Gå til innhold

Hvorfor ender jeg bare opp med menn som er slemme mot meg? Voldelige, manipulerende osv.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja jeg lurer oppriktig. Hva er det jeg ikke ser? Hvilke røde flagg er det jeg overser i starten? 

Han ene var jeg sammen med i over 2 år. Det ble gradvis verre. Han var alkoholiker, havnet ofte i trøbbel med politiet. Han var også ekstremt sjalu og satte regler på meg heletiden, men jeg hadde ingen rett til å gjøre det samme på han. Jeg bodde på krisesenteret flere ganger. Han var direkte farlig og voldelig hver gang han drakk, spesielt sprit. Jeg prøvde å få han til å slutte. Endte bare opp med at jeg mistet meg selv totalt i det forholdet. Mistet kontakt med venner, ble isolert fra alle. Er så vondt å se tilbake på i ettertid, og hvor høyt jeg elsket han og innerst inne i meg enda gjør det. Det forholdet har preget meg veldig i ettertid og mistenkter at jeg har utviklet PTSD da jeg har flere av symptomene utifra å ha googlet. 

Da er nå snart 2 år siden det forholdet, og de kortvarige forholdene jeg har havnet i ettertid har ikke vært bra dem heller. Nå har ikke de mennene jeg har hatt relasjoner til i ettertid vært like ille som med eksen gjennom 2 år, men bra det har dem ikke vært. 
De mennene har også vært kanskje ikke direkte slemme, men manipulerende, lager mye drama, og noen driver med rus. Også legger de skylda på meg, når jeg nå ser tilbake i ettertid at det var jo dem, ikke meg.

Han ene jeg hadde et kort forhold til rett etter eksen brukte jeg nok mer som en rebound for å prøve å komme meg over han. Jeg sa jo ikke dette til han. Dessverre viste det seg at han var lik eksen min på mange måter. Ekstremt sjalu, beskyldte meg hele tiden for å gjort ting jeg ikke hadde gjort, men voldelig var han ikke. Så ble det "slutt" også sier han at han ikke trodde en dritt på at eksen min var som han var og mente at jeg var problemet og kalte meg for en psycho kjerring…. Endte opp med å blokkere han her overalt og ble skikkelig lei meg da jeg trodde jeg hadde funnet en flott fyr. 

Jeg vet ikke om jeg orker å gå inn i noe forhold igjen hvis dette er slik mine forhold skal være. Jeg blir bare totalt psykisk ødelagt av dem og dermed har jeg funnet ut at jeg har det bedre som singel foreløpig. Men jeg vil også ha kjærlighet som alle andre, ha noen å dele livet mitt med… Vet bare ikke hvordan jeg skal finne en god mann for meg. 

Er det jeg som er problemet her? 

Jeg er ufør til info så å gå til noe privat psykolog for å nøste opp i mine problemer har jeg ikke råd til. 

Jeg er 24 år

Anonymkode: 8041c...eed

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det er ikke greit å være i slike forhold. Så bra du kom deg ut. Det første først, det er du som velger dem. Hvorfor? Hvorfor ser du ikke slike tegn på så tydelige og alvorlige adferdsproblemer? Bruker du noe tid på å bli godt kjent med dem før du tar steget fullt ut?

Så nr to. Du sier du brukte han andre som rebound. Visste han dette? Ingen liker å bli brukt, og det er et veldig kynisk trekk å ha evnen til å bruke andre på den måten.

Nr 3. En psykolog er en veldig god investering for et fremtidig godt liv med seg selv og andre. Synes du virkelig skal vurdere dette om det er aktuelt - selv om du her sier det ikke er det

Anonymkode: 64e7d...856

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fælt svar:

Krake søker make. Å være dame i det sosioøkonomiske sjiktet du (antagelig) befinner deg i er kjipt. Gjør noe med det.

Anonymkode: a1dba...97e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fordi du har et dårlig/fraværende forhold til din far.

Anonymkode: 04f99...3e3

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ofte starter slikt i barndommen, med omsorgssvikt av ymse slag. Har du hatt foreldre som drakk, ruset seg, var psykisk eller fysisk voldelig eller neglisjerte deg? Så velger man ofte partner som ligner fordi man tror man ikke fortjener bedre.

Det som er bra med å gå til psykolog er at du kan bli bevisst fortiden din for ikke å gjenta ting i fremtiden du har "lært" av foreldrene dine(om det er slik det forholder seg selvsagt, kan jo være andre grunner også). Det handler ikke bare om å se røde flagg, men også å ha selvrespekt og behandle seg selv bra.

