AnonymBruker Skrevet 21. mai #141 Del Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (5 timer siden): Takk for svar alle sammen, selv om det kanskje ikke var helt de svarene jeg hadde håpet på, trodde folk ville vær mer positive. Vanskelig å skulle vær «første mann ut» med ting i vennegjengen, er vanskelig å skulle si om de ønsker å invitere på ulike «dugnader» i fremtiden så er vanskelig å vurdere om det er innafor eller ikke. ts Anonymkode: 68b6c...f91 Du har misforstått begrepet "dugnad". Dugnad er frivillig arbeid for å få til en gode som gagner FELLESSKAPET. Maling av hus gagner kun deg og gubben, ikke de andre som jobber gratis for dere. Hvorfor gidder dere ikke å bruke penger på malere? Anonymkode: 86367...889 13 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai #142 Del Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 16.28): Er det en god idé eller er det for mye å forvente at venner kan hjelpe til med noe slikt? Anonymkode: 68b6c...f91 Dette MÅ jo være tull!? Ufattelig dårlig idé og selvsagt for mye å forvente. Glad jeg ikke er venn med dere! Anonymkode: b1805...646 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjokoladeelskeren Skrevet 21. mai #143 Del Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Hvordan i all verden kan du bestemme at TS og typen aldri kan hjelpe vennene sine tilbake, bare fordi de eier ett hus og har barn?? Hvordan kan du bestemme at vennene til TS aldri vil ha behov for hjelp siden de er studenter nå? Mine venner har heldigvis ikke sluttet stille opp bare fordi de fikk barn og hus eller gård... Jeg har ikke sluttet stille opp selv om jeg flyttet til en annen by... Anonymkode: 3adc4...b25 La oss si at vennene etablerer seg om 3 år. Ts og typen har fullt opp med barn, gjøremål og ting som må gjøres på sitt eget hus. Si at begge venneparene kjøper seg hus og trenger malingshjelp/flyttehjelp den sommeren. Ser du på det som sannsynlig at ts og typen skal sette av 2 helger i den verdifulle sommerferien deres som de har sett frem til så lenge, og skaffe barnevakt for 2 helger for at de skal hjelpe andre med ting som man helt fint kan klare selv eller leie inn folk til om man ikke gidder? De kommer til å ha mer enn nok med seg selv. 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai #144 Del Skrevet 21. mai Vi må også male huset vårt i år, egentlig senest i fjor. Ting tar tid. Nå har vi valgt å betale oss ut av det. Huset er snart halvveis ferdig nå. Dyrt ja, men sånn er det når vi ikke ønsker å prioritere det og ryggen til mannen min er kronisk vond (skade) så mye blir på meg. Dugnad kan være hyggelig det, har ei kollega som står i et samlivsbrudd hvor vi på jobb har sagt uoppfordret at vi kommer på flytte- og bæreoppdrag og maler en vegg om det trengs når hun finner noe nytt. Men å male et hus på dugnad, nei.... Folk flest har for mye å gjøre til å holde på med sånt for andre. Anonymkode: 3ccbc...3ef 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mai #145 Del Skrevet 21. mai sjokoladeelskeren skrev (11 minutter siden): La oss si at vennene etablerer seg om 3 år. Ts og typen har fullt opp med barn, gjøremål og ting som må gjøres på sitt eget hus. Si at begge venneparene kjøper seg hus og trenger malingshjelp/flyttehjelp den sommeren. Ser du på det som sannsynlig at ts og typen skal sette av 2 helger i den verdifulle sommerferien deres som de har sett frem til så lenge, og skaffe barnevakt for 2 helger for at de skal hjelpe andre med ting som man helt fint kan klare selv eller leie inn folk til om man ikke gidder? De kommer til å ha mer enn nok med seg selv. Hvorfor kan malejobb kun gjengjeldes med tilsvarende malejobb? Kanskje vennene som er nyetablerte om noen år har behov for en helt annen type hjelp...? Kanskje det er barnepass en langhelg for å feire forlovelse? Kanskje det er hundepass flere uker når en venn går med foten i gips? Kanskje det er tak over hodet i ett samlivsbrudd? Kanskje de trenger avlastning pga diagnoser? Må alt virkelig gjengjeldes med helt tilsvarende oppgave? Selv om du ser på det som klin umulig stille opp for vennene dine en helg bare fordi du har fått barn, så er heldigvis ikke alle like låst. Vi klarer fint enten ha med barn eller skaffe barnevakt for å hjelpe venner. Det har vi klart helt fra barna var babyer, og fram til nå når de eldste barna i vennegjengen er konfirmanter. Barn trenger ikke være en hindring for å hjelpe venner! Og hvis vi er opptatte eller av andre grunner ikke kan stille opp når vi blir spurt, så er det heldigvis ikke bare en sjanse i livet til å gjøre gjengjeld... Ikke i vår gjeng iallefall... Anonymkode: 3adc4...b25 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjokoladeelskeren Skrevet 21. mai #146 Del Skrevet 21. mai AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Hvorfor kan malejobb kun gjengjeldes med tilsvarende malejobb? Kanskje vennene som er nyetablerte om noen år har behov for en helt annen type hjelp...? Kanskje det er barnepass en langhelg for å feire forlovelse? Kanskje det er hundepass flere uker når en venn går med foten i gips? Kanskje det er tak over hodet i ett samlivsbrudd? Kanskje de trenger avlastning pga diagnoser? Må alt virkelig gjengjeldes med helt tilsvarende oppgave? Selv om du ser på det som klin umulig stille opp for vennene dine en helg bare fordi du har fått barn, så er heldigvis ikke alle like låst. Vi klarer fint enten ha med barn eller skaffe barnevakt for å hjelpe venner. Det har vi klart helt fra barna var babyer, og fram til nå når de eldste barna i vennegjengen er konfirmanter. Barn trenger ikke være en hindring for å hjelpe venner! Og hvis vi er opptatte eller av andre grunner ikke kan stille opp når vi blir spurt, så er det heldigvis ikke bare en sjanse i livet til å gjøre gjengjeld... Ikke i vår gjeng iallefall... Anonymkode: 3adc4...b25 Å hjelpe en venn som har brukket foten, eller å gi tak over hodet til en venn som går gjennom et samlivsbrudd kan da overhodet ikke sammenlignes med å skulle drive med vedlikeholdsarbeid på hus. Det må ikke vær akkurat samme jobb, men hvis man vet at i årene fremover kommer det til å bli mye å gjør med eget hus og barn som trenger oppfølging og det er stor sjans for at man ikke er i en posisjon til å kunne stille opp når andre venner skal male hus, da spør man heller ikke de om å komme å male deres hus, det klarer man helt fint selv. 8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alice123 Skrevet 21. mai #147 Del Skrevet 21. mai sjokoladeelskeren skrev (11 minutter siden): Å hjelpe en venn som har brukket foten, eller å gi tak over hodet til en venn som går gjennom et samlivsbrudd kan da overhodet ikke sammenlignes med å skulle drive med vedlikeholdsarbeid på hus. Det må ikke vær akkurat samme jobb, men hvis man vet at i årene fremover kommer det til å bli mye å gjør med eget hus og barn som trenger oppfølging og det er stor sjans for at man ikke er i en posisjon til å kunne stille opp når andre venner skal male hus, da spør man heller ikke de om å komme å male deres hus, det klarer man helt fint selv. For å ikke snakke om at brukket fot, å være bostedsløs, forlovelse, sykdom, etc. er noe som enten skjer uforutsett, er en ekstraordinær situasjon eller noe som skjer svært skjeldent (som å forlove seg, å flytte, osv.). Å male hus er normal vedlikehold som er en del av å eie bolig. 8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjokoladeelskeren Skrevet 22. mai #148 Del Skrevet 22. mai Alice123 skrev (9 timer siden): For å ikke snakke om at brukket fot, å være bostedsløs, forlovelse, sykdom, etc. er noe som enten skjer uforutsett, er en ekstraordinær situasjon eller noe som skjer svært skjeldent (som å forlove seg, å flytte, osv.). Å male hus er normal vedlikehold som er en del av å eie bolig. Absolutt. Selvfølgelig hjelper man venner som trenger det og som er i krise. Men at ts og kjæresten synes det er mye jobb og for kjedelig å male huset alene er ikke en krise. Det burde de ha tenkt på før de kjøpte et stort hus med mye vedlikehold. Hva blir det neste? Skal dere kjøpe et stort oppussingsobjekt og «invitere» hele vennegjengen på dugnad for å gjør jobben for dere? 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Irak Skrevet 22. mai #149 Del Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 16.28): Hei! Jeg og mannen kjøpte oss nytt hus i fjor. Det er et ganske stort hus og trenger definitivt et malingsstrøk. Det blir mye jobb hvis vi skal gjør det bare vi 2, så tenkte å kanskje invitere 2 vennepar på dugnad en dag eller to i sommer. Stiller så klart med pizza/drikke/annen mat. Er det en god idé eller er det for mye å forvente at venner kan hjelpe til med noe slikt? Anonymkode: 68b6c...f91 Jeg kjenner noen som gjør dette. Er jo genialt og sosialt hvis man får venner med på dette. Jeg hadde spurt...Er jo ikke verre enn at dem sier nei... Så kan det være lurt og tilbyr å hjelpe dem igjen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai #150 Del Skrevet 22. mai Vi blir alltid invitert til dugnad hos noen på sommerstid. Denne sommeren skal vi bytte kledning, male og renske opp i hagen hos et vennepar. Vi er to andre vennepar som kommer dit. De stiller med alt av drikke, ofte grillmat eller pizza og det blir generelt koselige dager, på tross av mye jobbing. Vi er mange, så vi får unnagjort utrolig mye. Vi har også vært på dugnad hos det andre venneparet. Snart er det vår tur til å invitere, men i år blir det ikke tid. Mulig vi har en uvanlig "enighet" mellom oss (tre vennepar), men vi stiller opp for hverandre når det trengs. Vi hjelper hverandre med alt mulig, av både store og små prosjekter eller annet. Anonymkode: 8f443...b7b 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blåttvann Skrevet 22. mai #151 Del Skrevet 22. mai Kommer helt an på vennskapene og hvor vanlig det er mellom dere og/eller de har tilbudt seg å hjelpe. Kjenner mange som har bydd inn til slik dugnad og fått masse hjelp, blant annet av meg. Men dessverre er jeg skikkelig dårlig på å be om hjelp selv, noe som i lengden har føltes veldig tungt faktisk. Det blir veldig skjevt over tid. Min skyld alene, men likevel blir det skjevt og føles litt feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tough cookie Skrevet 22. mai #152 Del Skrevet 22. mai Jeg har ei venninne som inviterer til dugnad uansett hva som skal ordnes på huset hennes, og jeg synes det er frekt selv om folk stiller opp. Jeg hadde aldri gjort det og hadde leid inn folk til å male hadde jeg vært dere. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai #153 Del Skrevet 22. mai sjokoladeelskeren skrev (23 minutter siden): Absolutt. Selvfølgelig hjelper man venner som trenger det og som er i krise. Men at ts og kjæresten synes det er mye jobb og for kjedelig å male huset alene er ikke en krise. Det burde de ha tenkt på før de kjøpte et stort hus med mye vedlikehold. Hva blir det neste? Skal dere kjøpe et stort oppussingsobjekt og «invitere» hele vennegjengen på dugnad for å gjør jobben for dere? Krise? Anonymkode: 91ec7...ba6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sjokoladeelskeren Skrevet 22. mai #154 Del Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Krise? Anonymkode: 91ec7...ba6 Ja eksemplene noen kom med var benbrudd og å få tak over hodet i en skilsmisse, det er kriser det er helt ok å spør om hjelp og en selvfølgelighet å stille opp. Ikke male hus. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai #155 Del Skrevet 22. mai sjokoladeelskeren skrev (55 minutter siden): Ja eksemplene noen kom med var benbrudd og å få tak over hodet i en skilsmisse, det er kriser det er helt ok å spør om hjelp og en selvfølgelighet å stille opp. Ikke male hus. Ja men det er ikke krise å få malt huset hvis ikke noe ekstraordinært har skjedd. Helt normalt å leie inn folk til å male et hus Anonymkode: 91ec7...ba6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai #156 Del Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 17.10): Vi er ganske unge (starten av 20 åra). De andre studerer enda så blir sannsynligvis noen år til de får hus selv, men stiller selvfølgelig opp hvis de trenger hjelp en gang i fremtiden når de kjøper noe eget. ts Anonymkode: 68b6c...f91 Dere er voksne. Dere må klare dette selv. Skal dere gjøre dette må dere i allefall stille med en skikkelig fest etterpå med masse alkohol og god mat. Anonymkode: cdb5e...685 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai #157 Del Skrevet 22. mai Det er vel innafor å invitere til dugnad de som du har bidratt på dugnad på selv. En slik fellesdugnad føler jeg er "ta og gi". Ingen ønsker å bli utnyttet, så inviter de som kan ha/eller har hatt en gjentjeneste hos deg. Føler slik "dugnadsånd" på en måte må bli ett regnestykke som må gå opp på sikt. Man gir og tar like mye. Selv bidrar jeg ikke til dugnad hvis jeg bare "må gi" og spesielt på en oppgave som eierne egentlig klarer fint selv (men ikke gidder....) Har en mann som er elektriker og han er superlei av de som alltid skal ha gratis elektriker men som aldri stiller opp selv når det er noe..... Anonymkode: 07c95...20f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 22. mai #158 Del Skrevet 22. mai Folk har nok med sitt eget. Enten så blir sommerens prosjekt å male hus, eller så må dere betale for malere. Det koster å ha hus. Enten tid eller penger. Slike gjøremål vil stadig dukke opp og da synes jeg det er urimelig å skulle plage vennene med jobben det er å ha et hus. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. mai #159 Del Skrevet 22. mai En liten dugnad ifm. flytting eller slikt kan være koselig hvis man er flere og det blir en feiring i enden. Men da snakker vi vel om noen få timer. En kjempejobb som det er å vaske, skrape, male hus ville jeg gyvd på selv. Her er det bare å ta tiden (og sommerferien) til hjelp..... Anonymkode: 07c95...20f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vårtegnet Skrevet 22. mai #160 Del Skrevet 22. mai AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 16.28): Hei! Jeg og mannen kjøpte oss nytt hus i fjor. Det er et ganske stort hus og trenger definitivt et malingsstrøk. Det blir mye jobb hvis vi skal gjør det bare vi 2, så tenkte å kanskje invitere 2 vennepar på dugnad en dag eller to i sommer. Stiller så klart med pizza/drikke/annen mat. Er det en god idé eller er det for mye å forvente at venner kan hjelpe til med noe slikt? Anonymkode: 68b6c...f91 Kjempeidé 👏👏 Kjøp pizza og drikke så kommer de som vil hjelpe venner🤩 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå