Gå til innhold

Tre dager over tiden, tre negative prøver - kontakte gynekolog?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når jeg fikk barn var det vanlig at man ventet to uker over før man tok test. Slapp av.

Anonymkode: 68f94...b28

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slapp av 3 dager er ikke krise, vil si det er litt overkill å kontakte gynekolog. Vent noen dager, høres mer stress relatert ut. Eller at du er så redd for å være gravid at mensen uteblir noen dager. 

Anonymkode: d15e1...c62

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vent en uke, ta en ny test da hvis du fortsatt ikke har fått mensen. Slutt å teste deg ihjel. Du blir ikke mindre gravid av å vente en uke ekstra, men du vil bli mindre stresset,  forvirret og skuffet. 

Anonymkode: 8fe6d...688

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mensen må være en uke forsinket for at den skal regnes som uteblitt, så det høres helt normalt ut :)  Absolutt ikke noe å kontakte lege for. Sannsynligvis er du ikke gravid, da burde testene vært positive nå.

Anonymkode: 98206...cfc

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pluss om.fu bestille time hos gynekolog går du bol ikke time før flere uker 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg trodde de kunne gjøre UL eller blodprøve? Er fryktelig uerfaren med tester så har vært stressa for at jeg har gjort det feil (selv om jeg har fått tydelige negative tester men ja..) 

Anonymkode: a39f4...d4b

Okei.. Du er ny til testing og prøving også da gjerne.. Her er noen gode råd.. 

1 - Pust med magen. Ting tar tid. Helt normalt at syklus kan være ustabil uten at det betyr noe som helst.

2- Dersom mensen uteblir - ta en test, er den negativ - vent noen dager og ta en til. Ingen grunn til å ta hver dag. Hcg bruker ca 48t på å doble seg. Dersom også den testen er negativ har du nok ikke hatt eggløsning når du tror. 

3 - Eggløsning skjer ikke en fast dag i syklus, den er noe flyttbar og syklusdag kan variere noe fra mnd til mnd - helt normalt selv om man opplever eggløsningsymptomer. 

4 - Lege/gyn kan ikke hjelpe med noe som helst så tidlig. De tar ikke blodprøver på måfå av nye prøvere hvor mensen er noen få dager sen. De kan ikke se noe på UL. 

5 - Legers gravidtetstester er like de man får på butikken/apoteket. Altså de får ikke noe mer svar enn du får av dem. De kan ta hcg blodprøve, men de kommer de nok ikke til å gjøre så tidlig etter uteblitt mensen. 

6 - En positiv el test betyr ikke at eggløsning skjer, det betyr at eggløsning KAN skje. 

7 - Ha is i magen. 

Anonymkode: 867d7...479

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Når jeg fikk barn var det vanlig at man ventet to uker over før man tok test. Slapp av.

Anonymkode: 68f94...b28

Hvis det er 30 år siden så er det ikke så rart fordi da var ikke testene så sensitive som de er nå. Men 2 uker over IKM hadde jeg over 3000 i HCG så det er vel litt overkill å vente så lenge med å ta en test, men samtidig var vel ikke graviditetstester så billige og tilgjengelige som de er nå. Nå får man i grunn en 10 pakk makesuretester til 125 kr. 

TS: det er helt normalt at kvinner med stabil syklus også får sykluser innimellom som er såkalt anovulatoriske. Det betyr at man ikke får eggløsning den syklusen. På et tidspunkt vil du nok blø uansett. I mine mange anovulatoriske sykluser blødde jeg veldig lett fra syklusdag 34-35 og noen få dager. Det kan være det som har skjedd med deg, evt at EL av en eller annen grunn skjedde sent denne syklusen og derfor blir og menstruasjonen forsinket. Jeg synes det er en uting at folk skriver at du er stresset og at det liksom er årsaken. 

Anonymkode: e7744...4ec

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg burde stole på testene… men blir veldig usikker! Tror dere at jeg ikke er gravid eller at Jeg har testet meg for tidlig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!! Ja, jeg er absolutt ny til dette så tusen takk for alle svar. Jeg føler jeg googlet meg litt i hjel uten å få på langt nær så gode svar. Setter veldig pris på dette 🙏🏻 da roer jeg meg litt ned og puster med magen ❤️

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spør fordi jeg lurer på om jeg er gravid eller ei og har ikke lyst til å bruke fastlegen min sin tid på dette om det er falsk alarm.. når jeg ikke plager det offentlige så tenker jeg det er opp til meg? Har ikke tatt eggløsningstest men er veldig var på egne symptomer og har hatt lange strekk med kun 1-2 dager forskjell i syklus, aldri 3 på flere år 🫢

Testen er negativ. Du er 100% ikke gravid.

Anonymkode: e1042...735

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg tror jeg burde stole på testene… men blir veldig usikker! Tror dere at jeg ikke er gravid eller at Jeg har testet meg for tidlig? 

Dessverre er der ingen her inne som kan si om du er gravid eller ikke. Så lenge du ikke tar fått mensen og ikke med sikkerhet kan si om og når eggløsning var, så er det vanskelig å si noe sikkert.

Jeg holder en knapp på at du hadde senere eggløsning enn vanlig. Da vil naturligvis mensen også være ca tilsvarende senere. Dersom egget ved den senere eggløsningen ble befruktet og dette har utviklet seg videre, vil du i så fall få positiv test når hcg-nivået har steget til å slå ut på graviditetstest. Når dette i så fall er er ikke godt å si. Det kommer jo an på når eggløsningen var. Dersom egget ble befruktet og gikk til grunne, vil mensen etter hvert komme, men kanskje bittelitt senere enn (en såkalt "streif"/"kjemisk"). Ble egget ikke befruktet, vil mensen komme. 

Det er rett og slett et waiting game. Slitsomt, men forhåpentligvis får du svar snart. Masse lykke til, enten det blir denne syklusen eller en senere syklus ❤️

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg tror dessverre at du ikke er gravid, men ingen her kan si noe sikkert fra eller til.. Ta en ny test om 2-3 dager dersom ikke mensen er dukket opp..

En annen ting - som gravid eller prøver for den del - ikke google.. Du kommer til å drive deg selv til vanvidd..! Jeg VET det er enklere sagt enn gjort, men 99% av tiden gir det bare mer bekymring enn svar. 

Anonymkode: 867d7...479

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kom mensen for denne gang også. Tusen takk for hjelp ❤️

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...