Gå til innhold

Vet ikke folk at de risikerer sexlivet ved å få barn?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Joda, dette har vært kjent i alle år. Så går fedrene som er vant til å se over gjerdet for å få i pose og sekk etter en elsker på si. Ganske vanlig.

Anonymkode: 00804...590

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Født fem barn, mitt underliv som du beskriver kjenner jeg meg ikke igjen i. Strekkmerker kan man få uansett barn eller ei, uansett blekner dem jo med tiden. Er ikke så opptatt av dem og kroppen forandrer seg uansett når man blir eldre. Kroppen til en på 20 er liksom ikke det samma når man er 50. Jeg og manne profiterer sex, men begge kan ha lite lyst en dag. Tenker at et langt samliv sammen så vil det uansett forandre seg, barn eller ei

Anonymkode: 36014...475

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, vi tenkte på det, men håpet på det beste. 

Ved første fødsel så fikk jeg 2 ulike jordmødre. Første var fantastisk, og jeg endte opp med bate en bitteliten førstegrafsrift hun sa ikke engang trengte å sys - ikke engang noen skrubbsår 😊 Så kom den andre dama inn. Hun mente ting måtte sys og gjorde masse ting feil. Aner ikke hvor sykehuset fikk denne frekke kjerringa fra! Hun sydde skjeivt, sydde ting mer sammen enn de i utgangspunktet skulle være, fikk et ekstra hull som de sa enten måtte revne ved neste fødsel, eller jeg måtte operere når jeg var ferdig med barn, jeg fikk infeksjon som de mente var "ingenting" (skulle egentlig hatt antibiotika), arrvev, og kunne ikke ha sex på over ett år.

Andre fødsel sa jeg ifra at jeg hadde dårlige erfaringer med en jordmor - jeg håper de kan holde henne langt unna meg, og høre på de tingene jeg gjerne ønsker rundt fødsel. Ble en veldig rask fødsel, så fikk vel 5 førstegradsrifter som ble sydd, men hadde en veldig flink jordmor. Det ble en fin fødsel, og jeg så og følte meg normal raskt etterpå :)

Bare en liten rift etter barn 3, så det gikk fint det også.

Det er ingenting i etterkant utenom strekkmerkene utenpå kroppen som man ka se. Underlivet ser helt likt ut som før og fungerer heldigvis på samme måte. En annen ting er tid og overskudd til sex, men når foreldre gjør ca like mye så har begge ca like lite lyst og energi 😆🙃

Endret av katties
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg visste ærlig talt ikke om hvor galt det kan gå med både underliv og sexlivet etter en vaginal fødsel. Hadde jeg visst det hadde jeg tatt keisersnitt. Men selv om jeg har plager og skader etter fødsel, så hadde jeg valgt å få barn igjen. For meg er det å ha barn viktigere enn å ha et tipp topp sexliv. 

Anonymkode: e42d5...558

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde tøff fødsel med klipp og mye søm, derfor har jeg mye arrvev som er stramt. Sex er derfor svært smertefult for min del, selv 1 år etter fødsel, og sexlivet har gått fra ok før barn til ikke-eksisterende etter barn. Føler en slags sorg over at sexlivet er ødelagt.. 🙁

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Lysten, tiden, overskuddet til å ha sex kan bli borte. Synet på hverandre (f.eks menn som ikke lenger klarer å se kona som noe annet enn en mor til barna), synet på seg selv (hun som ikke føler seg som et seksuelt vesen lenger, kun mamma). Og sikkert mye mer?

Anonymkode: d2776...7ef

Sex er for å lage barn. Penis går inn, leverer sperm, befukter egg, barn blir til. Nytelsen relatert til dette er for å pushe folk til å gjøre denne handlingen, fordi kvinner må produsere minst 2.1 barn hver for å gå i null.

Prevensjon har ødelagt folks hjerne relatert til dette, siden en kan nyte, uten å yte. Og hvem gidder yte da. Det er som borgerlønn eller kommunisme.

VI må få fokuset bort fra at nytelsen skal være handlingen, nytelsen bør være å se sine barn vokse opp og ha det bra, det er mer duganes på sikt, og går selv med "ødelagt" kanal fra barneproduksjonen.

