Gå til innhold

Tale I begravelse

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei.

Mistet et familiemedlem og skal nå holde tale i begravelse. Jeg har skrevet talen som at jeg leser den til han.. "du var alltid så omsorgsfull" osv.. 

Jeg husker ikke hva folk gjør i begravelser.. jeg tenker ikke helt klart akkurat nå. Men det falt seg mest naturlig for meg og skrive talen på denne måten.

Er det vanlig å lese taler slik? Eller bør jeg skrive den om slik at jeg prater om han isteden...

Anonymkode: 08155...ca0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Kondolerer❤️

Begge deler er helt innafor og jeg tenker at du bør gjøre det som er mest naturlig for deg.

Anonymkode: f7a1f...f90

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Kondolerer ❤️

Det høres veldig fint ut slik du har skrevet den.

Anonymkode: 1fce8...b4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kondolerer ❤️ Når jeg har holdt taler i begravelser, har jeg valgt samme form som deg: snakket til personen som er død, litt som å si alle tingene jeg ikke rakk å si mens de levde. Det er ikke noe feil eller riktig her, så gjør det som er naturlig for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Helene1982 skrev (På 20.5.2024 den 20.15):

Kondolerer ❤️ Når jeg har holdt taler i begravelser, har jeg valgt samme form som deg: snakket til personen som er død, litt som å si alle tingene jeg ikke rakk å si mens de levde. Det er ikke noe feil eller riktig her, så gjør det som er naturlig for deg.

Så godt å høre.. jeg pratet med en kollega i dag som sa hun ikke hadde hørt noen holde talen slik før. Ble litt satt ut og begynte å skrive den om... men føler ikke den blir like personlig... jeg har begynt å overtenke veldig rundt det nå... håper ikke folk synes det blir rart at jeg "snakker" til han...ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Begge deler er vanlig. Jeg synes det er mest naturlig å snakke om avdøde, ikke til, men det er det forskjellige meninger om.

Anonymkode: 8a5fa...452

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.5.2024 den 21.14):

Så godt å høre.. jeg pratet med en kollega i dag som sa hun ikke hadde hørt noen holde talen slik før. Ble litt satt ut og begynte å skrive den om... men føler ikke den blir like personlig... jeg har begynt å overtenke veldig rundt det nå... håper ikke folk synes det blir rart at jeg "snakker" til han...ts

Jeg tror det er viktig i en sorgprosess å ikke tenke for mye på hva alle andre synes er «riktig». Selvsagt innen rimelighetens grenser, men at man tillater seg å uttrykke sorg på sin måte. Når noen taler i begravelser, har de aller fleste stor respekt for at man evner å si noen ord i respekt for en man har mistet. Om noen tenker på grammatikk når de hører en minnetale, er det noe de må slite med sjæl. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...