Katten.2.0 Skrevet 21. mai 2024 #21 Del Skrevet 21. mai 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Startet med å trene 3 ganger i uka helt til kroppen slutter å respondere på det.. allså man blir for godt trent, så kun da trapper man opp til 4 dager, trener 4 dager i uka helt til man slutter å respondere så trappet jeg opp til 5 dager, alle dager Fullkropp, noe ulik intensitet. ukentlig volum fra 9-20 setts over en periode på 3-4 år. 20 sett nå i de ulike katogorier: 20 setts med squat/utfall 20 setts med markløft , KG swing , hamstring arbeid 20 sett push øvelser benk/ skuldrepress 20 setts Chinups / pullups / facepull / nedtrekk varianter / roing Anonymkode: 5d201...2ea Jeg regner med at dette er tull? Trene fullkropp 5-7 ganger i uken er jo direkte skadelig. Selv når jeg trente 9 ganger i uken passet jeg på at hver muskelgruppe hadde minst en dag med restitusjon før neste økt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellah Skrevet 21. mai 2024 #22 Del Skrevet 21. mai 2024 Trener Crossfit, styrke og løping, blir trening 6-7 ganger i uka. Er noe jeg bare gjør, uten å tenke over om jeg er motivert eller ikke. Stort sett gleder jeg meg til trening, men hender selvsagt det er tyngre. Likevel, er det planlagt blir det gjennomført så lenge formen er god. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #23 Del Skrevet 21. mai 2024 Katten.2.0 skrev (3 timer siden): Jeg regner med at dette er tull? Trene fullkropp 5-7 ganger i uken er jo direkte skadelig. Selv når jeg trente 9 ganger i uken passet jeg på at hver muskelgruppe hadde minst en dag med restitusjon før neste økt. Du vet at kroppen tåler mye, bygd opp over tid . Ikke uvanlig det nei, kroppen bygger jo muskler kun 24-36 timer etterpå, høy frekvens er lurt. Anonymkode: 5d201...2ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blåmonster Skrevet 21. mai 2024 #24 Del Skrevet 21. mai 2024 Katten.2.0 skrev (3 timer siden): Jeg regner med at dette er tull? Trene fullkropp 5-7 ganger i uken er jo direkte skadelig. Selv når jeg trente 9 ganger i uken passet jeg på at hver muskelgruppe hadde minst en dag med restitusjon før neste økt. Ulik intensitet betyr sikker lette økter også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 21. mai 2024 #25 Del Skrevet 21. mai 2024 18 minutter siden, Blåmonster said: Ulik intensitet betyr sikker lette økter også Åpenbart ikke: 19 minutter siden, AnonymBruker said: Du vet at kroppen tåler mye, bygd opp over tid . Ikke uvanlig det nei, kroppen bygger jo muskler kun 24-36 timer etterpå, høy frekvens er lurt. Anonymkode: 5d201...2ea Det er jo oppskriften på skader og overtrening. Selv ikke styrkeløfteren med flere EM-gull, som jeg datet, var i nærheten av et slikt treningsregime. 3-4 år med trening av samme muskelgruppe hver dag er jo ganske ekstremt, og synes oppriktig kroppen og framgangen din burde forskes på da det går i mot det meste av forskning jeg har sett. Du må klargjøre en ting for meg: Mener du at du trener hele kroppen fordelt over en uke, eller hele kroppen, hver store muskelgruppe, hver eneste dag? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaffekoppQueen Skrevet 21. mai 2024 #26 Del Skrevet 21. mai 2024 Skulle jeg trent kun da jeg hadde motivasjon, så ble det dårlig med trening. Ha et opplegg og følg det, med eller uten motivasjon. Kunne sagt skaff en treningskompis, meld på grupper osv, men hjelper ikke hvis din indre bestemmelse ikke er der. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #27 Del Skrevet 21. mai 2024 Katten.2.0 skrev (14 minutter siden): Åpenbart ikke: Det er jo oppskriften på skader og overtrening. Selv ikke styrkeløfteren med flere EM-gull, som jeg datet, var i nærheten av et slikt treningsregime. 3-4 år med trening av samme muskelgruppe hver dag er jo ganske ekstremt, og synes oppriktig kroppen og framgangen din burde forskes på da det går i mot det meste av forskning jeg har sett. Du må klargjøre en ting for meg: Mener du at du trener hele kroppen fordelt over en uke, eller hele kroppen, hver store muskelgruppe, hver eneste dag? 20 arbeid setts i de ulike gruppene som jeg nevnte, å trene 4 eller 5 ganger i uka er ikke viktig, Ukentlig volum er det som er viktig, kunne sikker trent hver dag også med riktig mengde vel å merke. Anonymkode: 5d201...2ea 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 21. mai 2024 #28 Del Skrevet 21. mai 2024 11 minutter siden, AnonymBruker said: 20 arbeid setts i de ulike gruppene som jeg nevnte, å trene 4 eller 5 ganger i uka er ikke viktig, Ukentlig volum er det som er viktig, kunne sikker trent hver dag også med riktig mengde vel å merke. Anonymkode: 5d201...2ea Aha, så du tar 20 arbeidssett i de ulike muskelgruppene fordelt på hele uken? Det er jo noe annet enn å trene hele kroppen hver dag. Jeg kjører lavere volum med høyere intensitet, og ligger på 9-12 sets med arbeidsvekt ila en uke, og en eller to hvileuker annenhver/hver tredje måned. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #29 Del Skrevet 21. mai 2024 Katten.2.0 skrev (15 minutter siden): Aha, så du tar 20 arbeidssett i de ulike muskelgruppene fordelt på hele uken? Det er jo noe annet enn å trene hele kroppen hver dag. Jeg kjører lavere volum med høyere intensitet, og ligger på 9-12 sets med arbeidsvekt ila en uke, og en eller to hvileuker annenhver/hver tredje måned. Da trener du veldig likt som jeg gjorde i starten, men jeg er viderekommende nå og må ha mere ukentlig volum eller så får jeg ingen adapsjon. Anonymkode: 5d201...2ea Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai 2024 #30 Del Skrevet 21. mai 2024 Trener HVER eneste dag. Det er det jeg starter dagen min med, så det er ren rutine. Stå opp, pusse tenner og kle på seg, så gå ned til treningssenteret som er fire min unna huset. Trener både styrke og løping. Er på trening i opptil tre timer(kommer an på når jeg begynner på jobb den dagen). Er så deilig å være ferdigtrent før jobb. Anonymkode: bbf0d...f32 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 21. mai 2024 #31 Del Skrevet 21. mai 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Da trener du veldig likt som jeg gjorde i starten, men jeg er viderekommende nå og må ha mere ukentlig volum eller så får jeg ingen adapsjon. Anonymkode: 5d201...2ea Har trent i tolv år, og trente før ni ganger i uken. Kan ikke ha heftigere belastning enn det jeg har nå pga skade, og det er viktigere for meg å holde meg skadefri enn å ha maksimal muskelvekst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vanja2345 Skrevet 21. mai 2024 #32 Del Skrevet 21. mai 2024 Pakk bagen kvelden før og bestem deg. Trene rett før eller rett etter jobb. Aldri dra hjem, slappe av, spise middag og SÅ skal man komme seg ut igjen. Da blir terskelen for høy. Hvis du trener på morningen: ta en veldig lett frokost, og bare dra på trening. Ikke tenk, ikke nøl. Hvis du trener etter jobb: ta litt mat et par timer før du drar fra jobb. Så går du ikke tom for energi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 22. mai 2024 #33 Del Skrevet 22. mai 2024 Katten.2.0 skrev (22 timer siden): Jeg regner med at dette er tull? Trene fullkropp 5-7 ganger i uken er jo direkte skadelig. Neida, ikke hvis man sprer den totale treningsmengden utover. Å ta seg helt ut hver dag, dét er ingen god idé. Men tar man et tradisjonelt gammeldags mandag/onsdag/fredag fullkroppsprogram som styrkeløftere og andre har brukt siden femtitallet, og deler hver økt i to og trener halvparten så mye hver gang men seks ganger i uka... det kan funke veldig bra for mange. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #34 Del Skrevet 22. mai 2024 Jeg hater å trene, men det må til, så da gjør jeg det bare. Litt det samme som å vaske klær, støvsuge.. det må bare gjøres. PS: Har virkelig testet all form for trening, men liker ingenting. Tror kroppen bare ikke liker høy puls 🙃 Anonymkode: 4e07d...982 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katten.2.0 Skrevet 22. mai 2024 #35 Del Skrevet 22. mai 2024 20 minutter siden, Leifr said: Neida, ikke hvis man sprer den totale treningsmengden utover. Å ta seg helt ut hver dag, dét er ingen god idé. Men tar man et tradisjonelt gammeldags mandag/onsdag/fredag fullkroppsprogram som styrkeløftere og andre har brukt siden femtitallet, og deler hver økt i to og trener halvparten så mye hver gang men seks ganger i uka... det kan funke veldig bra for mange. Vedkommende skrev "så trappet jeg opp til 5 dager, alle dager Fullkropp, noe ulik intensitet". Fullkropp alle dagene i uken er direkte skadelig. Det du skriver her er enten et fullkroppsprogram som kjøres tre ganger i uken, eller at man kjører splitt - det er noe annet enn fullkropp hver dag i uken. Hvis du leser videre ser du at det kommer fram at det er 20 arbeidssett for hver store muskelgruppe fordelt på hele uken. Ved å bruke feil terminologi skaper man forvirring, og hvis noen får inntrykket at de er nødt til å kjøre et fullkroppsprogram syv dager i uken så er det direkte helseskadelig. Jeg har selv trent ni ganger i uken på det meste, men da med særlig stort fokus på restitusjon for å unngå skader og overtrening - og skal man råde andre til lignende må man være særs tydelig på hva man sier slik at andre ikke skader seg med rådene. Kommer selv til å gå tilbake til 2-splitt om skadene tillater det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 22. mai 2024 #36 Del Skrevet 22. mai 2024 Motivasjon er egentlig en helt irrelevant faktor. Trening er noe jeg anser som et helt fundamentalt kroppslig behov på lik linje med mat, drikke, søvn, tannlegebesøk osv. Ingen av de aktivitetene gjør jeg grunnet motivasjon, men fordi kroppen trenger det. Så når det gjelder trening så bare gjør jeg det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #37 Del Skrevet 22. mai 2024 AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 16.35): Hvordan klarer dere å holde motivasjonen oppe så du klarer å trene jevnlig over tid? Hva trener du? Anonymkode: cbd43...8c4 For svært mange så er motivasjon nærmest irrelevant. Motivasjon er det som får deg til å begynne å trene. Etter dette er det selvdisiplin og strukturering av tiden som hjelper deg med å etablere en ny livsstil der trening er en del av det. Anonymkode: b4c9d...f0d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leifr Skrevet 22. mai 2024 #38 Del Skrevet 22. mai 2024 Selv trener jeg styrke på mosjonistnivå, 3-4 økter i uka; varierer litt mellom fullkropp og overkropp/underkropp-splitt. Har et nokså fleskibelt opplegg med et relativt beskjedent ukentlig "minimum" som jeg "må" gjennom som førsteprioritet, autoregulert volumtrening på toppen av det som andreprioritet, valgfri småøvelser som tredjeprioritet. Og så litt kondisjonstrening av typen "hvor mange kettlebell swings klarer jeg på 30 minutter" litt når det er tid og energi til det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai 2024 #39 Del Skrevet 22. mai 2024 Katten.2.0 skrev (1 time siden): Vedkommende skrev "så trappet jeg opp til 5 dager, alle dager Fullkropp, noe ulik intensitet". Fullkropp alle dagene i uken er direkte skadelig. Det du skriver her er enten et fullkroppsprogram som kjøres tre ganger i uken, eller at man kjører splitt - det er noe annet enn fullkropp hver dag i uken. Hvis du leser videre ser du at det kommer fram at det er 20 arbeidssett for hver store muskelgruppe fordelt på hele uken. Ved å bruke feil terminologi skaper man forvirring, og hvis noen får inntrykket at de er nødt til å kjøre et fullkroppsprogram syv dager i uken så er det direkte helseskadelig. Jeg har selv trent ni ganger i uken på det meste, men da med særlig stort fokus på restitusjon for å unngå skader og overtrening - og skal man råde andre til lignende må man være særs tydelig på hva man sier slik at andre ikke skader seg med rådene. Kommer selv til å gå tilbake til 2-splitt om skadene tillater det. Du skjønner ikke trenings prinsippene. Anonymkode: 5d201...2ea 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blåmonster Skrevet 22. mai 2024 #40 Del Skrevet 22. mai 2024 Ikke tren etter følelser , de som trener lite for de ikke vil og de som trene mye for de dem føler for det lider begge av dårlig selvkontroll , følg programmet hverken mer eller mindre, det er viljestyrke! Kunsten av å gasse på og kunsten av å bremse kroppen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå