Gå til innhold

Invitere venner på dugnad for å male hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 16.28):

Hei!

Jeg og mannen kjøpte oss nytt hus i fjor. Det er et ganske stort hus og trenger definitivt et malingsstrøk. Det blir mye jobb hvis vi skal gjør det bare vi 2, så tenkte å kanskje invitere 2 vennepar på dugnad en dag eller to i sommer. Stiller så klart med pizza/drikke/annen mat. Er det en god idé eller er det for mye å forvente at venner kan hjelpe til med noe slikt?

Anonymkode: 68b6c...f91

Da hadde jeg blitt pottesur! 
Vi har MER enn nok å holde på med selv. Vi pusser selv opp, har krevende jobber og 2 små barn. Hadde et vennepar invitert oss til å pusse opp for dem hadde jeg blitt helt stum 

  • Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Å herregud som jeg hadde hatet å få en sånn «invitasjon»..!! Vi har da mer enn nok med å holde eget hus og hytte i orden, om vi ikke skulle brukt to dager av ferien på å male huset til venner. 
Syns ikke dette er innafor å be om. 

Anonymkode: 344e6...6bf

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (10 timer siden):

Da hadde jeg blitt pottesur! 
Vi har MER enn nok å holde på med selv. Vi pusser selv opp, har krevende jobber og 2 små barn. Hadde et vennepar invitert oss til å pusse opp for dem hadde jeg blitt helt stum 

Pottesur faktisk , Heregud 

Anonymkode: e224a...645

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 17.10):

Vi er ganske unge (starten av 20 åra). De andre studerer enda så blir sannsynligvis noen år til de får hus selv, men stiller selvfølgelig opp hvis de trenger hjelp en gang i fremtiden når de kjøper noe eget.

ts

Anonymkode: 68b6c...f91

Er dere så unge og jeg antar friske ser jeg virkelig ikke problemet med å gjøre det selv. Jeg er en person og jeg malte huset mitt helt alene. 

Anonymkode: 1b700...730

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde blitt sint og fornærmet dersom noen venner hadde spurt meg om å male deres hus. Har mer enn nok med mitt eget hus i tillegg til 2 barn.

Kjøper man hus fører det til drift og vedlikehold. Sommeren er ikke langt unna bruk den tiden til maling. Dere er i tillegg 2.

Anonymkode: ce676...813

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg hadde vært (fattig) student, slik disse vennene deres er, hadde jeg i det minste ville hatt litt betalt for en såpass diger jobb før jeg takket ja.

Enten gjør dere jobben selv, eller så tilbyr dere mer enn litt pizza og et par øl, for å si det sånn.

Anonymkode: 428b1...6ab

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde blitt sint og fornærmet dersom noen venner hadde spurt meg om å male deres hus. Har mer enn nok med mitt eget hus i tillegg til 2 barn.

Kjøper man hus fører det til drift og vedlikehold. Sommeren er ikke langt unna bruk den tiden til maling. Dere er i tillegg 2.

Anonymkode: ce676...813

Tenk å bli sint sv et spørsmål.. hva med å bare svare nei og gå videre

Anonymkode: e224a...645

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da vi var studenter, så hjalp vi venner hverandre med flyttelass iblant. Vi hadde jo lite ting og lite penger og spreke kropper, og så lå det jo i det at vi hjalp den andre også. 

Når man blir voksen så er det mindre vanlig, men jeg har fått noe hjelp her, mot pizza og øl. Men da er det litt mer sånn "jomfru i nød"-oppgaver, som jeg ikke kan gjøre alene men som ikke er noe stress om man er flere. Å male kan man fint gjøre selv, det tar bare lengre tid. 

Jeg tror kanskje det er noe i at man vil hjelpe når noen faktisk trenger hjelp. Dere gjør jo ikke det, sånn egentlig.

Anonymkode: 57dc3...c76

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rucula skrev (På 31.5.2024 den 19.08):

Da hadde jeg blitt pottesur! 
Vi har MER enn nok å holde på med selv. Vi pusser selv opp, har krevende jobber og 2 små barn. Hadde et vennepar invitert oss til å pusse opp for dem hadde jeg blitt helt stum 

Enig. Og selv om vennene til ts er barnløse studenter og de ikke har noen forpliktelser enda betyr ikke det at man gladelig skal stille opp for å ta seg av andre sine forpliktelser. De har nok studier og jobb som krever sitt resten av året og trenger den ferien de har. Tiden kommer der de også får hus som krever vedlikeholdsarbeid og ikke kan nyte ferien slik som nå. Og når du skriver ts at dere har 2 unger som er litt viltre og ingen orker å ta på seg begge, så det kan ofte vær vanskelig å finne barnevakt for å få tid til å male huset deres, så blir det hvertfall ikke noe enklere å skulle finne barnepass fordi dere skal bruke en helg på å male noen andre sitt hus når den dag kommer. Tenk nøye gjennom det før dere ber om hjelp…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde elsket det! Er i overkant glad i å male da. De fleste skyr vel slikt arbeid😉

Anonymkode: 535e2...16a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg hadde elsket det! Er i overkant glad i å male da. De fleste skyr vel slikt arbeid😉

Anonymkode: 535e2...16a

Liker å male fasade bare på gøy? Da vil jeg heller anbefale å sjekke ut småjobber på Finn der du kan få betalt for å gjør det:)

Anonymkode: 68b6c...f91

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.6.2024 den 15.40):

Jeg hadde elsket det! Er i overkant glad i å male da. De fleste skyr vel slikt arbeid😉

Anonymkode: 535e2...16a

Kom gjerne å mal mitt hus. Jeg (og 99% av befolkningen vil jeg tro) liker ikke å male, og i hvert fall ikke andre sitt hus uten betaling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har hørt det mange nok ganger nå, så jeg foreslår en annen løsning. Utlys "stillingen" til nabolagets tolv-femtenåringer. De tar seg av grovmalingen, altså strøket for størstedelen av kledningen. Dere tar innimellom bordene og sprekkene og de trangere stedene. Eventuelt kan dere se an jobben de unge gjør og vurdere om dere tør slippe dem løs på detaljer. Har dere råd til huslån og "dugnad" har dere råd til å betale noen unger som trenger noe annet å gjøre enn å spille Fortnite og iphone.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror ikke jeg hadde gjort det for bare noen jeg kjenner eller er venn med. Jeg har vært med på malingsdugnad for folk i familien da :) 

Anonymkode: fc309...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har et ganske høyt hus, og var enige da vi kjøpte det om at vi kom til å kjøpe oss ut av malejobben. Jeg er veldig høydredd og tør knapt å gå opp i gardintrapp. Vi har ett barn og er i slutten av 30-åra. Hadde ikke falt meg inn å be om hjelp til en sånn jobb. Et vennepar av meg malte i år, måtte bruke masse tid på maling, skraping og grunning av store flater som var tom for maling. De har ett barn og jobba på skift ved hjelp av leid lift. Ila tre langhelger og litt maling på kveldstid, så kom de i mål. De hadde leid inn hjelp om de hadde hatt penger, men måtte ta det sjøl. Dere klarer det også, må bare jobbe på skift. 

Anonymkode: 5fcee...c82

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 18.18):

å male huset med 2 små som springer rundt og trenger oppmerksomhet kommer jo til å ta oss hele sommeren.

Dette er ikke vennene deres sitt problem, men dere har flere løsninger:

- En maler, den andre passer barna.

- Dere spør på den lokale Facebook gruppen om det er noen ungdom som kunne tenke seg en sommerjobb med å underholde barna deres mens dere maler.

- Dere maler etter at ungene har lagt seg.

- Dere leier inn profesjonelle til å ta jobben.

Anonymkode: f1fac...f33

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

sjokoladeelskeren skrev (19 timer siden):

Kom gjerne å mal mitt hus. Jeg (og 99% av befolkningen vil jeg tro) liker ikke å male, og i hvert fall ikke andre sitt hus uten betaling.

Mitt også! Skal vi skrive oss opp på liste?

Anonymkode: 93cc5...761

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg malte hytta, to strøk, på 3 dager helt alene ( 80kvm stor). Var høygravid itillegg! Tenker dere to klarer å gjøre det selv ganske fort. 

 

Anonymkode: fec3b...356

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.5.2024 den 18.18):

jeg hadde gladelig stilt opp på slike ting for mine venner hvis ikke jeg hadde barn

Altså du hadde ikke stilt opp til dugnad slik at det nå. Men du vil at andre skal komme deg.... Det er faktisk ganske frekt.

Her må dere enten ta alt selv, en passer ungene mens den andre maler, eller at dere legger det ut på anbud og betaler noen for jobben. Dere kan også male på kvelden begge to når ungene sover. Send også ungene i barnehagen så lenge som mulig slik at dere kan male mens de er der. Også må dere lære dere å oppdra ungene slik at de ikke er så utrolig vanskelig å ha med å gjøre. Husk kondom slik at ikke dere får enda flere barn, dere sliter allerede med de to dere har.

Anonymkode: 05f1e...eff

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde nok ikke stilt opp på male-dugnad, med mindre dere var nære vennepar, som jeg vet vi ville fått tjenesten tilbake fra.

Pizza har jeg selv, det må eventuelt vært noe form for gavekort på vin og mat for å gjøre opp for tapt tid. Er godene store nok er det mer fristende. 

Når det er sagt, for er fiendtlig land vi er. I alle andre ikke skandinaviske penge-og tidsgriske land ville vi stilt opp for nære fordi vi vet at vi får noe tilbake neste gang vi er i en situasjon. 

Anonymkode: 6b41f...4f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...