TomSawyer Skrevet 22. mai #141 Del Skrevet 22. mai Fremmed fugl skrev (48 minutter siden): Nå er det vel sånn at dimorfisme er relativ lav hos mennesker, og vi har ikke hjørnetenner og slik. Så har vi en uvanlig lav skjevhet i farskap, og få barn som ikke har foreldre som er etablerte par når barnet blir omfanget, og lav forekomst av manggifte også i kulturer som promoterer dette. Les deg opp. Jeg gidder ikke bruke mer tid på å spamme ned tråden med ting som ikke hører hjemme her, men prøv å skille på kultur og biologi så åpner det seg et nytt landskap serru. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fremmed fugl Skrevet 22. mai #142 Del Skrevet 22. mai TomSawyer skrev (8 minutter siden): Jeg gidder ikke bruke mer tid på å spamme ned tråden med ting som ikke hører hjemme her, men prøv å skille på kultur og biologi så åpner det seg et nytt landskap serru. Det er du som begynte å skrive om udokumenterte påstander om at det er mot vår natur å være monogame. Tror jeg har relativ god peiling på human biologi med tanke på at det er innenfor det jeg er utdannet og har forsket, og idag er ansvarlig for noen spennende forskningsprosjekter i min jobb. 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai #143 Del Skrevet 22. mai 4 hours ago, Melus said: De fleste tar det som en selvfølge at man er monogame i et forhold/samboerskap/ekteskap, med mindre man har avtalt noe annet! 4 hours ago, Melus said: Fordi det er det folk flest ønsker, og om man er åpen for noe annet så snakker man om det og blir enige. Noe ts og mannen helt tydelig ikke har gjort. Jeg heller mer mot at det er sånn mye fordi vi kulturelt og normativt har blitt opplært til at det er dette vi skal ville. De fleste har jo en god del sexpartnere gjennom livet og sex utenfor forholdet er heller slett ikke uvanlig. Så at de fleste ønsker monogami så sterkt er jeg slett ikke overbevist om. Veldig mange er jo utro. Jeg er ganske sikker på at veldig veldig mange flere enn de som faktisk begår utroskap, på et eller annet tidspunkt, i en eller annen sammenheng kunne tenkt tanken på å han sex med andre enn sin partner. Men de holder seg i skinnet fordi det er jo slikt man skal gjøre. Hadde der vært sosialt akseptert så tror jeg langt flere hadde hatt sex utenfor forholdet. Anonymkode: 0a292...c34 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silla85 Skrevet 22. mai Forfatter #144 Del Skrevet 22. mai Eneri skrev (5 timer siden): Hvilke forslag har han selv til å jobbe godt med denne vanskelige situasjonen? Mener han at du bare skal "glemme det hele" og så skal alt være som før? Ikke viser han anger, ikke fortalte han deg selv, ikke tar han initiativet til å snakke om problemene dette har medført. Jeg syns utgangspunktet hadde vært bedre om han hadde forklart litt mer om hvorfor det skjedde, at HAN tok initiativet til parterapi, at HAN så på å bytte jobb til en som ikke medførte mye reiser osv for å bidra til å trygge deg. Slik det er nå, tenker jeg at du ikke skal kaste bort masse energi på å redde stumpene. Dere må uansett på mekling pga barn, her han du jo høre hva han sier under disse timene. Og du; OM du bestemmer deg akkurat nå for å jobbe med forholdet, så kan du ombestemme deg om feks et år,SELV OM han feks bytter jobb og "gjør alt du forlanger". Ikke la deg selv gå til grunne. Takk for gode ord ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amistad Skrevet 22. mai #145 Del Skrevet 22. mai Silla85 skrev (På 21.5.2024 den 16.05): Min mann igjennom 17år og 3 barn sammen, har da vært utro.. Han nektet plent for dette da jeg konfronterte det med han. Selv om jeg hadde fått det bekreftet av en sikker kilde. Han innrømte det tilslutt dagen etter. Jeg står nå litt fast for hva jeg bør og hva jeg vil videre. Vi er forstatt i samme hus (som vi dog har bygd sammen) å det går forsåvidt ok, prøver å leve så normalt som mulig rundt barna. Vi deler ikke rom sammen per nå. Barna vet ingenting foruten at vi har sagt at vi har det litt vanskelig sammen. Flere som har opplevd lignende å har noen tips/råd for hvordan man skal "ta et valg"? AnonymBruker skrev (På 21.5.2024 den 16.20): Har ikke opplevd tilsvarende, men jeg ser helt ærlig ikke det helt store problemet dersom det kun er sex. Jeg vet at jeg som kvinne er programforpliktet til å hyle og skrike og lage drama ut av det, kaste ut mannen, etc, men jeg klarer det bare ikke. Det handler ikke om å være svak heller, det handler bare om at ikke alle synes utroskap er en katastrofe. Ville bare si at vi som tenker sånn finnes, sånn i tilfelle du også er sånn Anonymkode: 515cb...e52 AnonymBruker skrev (På 21.5.2024 den 17.04): Vanskelig. Har selv opplevd det/står i det. Han var utro og nå er vi på usikker grunn. 