Gå til innhold

Noen som har kommet gjennom overgangsalderen uten hormoner?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Usikker på om den begynner å nærme seg. Har også hatt noen andre belastninger, som kan forklare plagene mine.

Drar dere til fastlege for å ta blodprøve? Og så analyseres den?

Anonymkode: 4e9dc...c8e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva tenker du, finnes det de som tar blodprøver men som ikke analyserer prøven? 

Anonymkode: c380c...a78

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må ikke det akkurat, min mor var aldri til legen for det, klarte seg fint. Samme med hennes mor faktisk, og søster. Mulig litt genetisk betinget hvor mye plager man får, men det er mange som ikke bruker noe ja. 

Anonymkode: 33e2e...95b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på det samme. Er lei hetetokter, kvalme, lite søvn, flat i følelser og hjertebank. 🤕😩

Anonymkode: 8f6c3...433

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja

Anonymkode: 4c96e...e88

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar ikke hormoner. Plagdes av sterk svettelukt, men en god del løste det. Så blir jeg varm noen ganger om dagen, men ikke verre enn at jeg tåler det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor ikke ta hormomer?Alle plagene skyldes en mangel i kroppen, en alvorlig en for mange. Hormonene beskytter mot langt verre sykdommer enn de har rykte for å kunne forårsake. Man tar vitaminer hvis man mangler og blir dårlig, men overgangsalder og påfølgende lidelser skal man "tøffe seg" gjennom, med da økt fare for tarmkreft,hjerte/kar sykdommer, benskjørhet, alzheimer og diabetes, for å nevne noen...

Anonymkode: e26ea...fbe

  • Liker 3
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke noe valg, hormonfølsom kreft gjør at jeg ikke kan ta noe. Må ta medisin og  tabletter som hindrer østrogen i kroppen så min overgang kan dobles. Bivirkningene av medisinene ligner overgangplagene, pluss at jeg er i den alderen naturlig. Grusomt til tider, men det går jo bra til slutt. 

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor ikke ta hormomer?Alle plagene skyldes en mangel i kroppen, en alvorlig en for mange. Hormonene beskytter mot langt verre sykdommer enn de har rykte for å kunne forårsake. Man tar vitaminer hvis man mangler og blir dårlig, men overgangsalder og påfølgende lidelser skal man "tøffe seg" gjennom, med da økt fare for tarmkreft,hjerte/kar sykdommer, benskjørhet, alzheimer og diabetes, for å nevne noen...

Anonymkode: e26ea...fbe

Jeg tøffer meg ikke. Jeg bare synes ikke at jeg trenger det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (På 22.5.2024 den 9.05):

Jeg tøffer meg ikke. Jeg bare synes ikke at jeg trenger det. 

Samme her, jeg har ingen behov for hormoner for å fungere, er passert 50 å har vært i overgangsalderen i ca 3 år. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle gjerne tatt østrogen for å få tilbake slimhinnene i underlivet, og alt det andre som er på halv åtte, men jeg får så sterk bivirkninger, selv av disse små Vagifem stikkpillene, så jeg fungerer ikke.

Minst to ganger måtte jeg oppsøke legevakten med mistanke om hjerteinfarkt, men så har det bare vært sterke bivirkninger.

Anonymkode: 7191c...e48

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trengte heller ikke. Merka i grunnen lite/ingenting bortsett fra at mensen ble borte. Deilig.

Anonymkode: bc8ed...ba3

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.5.2024 den 8.56):

Hvorfor ikke ta hormomer?Alle plagene skyldes en mangel i kroppen, en alvorlig en for mange. Hormonene beskytter mot langt verre sykdommer enn de har rykte for å kunne forårsake. Man tar vitaminer hvis man mangler og blir dårlig, men overgangsalder og påfølgende lidelser skal man "tøffe seg" gjennom, med da økt fare for tarmkreft,hjerte/kar sykdommer, benskjørhet, alzheimer og diabetes, for å nevne noen...

Anonymkode: e26ea...fbe

Fordi det er kreftfremkallende. 