Anonymkode: ead4c...c9d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Nr 3. En psykolog er en veldig god investering for et fremtidig godt liv med seg selv og andre. Synes du virkelig skal vurdere dette om det er aktuelt - selv om du her sier det ikke er det

Jeg vil til psykolog, tro meg, men har ikke råd til det privat. Må bli DPS dersom fastlegen vil henvise meg dit. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ofte starter slikt i barndommen, med omsorgssvikt av ymse slag. Har du hatt foreldre som drakk, ruset seg, var psykisk eller fysisk voldelig eller neglisjerte deg? Så velger man ofte partner som ligner fordi man tror man ikke fortjener bedre.

Det som er bra med å gå til psykolog er at du kan bli bevisst fortiden din for ikke å gjenta ting i fremtiden du har "lært" av foreldrene dine(om det er slik det forholder seg selvsagt, kan jo være andre grunner også). Det handler ikke bare om å se røde flagg, men også å ha selvrespekt og behandle seg selv bra.

Anonymkode: ead4c...c9d

Ts her. 
Ingen av mine foreldre har vært voldelig eller ruset seg gjennom min barndom. Faktisk har de vært gode foreldre. 

Jeg kan derimot si at jeg alltid har skilt meg utifra fra andre barn. Vært mer stille og sjenert og dette gjorde meg nok en enkelt bytte for mobbere. Mobbingen var verst på ungdomsskolen. Har alltid hatt veldig få venner. I perioder har jeg vært uten venner også. Vet ikke om dette er en årsak? 
Kan også si at min første seksuelle opplevelse med en mann var ufrivillig… 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager på forhånd for et svar som kan oppfattes lite hyggelig. Det er imidlertid godt ment.

Ting som dette er sjelden tilfeldig eller utelukkende «uflaks». Det skyldes som regel at du tiltrekkes, og tiltrekker, menn som ikke er bra for deg. Jeg har ekstremt lite tro på at det hjelper å lete etter svar i barndommen, men heller se litt på hvilke behov du har, og kriterier du stiller i letingen. Søker du spenning? Slemme menn du kan «redde»? Dominans? Fokuserer mye på utseende? Ofte er det en av disse som er grunnen når kvinner nesten bare finner drittmenn.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg vil til psykolog, tro meg, men har ikke råd til det privat. Må bli DPS dersom fastlegen vil henvise meg dit. 

Da er du allerede på god vei. DPS kan være til god hjelp 🙌

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når du merker at noen er alkoholiker, kjenning av politiet, alt av sånnt, da snur du i døra. Det er hemmeligheten.

Jeg er ufør, sjenert, har blitt mobbet, dårlig selvtilitt, osv osv, men har aldri tillatt noen som bærer med seg trøbbel inn i livet mitt. Men det har hjulpet meg å syns at alle slags ymse menn er turn off, har virkelig ikke sansen for dem som venner en gang. Nei takk til dop, vold og drit. 

Anonymkode: 6f407...c09

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts her. 
Ingen av mine foreldre har vært voldelig eller ruset seg gjennom min barndom. Faktisk har de vært gode foreldre. 

Jeg kan derimot si at jeg alltid har skilt meg utifra fra andre barn. Vært mer stille og sjenert og dette gjorde meg nok en enkelt bytte for mobbere. Mobbingen var verst på ungdomsskolen. Har alltid hatt veldig få venner. I perioder har jeg vært uten venner også. Vet ikke om dette er en årsak? 
Kan også si at min første seksuelle opplevelse med en mann var ufrivillig… 

Og her har du kanskje svaret. Psykopater virker ofte som en magnet på det du beskriver her. De lukter lang vei hvem de kan herse med. Nå handler det bare om at du må lære deg å se tegnene. Du er fortsatt ung og det kommer etter hvert. Når du kommer dit, så er det du som lukter dem på lang avstand.

Anonymkode: a7772...5f0

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er så synd at du har det sånn ts, håper du slipper å møte flere slemme menn 🫂

Anonymkode: 6f407...c09

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
isw skrev (16 minutter siden):

Fokuserer mye på utseende?

Sølvkjede og tattiser. Helst bleik 😍🥰

Anonymkode: a1dba...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Han var direkte farlig og voldelig hver gang han drakk, spesielt sprit. Jeg prøvde å få han til å slutte. Endte bare opp med at jeg mistet meg selv totalt i det forholdet.

Her har du svaret. Du går etter badguys som du tror du kan endre. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg være blodig ærlig. Ikke for å være slem, men fordi jeg tror du trenger å høre det.

Det er mulig at det gjør vondt, men prøv å ikke gå i forsvar. Det er godt ment♥️

1: Du FÅR ikke kjipe kjærester. Du VELGER dem. Det er en kjempeforskjell. Hvis du fortsetter å se på dette som noe som skjer mot deg, kommer det til å fortsette å «skje».

Du må aktivt gå i deg selv og finne ut hva det er i deg som gjør at du VELGER dårlige menn som kjærester. Kun da kan du endre hvilke menn du velger.

