AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #1 Del Skrevet 21. mai 2024 Har 2 katter, en gammel og en ung. Yngste er 1,5 år. Godt tatt vare på, får bra mat, fulgt opp hos dyrelege osv. Men den yngste katten har «terrorisert» meg siden vi fikk den. Den vekker meg hele tiden. Vi har prøve ALT! Dør til soverommet lukket, dør åpen, katten ute om natta, katten inne om natta, osv osv. På vinteren må den være inne selfølgelig, nå på sommeren har jeg sluppet den ut om natta, noe som har vært til hjelp. Da sover han inne stort sett hele dagen, og vil selv ut på kvelden. Men etterhvert blir det for kaldt igjen, så katten må være inne. Jeg holder rett og slett ikke ut mer! Jeg får kanskje 4 timer søvn, fordelt ut over natta hvis katten er inne. Han klorer nonstop på døra mi hvis han er inne, og jeg har prøvd både spray, klissete teip, «katteolje», masse mat fordelt over flere rom osv. Ingenting hjelper. Han klorer konstant, uten stopp, som resulterer i at jeg våkner, selv med øreplugger. Har jeg døra oppe, hopper han på meg, «biter» meg, klorer på sengen, hopper opp på skap/kommode, osv. Jeg har sagt ifra til barna på 17 og 12 år at jeg ikke klarer dette mer, men de er jo så glad i katten. (Han gjør ALDRI sånn mot de, er ikke på rommet deres osv). Jeg ser ingen annen løsning en omplassering, og har til og med et familiemedlem som ønsker å overta slik at barna kunne hilst på han når som helst. Kan jeg bare overse barnas ønsker når det går det så utover søvnen min? Jeg føler meg som en dårlig forelder som gir bort katten, men orker rett og slett ikke mer. Anonymkode: 4945c...5bf 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #2 Del Skrevet 21. mai 2024 Ha katten inne på ett av barnas soverom? Anonymkode: 06d89...2d6 15 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #3 Del Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ha katten inne på ett av barnas soverom? Anonymkode: 06d89...2d6 Ja, enig i dette. Og ikke la dem slippe den ut om den klorer på døren 😆 Ellers er jo et familiemedlem det beste stedet å plassere den, så det er jo ikke helt krise sånn sett. Anonymkode: 6f528...f7f 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #4 Del Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ha katten inne på ett av barnas soverom? Anonymkode: 06d89...2d6 Har prøvd det også, men katten vil ut av rommet etter kort tid. Da «bråker» den til den slippes ut. Har prøvd alt som er. Låste den inne på eget rom også, men da ble den helt hysterisk. Så det måtte vi gi opp etter er par netter, da katten rett og slett fikk panikk. Anonymkode: 4945c...5bf 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaiturid Skrevet 21. mai 2024 #5 Del Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Har 2 katter, en gammel og en ung. Yngste er 1,5 år. Godt tatt vare på, får bra mat, fulgt opp hos dyrelege osv. Men den yngste katten har «terrorisert» meg siden vi fikk den. Den vekker meg hele tiden. Vi har prøve ALT! Dør til soverommet lukket, dør åpen, katten ute om natta, katten inne om natta, osv osv. På vinteren må den være inne selfølgelig, nå på sommeren har jeg sluppet den ut om natta, noe som har vært til hjelp. Da sover han inne stort sett hele dagen, og vil selv ut på kvelden. Men etterhvert blir det for kaldt igjen, så katten må være inne. Jeg holder rett og slett ikke ut mer! Jeg får kanskje 4 timer søvn, fordelt ut over natta hvis katten er inne. Han klorer nonstop på døra mi hvis han er inne, og jeg har prøvd både spray, klissete teip, «katteolje», masse mat fordelt over flere rom osv. Ingenting hjelper. Han klorer konstant, uten stopp, som resulterer i at jeg våkner, selv med øreplugger. Har jeg døra oppe, hopper han på meg, «biter» meg, klorer på sengen, hopper opp på skap/kommode, osv. Jeg har sagt ifra til barna på 17 og 12 år at jeg ikke klarer dette mer, men de er jo så glad i katten. (Han gjør ALDRI sånn mot de, er ikke på rommet deres osv). Jeg ser ingen annen løsning en omplassering, og har til og med et familiemedlem som ønsker å overta slik at barna kunne hilst på han når som helst. Kan jeg bare overse barnas ønsker når det går det så utover søvnen min? Jeg