Gå til innhold

Invitere venner på dugnad for å male hus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er balansen i vennetjenester som teller. Jeg kunne brukt en ettermiddag på å malehuset til venner, men ikke om det er ensidig. At de spør om vennetjenester og ikke tilbyr noe tilbake.

Anonymkode: 3eb92...a25

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

sjokoladeelskeren skrev (10 timer siden):

Problemet her er vel at det er et par som trenger hjelp. De to andre parene trenger ikke hjelp og kommer ikke til å trenge det på flere år. Så når de andre parene trenger hjelp er sannsynligvis ts og mannen veldig opptatt med å drive familien AS, kjøre hit og dit, fotballcup i helger osv og den lille fritiden de har gidder de sikkert ikke å bruke på å stille opp på dugnad for alle andre venner som etterhvert etablerer seg. 

Når man er i så ulike livssituasjoner så tenker jeg at det er bedre å ordne slike ting som å male hus selv, eventuelt spør familie. Jeg hadde ikke orket å gjør en så stor jobb hvis det bare går én vei, for å potensielt kanskje få hjelp tilbake 4-5 år frem i tid…

Jaja, jeg hjelper venner fordi jeg bryr meg om dem, og jeg liker hjelpe de jeg er glade i, ikke fordi jeg skal ha ett regnskap om hvem som har hjulpet hverandre med hva... 
Jeg er glad vi stiller opp for hverandre i vennegjengen min, uten å måle hvem som har hjulpet hverandre med hva, og uten at det settes krav til og forventning om tilsvarende hjelp. 

I min vennegjeng er vi også i ulike livssituasjoner, og jeg hjelper gjerne venner, også med større oppgaver, selv om jeg vet jeg aldri vil få den samme hjelpen tilbake. Men jeg vet at de vil stille opp for meg der de kan. 

Anonymkode: 3adc4...b25

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er balansen i vennetjenester som teller. Jeg kunne brukt en ettermiddag på å malehuset til venner, men ikke om det er ensidig. At de spør om vennetjenester og ikke tilbyr noe tilbake.

Anonymkode: 3eb92...a25

Enig. Kanskje forslaget blir mer spiselig hvis dere foreslår å hjelpe de andre med noe konkret i nærmeste tid. Hjelpe dem med å flytte, vaske ut etc i høst. (også håpe at vennene dine har tiltro til at dere med hus og små barn har mulighet til å prioritere dem når de trenger. Jeg ville hatt mine tvil) 

Anonymkode: 7308e...44b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg velger å tro at KG ikke er representativt. Jeg kjenner heldigvis ingen(som tør si det høyt uten å være anonym i hvert fall) som er så egoistiske og lite hjelpsomme. Dugnad kan være gøy, inviter mange vennepar og kjøp inn godt med kald drikke og mat så er det halvveis fest å være på venne dugnad synes jeg :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei!

Jeg og mannen kjøpte oss nytt hus i fjor. Det er et ganske stort hus og trenger definitivt et malingsstrøk. Det blir mye jobb hvis vi skal gjør det bare vi 2, så tenkte å kanskje invitere 2 vennepar på dugnad en dag eller to i sommer. Stiller så klart med pizza/drikke/annen mat. Er det en god idé eller er det for mye å forvente at venner kan hjelpe til med noe slikt?

Anonymkode: 68b6c...f91

Dere er to ressurssterke personer som rett og slett ikke GIDDER å gjøre alt alene. Nei, det er ikke innenfor å invitere venner til å bruke sommerferien sin på å stå der og puste inn maling som skal påføres noen andres hus. 

Anonymkode: 86367...889

• Liker 8
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke dugnad, vennene dine har ingenting å vinne på at dere får huset malt. Det blir utnytting av venner for å spare seg selv for en drit kjedelig jobb som de fleste hater.

Betal de skikkelig, lei inn profesjonelle eller gjør det selv. Å invitere til dugnad mot smuler i betaling er bare frekt.

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Hei!

Jeg og mannen kjøpte oss nytt hus i fjor. Det er et ganske stort hus og trenger definitivt et malingsstrøk. Det blir mye jobb hvis vi skal gjør det bare vi 2, så tenkte å kanskje invitere 2 vennepar på dugnad en dag eller to i sommer. Stiller så klart med pizza/drikke/annen mat. Er det en god idé eller er det for mye å forvente at venner kan hjelpe til med noe slikt?

Ærlig talt, dette er en del av kostnadene med å eie enebolig.

Eneste gangen man spør venner om hjelp til slik, er om dere har vært enige om å hjelpe hverandre, fordi det kan være hyggelig å gjøre det sammen, og det går raskere å male et hus når man er flere sånn mtp. været i Norge. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jaja, jeg hjelper venner fordi jeg bryr meg om dem, og jeg liker hjelpe de jeg er glade i, ikke fordi jeg skal ha ett regnskap om hvem som har hjulpet hverandre med hva... 
Jeg er glad vi stiller opp for hverandre i vennegjengen min, uten å måle hvem som har hjulpet hverandre med hva, og uten at det settes krav til og forventning om tilsvarende hjelp. 

I min vennegjeng er vi også i ulike livssituasjoner, og jeg hjelper gjerne venner, også med større oppgaver, selv om jeg vet jeg aldri vil få den samme hjelpen tilbake. Men jeg vet at de vil stille opp for meg der de kan. 

Du er helt ok med at hjelp i vennskap bare går én vei?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen, selv om det kanskje ikke var helt de svarene jeg hadde håpet på, trodde folk ville vær mer positive. Vanskelig å skulle vær «første mann ut» med ting i vennegjengen, er vanskelig å skulle si om de ønsker å invitere på ulike «dugnader» i fremtiden så er vanskelig å vurdere om det er innafor eller ikke.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjokoladeelskeren skrev (4 timer siden):

Du er helt ok med at hjelp i vennskap bare går én vei?

Hvordan i all verden klarer du tolke "vi hjelper hverandre", "vi stiller opp for hverandre" og "jeg vet de stiller opp for meg der de kan" til at hjelpen kun går en vei??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 17.10):

Vi er ganske unge (starten av 20 åra). De andre studerer enda så blir sannsynligvis noen år til de får hus selv, men stiller selvfølgelig opp hvis de trenger hjelp en gang i fremtiden når de kjøper noe eget.

ts

Jaaaa, eller så har du to-tre små, og syns det er litt i overkant å betale for barnevakt for å male andre sitt hus? 
Men mulig studenter gjør litt av hvert for noen øl - bare du kjenner vennene dine. 🤷‍♀️

Anonymkode: d2f04...1cd

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvordan i all verden klarer du tolke "vi hjelper hverandre", "vi stiller opp for hverandre" og "jeg vet de stiller opp for meg der de kan" til at hjelpen kun går en vei??

Du skriver det som om det er den største selvfølge at vennene til ts burde stille opp fordi man ikke skal ha noe regnskap på hvem som hjelper hverandre. Men vennene til ts er studenter som ikke er etablert og ikke blir det på flere år og dermed ikke kommer til å komme til å trenge hjelp på flere år, kanskje de ikke bosetter seg i samme by en gang. Hadde det vært hjelp til å løfte ned en sofa fra overetasjen fordi den var for tung hadde det vært en ting, men å skulle «invitere» på dugnad for helt alminnelig vedlikeholdsarbeid er ikke greit i mitt hode. De har et stort hus og det blir nok nødvendig med noe vedlikeholdsarbeid hver sommer, de kan ikke forvente at venner skal komme å vedlikeholde huset deres hele tiden.

I ts sitt tilfelle er det 95% sikkert at det bare kommer til å gå én vei. Nekter å tro at de kommer til å skaffe barnevakt for ungene sine om 2-3 år i en hel helg for å stille som malehjelp på deres hus…

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville aldri inviterert venner på dugnad for å male huset! 😝 Med mindre dette er vanlig i deres vennekrets. Min tidligere venninne og mannen hennes gjorde dette flere ganger og jeg som har vanskelig for å si nei stilte opp alle gangene. Jeg hadde trodd hun ville hjelpe meg til gjengjeld når jeg kjøpte ny bolig, men da var svaret nei. På tross av at jeg var fleksibel på tidspunkt. Hun hadde ikke tid... Hun var alltid en som ville ha i pose og sekk av andre, men ikke var så villig til å gjengjelde noe. Tilslutt satt jeg foten ned. Både når det gjaldt å hjelpe til med ulike prosjekter og når det kom til jule- og bursdagsgaver til alle barna hennes. Da ville hun plutselig ikke være venner lenger 😆 ikke mye verdt det vennskapet der 🤪 

Men jeg kunne gjerne invitert familiemedlemmer på dugnad 😊 vi hjelper hverandre ved behov og gjengjelder selvfølgelig dette tilbake. 

Anonymkode: b1ed2...a7d

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg ville aldri inviterert venner på dugnad for å male huset! 😝 Med mindre dette er vanlig i deres vennekrets. Min tidligere venninne og mannen hennes gjorde dette flere ganger og jeg som har vanskelig for å si nei stilte opp alle gangene. Jeg hadde trodd hun ville hjelpe meg til gjengjeld når jeg kjøpte ny bolig, men da var svaret nei. På tross av at jeg var fleksibel på tidspunkt. Hun hadde ikke tid... Hun var alltid en som ville ha i pose og sekk av andre, men ikke var så villig til å gjengjelde noe. Tilslutt satt jeg foten ned. Både når det gjaldt å hjelpe til med ulike prosjekter og når det kom til jule- og bursdagsgaver til alle barna hennes. Da ville hun plutselig ikke være venner lenger 😆 ikke mye verdt det vennskapet der 🤪 

Men jeg kunne gjerne invitert familiemedlemmer på dugnad 😊 vi hjelper hverandre ved behov og gjengjelder selvfølgelig dette tilbake. 

