Gå til innhold

Flere voksne som blir stresset av finvær og skam for å ville være inne

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

når du er opplært til å gå ut og «gripe dagen» når det er fint ute.

Anonymkode: 29516...893

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I-landsproblem..

Anonymkode: cdcf4...212

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

tenkte sånn før. Men har konkludert med at jeg gjør som jeg føler for og ikke gidder å ha dårlig samvittighet for det. 

Anonymkode: c93de...80c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja jeg gjør det. Og på den måten opplever jeg sommeren som en litt stressende og hektisk tid. Men jeg har lært at etter en hektisk sommer så kommer det en LANG og kjedelig vinter hvor vi i hovedsak oppholder oss hjemme.

Derfor er jeg fast bestemt på å fortsette å gripe dagen og skape gode sommerminner med barna, som vi kan se tilbake på når mørketiden kommer 😊

Anonymkode: 73bdc...88b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har heldigvis bodd utenlands noen år hvor det var sol typ 300 d i året. Hadde vært rart å føle dårlig samvittighet for å sitte inn da.

Anonymkode: cdcf4...212

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

haha ja! leste nettopp en artikkel om det - fenomenet har et navn: Sunshine guilt

Derfor får du dårlig samvittighet av å være inne når sola skinner ute (kk.no)

Anonymkode: 21dc4...f16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

har aldri følt på hverken skam eller dårlig samvittighet for hva jeg selv velger å bruke min egen fritid på. Hvorfor bruke tid på det. Behov for å plage deg selv?  Er det så viktig å gjøre akkurat som "andre"? Eller er det at du må sende de rette bildene ut på Some? 

Anonymkode: c0bb0...2db

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får dårlig samvittighet, men prøver å jobbe med det. Er den eneste i min familie som er rødhåret og fregnete, så sol er ikke bra for meg, men likevel har jeg blitt dratt ut i sola sammen med alle de andre. Jeg liker heller ikke varme så godt. Jeg holder meg inne i de varmeste timene med god samvittighet, er livredd hudkreft. Tar meg heller en kveldstur når det ikke er såååå varmt og solen ikke er så skadelig.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir uvel av direkte sol, og fungerer dårlig i varmen. Jeg husker en gang jeg fikk kommentarer på at jeg var lat som ikke var ute i godværet. Jeg satt i stua med en bok. Kommentaren kom fra familiemedlemmer som satt ca 1-2 meter unna, på den andre siden av en vegg, og bare glodde ut i lufta mens de lot sola grille dem. 🙄

Men, jeg kjenner på impulsen til å "måtte" gå meg tur når været er pent. Men gjett om jeg setter pris på en kjølende bris og noen strategisk plasserte skyer.

Anonymkode: 13bac...606

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og det er så slitsomt! Vi har vært bortreist i langhelgen og vært ute hele tiden, på lange (LANGE) gåturer, sittet ute å spist på resturant, sittet ute å grillet. Det har vært så koselig. Men så kom vi hjem trøtte og slitne i går og etter å ha pakket ut, la jeg meg i senga for å se Bridgerton, mens han så på kamp i stua, og samvittigheten gnagde... så vi endte opp ute i 16-tiden og jobbet i hagen til kl 22 🫢 Nå er jeg ute og vasker vinduene og lurer på om jeg skal ta bilen også, både utapå og inni (klarer ikke ligge rett opp og ned å steke i mer enn et par timer). 

Den positive tingen er jo at vi får gjort masse ute, istedet for å spre det litt som vi ellers må gjøre på denne tiden av året pga temperatur og regn. Men nå har jeg sittet inne i 15 min på KG og blir rastløs og føler jeg må ut igjen. Blir litt matt av meg selv. 

Anonymkode: c6b19...5ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her jeg bor nå (ikke i Norge), nei. Her begynner varmen og finværet å komme i mars allerede. Vi er mye ute uansett, sykler til og fra de fleste steder, jeg går på tur uansett vær/årstid osv. Vi har ytterdøren/verandadøren stående åpen hele dagen så ungene løper inn og ut, jeg og varierer å sitte inne og ute. Det faller seg helt naturlig. Så sykler vi ofte en tur inn til landsbyen og spiser is på en av ute kafeene om ettermiddagen/kvelden, sykler til en lekeplass eller spiller fotball på en av banene ute (fordi ungene vil det).

Her er sommerhalvåret fra ca april til oktober, så jeg er mer avslappet til finværet nå enn jeg var i Norge. Må heller ikke løpe til et badested og bade med en gang solen kommer frem, men gjør det gjerne hvis det passer seg sånn. 

Anonymkode: f7d64...549

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg gjør som jeg vil uten å føle på noe stress og dårlig samvittighet. Nå som vinteren har gitt slipp, så synes jeg det er deilig å være ute i varmen, men jeg blir fort mettet og tar meg pauser innendørs, spesielt når det er på det varmeste. 

Anonymkode: 6b095...e89

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei! 

For det første er jeg sjef i eget liv på min egen fritid og hvor jeg ønsker å tilbringe den tiden er det meg som bestemmer helt uten skyld, dårlig samvittighet osv. Om jeg binger Netflix serier på sengen inne eller ligger i parken å skriver et innlegg på kg, eller leser bok og hamstrer D vitamin er begge helt greit.

Og for det andre elsker jeg å være ute nå:bolledeig: Jeg står opp tidligere, jeg legger meg seinere, jeg opplever både soloppgang og solnedgang på fjellet i helgene:sol:Jeg spiser ute, jeg drar til byen før jobb bare for å sitte i parken å myse på de gale rare menneskene slik de myser på den rare og gale meg. Jeg tilbringer mye tid ute både om dagen og natten. Jeg elsker varmen, lyset, den deilige fine årstiden. Jeg elsker å se hvor grønt og fint det er rundt oss og fargenyansene blomster og det som spirer gi🪷🪻, det behager virkelig øyet og jeg lagrer det på minnet til de seige vonde kalde vinternettene kommer..

Jeg elsker å få den gyldne brunfargen som gjør at jeg ser bra ut, den blir fort nok byttet ut mot den guffne vintererhuden i desember. Jeg elsker virkelig sommer og sol og slik naturen og livet er i disse sommermånedene og kan ikke tenke meg noe verre å gjøre enn å være bunkret inne. Men hadde jeg hatt lyst til det, så ville jeg også gjort det. Vi trenger alle å slappe av der vi slapper best av, om det er på fjellet i hengekøye under sommerhimmelen eller om det er inne. You do you

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lider absolutt av dette, føler jeg går glipp av noe om jeg sitter inne hele dagen når det er fint vær (men jeg vil ikke sitte inne når det er fint heller, da). Her på vestlandet er vi ikke bortskjemt med solskinnsdager, så jeg spretter ut så snart sola skinner 🌞 Hadde nok vært annerledes om jeg bodde et sted der det var litt mindre regn. 

Anonymkode: 52915...bca

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...