Gå til innhold

Invitere venner på dugnad for å male hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det tar ikke lang tid for 2 personer å male et hus. Så det greier dere fint selv.

Anonymkode: a54b0...e03

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Jeg og mannen kjøpte oss nytt hus i fjor. Det er et ganske stort hus og trenger definitivt et malingsstrøk. Det blir mye jobb hvis vi skal gjør det bare vi 2, så tenkte å kanskje invitere 2 vennepar på dugnad en dag eller to i sommer. Stiller så klart med pizza/drikke/annen mat. Er det en god idé eller er det for mye å forvente at venner kan hjelpe til med noe slikt?

Anonymkode: 68b6c...f91

Huset maler dere da selv? Sett sv 2-3 uker, og bruk fritiden på å male så går det ganske så effektivt. Fordrer jo såklart at man er disiplinert nok til å faktisk planlegge og kjøpe inn alt man trenger før man starter. Ikke «glem» maletape og vær nødt til å bruke 1 times effektivt malearbeid på å skaffe det. Dropp gjerne middagen de dagene dere maler, ikke noe stjeler så mye tid som middag etter jobb. En pølse i brød etter endt økt er vel så bra.  2 stk som maler effektivt i 3-4-5 timer hver ettermiddag gjør huset ferdigmalt på et par-3 uker. Er dere heldig med været er det gjort fra fredag til neste søndag om dere er effektive.

Anonymkode: 9da8f...9c4

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud nei. Maling av hus er noe av det kjipeste som huseier. Å få muligheten for å beise et hus mot gratis mat og drikke er tidenes dårligste deal. De fleste blir invitert på middag uten å måtte arbeide for det. 

Jeg har hjulpet venninne med å male innvendig etter stygg skilsmisse og påfølgende salg. Det var noe ekstraordinært, ikke vanlig vedlikehold. 

 

Anonymkode: 7308e...44b

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har blitt invitert hvor det laget et eget fb arrangement: "huset til mamma må males. Noen som vil være med å hjelpe? “ dette fra en søskenflokk på fire med partnere. 

Jeg svarte som sant var at jeg hadde nok med mitt eget hus. Tviler på at noen meldte seg til å hjelpe. Jeg kunne hjulpet nær familie. 

Anonymkode: 0de88...8cb

Hjelpes…

Anonymkode: 4bb73...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde et par dugnadshelger i forbindelse med husbygging. Både med grunnmur og litt inni huset da det var satt opp. Hadde litt tidspress på oss, så det var supert med hjelp. Fikk også litt hjelp da det største flyttelasset skulle kjøres/bæres. Serverte selvfølgelig mat og drikke, og inviterte på grillfest da huset var ferdig. Her jeg bor, så hjelper venner hverandre. Men akkurat maling av hus har jeg aldri hørt om dugnad på.

Anonymkode: 62efe...058

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer helt an på hva slags venner dere har og hva som føles innafor blant dine. Personlig , jeg vil aldri bruke sommeren eller noe annet tidspunkt på å male hverken eget eller annet hus. Vi har også stort hus, men prioriterer å leie folk til å gjøre jobben mens vi selv drar på ferie. Det jo vi også da vi hadde mye dårligere råd enn vi har nå. Ferie og fri er det jeg lever for og premien for å jobbe mye. 

Anonymkode: ee978...d32

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En inviterer ikke til dugnad (jeez!). Man spør om de kan, lyster, orker eller gidder å stille opp på dugnad.

Virker å være litt begrepsforvirring her…..

 

Er det en generasjonsgreie? Var en som ville invitere gjestene i bryllup til å sove over et rådyrt sted mot at de ikke trengte å gi gave… eller-noe-sånt? Merkelige greier….. 🙄

Anonymkode: bc66e...600

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har skjedd litt de senere år. Tidligere var det helt vanlig å hjelpe hverandre med dugnader, og i alle fall i etableringsfasen. Kjenner at jeg savner det. Det var en trivelig tid

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er ganske unge (starten av 20 åra). De andre studerer enda så blir sannsynligvis noen år til de får hus selv, men stiller selvfølgelig opp hvis de trenger hjelp en gang i fremtiden når de kjøper noe eget.

ts

Anonymkode: 68b6c...f91

Og dere sitter med 3 småbarn? 

Hva med deres familie? Eller gjør som de fleste andre, mal selv eller lei ett firma. 

Anonymkode: 85866...d6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og dere sitter med 3 småbarn? 

Hva med deres familie? Eller gjør som de fleste andre, mal selv eller lei ett firma. 

Anonymkode: 85866...d6d

Vi har 2 små barn. De andre parene har ikke barn enda.

ts

Anonymkode: 68b6c...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lei heller inn et firma til å ta jobben. Vi gjorde det i fjor og det ble faktisk ikke så dyrt. La ut på mitt anbud. Slapp da bruke noe som helst tid på det utenom å kjøpe inn malingen, og vi fikk nyte sommeren. Sparte heller inn pengene på andre ting. 

Anonymkode: 3c2fb...326

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har 2 små barn. De andre parene har ikke barn enda.

ts

Anonymkode: 68b6c...f91

Da kan besteforeldre ta barna mens dere maler?

Anonymkode: 85866...d6d

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det burde dere klare selv. En vegg om dagen, så er dere ferdige med to strøk på åtte dager. 

Vi malte vårt på fire dager i fjor, to vegger om dagen, tok oss to helger. Vi har ikke småbarn lenger, så vi malte begge to. 

Anonymkode: e77c7...b4e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Vi har 2 små barn. De andre parene har ikke barn enda.

ts

Anonymkode: 68b6c...f91

Kan ikke han male en del, og så spør du foreldrene deres om hjelp? Det er gjerne familie man tyr til hvis man føler tidsklemma og gjøremålene ikke strekker til. 

Samt går det an å hyre inn et par ungdommer på 14-16 år for en levelig pris. 

Men ikke by på dugnad blant venner...

Anonymkode: b51a0...170

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde dugnad var noe som man gjør når det er ting som er felles for alle, aka fikse på en felles lekeplass i nabolaget, eller hjelpe til på skolen til barna sine osv, bidra i korpset sitt osv. Deres vennepar vil jo ikke akkurat ha direkte gevinst for jobben som gjøres. 

Anonymkode: fdf7b...5b2

  • Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er ganske unge (starten av 20 åra). De andre studerer enda så blir sannsynligvis noen år til de får hus selv, men stiller selvfølgelig opp hvis de trenger hjelp en gang i fremtiden når de kjøper noe eget.

ts

Anonymkode: 68b6c...f91

Ja, selvfølgelig kan du spørre. Ja, selvfølgelig hjelper venner og familie hverandre. Ikke hør på de bitre selvsentrerte drittfolkene du finner her inne som vil fortelle deg at du aldri skal spørre folk om hjelp. De er vennene dine, de er ærlige nok til å si fra hvis de ikke vil, og du forstår at tjenester skal gjengjeldes enten med å vise takknemlighet, tilby mat og andre enkle ting, og tilby hjelp tilbake med det du kan, feks hjelpe med å flytte. 

Anonymkode: 86a08...be5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hei!

Jeg og mannen kjøpte oss nytt hus i fjor. Det er et ganske stort hus og trenger definitivt et malingsstrøk. Det blir mye jobb hvis vi skal gjør det bare vi 2, så tenkte å kanskje invitere 2 vennepar på dugnad en dag eller to i sommer. Stiller så klart med pizza/drikke/annen mat. Er det en god idé eller er det for mye å forvente at venner kan hjelpe til med noe slikt?

Anonymkode: 68b6c...f91

En får kjøpt billig sprayutstyr som reduserer tiden betraktelig. Bare et lite tips for å gjøre jobben enklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Da kan besteforeldre ta barna mens dere maler?

Anonymkode: 85866...d6d

 

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kan ikke han male en del, og så spør du foreldrene deres om hjelp? Det er gjerne familie man tyr til hvis man føler tidsklemma og gjøremålene ikke strekker til. 

Samt går det an å hyre inn et par ungdommer på 14-16 år for en levelig pris. 

Men ikke by på dugnad blant venner...

Anonymkode: b51a0...170

Dere vet at ikke alle har foreldre som lever enda, ikke har kontakt med foreldre, har syke foreldre, eller har foreldre på andre siden av landet ja?

Anonymkode: 3adc4...b25

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vi er ganske unge (starten av 20 åra). De andre studerer enda så blir sannsynligvis noen år til de får hus selv, men stiller selvfølgelig opp hvis de trenger hjelp en gang i fremtiden når de kjøper noe eget.

ts

Anonymkode: 68b6c...f91

Det er slett ingen selvfølge. Dere virker jo å ha mer enn nok arbeid med huset dere har i dag, og med hus vil det alltids dukke opp noe arbeid/vedlikehold dere må prioritere. Og om dere planlegger å få barn i tillegg, er den «selvfølgeligheten» du skriver om her enda mindre. 
 

Når dere er to stykker bør dere kunne klare å male huset selv. Om det blir for vanskelig/tidkrevende for dere, så leier dere hjelp. Dere inviterer ikke venner på dugnad for å male deres hus. 

Anonymkode: 2f1c5...98e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var nok mer vanlig før,kanskje derfor folk her reagerer på det. Jeg har selv hjulpet til med beising en gang,og vi hadde en gjeng her som hjalp til med flytting og flyttevask. Selvsagt med servering av mat og drikke. 

Er sikkert lurt å lufte dette litt,før du spør direkte. Også må man selvsagt tilby seg å hjelpe tilbake når de andre trenger hjelp. Vi er ofte barnevakt eller hundevakt, og hjelper også til med andre ting.

Anonymkode: 5370a...2ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...