2 barn. Hus vi har bygd og 14 år sammen… Kan bare si fra om du vil snakke litt utenom, så sender jeg deg en DM Anonymkode: 30f59...5f1 AnonymBruker skrev (På 21.5.2024 den 17.32): Svik? Stole på? Trekke på skuldrene? Det er mange av oss som snakker sammen om slike ting fra første stund, da det tross alt er mer vanlig enn uvanlig at minst én av to får lyst på sex med andre enn partner i løpet av mange år, fordi det kun er snakk om sex, og fordi det ofte er snakk om en familie, med flere bestanddeler enn de to voksne. Gjør man ikke det, så er det fremdeles lov å agere som en voksen og ikke som en tenåring som skal skape mest mulig blest og dramatikk omkring seg selv. Mange har selv hatt sex med flere enn sin egen partner før de gikk inn i et forhold, gjerne da med menn som også lå med andre. Så er det mange som glemmer partneren og prioriterer alt annet enn han og sexlivet. Og så på toppen lager de mer brudulje enn sine formødre som antageligvis var jomfru da de giftet seg, prioriterte sin mann, og attpåtil så gjennom fingrene med utroskap. Man er ikke nødt til det dramaet. Man får det bare vondt selv. Man kan også velge å føle seg heldig som tydeligvis har en atttaktiv mann, og være glad og lykkelig. Anonymkode: 515cb...e52 AnonymBruker skrev (På 21.5.2024 den 18.12): Støtter denne, så fremt det er snakk om et tilfeldig sidesprang og ikke årevis med hemmelighold av et forhold. Jeg hadde heller ikke brydd meg stort, hvis det bare er snakk om sex. Vet de flest ikke tenker sånn og har blitt lært opp til at utroskap er omtrent den groveste forbrytelse du kan begå her i verden. Men det trenger ikke være sånn og det er lov å også ta det ganske lett om du skulle føle for at det er et alternativ. Anonymkode: 0a292...c34 Hei TS. Du står i en situasjon nå som ingen ønsker å stå i. jeg siterte litt forskjellige innlegg her, bare for å kunne fylle litt i begge vektskålene. Det er ikke innafor at mannen din har vært utro. Det er alt for mange mennesker som velger å være utro, og jeg skjønner det bare ikke. Alt som skal til for å kunne ha sex med andre er en samtale med sin partner. Det hørtes bra teit ut synes du som leser dette? Jeg forstår det, men det er ikke teit. Fordi ... hvis en partner har behov for å ligge med andre, og vet at han eller hun kommer til å gjøre det, så er det tid for dialog med partner. Enten blir det godtatt eller så må de gå hver til sitt. Det er jo en fair og riktig måte å gjøre det på. Kanskje bare flertallet mangler baller ... Så ... du står foran et stort valg, og det er tungt å bli men også tungt å gå ... Du trenger å bruke litt tid, tid til å tenke, tid til dialoger med mannen, kanskje terapi? Kanskje er det mye som skal spille inn på hvilket valg du tar. har dere vært der for hverandre de siste årene? Har dere vist kjærlighet og omsorg for hverandre? Hatt tid / tatt tid til hverandre? Enn sexliet, har dere hatt jevnlig sex og romantikk? eller har han vært lysten over flere år og du ikke i det hele tatt? Sistnevnte kan jo være noe som skal telle på avgjørelsen selv om ingenting av dette noen gang kan unnskylde utroskap. Det er flere ganger jeg leser at dette lå til grunn for at en av partene til slutt ble utro. man kan mene så mangt om at den parten som ønsker sex men som ikke får sex skal jobbe jobbe jobbe med forholdet fordi det da alltid er noe galt med av de to som ønsker sex. Men sannheten er vel at de må jobbe sammen. Når den ene låser igjen i årevis så kan det ikke være riktig at den som ikke ønsker sex skal bestemme at to individer skal avstå fra sex og kåtskap fordi en selv ikke har behovet noe mer. Vanskelig å råde deg til enten å bli eller å gå. Det er for mye detaljer man ikke har som spiller inn. Og det er så mye i personlighetene deres som også spiller inn. Jeg ville startet med å forlange terapi sammen. og hvis begge er ok til det, så jobbe igjennom terapi for så å ta en avgjørelse etter det . Gode klemmer din vei ❤️ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai #146 Del Skrevet 22. mai Anbefaler kommunens Familieværnkontor. Det koster ikke penger, bare vilje og litt mot. Har vært der i tide, noe som reddet vårt ekteskap. I kommunen der vi bor er de veldig gode på dette. Desverre kommer de fleste dit for sent i krisen til å rette opp det onde. Tillit tar uansett energi og tid å bygge opp igjen. Lykke til! Mvh Mann med to barn fremdeles godt gift med "kvinnen i mitt liv" Anonymkode: d7cbe...4aa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #147 Del Skrevet 23. mai TomSawyer skrev (17 timer siden): Vettu hva jeg tenker? At du skal ta tilbake mannen hvis han snakker sant fra nå..og hvis han elsker deg.. Han er ikke lei seg fordi han var utro, men fordi han ble tatt. Anonymkode: cfe57...8c9 4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silla85 Skrevet 23. mai Forfatter #148 Del Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vis litt storsinne å tilgi ❤️❤️ Alle kan trå feil. Anonymkode: da8bf...3c5 Tilgi?! Hvordan kan man tilgi noe slikt? Skal jeg da bare akseptere at han gjorde dette ? Å la det fare? Bare spør jeg.. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #149 Del Skrevet 23. mai Silla85 skrev (4 minutter siden): Tilgi?! Hvordan kan man tilgi noe slikt? Skal jeg da bare akseptere at han gjorde dette ? Å la det fare? Bare spør jeg.. Jeg vedder på at 90 prosent som gnåler i denne tråden om at monogami er unaturlig, at alle kan trå feil og at de fleste menn er utro, er utro selv. Eventuelt elsker utroskap/at mannen puler andre. Ikke hør på dem. DU elsker ikke utroskap, og DU ønsker ikke å åpne forholdet. Det er det eneste som teller. Selvfølgelig skal du ikke la det fare. Jeg hadde gått. Anonymkode: 50a6f...e04 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silla85 Skrevet 23. mai Forfatter #150 Del Skrevet 23. mai Amistad skrev (8 timer siden): Hei TS. Du står i en situasjon nå som ingen ønsker å stå i. jeg siterte litt forskjellige innlegg her, bare for å kunne fylle litt i begge vektskålene. Det er ikke innafor at mannen din har vært utro. Det er alt for mange mennesker som velger å være utro, og jeg skjønner det bare ikke. Alt som skal til for å kunne ha sex med andre er en samtale med sin partner. Det hørtes bra teit ut synes du som leser dette? Jeg forstår det, men det er ikke teit. Fordi ... hvis en partner har behov for å ligge med andre, og vet at han eller hun kommer til å gjøre det, så er det tid for dialog med partner. Enten blir det godtatt eller så må de gå hver til sitt. Det er jo en fair og riktig måte å gjøre det på. Kanskje bare flertallet mangler baller ... Så ... du står foran et stort valg, og det er tungt å bli men også tungt å gå ... Du trenger å bruke litt tid, tid til å tenke, tid til dialoger med mannen, kanskje terapi? Kanskje er det mye som skal spille inn på hvilket valg du tar. har dere vært der for hverandre de siste årene? Har dere vist kjærlighet og omsorg for hverandre? Hatt tid / tatt tid til hverandre? Enn sexliet, har dere hatt jevnlig sex og romantikk? eller har han vært lysten over flere år og du ikke i det hele tatt? Sistnevnte kan jo være noe som skal telle på avgjørelsen selv om ingenting av dette noen gang kan unnskylde utroskap. Det er flere ganger jeg leser at dette lå til grunn for at en av partene til slutt ble utro. man kan mene så mangt om at den parten som ønsker sex men som ikke får sex skal jobbe jobbe jobbe med forholdet fordi det da alltid er noe galt med av de to som ønsker sex. Men sannheten er vel at de må jobbe sammen. Når den ene låser igjen i årevis så kan det ikke være riktig at den som ikke ønsker sex skal bestemme at to individer skal avstå fra sex og kåtskap fordi en selv ikke har behovet noe mer. Vanskelig å råde deg til enten å bli eller å gå. Det er for mye detaljer man ikke har som spiller