AnonymBruker Skrevet 21. mai #1 Del Skrevet 21. mai Altså som kan regler, og ikke bare har formeninger Jeg klarer ikke å finne noe konkret om dette på nettet, og trenger å vite det i forbindelse med en viktig oppgave. 1. Kan man droppe infinitivsmerket mellom to verb (noen ganger med et "ikke" imellom seg) der det siste står i infinitiv? Eksempler: ... alt som hun ikke orker (å) si noe om. Du trenger ikke (å) mene noe om det. Jeg greier ikke (å) få vekk bildene i hodet. Hun klarte (å) la være ... Jeg klarte ikke (å) se på deg, klarte ikke (å) si noe. Hun tør knapt (å) røre en finger. 2. Kan man droppe "om" i følgende (og lignende) setninger? Hun ser på ham som (om) hun plutselig skjønte ... ... blir stående litt, som (om) hun prøver å komme på noe. ... lente seg mot ham, som (om) hun følte at han ... ... kommer over ham, som (om) du har tenkt ... ... litt for enkelt, som (om) hun later som ... ... legger en hånd på ryggen hennes, som (om) han vil trøste Hilsen rådvill Anonymkode: 15e5c...293 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai #2 Del Skrevet 21. mai Det er nok lettere å droppe "å" enn å droppe "om". Mange av setningene kan misforstås eller endrer mening hvis man dropper "om" her. Så jeg tror du bør la "om" stå. Det høres veldig muntlig ut, å droppe "å" (for ikke å snakke om "om"), men mange forfattere i dag skriver nært det muntlige, så det er nok ganske vanlig med "hun tør knapt røre en finger" osv. Selv om jeg selv ville hatt infinitivsmarkøreen i alle disse eksemplene, da min dialekt alltid har infinitivsmarkøren på plass. Jeg har en mastergrad i språk, og jo mer man studerer grammatikk, jo tydeligere blir det at det ikke er faste regler, og at det er språkbrukerne selv som ved å bruke språket bestemmer hva som er lov og ikke.... Og reglene kommer i etterkant, og endres etter hvert som bruken endres. Anonymkode: 87500...49f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai #3 Del Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det er nok lettere å droppe "å" enn å droppe "om". Mange av setningene kan misforstås eller endrer mening hvis man dropper "om" her. Så jeg tror du bør la "om" stå. Det høres veldig muntlig ut, å droppe "å" (for ikke å snakke om "om"), men mange forfattere i dag skriver nært det muntlige, så det er nok ganske vanlig med "hun tør knapt røre en finger" osv. Selv om jeg selv ville hatt infinitivsmarkøreen i alle disse eksemplene, da min dialekt alltid har infinitivsmarkøren på plass. Jeg har en mastergrad i språk, og jo mer man studerer grammatikk, jo tydeligere blir det at det ikke er faste regler, og at det er språkbrukerne selv som ved å bruke språket bestemmer hva som er lov og ikke.... Og reglene kommer i etterkant, og endres etter hvert som bruken endres. Anonymkode: 87500...49f Takk for svar😊 Anonymkode: 15e5c...293 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå