Gå til innhold

Invitere venner på dugnad for å male hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi hjalp venner med mye i 20-årene. Da vi fikk oss hus ble det ikke gjengitt. Så jeg har lært at det er best å la være. Å male hus klarer dere selv, ja det er kjedelig,men dere får det til 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Helt enig! Jeg er vant til dette fra barndommen, at foreldrene mine hjalp venner/søsken med diverse, f.eks. flytting, maling, servering i konfirmasjoner. Liker også å bidra selv. Bare fint å hjelpe hverandre. 
 

Du kan jo lufte det for vennene dine? Høre om de kunne tenke seg å hjelpe til en dag eller to? 

Anonymkode: 2c107...d83

Joda. Dette var vanlig i min barndom også. Men da var det også vanlig å bygge egne hus fra scratch og hele gata bidro i tur og orden for hverandre. I dag har man bedre råd til å kjøpe hjelpe til slike dugnadssysler. Dugnadsånden sto sterkere før i tiden, rett og slett av ren nødvendighet. I dag er det ikke lenger nødvendig. I dag handler det i større grad om å spare noen kroner eller mangel på nok handlekraft selv. 

Anonymkode: 23876...28b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her brukte naboen 3 dager på å male 3 etasje hus. Det klarer dere selv. 

Anonymkode: 0d7bb...3ad

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker det er en god ide hvis de har tilbudt seg det. Og tenker man også bør se an livet deres litt. Lever de et hektisk småbarnsliv med full jobb, er sikkert ikke dugnad for å male noen andre sitt hus det man egentlig vil bruke tiden på🙈

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke dugnad, gjør det selv.
Vaske hele huset og så male ferdig én vegg i gangen. Og alltid to strøk! Og aldri spar på malinga. Resultatet varer ikke lenge for de som er så happy for at de har brukt lite maling.

Anonymkode: ce21a...399

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om et ungt og friskt vennepar hadde invitert til dugnad på normal vedlikehold på egen bolig hadde jeg trodd det hadde tørna for dem.

 

  • Liker 21
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg syns det er en hyggelig tanke at man hjelper hverandre på denne måten. Men funker vel best om det er snakk om gode venner som er i noenlunde samme livssituasjon ila noen år, og man kan gjengjelde tjenesten. Dvs jeg har hjulpet flere venninner med å male i leilighetene deres da de flyttet inn og var nyutdannede. Da hadde jeg ikke barn, og syns det var hyggelig å hjelpe til. Jeg har aldri tenkt noe over at vi ikke «cashet inn» noen gjentjeneste. Jeg syns ikke man skal finregne på sånt. Men det ville kanskje vært annerledes om det var etter at jeg fikk barn, for da føles fritiden mye mer dyrebar. Og med eget hus, er det jevnt over ting å ta tak i der også. 
 

Men mulig det er annerledes å be om hjelp når man akkurat har flyttet inn i et nytt hus. Litt annerledes å be om hjelp til løpende vedlikehold? Og så kom jeg til å tenke på sist mannen min hjalp til en dag med noe i det nykjøpte huset til noen vi kjenner. Der ble det laget event på FB osv og mange kom, og det ble sagt veldig tydelig at det ble innflyttingsdato som takk for hjelpen. Men den festen kom aldri😄 Noe jeg syns er litt ufint når man først har fått så mye hjelp og man avtalte fest i etterkant.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det synes jeg ikke er greit å spørre om. Andre folk har jo sine boliger de må male på.

Dere er to stykk, unge og friske. Dette klarer dere selv. 1 vegg per dag, 4 dager så ferdig.

Anonymkode: df8d0...f0d

  • Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her så er det nå helt normalt å hjelpe venner og naboer hvis de spør om hjelp og de hjelper tilbake. Da står de en hjelper med mat og drikke.

Her har jeg vært med å malehus, sette opp terrasse  sette opp gjerde, lagt nytt tak, og malt hus. 

Vokste og opp med at hos mi e foreldre og hadde det og slik. Vi hadde venner på besøk å hjslp til og mine foreldre hjalp dem

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis to friske folk i 20 åra vil ha hjelp allerede til en så enkel jobb, så tenker jeg dere kommer til å få litt av ett sjokk etterhvert nå som voksenlivet har begynt.

Leilighet med balkong virker mer fornuftig.

Anonymkode: c7ce2...0f3

  • Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er ganske unge (starten av 20 åra). De andre studerer enda så blir sannsynligvis noen år til de får hus selv, men stiller selvfølgelig opp hvis de trenger hjelp en gang i fremtiden når de kjøper noe eget.

ts

Anonymkode: 68b6c...f91

Også hvis dere da har fått barn og er i full gang med familien AS?

Anonymkode: b2652...107

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er kun innafor å spør om dersom dere betaler dem vanlig timelønn for jobben i tillegg til mat.

Anonymkode: 8ff29...7a9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, nei, ikke gjør det...

Anonymkode: 9abc1...629

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Herlighet, lenge leve egoismen! Selvfølgelig kan dere invitere på dugnad!  

Dere kjenner deres venner best. Om det er slik at dere er omgangsvenner og vet at dere også kunne eller har vært med å hjulpet de før, så kjør på.

Sørg for mat og drikke, gjerne øl og vin, litt god musikk og bra vær, så ligger det jo an til å bli riktig så hyggelig. Jeg hadde iallefall gladelig stilt opp og hjulpet mine venner!

Anonymkode: 6a0e0...830

For det er ikke egoisme å forvente at andre skal gjøre nødvendig vedlikehold for dem? 

Har man kjøpt seg hus så holder man vedlikehold selv, eller betaler noen for å gjøre det. Aldri i verden om jeg hadde giddet å bruke min fritid på noen andres hus for litt pizza og øl. Den fritiden bruker jeg heller på mitt eget hus.

Anonymkode: c8a78...65e

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dugnad er noe man hjelper eldre familiemedlemmer med. Hvor langt ut man går kommer ann på størrelsen på familien og relasjonen. 

Anonymkode: 23d0b...8f7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hater folk som forventer slikt. Betal heller noen proffe. Hadde ghostet kompisen min om han foreslo at jeg skulle stille på dugnad. Flyttehjelp over noen timer kunne gått når man var i 20 årene. 

  • Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Hvis to friske folk i 20 åra vil ha hjelp allerede til en så enkel jobb, så tenker jeg dere kommer til å få litt av ett sjokk etterhvert nå som voksenlivet har begynt.

Leilighet med balkong virker mer fornuftig.

Anonymkode: c7ce2...0f3

Veldig bra skrevet. Kanskje dere skal revudere og kjøpe leilighet heller. 

Hvis man i tillegg ikke fikser enkelt hagearbeid og vedlikehold selv Bøe det ringe noen bjeller.

Anonymkode: 23d0b...8f7

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere kjenner hverandre godt så ser jeg ikke at det er en dårlig ide, tjenester og gjentjenester innad i vennegjengen er bare hyggelig. Nå er jeg en som elsker dugnad og felleskapsjobbing da😊

Anonymkode: 92253...7a2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det går fint

Hjelpe andre,penger,mat,sex er store motivasjonsfaktorer for mennesker

Så ville tilbudt mat og drikke hvertfall

Anonymkode: 0e96f...92d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...