inn. Og det er så mye i personlighetene deres som også spiller inn. Jeg ville startet med å forlange terapi sammen. og hvis begge er ok til det, så jobbe igjennom terapi for så å ta en avgjørelse etter det . Gode klemmer din vei ❤️ Vi har alltis vært der for hverandre. Alltid stilt opp. Tid sammen alene uten barn har det vært lite av, pga at vi ikke har noen som kan passe de så ofte. Noen ganger har det jo vært. Kjærlighet og omsorg har vi vist hverandre alltid, i form av "jeg elsker deg", gode ord, deilige middager, masse kos med vin og fine samtaler... Sex har heller ikke vært noe problem for oss, den har vært nydelig, og full av kåtskap fra begge. Men heller ikke hver dag, mye pga jobb og små barn, minste er 5år. Jeg har nevnt at vi kanskje burde prate med noen men det vil han ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silla85 Skrevet 23. mai Forfatter #151 Del Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (8 timer siden): Anbefaler kommunens Familieværnkontor. Det koster ikke penger, bare vilje og litt mot. Har vært der i tide, noe som reddet vårt ekteskap. I kommunen der vi bor er de veldig gode på dette. Desverre kommer de fleste dit for sent i krisen til å rette opp det onde. Tillit tar uansett energi og tid å bygge opp igjen. Lykke til! Mvh Mann med to barn fremdeles godt gift med "kvinnen i mitt liv" Anonymkode: d7cbe...4aa Han vil ikke det dessverre.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 23. mai #152 Del Skrevet 23. mai Silla85 skrev (5 minutter siden): Han vil ikke det dessverre.. Han vil at du skal tilgi han, men han vil ikke jobbe for det? 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silla85 Skrevet 23. mai Forfatter #153 Del Skrevet 23. mai Melus skrev (3 minutter siden): Han vil at du skal tilgi han, men han vil ikke jobbe for det? Virker slik ja. Spurte om han ville fortsette med meg å da sier han ja. Å han bedyrer at han ikke har kontakt med henne mere. Men jeg tenker hvis han vil jobbe for forholdet så hadde han gjort litt mere enn å bare fortsatt å leve som normalt ? Skulle tro ingenting har skjedd nesten.. Akkurat nå lever vi "som normalt" under samme tak. Litt stiv atmosfære men det går "fint". Deler ikke rom, jeg klarer ikke, har prøvd å da fikk jeg angstanfall. Følte meg rett og slett helt forferdelig , følte meg ikke bra nok for han lengre, så bare for meg at han hadde henne ved seg...uff nei... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #154 Del Skrevet 23. mai Silla85 skrev (16 minutter siden): Vi har alltis vært der for hverandre. Alltid stilt opp. Tid sammen alene uten barn har det vært lite av, pga at vi ikke har noen som kan passe de så ofte. Noen ganger har det jo vært. Kjærlighet og omsorg har vi vist hverandre alltid, i form av "jeg elsker deg", gode ord, deilige middager, masse kos med vin og fine samtaler... Sex har heller ikke vært noe problem for oss, den har vært nydelig, og full av kåtskap fra begge. Men heller ikke hver dag, mye pga jobb og små barn, minste er 5år. Jeg har nevnt at vi kanskje burde prate med noen men det vil han ikke. La meg brekke det opp for deg: 1. Han har pult ei annen dame i flere måneder, og sluttet kun fordi mannen hennes oppdaget dem. 2. Han har løyet til deg om sitt forhold på si. 3. Han ønsker ikke å snakke med deg om det, DU må initiere alle samtaler. 4. Han ønsker ikke å jobbe med forholdet, men forventer at du blir hos ham. Forstår du ikke at han verken elsker eller respekterer deg? Han angrer ikke, han prøver ikke å fikse forholdet. Anonymkode: 50a6f...e04 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #155 Del Skrevet 23. mai Silla85 skrev (2 minutter siden): Virker slik ja. Spurte om han ville fortsette med meg å da sier han ja. Å han bedyrer at han ikke har kontakt med henne mere. Men jeg tenker hvis han vil jobbe for forholdet så hadde han gjort litt mere enn å bare fortsatt å leve som normalt ? Skulle tro ingenting har skjedd nesten.. Akkurat nå lever vi "som normalt" under samme tak. Litt stiv atmosfære men det går "fint". Deler ikke rom, jeg klarer ikke, har prøvd å da fikk jeg angstanfall. Følte meg rett og slett helt forferdelig , følte meg ikke bra