts. Jeg er feit som en julegris, ikke bra, men jeg er voksen og bestemmer dette selv. Barna derimot kan ikke kontrollere sunn og usunn mat de får i seg. Foran ungene mine har jeg alltid bare spist og drukket sunt og vi har holdt oss til " normale" regler vedrørende lørdagsgodt og kos på merkedager. Det usunne jeg har proppet i meg utenom har jeg inntatt når dem ikke er tilstede, nettopp for å gi dem sunne vaner som jeg dessverre ikke mestrer selv. Og dette med skjerm er noe av det dummeste jeg har hørt. Man skal aldri introdusere den skjermen for barn under måltider før de er midtveis i barneskolen. Først da er de gamle nok til å se verdien av at hele familien samles foran TVen under tacokvelden i ny og ne og ser et famileprogram sammen. Anonymkode: be1ad...b26 1 2 6
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #14 Skrevet 22. mai 2024 Høres jo helt forferdelig å straffe barnet, for å ikke spise. Når barnet tydeligvis er mett. Hadde jeg og spist is, potetgull og en halv pølse, så hadde jeg vært mett. De må jo kutte ut det usunne. Og barn har varierende matlyst, noen ganger spiser de mye, og andre ganger lite. Jeg er overvektig, og mor. Men barna mine har alltid fått sunn mat, og kun godteri på lørdager. På sommeren så lager jeg is av smoothie, så de kan få en is hver dag. Nå er jeg selv bare glad i sunn mat, liker ikke junk. Men jeg er veldig glad i søtsaker, og har lav forbrenning. Men de søtsakene spiser jeg når barna ikke ser. Barna mine skal få sunne vaner. Anonymkode: 55636...508 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #15 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): AnonymBruker skrev (8 timer siden): Som plasseres foran skjerm ved måltider? Godt jobbet som forelder. Anonymkode: 00b82...843 Ja vår gjør detv og det med velsignelse fra helsepersonell forviss spiste barnet litt mer. Så klapp igjen du Anonymkode: 07ef3...516 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #16 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): "Ungen min spiser ikke uten skjerm" den hører jeg desverre altfor mye fra andre foreldre. Selfølgelig spiser barnet om det blir sulten nok! Det er bare foreldre som ikke har tålmodighet til grensesetting. Off... Åsså sitter barnet der da, og trekker i seg kanskje altfor mye, mister matglede, smaker nesten ikke på maten, bare trøkker innpå. Hva er det med dagen tafatte foreldre?? Har småbarn selv altså. Ikke søren om de får sitte med skjerm når det er måltider. Anonymkode: c64f1...709 Nei selvsagt gjør ikkke alle barn det , dette kommer fra foreldre som har null innsikt! Anonymkode: 07ef3...516 4
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #17 Skrevet 22. mai 2024 Luksusbia skrev (8 timer siden): Hadde jeg vært der hadde jeg nok sprukket/ tatt mor til side å kjeftet på henne. Hadde ikke kommentert vekt, men hadde spurt om hun virkelig trengte å tvinge ungen sin til å utebli fra bading som jo er hele grunnen til å møtes på stranda, hvorfor skjønner ikke folk at barn har mindre magesekk? Og i varmen også? Sjarmerende å kjefte da gitt Anonymkode: 07ef3...516 2
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #18 Skrevet 22. mai 2024 Luksusbia skrev (8 timer siden): Fikk 4- åringen time out for å ikke spise opp hot dog? Dette er vanskelig, men mas om mat er virkelig ikke innafor og jeg ville vurdert å si noe til moren/ foreldrene. Is, chips og hot dog er jo veldig lite sunn mat til hverdags. Men du må nesten vurdere hvor mye du sjal si og på hvilken måte. Skjerm og barn bør i høyeste grad begrenses, samtidig er det jo ikke ulovlig heller. Gråt barnet fordi de tvang hen til å spise opp? Det er veldig dumt å kjefte/ straffe små barn fordi da lærer de at metthet/ sult singnaler skal undertrykkes.. Man dør ikke av å spise det innimellom her , eneste jeg reagerer på er tvangsforing Anonymkode: 07ef3...516 5
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #19 Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): "Ungen min spiser ikke uten skjerm" den hører jeg desverre altfor mye fra andre foreldre. Selfølgelig spiser barnet om det blir sulten nok! Det er bare foreldre som ikke har tålmodighet til grensesetting. Off... Åsså sitter barnet der da, og trekker i seg kanskje altfor mye, mister matglede, smaker nesten ikke på maten, bare trøkker innpå. Hva er det med dagen tafatte foreldre?? Har småbarn selv altså. Ikke søren om de får sitte med skjerm når det er måltider. Anonymkode: c64f1...709 Det er forskjell på barn. Vi har to. Første har aldri hatt problemer med matlysten, der må vi heller begrense enn å "pushe" på mat. Andre har rett og slett ikke tid til å spise. Er på grensen til undervektig hele tiden, noe legen har påpekt at vi må jobbe med. Og vi jobber med det! Hun starter alltid måltidet uten skjerm. Men da er hun veldig, veldig raskt ferdig. Har ikke tid eller ork til å spise. Men så får hun skjerm da (til min store skam, men det funker!). Plutselig kan hun spise tre ganger så mye som hun gjorde i utgangspunktet. Og med dette holder vi henne rett overfor undervektig. Hadde vi ikke gjort dette, hadde det ikke vært noe igjen av henne. Og vi er lite strenge på hva hun kan spise. Vi gir alltid sunn og næringsrik mat først og fremst. Men har hun en dag hvor hun omtrent nekter å spise, ja, da får hun nugatti på brødskiva. Anonymkode: a3309...131 3 1
venus24 Skrevet 22. mai 2024 #20 Skrevet 22. mai 2024 (endret) Luksusbia skrev (8 timer siden): Hadde jeg vært der hadde jeg nok sprukket/ tatt mor til side å kjeftet på henne. Hvorfor spesifikt mor? Det er snakk om et foreldrepar - to mennesker. Er det sånn at mor har større ansvar for barnet enn far? Endret 22. mai 2024 av venus24 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå