Gå til innhold

Mor som kommenterer på kosthold

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kjenner meg ekkel og uggen. Er i eksamenstiden og kan vell si det går en del penger på usunn mat og drikke da man har behov for rask energi og ikke har tid til å følge de normale mat vanene man har. Spiser usunt, og fikk kommentar fra min egen mor at jeg ikke burde bruke penger på take away og usunn mat. Hvordan skla man unngå det i eksamenstiden? Lite frister det å stå å smøre seg niste og lage mat mår du har lite energi til overs i denne travle tiden. Mister hele matlysten også når det er varmt, itilegg til å få kommentarer. 

Sliter med eget selvbilde så gjør litt vondt å få slike kommentarer. Har noen gode råd eller ord?

Anonymkode: a1382...98a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et godt tips er å slutte å bruke "dårlig tid" som en unnskyldning for å ikke spise næringsrik mat. Det tar 5-10 minutter å lage cottage cheese med bær eller havregrøt til frokost. Det tar 30 minutter å hive noen grønnsaker med laks i ovnen til middag. Det tar 10 minutter å koke ett par egg til lunsj. Skjønner heller ikke hvordan du har rå til å spise all mat ute når du er student? Det er jo vanvittig dyrt i lengden.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonyme-meg

Spis det du har lyst på. Kom deg igjennom eksamstiden. Også gå tilbake til de vanene du hadde før. 

Ikke bry deg om hva andre sier, selv om det kommer fra din egen mor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i alle andre, dette er en kortvarig periode. Du kan jobbe med å legge tilrette for bedre vaner i krisetid seinere, akkurat nå er du midt i det og skal prioritere eksamen.

Ignorer din mor og gi henne beskjed om at hun enten kan hjelpe til eller holde munn. 

Anonymkode: 355b6...a04

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Kjenner meg ekkel og uggen. Er i eksamenstiden og kan vell si det går en del penger på usunn mat og drikke da man har behov for rask energi og ikke har tid til å følge de normale mat vanene man har. Spiser usunt, og fikk kommentar fra min egen mor at jeg ikke burde bruke penger på take away og usunn mat. Hvordan skla man unngå det i eksamenstiden? Lite frister det å stå å smøre seg niste og lage mat mår du har lite energi til overs i denne travle tiden. Mister hele matlysten også når det er varmt, itilegg til å få kommentarer. 

Sliter med eget selvbilde så gjør litt vondt å få slike kommentarer. Har noen gode råd eller ord?

Svar med et smil: "du kan gjerne lage sunn mat for meg" 😉

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fjordland har ganske mye variert, ganske mye sunt, og er billigere enn take-away.

Spis frokost hjemme (gjerne havregryn,rosiner,melk), kjøp deg sunn lunsj uten brus/jus og varm variert ferdig-middag, og du kan ha god samvittighet. Magen din vil trolig føles bedre også.

Lykke til med eksamen!

Anonymkode: 09991...8d2

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lykke til på eksamen

Si til mamma beklager men akkurat nå trenger jeg dette for å komme igjennom eksamensperioden.

Anonymkode: d8273...412

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn mat som gir rask energi vil gi tilsvarende stort blodsukkerfall og evnen til å tenke går rett i dass -

Mora di har rett - hør på henne 😄

Anonymkode: 7be91...aa4

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet forresten ikke jeg hvor gammel moren din er.

Men før hadde vi sjeldent godteri og og ferdigsmurt med oss på skolen. På eksamen og siste skoedag før jul og ferie fikk vi lov å ha med godteri.

Jeg ser ikke for meg at din mor hadde med eple og knekkebrød når man endelig kunne Skeie ut. 

Spør hva hun hadde å spise på sine eksamener. 

Anonymkode: d8273...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ødelegger jo stort for deg selv ved å spise slik i eksamenstiden, da. Slik mat er ikke god næring for hjerne og konsentrasjon. 

Er imidlertid merkelig hun får med seg hva du spiser? Da jeg var i eksamensperioden var det vel en telefon hjem i uka som ble prioritert, og kosthold var neppe en del av den samtalen. 

Anonymkode: cd968...a13

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoghurter i beger av ikke aller verste sort, bananer, nøtter og knekkebrød med pålegg lever jeg til tider på som er like enkelt, sunnere og billigere hvertfall.

Anonymkode: 60a3a...36a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også i eksamensperiode, og klarer helt fint å spise sunt. Vil jo at hjernen skal fungere best mulig, og det gjør den ikke ved å få tilført rask energi. Jeg bruker LITE tid på kjøkkenet, og klarer fortsatt å spise sunt. Du har masse å vinne på å velge å spise bedre, spesielt når du skal bruke hjernen din.

Skjønner at det er slitsomt med kommentarer da. Men du burde kanskje ta det litt til deg. 

Anonymkode: 1d3f2...153

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min tid fikk jeg gjerne penger av min mor (ba ikke om det, men hun ønsket) til å handle i kantinen i eksamensperioden 🤣🙈🥰 Hun ville jeg skulle bruke tiden på å lese og ikke så mye annet, og sponset gjerne litt da. Kom helt av seg selv, og jeg vet det var flere ganger, men husker ikke om det var hver eksamensperiode, eller om det var ved noen. Fikk ihvertfall innimellom. Jeg spiste ganske sunt likevel da. 

Sånn generelt vil jeg nok anbefale en kombinasjon her. Takeaway trenger ikke å være det verste om en velger noe midt på tre, og det hjelper som andre har sagt her om du f.eks spiser havregryn, cottage cheese, noen egg osv til frokost. 

Jeg hadde nok idag laget meg kjøleskapsgrøt og spist det med fryste bær en del i eksamensperioden, men visste ikke om det i min tid. 

Går uansett fint for en periode dette her, men du vil nok føle deg bedre med en kombinasjon. 

Lykke til med innspurten 💪🏻

Endret av Daisy-love
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 19.5.2024 den 23.45):

Har ikke tid til normalematvaner?Rart.Du får kjøpe noe med energi oppi så du får energi til å smøre deg mat.Digger mora di.

Anonymkode: 06fdf...b6d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 0.16):

Sånn mat som gir rask energi vil gi tilsvarende stort blodsukkerfall og evnen til å tenke går rett i dass -

Mora di har rett - hør på henne 😄

Anonymkode: 7be91...aa4

Denne kommentaren! 🌟

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyldninger om at man ikke har tid til å lage skikkelig mat i eksamensperioden er bare tull. Det handler om planlegging. Hva man har mest lyst på av mat, er en annen ting, men næringsrik mat skal være bedre for hjernen og læring.  Hva du spiser og bruker egne penger på, bestemmer du selvfølgelig selv.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Slike unnskyldninger er for mange snarveien til dårlig helse og fedme. Ta deg sammen. Det er ikke tidkrevende å spise sunt (ei heller dyrt, selv om det ikke var tema her).

Anonymkode: 5bef6...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (På 21.5.2024 den 6.08):

I min tid fikk jeg gjerne penger av min mor (ba ikke om det, men hun ønsket) til å handle i kantinen i eksamensperioden 🤣🙈🥰 Hun ville jeg skulle bruke tiden på å lese og ikke så mye annet, og sponset gjerne litt da. Kom helt av seg selv, og jeg vet det var flere ganger, men husker ikke om det var hver eksamensperiode, eller om det var ved noen. Fikk ihvertfall innimellom. Jeg spiste ganske sunt likevel da. 

Sånn generelt vil jeg nok anbefale en kombinasjon her. Takeaway trenger ikke å være det verste om en velger noe midt på tre, og det hjelper som andre har sagt her om du f.eks spiser havregryn, cottage cheese, noen egg osv til frokost. 

Jeg hadde nok idag laget meg kjøleskapsgrøt og spist det med fryste bær en del i eksamensperioden, men visste ikke om det i min tid. 

Går uansett fint for en periode dette her, men du vil nok føle deg bedre med en kombinasjon. 

Lykke til med innspurten 💪🏻

Kjøleskapsgrøt kan man jo lage ett par porsjoner i slengen også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mealpreppet før eksamensperioden, for jeg vet at det blir travelt, og fastfood gjorde meg bare trøtt og slapp som ikke ga gode resultater.

Har eksamensperiode nå. Fryseren er full av proteinrundstykker, supper og gryter. Samt kjøleskapsgrøt Til frokost. 

jeg tror ikke hun mener noe vondt med kommentarene, men vil nok gjerne se at du spiser sunt og næringsrikt i en stressende og krevende periode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mereo skrev (4 timer siden):

Kjøleskapsgrøt kan man jo lage ett par porsjoner i slengen også :)

Ja jeg lager aldri kun én når jeg lager 😊 Kan lage for 5 dager om en vil også, selv om jeg selv normalt kun lager to eller tre. Det er helt genialt 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...