AnonymBruker Skrevet 20. mai #21 Del Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): "Grønnsaker kan man spise så mye man vil av". Det er jo ofte noe man hører når folk er på diverse vektkontrollerende dietter. Men kan man virkelig det? Jeg ønsker ikke å gå ned i vekt, men holde den, og så elsker jeg grønnsaker. F.eks rosenkål, som jeg hadde i dag. Kjøpte en pakke på 600 g og kunne gjerne spist hele i tillegg til det laksestykket jeg hadde. 100g dampet rosenkål inneholder ca 50 kcal, og med 600 g vil jeg jo få i meg 300 kcal der. Forstår at det er noe annet med agurk f.eks, men nå er jo kål også en grønnsak. Hva tenker dere om dette utsagnet i praksis? Anonymkode: 01340...fc2 Jeg blir så oppgitt og frustrert av det utsagnet. Inntar man 300 kalorier mer enn man forbrenner vil man ikke gå ned i vekt uavhengig av om kaloriene kommer fra grønnsaker eller potetgull. Anonymkode: 8c258...ca0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #22 Del Skrevet 20. mai katties skrev (14 timer siden): Ja, man kan spise mye av det fordi mye er fiber og kaloriene kommer ut igjen. Noe er tungtfordøyelig og man bruker en del kalorier for å hente ut energien i grønnsakene. Nei alle kalorier kommer ikke ut igjen. Hadde det fungert som kunne man bare ha seg mett på grønnsaker og gått ned i vekt selv om man inntok langt flere kalorier flere kalorier enn det man forbrenner. Anonymkode: 8c258...ca0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #23 Del Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): Du kan evt kutte potet/ris/pasta og bara ha rosenkål og fisk. 600 gram rosenkål burde gjøre deg mett? Anonymkode: ccb31...cf5 Men det er jo ikke det som er poenget med det Ts skriver. Anonymkode: 8c258...ca0 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #24 Del Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (13 timer siden): 500g rosenkål er 210kcal. 500g brokkoli er 165 kcal 500g popcorn er 1870 kcal. 500g potetgull er 2500 kcal. 500g melkesjokolade er 2700 kcal. Du kan spise over to kilo med rosenkål, før du nærmer deg kaloriene i en stor sjokoladeplate.... Jeg trenger ca 400g sjokolade for å dekke mitt daglige kaloriinntak, jeg kan spise nærmere 6,5 kilo brokkoli på samme kalorinivå. Om jeg kan spise over ett kilo brokkoli om dagen, så tenker jeg "spis så mye du vil" er ett dekkende begrep. Anonymkode: 8c7bd...03c Fascinerende hvor mange som ikke klarer å ta poenget i hovedinnlegget. Anonymkode: 8c258...ca0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #25 Del Skrevet 20. mai Det er ikke grønnsakene som gjør en overvektig Anonymkode: 6f1bb...39e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #26 Del Skrevet 20. mai Grunnen til utsagnet er at man skal spise jækla mye grønnsaker før man får en betydelig mengde kalorier. 600g rosenkål er MYE mat og du hadde blitt stappmett, og som du sier da får du i deg ca 300kcal. Du hadde nok ikke enkelt fått i deg all den rosenkålen :-) Så om man bytter ut høy kalorivarer som ris, potet, pasta og brød med grønnsaker kan du i teorien spise så mye du vil, og med høy sannsynlighet holde deg i kaloriunderskudd - fordi du bli mett lenge før du har fått i deg en særlig betydelig mengde kalorier. Men feller som er lett å gå i er jo om man steker grønnsakene i olje, tilsetter smør eller lignende. Da øker fort kalorimengden drastisk. Anonymkode: 54631...074 9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #27 Del Skrevet 20. mai Det utsagnet henspiller på at grønnsaker er såpass kalorifattig i forhold til volum, at du ikke vil klare å spise for mye kalorier før du er stappmett. Det betyr ikke at grønnsaker ikke har kalorier. Samtidig har grønnsaker mye viktige næringsstoffer kroppen trenger. Så - du kan spise deg stappmett på grønnsaker flere ganger om dagen, og likevel ligge godt under 2000 kcal/dag. Derfor sies det at grønnsaker kan du spise så mye du vil av. Anonymkode: 79bb6...3f4 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #28 Del Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (14 timer siden): "Grønnsaker kan man spise så mye man vil av". Det er jo ofte noe man hører når folk er på diverse vektkontrollerende dietter. Men kan man virkelig det? Jeg ønsker ikke å gå ned i vekt, men holde den, og så elsker jeg grønnsaker. F.eks rosenkål, som jeg hadde i dag. Kjøpte en pakke på 600 g og kunne gjerne spist hele i tillegg til det laksestykket jeg hadde. 