føler meg som en dårlig forelder som gir bort katten, men orker rett og slett ikke mer. Anonymkode: 4945c...5bf Trodde du hadde veldig små barn. Er de så gamle skjønner de nok hvis om at 😊 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #6 Del Skrevet 21. mai 2024 Du må tenke på deg selv. Omplasser den i dag. Anonymkode: b2f87...cc1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #7 Del Skrevet 21. mai 2024 Katten kan jo ha vokst det av seg når vinteren kommer? Ellers tenker jeg at adferden til katten er et tegn på ønske om oppmerksomhet. Ettersom du reagerer med ulike tiltak og lar deg vekke om natten, så oppnår den det ved den adferden du beskriver. Hvor mye leker, koser og steller du med katten? Da vi fikk katt for et par år siden (voksen, adoptert), var han også slik du beskriver, og jeg og lurte på hvordan jeg skulle holde ut. Ble rådet å gi den positiv oppmerksom på dagtid (gjerne en god lekerunde på kvelden), og overse den om natten. Det fungerte. Den ligger fortsatt på soverommet mitt om natten, men holder seg til plassen sin. Kommer den opp i sengen, får den ikke oppmerksom før det er morgen og jeg uansett skal opp. Utover det, tenker jeg at barn på 12 og 17 år forstår nok dette, og velger dere omplassering må jo nær familie være ideellt. Anonymkode: 3bc3c...06d 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #8 Del Skrevet 21. mai 2024 Sånn var den ene katten jeg hadde også, men jeg bare overså dette etterhvert da den prøvde å vekke meg.Det ble slutt på denne vekkingen. De roer seg gjerne ned etterhvert som de blir eldre. Anonymkode: e9525...5a2 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MNK2017 Skrevet 21. mai 2024 #9 Del Skrevet 21. mai 2024 (endret) Du må leke med katten. Fast rutine på dagen. Jeg leker med kattene 10min hver kveld. God oppgave for barna kanskje. Hvis katten sover hele dagen, har den mye energi om natten. Sørg for at den mister energi i løpet av dagen, så sover den om natten. Kattene mine er stille/rolig og i stua hele natten. Innekatter, hele året. Katten vil ha din oppmerksomhet. Men du er opptatt hele dagen. Så kommer katten om natten. Da er du rolig og tilgjengelig. Endret 21. mai 2024 av MNK2017 11 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #10 Del Skrevet 21. mai 2024 Hvis dere har et familiemedlem som vil overta den så hadde jeg gått for den løsningen. Om absolutt ikke, er katteluke et alternativ? Da kan den gå inn og ut som den vil. Anonymkode: cab71...ca5 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #11 Del Skrevet 21. mai 2024 Sånn var min katt også. Hun har vekket meg mer enn barna gjorde da de var babyer. Nå er hun blitt 3 år og jeg har trent opp rutiner på henne. Hos oss får kattene være ute på dagen, og på natten sover vi. Da lukker jeg soveromsdøra, orker ikke katter på soverommet. I starten sprapet hun jo som en gal, men jeg måtte bare stå i mot. Nå vet hun at det ikke fungerer og venter fint til vi står opp. Anonymkode: f62c3...f80 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #12 Del Skrevet 21. mai 2024 Omplassering idag. Sett ned foten og vis barna at du gjør det voksne ansvaret. Anonymkode: a3463...7af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #13 Del Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har prøvd det også, men katten vil ut av rommet etter kort tid. Da «bråker» den til den slippes ut. Har prøvd alt som er. Låste den inne på eget rom også, men da ble den helt hysterisk. Så det måtte vi gi opp etter er par netter, da katten rett og slett fikk panikk. Anonymkode: 4945c...5bf At den får panikk når den blir innestengt på eget rom handler om flokkinstinkt. Du har en ungdomskatt, som prøver finne ut av ting. Min eldste var også ett helvette i den alderen. Det handler om å etablere rutiner, og være konsekvent. Ikke "nå kan du være ute, nei nå skal du være inne, joda du får sove i senga, nei forresten du får ikke sove i senga likevel, du kan få eget rom, nei nå skal du være på barnas rom, forresten du kan heller være på stua". Hva skjer med barna dine om du er så lite konsekvent med de og endrer regler og rutiner hele tiden? Anonymkode: 06d89...2d6 