Anonymkode: b1ed2...a7d

Enig! Er ofte slik det blir, at når man spør om lignende ting tilbake så «har man ikke mulighet». Og da oppstår det irritasjon og går ut over vennskapet. Tenker det beste er å ta ansvar for sitt eget, med mindre man har en avtale om at «neste sommer tar vi deres hus» for eksempel.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjokoladeelskeren skrev (3 timer siden):

Du skriver det som om det er den største selvfølge at vennene til ts burde stille opp fordi man ikke skal ha noe regnskap på hvem som hjelper hverandre. Men vennene til ts er studenter som ikke er etablert og ikke blir det på flere år og dermed ikke kommer til å komme til å trenge hjelp på flere år, kanskje de ikke bosetter seg i samme by en gang. Hadde det vært hjelp til å løfte ned en sofa fra overetasjen fordi den var for tung hadde det vært en ting, men å skulle «invitere» på dugnad for helt alminnelig vedlikeholdsarbeid er ikke greit i mitt hode. De har et stort hus og det blir nok nødvendig med noe vedlikeholdsarbeid hver sommer, de kan ikke forvente at venner skal komme å vedlikeholde huset deres hele tiden.

I ts sitt tilfelle er det 95% sikkert at det bare kommer til å gå én vei. Nekter å tro at de kommer til å skaffe barnevakt for ungene sine om 2-3 år i en hel helg for å stille som malehjelp på deres hus…

Jeg hjalp venninnen min med flyttevask av ett stort rekkehus. Hun passer alltid dyrene mine. Jeg hjelper en kompis med å bygge ny veranda, jeg får låne bilen hans i flere uker... Jeg hjelper en kompis male tre rom i leiligheten, to år senere kjører han flyttelasset mitt 8 timer hver vei... Jeg hjalp en kompis tømme dødsbo etter foreldrene, han hjalp meg pusse opp kjøkken.

Vi teller ikke arbeidstimer eller arbeidsdager, eller hvorvidt tjenester er fysisk krevende på hvordan vi hjelper hverandre, og vi forventer ikke gjentjenester innenfor ett tidsrom. Vi forventer ikke malehjelp tilbake om vi yter malehjelp... Har man behov for tyngre hjelp, så stiller vi med mat og drikke, og har det sosialt og moro og skaper minner, selv om vi også blir svett og støl...

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

håper dere har så rause venner som stiller opp og hjelper, men jeg hadde nok ikke invitert elelr stilt opp selv. å male ett hus er jo endel jobb. først må huset vaskes, det må være vær til å male osv. ikke lett å få unna på to dager om været feks ikke er på lag. og to dager er ikke mye. her var det en ungdom som malte vårt, var en dårlig sommer, så det tok ukesvis å få ferdig.

Anonymkode: d44e7...d0b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det beste er nok å avvente med slike dugnader til vennene deres er litt mer etablerte, slik at det faktisk går begge veier :) Har dere ikke råd til å betale for maling av hus, eller evne til å gjøre det selv, så var det nok litt feil å kjøpe hus.

Anonymkode: 7df96...3ef

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg hjalp venninnen min med flyttevask av ett stort rekkehus. Hun passer alltid dyrene mine. Jeg hjelper en kompis med å bygge ny veranda, jeg får låne bilen hans i flere uker... Jeg hjelper en kompis male tre rom i leiligheten, to år senere kjører han flyttelasset mitt 8 timer hver vei... Jeg hjalp en kompis tømme dødsbo etter foreldrene, han hjalp meg pusse opp kjøkken.

Vi teller ikke arbeidstimer eller arbeidsdager, eller hvorvidt tjenester er fysisk krevende på hvordan vi hjelper hverandre, og vi forventer ikke gjentjenester innenfor ett tidsrom. Vi forventer ikke malehjelp tilbake om vi yter malehjelp... Har man behov for tyngre hjelp, så stiller vi med mat og drikke, og har det sosialt og moro og skaper minner, selv om vi også blir svett og støl...

Dette høres mer normalt ut enn resten av tråden :) Hva er venner da? om ikke det her?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Fint at dere har mulighet til å hjelpe hverandre frem og tilbake på den måten, men det blir ikke mulig i ts sitt tilfelle. Ts har valgt å skaffe seg et stort hus som krever mye vedlikehold og få barn, mens vennene studerer, har ikke noe eget og har ikke barn, og trenger derfor ikke hjelp til noe. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sjokoladeelskeren skrev (4 minutter siden):

Fint at dere har mulighet til å hjelpe hverandre frem og tilbake på den måten, men det blir ikke mulig i ts sitt tilfelle. Ts har valgt å skaffe seg et stort hus som krever mye vedlikehold og få barn, mens vennene studerer, har ikke noe eget og har ikke barn, og trenger derfor ikke hjelp til noe. 

Hvordan i all verden kan du bestemme at TS og typen aldri kan hjelpe vennene sine tilbake, bare fordi de eier ett hus og har barn?? Hvordan kan du bestemme at vennene til TS aldri vil ha behov for hjelp siden de er studenter nå?

Mine venner har heldigvis ikke sluttet stille opp bare fordi de fikk barn og hus eller gård... Jeg har ikke sluttet stille opp selv om jeg flyttet til en annen by...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...