Anonymkode: e431a...926

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Fordi det er kreftfremkallende. 

Anonymkode: e431a...926

Nei. En drink er mer kreftfremkallende. Dere bruker gammel, utdatert forskning. Det beskytter mot kreftformer med langt høyere dødelighet enn den ørlille promilleøkningen i fare for brystkreft. 

Jeg skjønner ikke at ikke flere leser seg litt opp på dette, eller ser dokumentarer om det om de ikke liker å lese. Det er kommet så mye mer info og det er FORDELER ved å bruke hormoner. Svært få ulemper. 

Anonymkode: e26ea...fbe

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er litt lei av denne glorifiseringen av hormontilskudd.  Og ja, har lest boka til Helena Enger. Vet det hjelper mot mye og mange får det bedre. Prøvde selv hormontabletter, fastlegen som pushet på faktisk, men sluttet pga bivirkningene. Det snakkes lite om bivirkningene, bare om hvor fantastisk dette er. Og det provoserer meg veldig! Jeg tar ikke dette for at det skal trigge min autoimmune sykdom jeg strever med å holde i sjakk i hverdagen. Bivirkningene skremte meg, selv om legen hysjet dem bort. 

Anonymkode: 97612...9d2

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor pike skrev (På 22.5.2024 den 9.05):

Jeg tøffer meg ikke. Jeg bare synes ikke at jeg trenger det. 

Samme for meg. Ser ingen grunn til å ta hormontilskudd "bare fordi". Har fint klart å leve med overgangsalderen uten.

Har dog full forståelse for at andre opplever det annerledes og velger å bruke hormontilskudd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 21.5.2024 den 19.38):

Usikker på om den begynner å nærme seg. Har også hatt noen andre belastninger, som kan forklare plagene mine.

Drar dere til fastlege for å ta blodprøve? Og så analyseres den?

Anonymkode: 4e9dc...c8e

Jeg dro til legen pga hetetokter, blodprøvene viste tegn på forstadie til overgangsalder og jeg fikk resept på hormonpreparater. Valgte imidlertid å først prøve med Femarelle og det har fjernet mine hetetokter helt. Så inntil videre fortsetter jeg med disse.

Anonymkode: ceb72...6ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.5.2024 den 12.55):

Fordi det er kreftfremkallende. 

Anonymkode: e431a...926

Mangel på østrogen øker faren for tarmkreft,benskjørhet og hjerte og karsykdommer. 

Studien du referer til er tilbakevist som feil.

Les og lær :

https://www.forskning.no/hormoner-hjertet-kreft/mange-flere-kvinner-kan-trygt-bruke-hormontilskudd/340742

 

Anonymkode: 6143e...c6a

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er litt lei av denne glorifiseringen av hormontilskudd.  Og ja, har lest boka til Helena Enger. Vet det hjelper mot mye og mange får det bedre. Prøvde selv hormontabletter, fastlegen som pushet på faktisk, men sluttet pga bivirkningene. Det snakkes lite om bivirkningene, bare om hvor fantastisk dette er. Og det provoserer meg veldig! Jeg tar ikke dette for at det skal trigge min autoimmune sykdom jeg strever med å holde i sjakk i hverdagen. Bivirkningene skremte meg, selv om legen hysjet dem bort. 

Anonymkode: 97612...9d2

Vil du fortelle hva slags bivirkninger du hadde? Jeg spør fordi de fleste skriver bare at de måtte slutte eller ikke kan ta hormontilskudd pga bivirkninger, men ingen skriver hva de bivirkningene er som de opplever.

Anonymkode: 5d050...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mangel på østrogen øker faren for tarmkreft,benskjørhet og hjerte og karsykdommer. 

Studien du referer til er tilbakevist som feil.

Les og lær :

https://www.forskning.no/hormoner-hjertet-kreft/mange-flere-kvinner-kan-trygt-bruke-hormontilskudd/340742

 

Anonymkode: 6143e...c6a

Du får lese om bivirkninger av hormoner da. 

Anonymkode: e431a...926

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...