Gå til innhold

Det er ingen kos ved å ha hund, og jeg er så fortvilet. (LANGT!)

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har ingen råd til deg ts, men ville bare si at jeg føler med deg! Jeg har to små barn under to år og helt ærlig, det du beskriver høres mer slitsomt ut🙈 sånn skal det ikke være, håper dere får ordnet det og får det bedre❤️

Anonymkode: 62ae3...0f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en liten hund som bjeffer mye. Min erfaring er at bjeffingen aldri tar slutt, selv når hunden blir eldre (vår er 10 år). Han bjeffer like mye som før og kan aldri være løs i hagen, da blir han så oppspilt at det er umulig å få kontakt med ham. Inne slapper han derimot veldig godt av, og ligger stort sett i sofaen og hviler. Han er også ekstremt snill mot barn.

Vi har lært oss å leve med bjeffingen, og skjermer heller hunden fra for mye støy ved å holde ham inne og gå turer når det ikke er så mye folk ute. Dette fungerer helt greit for oss. Vi har nok tilpasset oss hunden mer enn han har tilpasset seg oss, men etter denne hunden blir det ingen ny. Hvis vi skulle få en ny hund, måtte det bli en stor og rolig rase.

Små hunder har en tendens til å bli redde fordi de er så små og ser på alt og alle som overveldende. Mange av dem er avlet for å være "varslere," noe de tar svært alvorlig. Det eneste man kan gjøre er å akseptere dette og skjerme hunden så dette instinktet blir aktivert minst mulig.

Anonymkode: 4af07...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg har en liten hund som bjeffer mye. Min erfaring er at bjeffingen aldri tar slutt, selv når hunden blir eldre (vår er 10 år). Han bjeffer like mye som før og kan aldri være løs i hagen, da blir han så oppspilt at det er umulig å få kontakt med ham. Inne slapper han derimot veldig godt av, og ligger stort sett i sofaen og hviler. Han er også ekstremt snill mot barn.

Vi har lært oss å leve med bjeffingen, og skjermer heller hunden fra for mye støy ved å holde ham inne og gå turer når det ikke er så mye folk ute. Dette fungerer helt greit for oss. Vi har nok tilpasset oss hunden mer enn han har tilpasset seg oss, men etter denne hunden blir det ingen ny. Hvis vi skulle få en ny hund, måtte det bli en stor og rolig rase.

Små hunder har en tendens til å bli redde fordi de er så små og ser på alt og alle som overveldende. Mange av dem er avlet for å være "varslere," noe de tar svært alvorlig. Det eneste man kan gjøre er å akseptere dette og skjerme hunden så dette instinktet blir aktivert minst mulig.

Takk for svar. Problemet for oss er at det er ekstremt mye bjeffing inne (og ute rundt huset). På tur går det veldig bra og tur generelt er veldig lite problematisk på alle måter. Det er bare veldig slitsomt med så mye bråk inne til enhver tid og så lite ro innendørs. TS.

Anonymkode: 9f6da...27b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Skjønner forresten at dere ikke skal ha flere hunder. Det kommer nok ikke jeg til å ha heller. Da må det i så fall bli en voksen hund som vi kan bli godt kjent med på forhånd så vi vet hva vi får… TS.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hei! En liten oppdatering herfra. Jeg bestilte time til veterinær uka etter jeg opprettet denne tråden. Det var en ny veterinær som vi ikke har vært hos før. Hunden var spant på gulvet, bjeffet og var helt «klin kokos», så det første veterinæren sa var: «oi, det var MYE hannhund». 😅 Han var helt enig i å prøve kjemisk kastrering, så nå er chipen satt og vi venter spent på resultater. Har også vært hos hundefrisør og fått tatt en skikkelig opprydning. Fikk samme reaksjon der og beskjed om at jeg har mye hund i liten kropp og at han er usedvanlig sta og vilter 😝

Så det føles både vondt og godt, egentlig. Godt å høre at fortvilelsen min er velbegrunnet og at det ikke bare er mangel på oppdragelse og dårlig trening. Men samtidig trist at det er sånn. Vi har fulgt en del av rådene her og kommer til å fortsette treningen. Så håper jeg at vi får litt hjelp av chip’en etter hvert så treningen kanskje gir mer resultater. 

Takk igjen for alle gode svar og tips. Jeg oppdaterer om noen uker. TS.

Takk for oppdatering. Jeg forstår så godt hvordan det kjennes å ha en "problemhund". Jeg har én hund som er absolutt perfekt. Rolig, stødig og forutsigbar, også er den yngste en helt annen skapning. Her er det jo ikke oppdragelsen det står på. Den yngste har rett og slett gener og gemytt som gjør at jeg må ha brukt mye tid på å lete frem og tilegnet meg kunnskap og metoder innen hundetrening langt over det den gjennomsnittlige hundeieren har behov for. Det har vært slitsomt, men også utrolig givende. Man ser ikke nødvendigvis progresjon dag for dag, og det kan noen ganger føles som om man tar ett steg frem og to bak. Men man blir utrolig godt kjent med hunden sin og plutselig går det opp for deg at situasjoner som tidligere var et problem, plutselig ikke er et problem lenger. Det går fremover så lenge man jobber. Også må man huske på å ha det gøy med hunden 🙂

Anonymkode: b4a86...c16

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Skjønner forresten at dere ikke skal ha flere hunder. Det kommer nok ikke jeg til å ha heller. Da må det i så fall bli en voksen hund som vi kan bli godt kjent med på forhånd så vi vet hva vi får… TS.

Husk også at hunden din bare er to 😉 min begynner endelig å lande, nå er han 3,5. For noen tar det lang tid å modne, og det gjelder å stå i det så godt det lar seg gjøre. For min del var det "management" som var nøkkelen. Jeg unngikk alt som gjorde at han gjorde ting jeg ikke ville at han skulle gjøre over lengre tid. Som at han ikke fikk gå ut i hagen alene uten bånd. Han fikk ikke gå løs inne. 

Krysser fingrene for at kastrering hjelper på så dere får ro til å trene ❤️

Anonymkode: bf265...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merk at kastreringen kan hjelpe med å redusere hundens stressnivå slik at dere lettere kan nå inn med trening, men det vil ike løse problemene i seg selv. (Merk også at kjemisk kastrering tar seks uker før det har full virkning og i løpet av de seks ukene kan hunden bli verre før det roer seg).

Jeg forstår at dette er slitsomt for dere, men utfra det du skriver i startinnlegget så tenker jeg også på hundens velferd. En hun som er så høy i stress, og kanskje også så utrygg, at den bjeffer på alt og alle har det ikke godt.

Jeg vil på det sterkeste anbefaler at du tar kontakt med en dyktig og oppdatert atferdsterapeut som kan komme hjem til dere og hjelpe dere med gode verktøy og en treningsplan.

Se om du finner noen på listene her nær deg:

https://hunomhund.no/trenere-atferdskonsulenter/

https://www.atferdskonsulenter.no/finn-konsulent/hund

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 21.05):

Tusen takk for alle gode råd. Jeg setter pris på hvert eneste et! Problemet mitt er liksom bare at det så enormt MYE å trene på og så mange utfordringer på så mange felt, at jeg mister helt motet. Jeg vet liksom ikke hvor jeg skal starte hen, og det føles bare så innmari overveldende. Særlig når det til stadighet dukker opp nye ting eller vi får tilbakefall i ting vi allerede har trent på og som har blitt bedre. Er så sliten noen dager at jeg er helt på gråten. TS.

Er kanskje en løsning å kastrere han når han er så voldsom med jukkingen sin på alt og alle? Det kan roe ned den evinnelige bjeffingen og stressingen hans over alt mulig også.

Anonymkode: 077a5...914

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 21.40):

Har lest litt om det. Om noen har erfaringer med dette og om det kunne ha hjulpet, så setter jeg pris på det. :)

Passet ofte en chihuahua før med altfor mye energi. Den ble i tillegg helt tullerusk om det var løpetid innen 10 mils radius og sluttet da å spise 😵 den ble en helt annen hund, så harmonisk etter kjemisk kastrering. Vet også en som bevisst skaffet en veldig aktiv hund for jakt. Den leverer det, men kunne bli så voldsom at den mistet fokus. Pga at den også skulle trenes til søkshund fungerte det dårlig med sånn svikt i konsentrasjonen. Den ble også en helt annen hund av kjemisk kastrering. Det er jo dessuten ikke permanent, så om det viser seg å skuffe dere, lar dere bare være å gjøre det på ny senere 😊

Anonymkode: 98f1e...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Passet ofte en chihuahua før med altfor mye energi. Den ble i tillegg helt tullerusk om det var løpetid innen 10 mils radius og sluttet da å spise 😵 den ble en helt annen hund, så harmonisk etter kjemisk kastrering. Vet også en som bevisst skaffet en veldig aktiv hund for jakt. Den leverer det, men kunne bli så voldsom at den mistet fokus. Pga at den også skulle trenes til søkshund fungerte det dårlig med sånn svikt i konsentrasjonen. Den ble også en helt annen hund av kjemisk kastrering. Det er jo dessuten ikke permanent, så om det viser seg å skuffe dere, lar dere bare være å gjøre det på ny senere 😊

Anonymkode: 98f1e...3d2

Takk for svar. Setter pris på alle sammen! Utrolig godt å høre at det kan hjelpe såpass mye ❤️ Vi satte inn chip for en uke siden. Vet det kan ta litt tid før man merker endring, men krysser fingrene. Er ikke i tvil om at det var riktig avgjørelse, særlig ikke etter kommentarene jeg fikk både fra veterinæren og hundefrisøren. Så får vi håpe at kombinasjonen av at han blir eldre, kjemisk kastrering og trening videre hjelper. 😊

I dag har det vært bjeffing på biler utenfor, ringeklokkelyd på TV’en, mennesker med hund nede på veien, stemmer borti gata og ikke minst personen som våget å ringe meg (for det er et problem jeg har glemt å nevne) 😅Blir jo litt kokko og jammen ikke lett å trene i absolutt alle situasjoner. Men vi prøver å trene det vi kan, i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar. Setter pris på alle sammen! Utrolig godt å høre at det kan hjelpe såpass mye ❤️ Vi satte inn chip for en uke siden. Vet det kan ta litt tid før man merker endring, men krysser fingrene. Er ikke i tvil om at det var riktig avgjørelse, særlig ikke etter kommentarene jeg fikk både fra veterinæren og hundefrisøren. Så får vi håpe at kombinasjonen av at han blir eldre, kjemisk kastrering og trening videre hjelper. 😊

I dag har det vært bjeffing på biler utenfor, ringeklokkelyd på TV’en, mennesker med hund nede på veien, stemmer borti gata og ikke minst personen som våget å ringe meg (for det er et problem jeg har glemt å nevne) 😅Blir jo litt kokko og jammen ikke lett å trene i absolutt alle situasjoner. Men vi prøver å trene det vi kan, i hvert fall.

Anbefaler virkelig å få en atferdsterapeut hjem.  Det er ikke godt for verken dere eller hunden med så mye bjeffing i hverdagen. Det er slitsomt for dere, men også slitsomt for hunden som ikke kan slappe av og føle seg trygg i eget hjem.

Det kan være at angstdempende medisin kan brukes i en periode for å hjelpe til og gjøre treningen mer effektiv, i samråd med treningsplan fra atferdsterapeut og veterinær.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært i kontakt med oppdretter?

Er de seriøse bør de kunne komme med gode råd og tips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (29 minutter siden):

Anbefaler virkelig å få en atferdsterapeut hjem.  Det er ikke godt for verken dere eller hunden med så mye bjeffing i hverdagen. Det er slitsomt for dere, men også slitsomt for hunden som ikke kan slappe av og føle seg trygg i eget hjem.

Det kan være at angstdempende medisin kan brukes i en periode for å hjelpe til og gjøre treningen mer effektiv, i samråd med treningsplan fra atferdsterapeut og veterinær.

Ja, har vurdert det lenge og funnet en jeg tenker på å kontakte. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 1.6.2024 den 20.02):

Hei! En liten oppdatering herfra. Jeg bestilte time til veterinær uka etter jeg opprettet denne tråden. Det var en ny veterinær som vi ikke har vært hos før. Hunden var spant på gulvet, bjeffet og var helt «klin kokos», så det første veterinæren sa var: «oi, det var MYE hannhund». 😅 Han var helt enig i å prøve kjemisk kastrering, så nå er chipen satt og vi venter spent på resultater. Har også vært hos hundefrisør og fått tatt en skikkelig opprydning. Fikk samme reaksjon der og beskjed om at jeg har mye hund i liten kropp og at han er usedvanlig sta og vilter 😝

Så det føles både vondt og godt, egentlig. Godt å høre at fortvilelsen min er velbegrunnet og at det ikke bare er mangel på oppdragelse og dårlig trening. Men samtidig trist at det er sånn. Vi har fulgt en del av rådene her og kommer til å fortsette treningen. Så håper jeg at vi får litt hjelp av chip’en etter hvert så treningen kanskje gir mer resultater. 

Takk igjen for alle gode svar og tips. Jeg oppdaterer om noen uker. TS.

Takk for oppdatering, selv om det er veldig leit så er det godt å få en bekreftelse på at det er slik ting er, og at en ikke bare har gitt opp og klager for tidlig, for seg selv i allefall. Synes du har gjort en kjempejobb med å følge opp, heier på dere. 

Anonymkode: de55b...eab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaiturid skrev (På 20.5.2024 den 21.42):

Håper den ikke er fra Connie...

Har ikke Connie puddeloppdrett da? 

Anonymkode: 502b1...214

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om vibrasjonshalsbånd kan være en ide for å prøve å snu om bjeffevanene hans? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville kvittet meg med den hunden og kjøpt en større og stødigere rase. 

Noen hunder har, akkurat som mennesker, mentale problemer. Men ulikt mennesker er det vanskelig å helbrede eller lindre angst, manisk oppførsel, schizofreni eller hva det måtte være hos dyr. De har ikke selvforståelse eller språk til å motta behandling i samme grad.

Anonymkode: a628e...740

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg ville kvittet meg med den hunden og kjøpt en større og stødigere rase. 

Noen hunder har, akkurat som mennesker, mentale problemer. Men ulikt mennesker er det vanskelig å helbrede eller lindre angst, manisk oppførsel, schizofreni eller hva det måtte være hos dyr. De har ikke selvforståelse eller språk til å motta behandling i samme grad.

Anonymkode: a628e...740

Hva skal de med en annen hund når de ikke engang googlet bordercollie?

Anonymkode: daafe...be8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva skal de med en annen hund når de ikke engang googlet bordercollie?

Anonymkode: daafe...be8

Hva mener du med at vi ikke en gang googlet border collie? Vi har ikke border collie. Kjenner godt til den rasen og den var ikke aktuell for oss i det hele hatt. Vi googlet rasen vi valgte opp og ned i mente, snakket med flere oppdrettere, besøkte oppdrettere, gikk på kurs hos oppdrettere i forkant og en hel del annet.

Når det er sagt er det ikke aktuelt å bare kvitte oss med denne hunden og skaffe en annen. Og vi ønsker heller ikke en stor hund. Omplassering skal vi vurdere dersom vi tenker at den vil få det bedre hos noen som bor mer isolert og har mer kunnskap og alt annet er prøvd. Det er jo en flott hund på mange måter med mye potensiale på tross av de tingene som er utfordrende. :) 

Til deg som spurte om vi hadde snakket med oppdretter, så gjorde vi det mye i starten, men har ikke gjort det det siste året. Skal vurdere om det er hensiktsmessig.

TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så strevsomt hundehold! Jeg har ikke lest alle svarene du har fått, kanskje har du allerede fått mine :) Men jeg lurer på om hunden din er overstimulert og trenger mer ro? Jeg vet ikke hvor du bor, men turer i by eller andre steder der det skjer mye, kan være stressende. Og dere har jo barna hjemme, da skjer det kanskje mye i hjemmet også. Jeg ville også kjøpt et stort bur til hunden og gjort det skikkelig koselig med godt underlag og noe å tygge på. Jeg har hatt en veldig stresset hund selv, den var også sensitiv for berøring, og bur hjalp veldig. Hunden ble så glad i buret sitt. Der fant den ro. Jeg innførte også tvangskosing. Jeg la hunden på ryggen på fanget og holdet til hunden falt til ro. Etter hvert ble den veldig glad i å ligge slik, den fant ro raskt. Jeg vet ikke om dette hjelper for din hende, men det er ihvertfall mine erfaringer med en hund som høres ut til å likne din i gemyttet. Og så vil jeg legge til at jeg skjønner godt at du er frustrert! For det var jo ikke slik det skulle bli, og du har virkelig lagt ned en stor innsats. Jeg håper det ordner seg for deg ❤️ 

Anonymkode: cd505...083

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...