1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #14 Del Skrevet 21. mai 2024 Gi den godt med mat før sengetid. Plasser den i et rom hvor den har tørrfôr tilgjengelig og en teppe å sove på. Gjerne på badet med varmekabler. Det går seg nok til. Er den liten er dette en del av «pakka» når du får deg katt. Anonymkode: 95022...179 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 21. mai 2024 #15 Del Skrevet 21. mai 2024 MNK2017 skrev (31 minutter siden): Du må leke med katten. Fast rutine på dagen. Jeg leker med kattene 10min hver kveld. God oppgave for barna kanskje. Hvis katten sover hele dagen, har den mye energi om natten. Sørg for at den mister energi i løpet av dagen, så sover den om natten. Kattene mine er stille/rolig og i stua hele natten. Innekatter, hele året. Katten vil ha din oppmerksomhet. Men du er opptatt hele dagen. Så kommer katten om natten. Da er du rolig og tilgjengelig. Dette! Du må rett og slett sørge for at katten er sliten når kvelden kommer. Katten vår holdt også på slik, mjauet hele natten og var klengete. Det gikk over, men det er veldig slitsomt når det står på. Om du har et familiemedlem som ønsker å overta den er jo det en god løsning for alle. Barna dine er store nok til å forstå det. Søvn er ekstremt viktig. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #16 Del Skrevet 21. mai 2024 Ha den ute på natta. Skal flere minusgrader til for at den ikke kan det. Ellers høres jo alternativet med å gi den til et familiemedlem ideelt ut! Anonymkode: 0efd0...bdc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #17 Del Skrevet 21. mai 2024 Jeg har også to katter hvor den ene er som din. Sånn i 3-4 tiden begynner han å skrape på døra og ræme fordi han vil ha mat, oppmerksomhet og vil ut. Jeg finner ingen annen løsning enn å lukke de inne i den store gangen sammen med vann, mat og kattedoen på vinteren når de ikke kan være ute om natten. Da får jeg flere dører mellom oss og hører ikke noe til eventuell skraping på dører. Jeg finner ikke kloremerke på døren nede så tror egentlig ikke han skraper der sånn som han gjør på min dør. Anonymkode: 3cb50...771 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mt3 Skrevet 21. mai 2024 #18 Del Skrevet 21. mai 2024 Som andre her skriver, du/dere må snu døgnet til katten. Det er egentlig helt naturlig at katter er mer aktive på natt enn på dagen, da de fra naturens side bruker å jakte på natt. Barna er så store at de må bli med og ta ansvar for å aktivisere katten. Den som kommer først hjem tar en runde med katteleke og kosing, så tar neste en runde når den kommer hjem, også får en ta en runde før leggetid. Barna er også så store at de skal klare å skjønne det ikke går å ha ødelagt søvn hver eneste natt over lang tid og fortsatt skulle fungere normalt på dagtid. Så om mer aktivitet på dagtid ikke løser floken så er det bare å omplassere. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melus Skrevet 21. mai 2024 #19 Del Skrevet 21. mai 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Ha den ute på natta. Skal flere minusgrader til for at den ikke kan det. Ellers høres jo alternativet med å gi den til et familiemedlem ideelt ut! Anonymkode: 0efd0...bdc Katter fryser også, ikke bare i minusgrader. Da er det bedre å gi den vekk. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Angelheart2 Skrevet 21. mai 2024 #20 Del Skrevet 21. mai 2024 Seriøst? Omplassere et familiemedlem fordi du ikke gidder å gjøre de grep som skal til for å lære katten å holde ro på natten? Her i huset har vi to katter. De har fra de kom i hus lært at om natten sover vi på hvert vårt rom. De har sitt sted på vaskerommet, der har de vann og dokasse (trenger ikke mat om natten). Når vi legger oss om kvelden går alltid kattene inn på vaskerommet, der vet de at de skal være. Anbefaler for øvrig, slik flere skriver i tråden, at du leker med katten, slik at den er litt sliten når det er natta. Da sover den hele natten og vil ikke mase. Den er ungdom nå, og krever noe mer aktivisering enn tidligere. Antar at den selvfølgelig er kastrert, men om ikke så vil det også hjelpe. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå