Gå til innhold

Invitere venner på dugnad for å male hus?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Herlighet, lenge leve egoismen! Selvfølgelig kan dere invitere på dugnad!  

Dere kjenner deres venner best. Om det er slik at dere er omgangsvenner og vet at dere også kunne eller har vært med å hjulpet de før, så kjør på.

Sørg for mat og drikke, gjerne øl og vin, litt god musikk og bra vær, så ligger det jo an til å bli riktig så hyggelig. Jeg hadde iallefall gladelig stilt opp og hjulpet mine venner!

Anonymkode: 6a0e0...830

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer jo helt an på om det er vanlig med dugnad i deres omgangskrets. I min og min samboers familie og vennekrets så er det helt vanlig å hjelpe til med alt mulig. Feks bytting av tak, flytting, maling, skifte kledning på hus osv. Den som skal ha arbeid utført stiller alltid med en dugelig middag og eventuelt drikke til kvelden. Synes det er veldig hyggelig og sosialt 😊

Anonymkode: 26be3...a75

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg var den som alltid hjalp til på dugnad til venner før. De som kjøpte hus eller leilighet og trengte hjelp. Etter det ble min tur å trenge hjelp så passer det aldri for de mer for de har barn som må det ene og det andre. Jeg stiller fortsatt opp med å passe på barn, og det kun for at jeg synes det er hyggelig, men annet dugnadsarbeid får de nå klare seg selv med. Når det blir så ensidig og folk har "glemt" all hjelpa jeg har gitt så gidder jeg ikke mer. Så om dere skulle få ja, aldri glem at de hjalp dere enda dere får barn og andre familieforpliktelser. 

Anonymkode: 5792c...9e7

Får ofte følelsen av at mange av de som trenger hjelp og må ha dugnad ikke bidrar selv og om man skulle trenge «gjentjenester» da kan de hvertfall ikke hjelpe til.

• Liker 17
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Invester i en malingssprøyte, så går det fort og lett å male huset selv. 

Anonymkode: e0799...b0e

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Herlighet, lenge leve egoismen! Selvfølgelig kan dere invitere på dugnad!  

Dere kjenner deres venner best. Om det er slik at dere er omgangsvenner og vet at dere også kunne eller har vært med å hjulpet de før, så kjør på.

Sørg for mat og drikke, gjerne øl og vin, litt god musikk og bra vær, så ligger det jo an til å bli riktig så hyggelig. Jeg hadde iallefall gladelig stilt opp og hjulpet mine venner!

Anonymkode: 6a0e0...830

Helt enig! Jeg er vant til dette fra barndommen, at foreldrene mine hjalp venner/søsken med diverse, f.eks. flytting, maling, servering i konfirmasjoner. Liker også å bidra selv. Bare fint å hjelpe hverandre. 

Du kan jo lufte det for vennene dine? Høre om de kunne tenke seg å hjelpe til en dag eller to? 

Anonymkode: 2c107...d83

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er en uting å invitere travle folk til dugnad for å male hus. Man setter venner i en vanskelig situasjon fordi man føler seg kjip om man sier nei.

Kanskje er slike dugnader vanlig i noen miljøer og dere har kanskje allerede brukt flere helger på å hjelpe venner, da stiller det seg litt annerledes.

Du sier at dere vil stille opp på dugnad for andre, men hvem vet hvilken livssituasjon du er i når det evt blir aktuelt.

• Liker 20
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jakterpåidioter1

Hvis gode venner hadde spurt meg om å bli med på dugnad hadde jeg med glede stilt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig at dette kun er ok om man virkelig trenger hjelp, altså at en av dere er alvorlig syk/skadet eller lignende. Mer vanlig å spørre sine egne foreldre om de kan hjelpe litt til. 

Jeg reiser gjerne på dugnad i velforeningen, på barneskolen og på gokartbana der barna er medlem. Men ikke til friske venner, da har jeg nok med mitt eget hus og hage…

Anonymkode: ddf6a...2fd

• Liker 9
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår vennegjeng hjelper vi hverandre ved behov, også om det er noe som tar en hel dag eller to. Hadde ikke hatt noe problem med å be gjengen om hjelp til maling av hus.

Hadde fikset mat og drikke, og avsluttet dagen med en grillfest.

Anonymkode: 3adc4...b25

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig forrige århundre og gjøre det. Dugnad er vel snart ett fremmedord. Jeg hadde helt klart betalt noen for og gjøre det, men det hadde jo ikke foreldrene mine skjønt noe av, det kommer vel naboer og hjelper til?  Du kjenner dine venner og deres tradisjoner best. Har du vært med på dugnad hos noen av de du skal be? 

Anonymkode: 01016...1bf

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ikke kalt det dugnad da dugnad = frivillig arbeid og litt merkelig å invitere til dugnad i eget hos hvor kun dere bor. Det er ikke en hytte som venner går låne gratis innimellom. Da hadde det stilt seg annerledes. 

Det du kan gjøre er å spørre de om bytte av tjenester. Kanskje de også har noe de trenger hjelp til iløpet av sommeren? Dyrepass, barnepass, maling, diverse vedlikehold, sjåfør hvis de skal på noe. Men send melding. De bør få snakke sammen og svare uten å føle på et press. 

Anonymkode: 6831b...d16

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere har for vane å gjøre slike ting sammen så kjør på.

Om ikke; la vær...

Anonymkode: 7fd5b...af8

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det å male hus kanskje er over grensa til «nei»

flytting, kake/servering i dåp/konfirmasjon, sjauing, vaske hos en syk venn etc tenker jeg ja. Det er intensivt «må tas på en dag» og tidsbegrenset. Maling er en sånn ting man tar over tid sjøl eller setter bort, man «byttelåner» ikke en så stor jobb. Og hva skjer om noen står i en stige og faller ned? Hvem sin forsikring skal dekke det da?

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lukter jo gjerrighet

Anonymkode: a3f57...beb

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er frekt som fy! 

Anonymkode: e2cf0...719

• Liker 19
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine svigerforeldre på 65 år klarer fint å male huset sitt selv i løpet av sommeren. Hvorfor klarer ikke dere det?

Anonymkode: cf846...756

• Liker 10
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvis det er slik at dere pleier hjelpe hverandre med sysler, så kan dere jo invitere til dugnad, men jeg ville holdt det til én dag. Jeg og min mann malte både hus og garasje i fjor, 2 strøk, og vi gjorde det hovedsakelig selv. Broren hans hjalp litt til, og han skal male sitt hus i år og da stiller vi såklart opp. Klart det er kjedelig og tungt arbeid, men sånn er det å eie bolig. Jeg sto hver ettermiddag etter jobb i 2-3 timer og malte, og i helgene så malte vi som bare det. Man blir ferdig til slutt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å male hus er såpass lett arbeid at det blir som å invitere venner på dugnad for å rake i hagen, glippe gress, luke ugress og klippe hekk. Slike ting gjør man selv. Og gidder man ikke så hyrer mann inn ungdommer for en billig penge for å gjøre det. 

Problemet ditt da TS er at dere egentlig er "ungdom" selv i starten av 20-årene.

Men poenget er altså at dere betaler noen for å gjøre denne lette jobben for dere.

Det er det ikke venner som skal gjøre for dere.

Anonymkode: b51a0...170

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, vi er en stor vennegjeng og noen har gjort dette. Men de har ikke kunnet når andre spør. Det smaker litt vondt, for du skal huske å hjelpe tilbake når noen hjelper med noe så stort spm dette.

Male hus er også en jobb 2 stk fint kan klare selv. Vi har 3 etasjer, med leilighet og maler huset vårt selv hver gang. Det tar tid, men det er det vi bruker sommeren til.

Om dere likevel gjør det. Ville jeg bedt de til om hjelp kun en dag, tatt resten selv, gså spandert mat, drikke og hyggelig lag på alle.

Pizza og drikke er ikke nok.

Anonymkode: 5e937...98d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi er ganske unge (starten av 20 åra). De andre studerer enda så blir sannsynligvis noen år til de får hus selv, men stiller selvfølgelig opp hvis de trenger hjelp en gang i fremtiden når de kjøper noe eget.

ts

Anonymkode: 68b6c...f91

I utgangspunktet hadde jeg ikke blitt spesielt glad om jeg ble spurt om noe slikt. Men jeg er i 40-åra og de fleste på min alder har nok med egne prosjekter i tillegg till full jobb og barn.

Men som student, så stiller det seg kanskje litt annerledes. Litt mer overskudd og pågangsmot er også vanlig i den aldrene. Da kan det hende at å ta en heldags-sosialiserings-maling+mat, drikke og festligheter utover kvelden, straks fremstår som litt mer artig. I 20-åra har man forsatt en ekstra party-tank å gå på hva gjelder energi, så hvis dere legger inn mat, drikke, musikk og en laidback feel på hele greia, så kanskje....

Anonymkode: 23876...28b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...