Gå til innhold

Invitere venner på dugnad for å male hus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Personlig ville jeg aldri valgt en slik dugnad TS, men jeg har som venn trommet sammen venner til dugnad for noen som ikke selv har mulighet til å male huset som en overraskelse til denne felles vennen vi hadde og alle stilte opp - forskjellen er at det ikke kom fra huseier selv liksom. 

Anonymkode: 3f88d...aed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Me for life skrev (På 21.5.2024 den 9.40):

Det er ikke dugnad, vennene dine har ingenting å vinne på at dere får huset malt. Det blir utnytting av venner for å spare seg selv for en drit kjedelig jobb som de fleste hater.

Betal de skikkelig, lei inn profesjonelle eller gjør det selv. Å invitere til dugnad mot smuler i betaling er bare frekt.

Det er jo akkurat det dugnad er. Og hjelpe uten vinne på det, eller og få betalt . 
når jeg var barn var det mye dugnad , foreldrene mine og besteforeldrene mine var veldig på og hjelpe. 

enig i at ts bør leie inn profesjonelle , dugnadsånd er ikke eksisterende i dag desverre . 

Anonymkode: 01016...1bf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Ja men det er ikke krise å få malt huset hvis ikke noe ekstraordinært har skjedd. Helt normalt å leie inn folk til å male et hus

Anonymkode: 91ec7...ba6

Absolutt ikke, det var det som var hele poenget mitt. Å male hus er ikke noe man «inviterer på dugnad» for.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts, har dere ikke søsken eller annen familie dere kan invitere isteden for venner?  

Anonymkode: e4990...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wilma89 skrev (På 20.5.2024 den 18.22):

Tenker det er en god ide hvis de har tilbudt seg det. Og tenker man også bør se an livet deres litt. Lever de et hektisk småbarnsliv med full jobb, er sikkert ikke dugnad for å male noen andre sitt hus det man egentlig vil bruke tiden på🙈

Selv om man ikke har små barn, så er det langt fra sikkert man har hverken tid, lyst eller overskudd til å male noen andres hus på dugnad altså 🙈 Måtte bare kommentere det, siden det er ganske vanlig at folk tar for gitt at barnløse har all verdens tid til overs som de ikke aner hva de skal gjøre med - og som man derfor kan forvente at stiller opp og tar alskens drittjobber for andre på dugnad. 

Ellers… Jeg er skeptisk. Jeg tenker ikke nødvendigvis at det er frekt å spørre, men jeg er usikker på om det er lurt å gjøre det likevel. Du sier at du selvsagt vil stille opp tilsvarende når det blir aktuelt - men det er jo ganske vanskelig å love nå. Du vet jo neppe hvordan livet ser ut om tre-fire-fem år, den dagen du plutselig blir invitert på en tilsvarende dugnad. Å sette av en helg til å male noen annens hus eller å bidra med tilsvarende store dugnadsprosjekt er kanskje ikke mulig da. Det kan være tøft for et vennskap.

Hadde man kunne gitt tilbake NÅ, og avtalt det - vi maler huset vårt denne helgen også pusser vi båten deres helgen etter, så hadde det vært noe annet. Men å be om så store tjenester som man aldri vet om man får gitt tilbake, er jeg skeptisk til.

Men det er jo forskjell fra vennegjeng til vennegjeng da.

Anonymkode: 7855c...2d3

• Liker 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, med mindre dere har som vane å arbeide gratis for hverandre eller de har behov for at dere stiller med en tjeneste i samme klasse tilbake så ville jeg droppet det. Hadde syntes det var ett ork hvis noen forventet vi skulle være med på det og dessuten hadde jeg avvist dere og tenkt at dere var litt rare og egentlig frekt også 😅

Anonymkode: 3d71d...7b9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Ts, har dere ikke søsken eller annen familie dere kan invitere isteden for venner?  

Hvorfor skal familien belemres med dette? Det er da ikke noe annerledes enn venner.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjokoladeelskeren skrev (På 20.5.2024 den 22.56):

Problemet her er vel at det er et par som trenger hjelp. De to andre parene trenger ikke hjelp og kommer ikke til å trenge det på flere år. Så når de andre parene trenger hjelp er sannsynligvis ts og mannen veldig opptatt med å drive familien AS, kjøre hit og dit, fotballcup i helger osv og den lille fritiden de har gidder de sikkert ikke å bruke på å stille opp på dugnad for alle andre venner som etterhvert etablerer seg. 

Når man er i så ulike livssituasjoner så tenker jeg at det er bedre å ordne slike ting som å male hus selv, eventuelt spør familie. Jeg hadde ikke orket å gjør en så stor jobb hvis det bare går én vei, for å potensielt kanskje få hjelp tilbake 4-5 år frem i tid…

Kan jo fort være andre ting  venner trenger hjelp. Vi har venner som hjalp oss å male, og gubben hjalp de med bilen. Altså mange måtte å gi hjelp tilbake selv om de ikke eier hus 

Anonymkode: 1b640...a6c

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater å male, tror jeg hadde spart til en maler jeg, høydeskrekk har jeg og

Anonymkode: 62304...aa7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere er i starten av 20-årene og har allerede rukket å få barn og kjøpe hus, mens andre på samme alder bor i kollektiv og studerer. Det er intet mindre enn frekt å forvente at vennene skal bidra med å MALE (!) huset dere selv er så heldige å eie. Når vennene deres skal etablere seg om noen år vil ikke dere ha mulighet til å gjengjelde tjenesten, for da er dere opptatt med eget hus og alle barna.

Mal huset selv. 

Anonymkode: 097e5...b8c

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, kaarebjarne said:

Hvorfor skal familien belemres med dette? Det er da ikke noe annerledes enn venner.

Min tanke var at det som familiemedlem er enklere å si fra om at spørsmålet ikke er greit om man er like negativ til ideen som de fleste i denne tråden. Det er også enklere å få gjengjeeldt tjenesten som familiemedlem da det er større sjanse for at man faktisk blir spurt om å gjengjelde tjenesten

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som takk får de mat og drikke? Det er vel ikke mer enn minimum, Er deres venners fritid mindre verdt enn deres egen fritid? 

Som studenter vil de vil jobbe på sommeren, og benytte de fridagene de har til andre ting enn å henge på husveggen hos dere?

Anonymkode: a54b0...e03

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kan jo fort være andre ting  venner trenger hjelp. Vi har venner som hjalp oss å male, og gubben hjalp de med bilen. Altså mange måtte å gi hjelp tilbake selv om de ikke eier hus 

Anonymkode: 1b640...a6c

Hva trenger man hjelp til når man er student? Ts skriver at det blir noen år til de etablerer seg, og det er veldig få studenter som eier sin egen bil. Og nå vet ikke jeg hva mannen din gjor med den bilen, men at én av partene hjelper å skru litt på bil en kveld er ingenting i mot en helg der begge 2 stiller opp som malehjelp.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Som takk får de mat og drikke? Det er vel ikke mer enn minimum, Er deres venners fritid mindre verdt enn deres egen fritid? 

Som studenter vil de vil jobbe på sommeren, og benytte de fridagene de har til andre ting enn å henge på husveggen hos dere?

Anonymkode: a54b0...e03

De jobber i studiebyen sin mens de studerer, men de pleier å ta seg 4-6 uker ferie og kommer til hjembyen her hvor vi bor så da jobber de ikke.

ts

Anonymkode: 68b6c...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De jobber i studiebyen sin mens de studerer, men de pleier å ta seg 4-6 uker ferie og kommer til hjembyen her hvor vi bor så da jobber de ikke.

ts

Tenker du det er innafor at de bruker ferien sin på gratisarbeid for deg, som åpenbart sitter mye bedre i det økonomisk enn dem?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget frekt i mine øyne. Hvis dere ikke gidder å male selv, så får dere spare penger og leie profesjonelle neste sommer. Hadde det vært feks at dere trengte flere hender til å løfte noe etc hadde det vært ok. Altså noe som går veldig raskt og som dere virkelig ikke klarer alene. Bare at du vurderer dette er meget spesielt. 

Anonymkode: 9bba9...b6c

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tuller folk her? Om mine venner har behov for hjelp så er det bare å spørre. Selvfølgelig stiller jeg opp om jeg har mulighet, og ikke forventer jeg noe tilbake heller. Fyfaen, så kjipe dere er - blir helt svett 😅

Anonymkode: 74bbe...736

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

ts

Du kan jo tilby dem sommerjobb, og da faktisk betale en ordentlig timepris.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tuller folk her? Om mine venner har behov for hjelp så er det bare å spørre. Selvfølgelig stiller jeg opp om jeg har mulighet, og ikke forventer jeg noe tilbake heller. Fyfaen, så kjipe dere er - blir helt svett 😅

Anonymkode: 74bbe...736

Dersom ts tilfeldig nevner for venner at de tenkte å male huset i sommer, så har jo vennene fint mulighet til å tilby seg å hjelpe til. Men å invitere til dugnad, føler jeg er megafrekt for en så stor jobb. Hvertfall når det er en jobb ts og mannen fint klarer selv, bare ikke gidder å bruke hverken tid eller penger på. Ts sine venner er studenter og trenger da mer enn noe en betalt sommerjobb. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere har kjøpt større enn dere har kapasitet til, må dere kjøpe dere hjelp. Det går an å leie malere.

Jeg har fått en slik forespørsel en gang, og synes det var veldig rart. Det er noe helt annet hvis noen tilbyr seg frivillig, men å invitere på "dugnad" synes jeg er litt harry.

Anonymkode: 0c3a9...c3e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...