Gå til innhold

Invitere venner på dugnad for å male hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja, selvfølgelig kan du spørre. Ja, selvfølgelig hjelper venner og familie hverandre. Ikke hør på de bitre selvsentrerte drittfolkene du finner her inne som vil fortelle deg at du aldri skal spørre folk om hjelp. De er vennene dine, de er ærlige nok til å si fra hvis de ikke vil, og du forstår at tjenester skal gjengjeldes enten med å vise takknemlighet, tilby mat og andre enkle ting, og tilby hjelp tilbake med det du kan, feks hjelpe med å flytte. 

Anonymkode: 86a08...be5

Snakk om å bruke hersketeknikker. Så vi som mener noe helt annet enn deg er «selvsentrerte drittfolk?» Du bør så absolutt heller bruke fritiden din på å lære deg god debatteknikk istedenfor å hjelpe venner med dugnad iallfall. 

Anonymkode: 2f1c5...98e

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde stilt opp for mine venner og de for oss, et sånt forhold har vi - den som inviterer stiller med drikke og mat. Kjekt å jobbe ilag også, sosialt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Jeg skulle ønske at det var helt ok å be om noe sånt og at folk flest hadde overskudd til sånt, men jeg vet hvordan hverdagen er for de fleste, og tror nok en invitasjon til dugnad bare blir et pes for folk i dagens samfunn. Så det er ingen god ide. 

Anonymkode: d4bf9...922

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

 

Dere vet at ikke alle har foreldre som lever enda, ikke har kontakt med foreldre, har syke foreldre, eller har foreldre på andre siden av landet ja?

Anonymkode: 3adc4...b25

Hvis det er vanskelig å finne noen som kan stille som barnevakt mens de maler huset sitt, så blir det vel ganske umulig å skulle finne barnevakt når vennene senere inviterer på dugnad for å gjengjelde tjenesten. Så da tenker jeg i hvert fall det er en ekstremt særlig idé.

  • Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på forholdet. Bruker dere å hjelpe hverandre med mindre prosjekter enn dette? I så fall kan du lufte det, men på en måte som gjør det klart at dere ikke forventer det. For eksempel når dere snakker om ferieplaner. "Vi blir opptatte med å male huset første uka i juli. Hvis noen føler for å hjelpe oss en dag så er det bare å møte opp. Vi stiller med spekemat og vin på kvelden."

Men som sagt kommer det an på forholdet. Hvis dere ikke har noen kultur for å gjøre slike ting så hadde jeg ikke foreslått det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Snakk om å bruke hersketeknikker. Så vi som mener noe helt annet enn deg er «selvsentrerte drittfolk?» Du bør så absolutt heller bruke fritiden din på å lære deg god debatteknikk istedenfor å hjelpe venner med dugnad iallfall. 

Anonymkode: 2f1c5...98e

Nei, for din mening er at man ikke kan spørre venner om hjelp? Hva faen? 

Anonymkode: 86a08...be5

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og invitere til dugnad på et hus må være høyt opp på lista over toppen av frekkhet.

  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig i at det kommer an på vennskapet - om man pleier å hjelpe hverandre med ulike ting, slik at tjenestene går begge veier. Og at vennskapet er trygt nok til om de sier: det har ikke vi energi/tid til akkurat nå, blir det ikke dårlig stemning.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok hvis dere er i begynnelsen/midten av 20-årene. Jeg serverte i en bekjents bryllup da jeg var på den alderen og fikk mat og fikk være med på festen på kvelden. Har også hjulpet folk å flytte, pakke, nedvask osv. 

Syns det er en uting dersom folk har jobb og etablert økonomi. Da er det en annen sak. 

Anonymkode: deb0b...0e4

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

 

Dere vet at ikke alle har foreldre som lever enda, ikke har kontakt med foreldre, har syke foreldre, eller har foreldre på andre siden av landet ja?

