Gå til innhold

Invitere venner på dugnad for å male hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, ikke inviter til dugnad. Dette fikser dere selv!

Malte en stor to etasjes enebolig nesten helt alene (mannen tok karmene). Jeg brukte ca. to uker og malte ikke hver dag. Velger man en god maling er det ikke noe problem, for da glir den bare på uten at man trenger å bruke så mye "makt." (Vi brukte den dyreste fra Drygolin) Bare å klæsje på. 

Anonymkode: 599d1...105

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hei!

Jeg og mannen kjøpte oss nytt hus i fjor. Det er et ganske stort hus og trenger definitivt et malingsstrøk. Det blir mye jobb hvis vi skal gjør det bare vi 2, så tenkte å kanskje invitere 2 vennepar på dugnad en dag eller to i sommer. Stiller så klart med pizza/drikke/annen mat. Er det en god idé eller er det for mye å forvente at venner kan hjelpe til med noe slikt?

Anonymkode: 68b6c...f91

Mittanbud.no fikser det der min venn

  • Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste betaler jo andre for å slippe sånnen jobb på eget hus😅 så å skal drive dugnad for andre KAN potensielt falle i dårlig jord 

Anonymkode: 15807...b05

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et 3 etasjers stort hus og trenger stillaser på alle veggene for å rekke opp. Betalte 2 stykker som skrapte og malte huset,det tok 6 dager! Hadde aldri spurt noen om å gjøre den jobben gratis...eller i bytte mot en grillpølse.Ting tar alltid mye lengere tid enn man tror ,og folk har jo fullt opp selv. Deres hus,deres ansvar. Velkommen til voksenlivet.

Anonymkode: 37855...5e8

  • Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat å male hus ville jeg skdri spurt venner om hjelp til. Det er ganske tingt arbeid. Her hjelper vi gjerne hverandre men store ting som husmaling henter vi inn folk til. 
 

Får bære litt måte på hva venner skal hjelpe til med, det er dere som har skaffet dere hus og dere bør planlegge slikt vedlikehold fremover.

Hadde nok ikke stilt på det, og hadde synes det var rart om noen spurte. 
 

Snakk med fedrene deres, det er jo de som ev bør stille på slikt. 

Anonymkode: e60a0...f88

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Herlighet, lenge leve egoismen! Selvfølgelig kan dere invitere på dugnad!  

Dere kjenner deres venner best. Om det er slik at dere er omgangsvenner og vet at dere også kunne eller har vært med å hjulpet de før, så kjør på.

Sørg for mat og drikke, gjerne øl og vin, litt god musikk og bra vær, så ligger det jo an til å bli riktig så hyggelig. Jeg hadde iallefall gladelig stilt opp og hjulpet mine venner!

Anonymkode: 6a0e0...830

Det er jo ikke egoisme å ikke spør venner om å jobbe gratis for en. Det er EMPATI

Anonymkode: a3f57...beb

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

mereo skrev (4 timer siden):

Ble spurt om å hjelpe til en gang, de som spurte bidro ikke selv. Og i tillegg hadde de ikke kjøpt nok mat.

Så jeg er høyst selektiv på hvem jeg hjelper med sånt.

Dere er to, dere klarer å male huset selv. Kanskje ikke på to dager, men over ett par dager bør det gå fint.

To dager og et par dager betyr det samme. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Vi er ganske unge (starten av 20 åra). De andre studerer enda så blir sannsynligvis noen år til de får hus selv, men stiller selvfølgelig opp hvis de trenger hjelp en gang i fremtiden når de kjøper noe eget.

ts

Anonymkode: 68b6c...f91

Når de andre skal male har dere sikkert barn, slik at det passer dårlig å hjelpe til. Mal huset sjæl.

Hadde det vært en hytte som de andre hadde bodd på hadde det vært ok å forvente at de skulle bidra med litt vedlikehold. 

Anonymkode: 871a9...7dd

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes ikke det er ok. Dere har selv valgt å kjøpe ett stort hus, da må dere belage dere på godt med vedlikehold. Vi har stort hus selv, og jeg kunne ikke funnet på å invitere til dugnad for å male huset. Det har vi kun gjort ved flytting eller kjøkkenoppussing hvor man må løfte tungt, noe jeg ikke kan pga nakke og ryggskade. Ellers ordner vi alt i hus og hage selv

Anonymkode: e7f09...1a8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi maler huset akkurat nå, det er 1,5 etasje, og vi betaler 150000 for jobben. Malerfirma, huset er nytt så ikke nødvendig å skrape eller vaske. 
 

Hadde aldri ramlet meg inn å spørre vennene våres, de har nok med å holde hodet over vannet selv. 

Anonymkode: e7b96...b7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når dere har valgt å kjøpe dere et stort hus og få 2 barn i ung alder så er det deres valg, men det må dere stå for også. Å invitere venner til å arbeide gratis for dere i deres ferie, bare fordi «det går vel fint siden de ikke har barn eller eget hus å jobbe på» er dårlig gjort. Kan garantere at de ikke har lyst til å bruke ferien på å male, men kan vær vanskelig å si nei til slike ting. Ta ansvar for deres valg og mal huset selv, eventuelt lei inn noen til å gjør det for dere.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er greit det, men da må man faktisk male det selv, eller leie inn folk til å gjøre det. Man setter ikke hagearbeid på venner, og man setter ikke maling av hus på venner. Venner kan alltids hjelpe til når dere virkelig trenger det, men å male huset er ikke en slik ting man virkelig trenger hjelp til. Det er snakk om tid og prioriteringer gjennom 5 måneder der det er mulig å male! 

Anonymkode: b51a0...170

Du om det, i vår vennegjeng så gjør vi hagearbeid, flyttevask, husmaling, snekkring, oppussing, og legging av belegningsstein for å hjelpe hverandre og for å være sosiale...

sjokoladeelskeren skrev (2 timer siden):

Hvis det er vanskelig å finne noen som kan stille som barnevakt mens de maler huset sitt, så blir det vel ganske umulig å skulle finne barnevakt når vennene senere inviterer på dugnad for å gjengjelde tjenesten. Så da tenker jeg i hvert fall det er en ekstremt særlig idé.

Man kan ha med barna når vennegjengen samles for å hjelpe hverandre...

Anonymkode: 3adc4...b25

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du om det, i vår vennegjeng så gjør vi hagearbeid, flyttevask, husmaling, snekkring, oppussing, og legging av belegningsstein for å hjelpe hverandre og for å være sosiale...

Man kan ha med barna når vennegjengen samles for å hjelpe hverandre...

Anonymkode: 3adc4...b25

Problemet her er vel at det er et par som trenger hjelp. De to andre parene trenger ikke hjelp og kommer ikke til å trenge det på flere år. Så når de andre parene trenger hjelp er sannsynligvis ts og mannen veldig opptatt med å drive familien AS, kjøre hit og dit, fotballcup i helger osv og den lille fritiden de har gidder de sikkert ikke å bruke på å stille opp på dugnad for alle andre venner som etterhvert etablerer seg. 

Når man er i så ulike livssituasjoner så tenker jeg at det er bedre å ordne slike ting som å male hus selv, eventuelt spør familie. Jeg hadde ikke orket å gjør en så stor jobb hvis det bare går én vei, for å potensielt kanskje få hjelp tilbake 4-5 år frem i tid…

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er jeg i midten av 30 årene, og hadde vært sjokkert over å få spørsmålet!  Hadde vært helt uaktuelt.

Nå ser jeg dere er i starten av 20 årene, så noe annerledes. Da hadde jeg ikke reagert på samme måte som idag, men jeg hadde nok ikke likt det. Og som andre nevner, de i 60 årene maler huset selv. Det klarer dere og. Tenk på hvor mange år det er til neste gang. 

Anonymkode: fd35f...24f

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er alltid lov å spørre, men ingen rett til å bli furten eller sur for et eller mange nei. Hadde vært et digert nei fra min side, den type hjelp ender ofte med at når det er andres tur til å trenge hjelp, så kan ikke første til å invitere på dugnad av diverse årsaker. 

Anonymkode: 263d1...f28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Invester i en malingssprøyte, så går det fort og lett å male huset selv. 

Anonymkode: e0799...b0e

Lurt når vinden blåser og malingen spruter på alle bilene og husene i nabolaget.. det er en grunn malere bruker pensel. 

Anonymkode: ba602...432

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vi er ganske unge (starten av 20 åra). De andre studerer enda så blir sannsynligvis noen år til de får hus selv, men stiller selvfølgelig opp hvis de trenger hjelp en gang i fremtiden når de kjøper noe eget.

ts

Anonymkode: 68b6c...f91

Men då har du fått barn, og så har du ikkje tid. Eller du skal pusse opp badet. Eller må fikse hagen. 

Det er vanskelig å få god respons på privat dugnad, gitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du spør syntes jeg det er frekt og spørre om en så stor oppgave.  Det er en ting å få hjelp til å bake en kake i en konfirmasjon, eller rydde et lokale ett par timer . Male et helt hus tar tid. Så må det tørke før man tar et strøk til. Det er kanskje vanlig kutyme i deres gjeng med vennetjenester og det er flott. Men dette klarer dere fint selv.  Her var jeg med barna mens den andre malte. Det tok 3 - 4 dager. Vi har pusset opp hele huset selv når barna var spedbarn, og begge jobbet fullt. Spurte ingen om hjelp, det er vi som kjøpte et oppussingsobjekt.  Men dere kan jo bare spørre,  verste som kan skje er at de sier at det ikke passer. 

Anonymkode: ba602...432

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om de er studenter, så har de vel flyttet o.l. selv? Hjalp dere til da?

Dersom svaret er nei, så er det meget spesielt av dere å spørre.

Anonymkode: 7df96...3ef

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fjor sommer arrangerte jeg dugnad for å male huset til mine foreldresom ikke er i form til å få malt selv. Ei stor teønderlån. Iløpet av en dag var vi ferdige med to strøk på 3 av 4 sider. Den ene kortsoda skulle skifte bordkledning så den malte jeg alene etter den jobben var gjort. Det tok tilsammen 5 timer med ett strøk grunning og to strøk maling.  Det trenger ikke være en så stor jobb dere inviterer til, bare sørg for at alt er godt forberedt og vær erlige. 

Anonymkode: e4990...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...