På tide å endre fokus, før det er for sent. Vesten Dør ut fordi kvinner ikke produserre barn, på tross av at disse kvinnene ligger rundt som aldri før. Det finnes andre alternativer her i livet, kortsiktig nytelse er som sosiale medier, det føles digg, men er egentlig bortkastet om det ikke leder til det nytelsessensoren ønsket å få til. Sosiale medier er ikke bra selv om det føles bra og gir nytelse. Sukker er ikke bra selv om det føles bra og gir nytelse.

Nytelse er et feilspor, evolusjonen har ikke fulgt med den teknologiske utviklingen, så å styre livet sitt etter nytelse vil lede deg feil vei

Lykke til.

Anonymkode: 94dc0...f55

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har 3 barn og ingen plager. Ikke slapp heller. Det går bra med de aller fleste, men man hører kanskje oftere om dem som har hatt komplikasjoner. Det store flertallet som det har gått bra med har ikke behov for å dele det. Det er synd hvis noen lar være å få barn fordi dem er redde. Det er meningen at kvinner skal føde barn, vi har anatomien til det 

Anonymkode: 2b2e1...eab

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke tull. Veldig mange opplever det. Der i blant jeg. Sexlysten min forsvant helt med overgangsalderen. Før hadde vi sex minst annenhver dag. Nå er det månedlig. 

Egentlig ikke så overraskende. Jeg mistet også sexlysten helt når jeg prøvde å bruke hormonprevensjon. 

Anonymkode: 1a72c...6c2

Men du var jo tydeligvis i et forhold, da var det like gjerne derfor. 

Anonymkode: 04a3f...6a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Joda, dette har vært kjent i alle år. Så går fedrene som er vant til å se over gjerdet for å få i pose og sekk etter en elsker på si. Ganske vanlig.

Anonymkode: 00804...590

Eller dama gjør det slutt fordi han forventer sex fremdeles, enda de har laget de barna de skal!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Men du var jo tydeligvis i et forhold, da var det like gjerne derfor. 

Jeg er ikke i forhold. Men all min sexlyst forsvant når jeg kom i overgangsalderen. Null behov for sex, heller ikke behov for onani. Jeg datet litt, beundret attraktive menn og hadde sexlyst, og behov for onani. Nå er det behovet ikke eksisterende. Forsvant når jeg gikk inn i peri menopause(tiden rett før selve overgangsalderen). Vært helt borte i snart 2 år nå. Glad jeg ikke har partner nå. 

Anonymkode: 214f6...c43

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg er ikke i forhold. Men all min sexlyst forsvant når jeg kom i overgangsalderen. Null behov for sex, heller ikke behov for onani. Jeg datet litt, beundret attraktive menn og hadde sexlyst, og behov for onani. Nå er det behovet ikke eksisterende. Forsvant når jeg gikk inn i peri menopause(tiden rett før selve overgangsalderen). Vært helt borte i snart 2 år nå. Glad jeg ikke har partner nå. 

Anonymkode: 214f6...c43

Merkelig. Alt jeg har hørt om er kvinner som får økt lyst etter overgangsalderen. Evnen er det så som så med, ja, men lysten stiger. Så trist. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barn er et resultat av at man har hatt sex, hvertfall hvis det er unnfanget på naturlig vis.

Tenkte lite på konsekvenser den gangen unnfangelsen fant sted, var bare overlykkelig over at det puling tre dager på rad. Så satt den på første forsøk. Da var det ikke sex på tre år. Gjorde et par forsøk, men begge syntes det føltes rart, og litt kleint. Akkurat som om vi ikke var de samme personene lenger, og fant aldri den deilige gode følelsen vi hadde sammen før. Lever fortsatt sammen som foreldre og gode venner, men sexlivet har aldri blomstret opp igjen.

Så ja jeg er smertefullt klar over at det å få barn kan ødelegge et sexliv. 

Anonymkode: 4fe04...103

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Joda, man kan være heldig og beholde sexlivet som det var før barn, noen få får det kanskje bedre også.

Men for ganske mange av oss blir det midlertidig eller permanent dårligere enn det var. Og for noen av oss veldig mye verre.

Så mye som kan forandre seg. Kvinnens kropp, med strekkmerker og hengende vev her og der. Underlivets forandringer, som videre og slappere skjede, for stram skjede pga. arrvev så samleie blir smertefullt, ødelagte muskler som ikke går an å reparere, rifter som gror stygt, dårligere kontakt pga. prolaps, osv. Nerveskader, inkontinens av urin eller avføring, hemoroider og åreknuter. Så mye ulekkert som kan skje et underliv!

Lysten, tiden, overskuddet til å ha sex kan bli borte. Synet på hverandre (f.eks menn som ikke lenger klarer å se kona som noe annet enn en mor til barna), synet på seg selv (hun som ikke føler seg som et seksuelt vesen lenger, kun mamma). Og sikkert mye mer.

Tenkte du på det før du valgte å få barn? At et dårlig sexliv kan være en del av prisen du betaler for å få barn?Har inntrykk av at spesielt menn går inn i det med lite peiling på hva som kan gå galt. Og så sturer man når sexlivet ikke blir som før. Kanskje betyr det kroken på døra for kjærlighetsforholdet. Håper det var verdt det?

Altså, man tenker jo ikke før man får barn at sexlivet skal bli ræva. Tror også det ikke gjelder så mange som kanskje du tror? Er du far selv? I så fall er jeg overrasket over måten du lister opp  hva som kan skje kvinnens kropp når vi velger å gi dere en datter eller sønn(eller flere!) Jeg kjenner ihvertfall ikke mange som har blitt «rammet» av alle disse forandringene du nevner. Jeg har vært sammen med far til våre to barn i 15 år, begge ungene går på barneskolen og vi har et supert sexliv og har sex 2./3.hver dag. Og er det noe han driter i så er det vel noen ekstra strekkmerker her og der… 

Anonymkode: 297cc...ac1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg var for stram før barn, samleie var vondt og trengte ordentlig oppvarming lenge. Aldri noe spontant. Nå kan jeg hoppe i det. Er ikke veldig vid men akkurat passe til at jeg ikke trenger særlig oppvarming, trenger ikke å være super våt heller. Jeg fikk et sexliv av å få barn. Så det kan gå begge veier. 

Anonymkode: 5b228...36d

Dette hadde jeg vært enig i etter første fødsel. Etter nummer to er det værre, skal veldig mye til for å føle nytelse ved penetrering av vagina, jeg er for vid. Så blir en del anal og hjelp av litt leketøy. Men savner den tiden vi begge to var fornøyd etter en kjappis. Husker jeg leste mye om dette før første fødsel, overalt stod det at vagina trekker seg tilbake, er kun midlertidig forandringer. Og kanskje det stemmer, om man føder babyer på 2-3 kg, jeg som føder babyer på nesten 5 kg stemmer dette hvertfall ikke med. 

Anonymkode: 4be95...360

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, man kan være heldig og beholde sexlivet som det var før barn, noen få får det kanskje bedre også.

Men for ganske mange av oss blir det midlertidig eller permanent dårligere enn det var. Og for noen av oss veldig mye verre.

Så mye som kan forandre seg. Kvinnens kropp, med strekkmerker og hengende vev her og der. Underlivets forandringer, som videre og slappere skjede, for stram skjede pga. arrvev så samleie blir smertefullt, ødelagte muskler som ikke går an å reparere, rifter som gror stygt, dårligere kontakt pga. prolaps, osv. Nerveskader, inkontinens av urin eller avføring, hemoroider og åreknuter. Så mye ulekkert som kan skje et underliv!

Lysten, tiden, overskuddet til å ha sex kan bli borte. Synet på hverandre (f.eks menn som ikke lenger klarer å se kona som noe annet enn en mor til barna), synet på seg selv (hun som ikke føler seg som et seksuelt vesen lenger, kun mamma). Og sikkert mye mer.

Tenkte du på det før du valgte å få barn? At et dårlig sexliv kan være en del av prisen du betaler for å få barn?Har inntrykk av at spesielt menn går inn i det med lite peiling på hva som kan gå galt. Og så sturer man når sexlivet ikke blir som før. Kanskje betyr det kroken på døra for kjærlighetsforholdet. Håper det var verdt det?

Jeg syns det er fint å ha barn jeg. Småbarnsperioden går over. Jeg hadde aldri bytta de ut mot et bra sexliv 😂 så teit. Barna mine og mannen min er det beste som har skjedd meg.

Dette er like dumt som å si at: mannen min ble syk i en periode (1år) og vi hadde lite sex, altså hadde jeg visst han skulle bli syk, så hadde jeg aldri gått inn i et forhold med han, vil heller ha sex og frihet enn å pleie en syk mann i en periode, altså, ærlig talt 😅😂 

Velkommen til 2024, hvor sex og frihet har større verdi enn noe annet. 

Anonymkode: 5ea72...8c0

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull. Om man  fortsatt har lyst på sex, og hverandre, får man det fint til også etter barn. Selv har jeg faktisk opplevd å lettere få orgasme etter barnefødsler. Må også su at jeg har et mer avslappet forhold til egen kropp etter å ha gått gravid og født. 

Anonymkode: 47b11...ada

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Trolltunge skrev (9 timer siden):

For noe tull. Vi er skapt for å bære frem og føde barn, og i de fleste tilfeller går det bra å få både ett og mange barn. Det er de tragiske historiene vi hører om. 

At kroppen ofte endrer seg noe av å få barn regner jeg med at voksne mennesker forstår. Kroppen endrer seg dessuten av alder også, så å beholde kroppen lik gjennom livet er ikke aktuelt uansett. 

Hva er at det «går bra»? At man overlever? Klarer å stå i arbeid?

Ekstremt mange kvinner sliter med lekkasjeproblemer, smerter i underlivet, smerter i hofter, bekken og korsrygg etc, etter å ha født. Svært mange har moderate plager av arrvev. 

Anonymkode: e5965...8e8

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tre barn, har ingen skader. Har sex som vanlig med min mann. 

Anonymkode: f77bf...b3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Hva er at det «går bra»? At man overlever? Klarer å stå i arbeid?

Ekstremt mange kvinner sliter med lekkasjeproblemer, smerter i underlivet, smerter i hofter, bekken og korsrygg etc, etter å ha født. Svært mange har moderate plager av arrvev. 

Anonymkode: e5965...8e8

At man klarer å leve godt videre, og føle at eventuelle plager var verdt å få barn. Ingen påstår at det er uten risiko, men vi er virkelig skapt for å få barn og stort sett kunne leve helt greit videre etterpå. 

Det er også mange som får bedre sexliv etter at de har fått barn. Om det er alder og erfaring, eller på grunn av fødsel, er vanskelig å si, men det er ikke uvanlig at kvinner har kjipe sexliv i tidlig alder og bedre sexliv etterhvert, tross (eller på grunn av) at de har født. Jeg er selv en av dem. Jeg fikk aldri orgasme med menn før jeg var 30 år og hadde født tre barn. Jeg har/hadde også skoliose, og ryggsøylen min ble temmelig rett etter to svangerskap (noe som riktig nok kan slå begge veier). 

De fleste av oss får barn, er klar over at det kan innebære risiko for mye ulikt, synes det er verdt risikoen, og lever absolutt fullverdige liv etter å ha født, på alle måter. Få rapporterer imidlertid at alt er vel. Som med alt er det dem ting går galt for man gjerne hører om. At svangerskap og fødsel er en påkjenning for kroppen bør voksne mennesker forstå, men det er ganske urimelig å påstå at de fleste får livet sitt varig ødelagt av det. Det er heldigvis ikke det mest vanlige. 

Noen par ødelegger også sitt sexliv helt unødvendig av det å få barn. Er man ikke en god partner gjennom slikt går ting fort galt, uten at det egentlig skyldes fødsel og skader ved det, men at man viser seg som en bedritten partner og far når alt kommer til alt. Ikke er mann nok til å tåle det å ha blitt far. Hvem man får barn med er antagelig viktigste beslutning vi kvinner tar i livet, men selv det som virket som gode valg kan vise seg å være det motsatte når mannen ikke var moden nok til å takle ting greit likevel. Det er når man møter påkjenninger og utfordringer, som det å få barn ofte er (også) man virkelig ser hva folk har i seg. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går det bra med dem eller går det greit? Vedder på at flere rundt deg enn du tror har hatt seksuelle problemer på grunn av fødsler. Men det er ikke akkurat noe man snakker så åpent om. 

Uansett så er ikke worst case så uvanlig som dere vil ha det til. Det er ganske vanlig med ulike underlivsplager etter svangerskap og fødsel. Ikke alle av disse ødelegger sexlivet totalt, men det kan legge en real demper på nytelse, spontanitet og lyst.

Er det så nøye? Er sex det beste som skjer i livet? Det er det ikke for meg. Det er mye som står på min liste som er viktigere å beholde enn sex om man ble nødt til å prioritere

De fleste har et greit nok sex liv etter at de fikk barn. Vårt har til tider vært bedre etter at barna ble født.

I tillegg har vi stor glede av barna, så ville absolutt ikke ha byttet bort til et barnløst liv.

Endret av Brunello
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...