2: Hva som gjør at akkurat du velger dårlige menn, er det umulig for oss her inne å svare på. Vi kjenner ikke deg, og vi har ikke kjennskap til dine mønster.

Allikevel er det noen typiske mønster som går igjen blant damer som velger dårlige menn. Jeg kan foreslå noen, så kan du se om du tror noen stemmer.

Dårlige modeller i oppveksten: foreldre som valgte dårlige partnere, foreldre som behandlet deg dårlig og «lærte» deg hvordan du skulle godta å bli behandlet.

Dårlig selvtillit/lavt selvbilde: damer som for eksempel innerst inne føler at de ikke er verdt bedre. For eksempel fordi man er overvektig, ufør, fattig, uten utdanning, stor nese, små pupper… hva som helst egentlig. Hvis du ikke elsker deg selv, er det lett å ta til takke med dårlige menn.

Desperat etter forhold/klarer seg ikke alene: hvis man enten skammer seg over å være singel, eller føler at man TRENGER en mann for at livet skal bli/være bra nok, er det typisk at man overser røde flagg og til og med ser grønne flagg som egentlig ikke er der. Bygg deg et liv du er fornøyd med uten en mann. Hvis du er fornøyd med livet ditt blir du naturlig mer kresen på hvem du slipper inn i det.

Lykke til, jeg heier på deg!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Håper virkelig du får komme inn på DPS. 

Ellers er tips og bygge deg selv opp, det kan du gjøre gjennom hobby, interesser, trening, studier osv.

Jeg har selv hatt en veldig traumatisk barndom, men jeg er et skikkelig stabeist, alltid vært flink i idrett, sterk og aldri latt noen pelle meg på nesen, da jeg ble stor nok til å ikke akseptere det. Og menn som du møter på, blir skremt av meg, de vil jo aldri ønske å bli sammen med meg. For jeg er alt for sta og sterk, til at de kan knuse meg. Og jeg hadde jo gått med en gang.

Anonymkode: 2f760...96f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Du må jo sette grenser. Man behandler deg ikke sånn, ferdig

Anonymkode: 22d64...dfb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Få hjelp ts, få hjelp til å sortere tankene dine. Om omgangskretsen din har flere som holder på med rus er det vanskeligere å bryte ut av, det er jo venner av deg. Begynn med behandling først, det er ingenting galt med kjernen din altså deg.

Selv med mobbing i sekken så fortjener du å bli sett for den du er og du har stor verdi. Du er enda veldig ung og har masse du skal gjøre fremover i livet ditt og mange flere du skal treffe. Masse lykke til og håper du får fort plass. 

Anonymkode: 4d4fa...9c9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
LeonoraDorothea skrev (5 timer siden):

Nå skal jeg være blodig ærlig. Ikke for å være slem, men fordi jeg tror du trenger å høre det.

Det er mulig at det gjør vondt, men prøv å ikke gå i forsvar. Det er godt ment♥️

1: Du FÅR ikke kjipe kjærester. Du VELGER dem. Det er en kjempeforskjell. Hvis du fortsetter å se på dette som noe som skjer mot deg, kommer det til å fortsette å «skje».

Du må aktivt gå i deg selv og finne ut hva det er i deg som gjør at du VELGER dårlige menn som kjærester. Kun da kan du endre hvilke menn du velger.

2: Hva som gjør at akkurat du velger dårlige menn, er det umulig for oss her inne å svare på. Vi kjenner ikke deg, og vi har ikke kjennskap til dine mønster.

Allikevel er det noen typiske mønster som går igjen blant damer som velger dårlige menn. Jeg kan foreslå noen, så kan du se om du tror noen stemmer.

Dårlige modeller i oppveksten: foreldre som valgte dårlige partnere, foreldre som behandlet deg dårlig og «lærte» deg hvordan du skulle godta å bli behandlet.

Dårlig selvtillit/lavt selvbilde: damer som for eksempel innerst inne føler at de ikke er verdt bedre. For eksempel fordi man er overvektig, ufør, fattig, uten utdanning, stor nese, små pupper… hva som helst egentlig. Hvis du ikke elsker deg selv, er det lett å ta til takke med dårlige menn.

Desperat etter forhold/klarer seg ikke alene: hvis man enten skammer seg over å være singel, eller føler at man TRENGER en mann for at livet skal bli/være bra nok, er det typisk at man overser røde flagg og til og med ser grønne flagg som egentlig ikke er der. Bygg deg et liv du er fornøyd med uten en mann. Hvis du er fornøyd med livet ditt blir du naturlig mer kresen på hvem du slipper inn i det.

Lykke til, jeg heier på deg!

Takk for innspill! Skal definitivt ta dette videre og gå mer inn i meg selv og finne årsaken til de mennene jeg faller for🥰

- ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...