nok for han lengre, så bare for meg at han hadde henne ved seg...uff nei... Det er ingenting som blir SOM NORMALT etter at den ene parten i et ekteskap har hatt forhold på si. Bare det at dere nå sover på forskjellige rom, er unormalt for dere. Og nei, det har ingenting med at du ikke er bra nok for ham! Problemet er HANS, det er han alene som er skyldig i forholdet på si, løgnene og sviket. Anonymkode: 50a6f...e04 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silla85 Skrevet 23. mai Forfatter #156 Del Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): La meg brekke det opp for deg: 1. Han har pult ei annen dame i flere måneder, og sluttet kun fordi mannen hennes oppdaget dem. 2. Han har løyet til deg om sitt forhold på si. 3. Han ønsker ikke å snakke med deg om det, DU må initiere alle samtaler. 4. Han ønsker ikke å jobbe med forholdet, men forventer at du blir hos ham. Forstår du ikke at han verken elsker eller respekterer deg? Han angrer ikke, han prøver ikke å fikse forholdet. Anonymkode: 50a6f...e04 Herlighet har ikke tenkt over det slik. Føles som jeg er i en tåke... Takk for at du skrev det slik. Er jo sant slik du skriver det.. 😳 Hjelpes meg... 3 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silla85 Skrevet 23. mai Forfatter #157 Del Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det er ingenting som blir SOM NORMALT etter at den ene parten i et ekteskap har hatt forhold på si. Bare det at dere nå sover på forskjellige rom, er unormalt for dere. Og nei, det har ingenting med at du ikke er bra nok for ham! Problemet er HANS, det er han alene som er skyldig i forholdet på si, løgnene og sviket. Anonymkode: 50a6f...e04 Det er sant..tror nok heller ikke at ting vil bli som før igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silla85 Skrevet 23. mai Forfatter #158 Del Skrevet 23. mai AnonymBruker skrev (6 minutter siden): La meg brekke det opp for deg: 1. Han har pult ei annen dame i flere måneder, og sluttet kun fordi mannen hennes oppdaget dem. 2. Han har løyet til deg om sitt forhold på si. 3. Han ønsker ikke å snakke med deg om det, DU må initiere alle samtaler. 4. Han ønsker ikke å jobbe med forholdet, men forventer at du blir hos ham. Forstår du ikke at han verken elsker eller respekterer deg? Han angrer ikke, han prøver ikke å fikse forholdet. Anonymkode: 50a6f...e04 Hvordan bør en mann jobbe for det? Hvordan skal/bør han "oppføre" seg nå? Har jo aldri opplevd slikt før, så jeg aner jo ikke, derfor jeg spør 😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #159 Del Skrevet 23. mai Silla85 skrev (8 minutter siden): Hvordan bør en mann jobbe for det? Hvordan skal/bør han "oppføre" seg nå? Har jo aldri opplevd slikt før, så jeg aner jo ikke, derfor jeg spør 😅 Han skal i hvert fall ikke grine på nesa at dine forslag på å redde forholdet, for eksempel familieterapi. Han skal angre som en hund og dilte etter deg i laaang tid. Anonymkode: 50a6f...e04 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. mai #160 Del Skrevet 23. mai TomSawyer skrev (15 timer siden): Den monogam- teorien din er ikke riktig. Alle høyerestående arter der hannen er betydelig større er polygame. I tillegg kan kvinner flest lett få 10 orgasmer på rad, opplagt fordi kvinner er konstruert for saftige gangbangs.. Der kom vel beviset på for mye porno i ditt hjem- vi får jo slett ikke de fleste orgasmene av det utstyret dere har mellom bena, men det som skjer med klitoris. Gjentatte samleier føles til slutt som et gnagsår- du kan jo prøve å trø en banan inn og ut av gapet eller bakenden noen timer uten stans og komme tilbake med forskningsresultatet. TomSawyer skrev (13 timer siden): Jeg gidder ikke bruke mer tid på å spamme ned tråden med ting som ikke hører hjemme her, men prøv å skille på kultur og biologi så åpner det seg et nytt landskap serru. Med dine teorier har du redusert mannen til et relativt simpelt dyr, kun drevet av instinkt, mens kvinner er utviklet videre. Må jo dessverre medgi at det finnes mange bevis på det blant dere og vi skal vel være glad det er åpnet opp for mer sæddonasjon. Anonymkode: 9a844...464 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå