Gå til innhold

Noen som har kommet gjennom overgangsalderen uten hormoner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er 56 år og har aldri merket noe til overgangs alderen. Kun ved at mensen ble borte når jeg var 52. Ikke en eneste plage . Heldigvis , spesielt når jeg ser hvordan noen venninner har hatt/har det

Anonymkode: 03b7c...c48

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kom meg gjennom uten hjelp av lege og medisiner. Tok et par år. Brukte etter hvert Gevita She Overgangsalder fra apoteket, og det hjalp veldig. Var egentlig bare hetetokter som plagde meg.

Anonymkode: f9343...217

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OA er mattmatikk, eller brøk. 1/3 kjenner ingenting, 1/3 har bare litt plager og 1/3 har så streke plager at noen ramler ut av yrkeslivet.

Jeg er så uheldig å vere blant de siste. Har brukt hormonbehandling i ca 7 mnd nå og klarer meg ikke uten. Stresser innmari med at jeg får ikke tak i mer av dette når jeg går tom om to mnd. 

Dere er heldige dere som ikke trenger tilskudd, men tro meg - noen (som meg) har så elendig livskvalitet pga østrogenmangel, at jeg lurte nesten på hva som var vitsen med hverdagen.

Dette forsvat sammen med alle andre plangene da jeg begynte med HRT. 

Anonymkode: 06995...706

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gikk på p- sprøyten. Tok den  til mensen forsvant helt. Ingen problemer med overgangen. Eneste endringen er at jeg ikke fryser like lett som før.

Anonymkode: ed48a...d41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vil du fortelle hva slags bivirkninger du hadde? Jeg spør fordi de fleste skriver bare at de måtte slutte eller ikke kan ta hormontilskudd pga bivirkninger, men ingen skriver hva de bivirkningene er som de opplever.

Anonymkode: 5d050...920

Det kan jeg;  Tungpusthet, press mot brystet og hjertet gikk amok med masse ekstra slag, varte i ukesvis. Intens kløe i hårfestet, øyenbryn og "under etasjen". Da mener jeg intens. Ved slutten av bortfallsblødningene luktet det grusomt av underlivet. Var redd de i nærheten av meg ville merke noe. Hudutslett, dvs små røde blemmer med litt gulaktig væske inni på overkropp, mest armer og legger. Har reagert før med kraftig elveblest på medisin, tenker det er litt av samme greie. Plutselig overfølsom for sol, til tross for høy faktor. Ansiktshuden reagerte med svi/stikking og det brant i huden, rød og hissig. Stygge pigmentflekker til tross for spf50, og unngikk sol på det sterkeste. Sterke reaksjoner på histaminer, feks jordbær som jeg har spist i alle år. Ødem i ankler/håndledd og vektøkning. Greit nok, er slank, men fikk et pløsete utseende. Fikk nok etter 3 mnd. og sluttet.  Dette var Novofem tabletter, har skjønt i ettertid at tabletter gir kraftigste bivirkninger også, men jeg er visstnok ikke kommet så langt i fasen at andre plaster/spray er aktuelt. Leste i boka til Enger at hun kun skriver ut resept på spray/plaster, det må jo være en god grunn til at hun gjør det. Det hjalp mot leddsmerter, håret ble kjempetykt, kraftigere øyenbryn.. var noen fordeler også. Spenstigere hud, brystene ble faktisk mindre.. har aldri hatt hetetokter, fikk dette for leddsmerter og nedstemthet. Mulig jeg prøver en siste gang om 6-12 mnd og mindre/mildere dose. Akkurat nå vil jeg ha en lang pause fra dette.

Anonymkode: 97612...9d2

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har vært superheldig! Fikk menstruasjon veldig tidlig og hadde siste ved ca 54 års alder. Nå 60 år.

Har knapt hatt hetetokter og ingen problemer med tørre slimhinner.

Benytte heller ingen "alternative" produkter fra helsekost.

Anonymkode: 79b86...e83

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg er 56 år og har aldri merket noe til overgangs alderen. Kun ved at mensen ble borte når jeg var 52. Ikke en eneste plage . Heldigvis , spesielt når jeg ser hvordan noen venninner har hatt/har det

Anonymkode: 03b7c...c48

Da er du veldig heldig!

Anonymkode: 7191c...e48

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Ja, har vært superheldig! Fikk menstruasjon veldig tidlig og hadde siste ved ca 54 års alder. Nå 60 år.

Har knapt hatt hetetokter og ingen problemer med tørre slimhinner.

Benytte heller ingen "alternative" produkter fra helsekost.

Anonymkode: 79b86...e83

Hva er grunnen til det tror du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 12.17):

Er litt lei av denne glorifiseringen av hormontilskudd.  Og ja, har lest boka til Helena Enger. Vet det hjelper mot mye og mange får det bedre. Prøvde selv hormontabletter, fastlegen som pushet på faktisk, men sluttet pga bivirkningene. Det snakkes lite om bivirkningene, bare om hvor fantastisk dette er. Og det provoserer meg veldig! Jeg tar ikke dette for at det skal trigge min autoimmune sykdom jeg strever med å holde i sjakk i hverdagen. Bivirkningene skremte meg, selv om legen hysjet dem bort. 

Anonymkode: 97612...9d2

Det er plaster eller spray som anbefales som tas opp gjennom huden. Ikke tabletter. 

Anonymkode: 15f5e...cef

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...

Dere med plager. Trener dere? Styrketrening og sunt kosthold kan hjelpe. Vinterbad, vitaminer, løfte vekter, søvn og rent kosthold. Holde vekten i sjakk. Dette kan også forbedre livskvaliteten. 

Anonymkode: 8f6c3...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte ikke hormoner. Hele dritten var over på 2-3 mnd. Eneste jeg plages med var hetetokter, holdt nærmest på å krepere da de sto på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eva-Lena skrev (8 minutter siden):

Jeg brukte ikke hormoner. Hele dritten var over på 2-3 mnd. Eneste jeg plages med var hetetokter, holdt nærmest på å krepere da de sto på.

Jeg er der nå. Grusomt i stell på jobb. Hele kroppen blir 50 grader og jeg vil bare ha kald luft. Trening hjelper meg enda, men aner ikke om toktene kommer til å bli verre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er der nå. Grusomt i stell på jobb. Hele kroppen blir 50 grader og jeg vil bare ha kald luft. Trening hjelper meg enda, men aner ikke om toktene kommer til å bli verre.

Håper du blir fort ferdig 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 17.04):

OA er mattmatikk, eller brøk. 1/3 kjenner ingenting, 1/3 har bare litt plager og 1/3 har så streke plager at noen ramler ut av yrkeslivet.

Jeg er så uheldig å vere blant de siste. Har brukt hormonbehandling i ca 7 mnd nå og klarer meg ikke uten. Stresser innmari med at jeg får ikke tak i mer av dette når jeg går tom om to mnd. 

Dere er heldige dere som ikke trenger tilskudd, men tro meg - noen (som meg) har så elendig livskvalitet pga østrogenmangel, at jeg lurte nesten på hva som var vitsen med hverdagen.

Dette forsvat sammen med alle andre plangene da jeg begynte med HRT. 

Anonymkode: 06995...706

Da er du heldig som tåler hormonbehandling.

Jeg skulle gjerne tatt det, men får veldig sterke bivirkninger av østrogen som migrene, kvalme og brystsmerter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (På 22.5.2024 den 9.05):

Jeg tøffer meg ikke. Jeg bare synes ikke at jeg trenger det. 

Samme her. Jeg bare rir det ut. 

Anonymkode: f5fac...8ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...