Anonymkode: 3adc4...b25

Det er greit det, men da må man faktisk male det selv, eller leie inn folk til å gjøre det. Man setter ikke hagearbeid på venner, og man setter ikke maling av hus på venner. Venner kan alltids hjelpe til når dere virkelig trenger det, men å male huset er ikke en slik ting man virkelig trenger hjelp til. Det er snakk om tid og prioriteringer gjennom 5 måneder der det er mulig å male! 

Anonymkode: b51a0...170

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på vennegjengen dere er! 
 

Jeg ble en gang invitert til dugnad av ei venninne som jeg hadde Møtt for første gang på 15 år, uka etter vi tok en kaffe. I tillegg var jeg gravid og dårlig, og huset lå langt unna.. neitakk😂 

Men for noen venner i samme bygd jeg bor, en helg det passer? Selvfølgelig!

Anonymkode: a3970...5d2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne vært frekk nok til det ja, men så er jeg en som stiller opp på andres dugnader. Har tidligere hjulpet venninner med flytting og maling.

Anonymkode: 56f4c...e63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Kjempefrekt. Dere har selv valgt å kjøpe hus. Mal det selv, eller betal noen for å gjøre det. 

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er innafor å lufte tanken, men vær forberedt og aksepter et nei. Ville antatt at "det passer ikke," betyr "det vil jeg ikke," med mindre de da følger opp med et annet tidspunkt på eget initiativ. Ville også stilt opp med mer enn pizza som takk for oppmøte. Dere kunne strengt talt betalt fagfolk i dyre dommer for jobben. Jeg ville hvertfall vært generøs med forfriskninger til og etter en sånn jobb. 

Anonymkode: 758b3...765

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

petterm skrev (3 timer siden):

Jeg synes godt det er noe man kan "lufte" hvis en gang dere møtes. 

"Vi lurte på å invitere på dugnad, men er litt usikker på om noen har tid/overskudd/lyst til å være med.

Man bruker iallefall ikke ordet «invitere», man kan invitere til dugnad på fellesarealer o.l, men man inviterer ikke til dugnad på egen eiendom. Da bør man isåfall kalle det for det det er, og spørre om de har mulighet til å hjelpe litt med maling av hus, mot at de tilbyr seg å hjelpe venneparet med noe annet, eller tilbyr å spandere et måltid på restaurant eller en opplevelse (konsert f.eks?) som takk for hjelpen. Ikke en pizza fra Pizzabakeren, liksom..

Anonymkode: de8ac...c52

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Om dere er folk som alltid stiller opp: kjør dugnad. Om dere finner unnskyldninger for å ikke delta når andre spør om hjelp så bøir det nok ikke populært

Anonymkode: e4990...f21

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller leid en ungdom for å male billig. Privat dugnad når man egentlig kan gjøre det selv er ikke vanlig i min venninnegjeng. Maling av hus er jo og veldig kjedelig. Nå er jeg i slutten av 30-åra og alle i min venninnegjeng er etablert. Da jeg var rundt 18-25 hjalp jeg ofte til med flytting- det var jo og en slags dugnad.

Eneste private dugnad jeg kommer på nå er sviing av grass/bålbrenning. Er en i gjengen som har gård og hvert år inviterer de som vil til dette. Det er jo i motsetning til maling av hus ganske gøy. De stiller da med god grillmat.

Ellers er det jo ikke uvanlig at venner hjelper hverandre med det ene og det andre. Da går det begge veier.

Anonymkode: 114bc...587

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig har jeg hjulpet venner med slikt, flere ganger. Det er jo bare hyggelig. Det er ikke alle som sitter med en kalkulator i hodet og hater å gjøre noe som helst for andre, og må vente på innbydelser, eller innkallelser. Hvis man venter på innbydelser, er man heller ikke så nære venner. 

Anonymkode: 74e61...ca1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Vi har 2 små barn. De andre parene har ikke barn enda.

ts

Anonymkode: 68b6c...f91

Det er bare flaut. Be heller foreldre om barnevakt hjelp og mal selv.

Anonymkode: 23d0b...8f7

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...