Gå til innhold

Invitere venner på dugnad for å male hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eg spør av og til venner om dei vil hjelpa meg med ting, men går for ein meir uformell måte enn ein invitasjon. Viss eg møter ein venn så kan eg sei «du skal ikkje vera med å mala huset då» viss eg sender melding spør eg fyst om personen skal noko den dagen/helga før eg spør om sjølve tjenesten. 
Ofta er det lettast å få help når ting blir tatt litt sparket, ikke planlegg for mykje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor i alle dager skulle man gidde å gjøre dette på dugnad, venner eller ei. Samfunnet har endret seg, ting fungerer ikke slik lenger desverre.

Anonymkode: e4807...905

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tuller folk her? Om mine venner har behov for hjelp så er det bare å spørre. Selvfølgelig stiller jeg opp om jeg har mulighet, og ikke forventer jeg noe tilbake heller. Fyfaen, så kjipe dere er - blir helt svett 😅

Anonymkode: 74bbe...736

Jeg har malt masse hos venner, samt hjulpet mye til med flytting. Dvs jeg har gjort mesteparten av både maling og flytting hos andre, siden jeg både er flink til å male og kjøre med stor bil + henger. Samtlige venner/søsken jeg har gjort dette for har ALDRI tilbudt hjelp når det er jeg som flytter eller maler huset. Og de er samtlige barnløse, mens jeg selv har barn. Ikke én gang har de sagt de kan passe en unge engang. Jeg kan vel si rett ut når dugnadsånden er så død hos dem rundt meg, så kommer ikke jeg heller til å løfte en finger for dem i fremtiden. Blir kun barna mine jeg kommer til å hjelpe fremover.

 

Anonymkode: 112a8...7b4

  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Tuller folk her? Om mine venner har behov for hjelp så er det bare å spørre. Selvfølgelig stiller jeg opp om jeg har mulighet, og ikke forventer jeg noe tilbake heller. Fyfaen, så kjipe dere er - blir helt svett 😅

Anonymkode: 74bbe...736

Har du forpliktelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde venner som fikk barn før meg. Ble bedt om å komme å hjelpe med maling innendørs en kveld i nytt hus. Tenkte vi skulle skravle og male. Kjørte 30 min. dit. Ble satt i gang. Så dro hun hjem til varm og legging og ble der. Jeg ble stående alene hele kvelden. 
Glemmer ikke følelsen. 
Ikke mye kontakt lenger. 
 

Vær varsom med andres fritid!

Anonymkode: 4bb73...0ac

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

* barn, ikke varm

Anonymkode: 4bb73...0ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

De jobber i studiebyen sin mens de studerer, men de pleier å ta seg 4-6 uker ferie og kommer til hjembyen her hvor vi bor så da jobber de ikke.

ts

Anonymkode: 68b6c...f91

Så når du skriver at du gjerne hjelper dem tilbake er det virkelig totalt hypotetisk fordi dere bor ikke i samme by en gang?? Og du mener disse vennene skal bruke sommerferien sin på å male ditt hus, fordi du ikke gidder selv?

Altså, ærlig talt.

  • Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdetulling skrev (6 timer siden):

Eg spør av og til venner om dei vil hjelpa meg med ting, men går for ein meir uformell måte enn ein invitasjon. Viss eg møter ein venn så kan eg sei «du skal ikkje vera med å mala huset då» viss eg sender melding spør eg fyst om personen skal noko den dagen/helga før eg spør om sjølve tjenesten. 
Ofta er det lettast å få help når ting blir tatt litt sparket, ikke planlegg for mykje.

Jeg synes det er frekt å spørre noen om en så stor oppgave som å male et hus.

Ikke lett å finne på en unnskyldning hvis man ikke orker, når det er en venn som spør.

Hvorfor leier du ikke hjelp slik som andre gjør?

Anonymkode: 91ec7...ba6

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bygdetulling skrev (7 timer siden):

Eg spør av og til venner om dei vil hjelpa meg med ting, men går for ein meir uformell måte enn ein invitasjon. Viss eg møter ein venn så kan eg sei «du skal ikkje vera med å mala huset då» viss eg sender melding spør eg fyst om personen skal noko den dagen/helga før eg spør om sjølve tjenesten. 
Ofta er det lettast å få help når ting blir tatt litt sparket, ikke planlegg for mykje.

Jeg synes dette er en ekstra frekk måte å spørre på. Om man svarer at man er ledig den helgen settes man i en kattepine, om man ikke ønsker å være med på «dugnad». Om noen spør meg om jeg er ledig en lørdag, forventer jeg invitasjon til fest, konsert, eller lignende.

  • Liker 12
  • Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg hadde venner som fikk barn før meg. Ble bedt om å komme å hjelpe med maling innendørs en kveld i nytt hus. Tenkte vi skulle skravle og male. Kjørte 30 min. dit. Ble satt i gang. Så dro hun hjem til varm og legging og ble der. Jeg ble stående alene hele kvelden. 
Glemmer ikke følelsen. 
Ikke mye kontakt lenger. 
 

Vær varsom med andres fritid!

Anonymkode: 4bb73...0ac

Da hadde jeg seriøst lagt ned penselen og dratt jeg også. 

Dette var jo enda frekkere en TS sin ide.

Anonymkode: f1fac...f33

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, Alice123 said:

Så når du skriver at du gjerne hjelper dem tilbake er det virkelig totalt hypotetisk fordi dere bor ikke i samme by en gang?? Og du mener disse vennene skal bruke sommerferien sin på å male ditt hus, fordi du ikke gidder selv?

Altså, ærlig talt.

Er du også en av de som synes det er frekt om foreldrene til disse studentene forventer at de hjelper til med husarbeid når de er hjemme på ferie "for de har jo ferie!"?

Anonymkode: e4990...f21

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg hadde venner som fikk barn før meg. Ble bedt om å komme å hjelpe med maling innendørs en kveld i nytt hus. Tenkte vi skulle skravle og male. Kjørte 30 min. dit. Ble satt i gang. Så dro hun hjem til varm og legging og ble der. Jeg ble stående alene hele kvelden. 
Glemmer ikke følelsen. 
Ikke mye kontakt lenger. 
 

Vær varsom med andres fritid!

Anonymkode: 4bb73...0ac

Fy faen. Sa du noe???

Anonymkode: ba9a4...0bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Er du også en av de som synes det er frekt om foreldrene til disse studentene forventer at de hjelper til med husarbeid når de er hjemme på ferie "for de har jo ferie!"?

Anonymkode: e4990...f21

Det var jo litt av en sammenligning. 

Anonymkode: 01016...1bf

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alice123 skrev (21 timer siden):

Så når du skriver at du gjerne hjelper dem tilbake er det virkelig totalt hypotetisk fordi dere bor ikke i samme by en gang?? Og du mener disse vennene skal bruke sommerferien sin på å male ditt hus, fordi du ikke gidder selv?

Altså, ærlig talt.

De kommer jo til å flytte hjem igjen til hjembyen, det har de uttrykt mange ganger. Og handler ikke om å ikke gidde,  men går jo mye fortere når man er fler.

ts

Anonymkode: 68b6c...f91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen god idé. Jeg mener det er for mye å be om. Forslaget minner meg om min mor, som skal ha hjelp til alt og som aldri hjelper tilbake. 

Anonymkode: 770f1...b01

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Ingen god idé. Jeg mener det er for mye å be om. Forslaget minner meg om min mor, som skal ha hjelp til alt og som aldri hjelper tilbake. 

Anonymkode: 770f1...b01

Hun ga deg liv og en forhåpentligvis hod oppvekst. Hun kan be om hjelp. Eller egentlig burde vel du tilby hjelp. Om du ikke har et godt forhold til din mor så skjønner jeg det.

Anonymkode: e4990...f21

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bygdetulling skrev (På 23.5.2024 den 16.18):

Eg spør av og til venner om dei vil hjelpa meg med ting, men går for ein meir uformell måte enn ein invitasjon. Viss eg møter ein venn så kan eg sei «du skal ikkje vera med å mala huset då» viss eg sender melding spør eg fyst om personen skal noko den dagen/helga før eg spør om sjølve tjenesten. 
Ofta er det lettast å få help når ting blir tatt litt sparket, ikke planlegg for mykje.

Huff, det er det verste jeg vet. Du må heller si hva det gjelder, og ikke bare spørre om folk er ledig. Jeg kan være ledig jeg - til å være med på en kul konsert, men ikke nødvendigvis til å male huset til noen andre

Anonymkode: c8a78...65e

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 14.06):

Fy faen. Sa du noe???

Anonymkode: ba9a4...0bf

Dessverre.

Det var alltid «det skjønner du når du får BARN» når jeg kommenterte noe.

Angrer på at jeg var push-over og har fadet ut. Jeg vet at det svir for henne. 

Anonymkode: 4bb73...0ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.5.2024 den 12.16):

Er du også en av de som synes det er frekt om foreldrene til disse studentene forventer at de hjelper til med husarbeid når de er hjemme på ferie "for de har jo ferie!"?

Anonymkode: e4990...f21

Er vel en selvfølge og hjelpe til med oppvask, matlaging og rydde etter seg i huset man oppholder seg i, men hvordan kan det sammenlignes med å bruke en helg av sommerferien sin til å jobbe gratis for venner?

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, sjokoladeelskeren said:

Er vel en selvfølge og hjelpe til med oppvask, matlaging og rydde etter seg i huset man oppholder seg i, men hvordan kan det sammenlignes med å bruke en helg av sommerferien sin til å jobbe gratis for venner?

Dette er langt ifra en selvfølge for folk. Jeg tror det er færre som faktisk hjelper til enn de som hjelper.

Anonymkode: e4990...f21

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...