Gå til innhold

Vil en japaner oppleve rasisme i Norge?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, jeg tror ikke noen fra det fjerne Østen er særlig utsatt rasisme i Norge.

I Norge er rasismen først og fremst rettet mot muslimer. I det siste også mot jøder. 

Anonymkode: 7ee24...819

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dette er meg da…

tror ikke jeg legger merke til en japaner blandt folk på gaten, folk er folk

Anonymkode: 29847...5ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at høyt utdannede asiatere opplever mindre rasisme fordi de omgås personer som intellektuelt er av samme kaliber. 

Anonymkode: a9d62...446

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Norge i 2024 er det kun hvite Nordmenn født og oppvokst her, som blir utsatt for rasisme!  Trist, men sant.

Anonymkode: 36930...f24

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at mye av rasismen som utøves i Norge ikke kommer fra etniske nordmenn. Det er også noe man må ha i bakhodet.

Anonymkode: e7039...1c4

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spør han heller om en nordmann vil oppleve rasisme i Japan. Japan er et av det mest rasistiske landet som finnes! 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 5/22/2024 at 7:30 AM, AnonymBruker said:

Kanskje ikke så mye "pell deg hjem dit du kommer fra"-rasisme, men vil nok oppleve fordommer, forutimntatthet og klønete kommentarer som avslører hva folk egentlig tenker, i tillegg til ren uvitenhet. Og problemer med å bli fullt akseptert og integrert. Det opplever vel de fleste utenlandske som ikke kan det lokale språket.

Anonymkode: effc2...bed

Her har du svaret, TS. Stemmer også ganske godt med det mannen min har opplevd i Norge, han er også fra Øst-Asia. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 21.5.2024 den 20.21):

Jeg spør fordi jeg har en kompis fra Japan som har fått et jobbtilbud her og kunne tenkt seg å bli værende en stund. Han har blitt fascinert av Norge på grunn av ting jeg har fortalt og kunne tenkt seg å oppleve landet selv, før han flytter tilbake til Japan igjen. Han er høyt utdannet, snakker tre språk flytende og har bodd i andre land enn Japan, så han har ingen problemer med å finne seg til rette i en annen kultur. Jeg er bare nervøs for alt jeg har lest at han kommer til å bli utsatt for rasisme fordi han ikke har europeisk utseende.

Anonymkode: 6fa21...aa3

Det er noen grunn til at han skal oppleve rasisme 😊

Anonymkode: d7efd...df8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det er noen grunn til at han skal oppleve rasisme 😊

Det er INGEN grunn ….

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VetAlt skrev (16 timer siden):

Spør han heller om en nordmann vil oppleve rasisme i Japan. Japan er et av det mest rasistiske landet som finnes! 

Begynner å bli litt oppgitt over denne kommentaren. Det er vel ikke han sin feil at det finnes rasisme i Japan? Burde han straffes for det mener du? Han er veldig inkluderende selv og en utadvendt type. Lett å bli kjent med. Han har heller ikke hatt en typisk japansk oppvekst, siden han er halvt japaner/taiwaneser, og har bodd en del steder utenfor Japan. Det er heller ikke han som har tatt opp rasisme spørsmålet. Det er jeg som lurer på det.

Det virker som om dette er et svært ømtålig spørsmål siden en del av de som svarer her blir veldig defensive. Jeg har aldri sagt at Norge er et veldig rasistisk land, og vet at rasisme kan forekomme over alt i verden. Jeg er bare nysgjerrig på hvordan det oppleves å være øst-asiatisk i Norge.

Anonymkode: 6fa21...aa3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...