100g dampet rosenkål inneholder ca 50 kcal, og med 600 g vil jeg jo få i meg 300 kcal der. Forstår at det er noe annet med agurk f.eks, men nå er jo kål også en grønnsak. Hva tenker dere om dette utsagnet i praksis? Anonymkode: 01340...fc2 Man forutsetter jo selvfølgelig at ingen vil spise flere kilo rosenkål. Anonymkode: bb47d...b89 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 20. mai #29 Del Skrevet 20. mai (endret) AnonymBruker skrev (14 timer siden): I kaloriberegningen for grønnsaken, så er det vel tatt høyde for at uoppløselig fiber ikke tas opp? Anonymkode: 01340...fc2 Nei, det gjøres ikke. Man putter matvaren i et bombekalorimeter og forbrenner den. Den viser hvor mye energi som da avgis. Derav utsagnet "en kalori er ikke en kalori". På matvarer angis BRUTTO kalorier - totalt i matvaren, med alt av fiber osv. For å finne ut hvor mye energi den enkelte person har tatt opp ville man måtte trekke fra hvor mye som kommer ut som avføring og i urin. Da får du netto kalorier tatt opp. Endret 20. mai av katties 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #30 Del Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (15 timer siden): For meg som aldri spiser sjokolade eller chips, men veldig mye grønnsaker, så kan jeg konkludere med at tommelfingerreglen ikke gjelder for meg Anonymkode: 01340...fc2 Jeg spiser også mye grønnsaker, men selv jeg vil slite enormt med å spise flere kilo grønnsaker på en dag... Du sier du lett spiser en pose rosenkål, spiser du like lett 10 poser på en dag? AnonymBruker skrev (1 time siden): Fascinerende hvor mange som ikke klarer å ta poenget i hovedinnlegget. Anonymkode: 8c258...ca0 Poenget er at man faktisk kan spise omtrent så mye man vil, for det er rett å slett ikke menneskelig å klare spise 4-6 kilo grønnsaker på en dag... Jeg kan spise hele 17 brokkolier før jeg er oppe i dagsbehov på kalorier, ingen spiser 17 brokkolier på en dag uten å bli jækla mett... Hele poenget med det utsagnet er at man kan spise så mye man vil av grønnsaker fordi det er kalorifattig og fyller opp magen veldig, og man dermed spiser mindre av andre ting. Anonymkode: 8c7bd...03c 11 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #31 Del Skrevet 20. mai 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg blir så oppgitt og frustrert av det utsagnet. Inntar man 300 kalorier mer enn man forbrenner vil man ikke gå ned i vekt uavhengig av om kaloriene kommer fra grønnsaker eller potetgull. Anonymkode: 8c258...ca0 Akkurat. Takk! Er det jeg og mener, TS Anonymkode: 01340...fc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 20. mai #32 Del Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei alle kalorier kommer ikke ut igjen. Hadde det fungert som kunne man bare ha seg mett på grønnsaker og gått ned i vekt selv om man inntok langt flere kalorier flere kalorier enn det man forbrenner. Anonymkode: 8c258...ca0 Hvem i all verden sa at ALLE kaloriene fra grønnsaker kommer ut igjen?? 😒 Uløselige fiber kommer ut, pluss litt til. Man kan spise mye grønnsaker uten å gå opp i vekt, eller til og med gå ned fordi det ofte trengs så stort volum for å få nok absorberte kalorier at man kommer til å bli kvalm før man klarer å spise så mye. Du må lese hva folk skriver. 6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #33 Del Skrevet 20. mai 7 hours ago, AnonymBruker said: rosenkål gir meg masse luft i magen. Så jeg kunne ihvertfall ikke spist så mye av det Anonymkode: b6676...3f6 Jeg lurer da heller ikke på hvor mye rosenkål du kan spise og dine flatulens utfordringer i den forbindelse TS Anonymkode: 01340...fc2 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #34 Del Skrevet 20. mai Du kan spise mye av det, men tullete er det. Folk får i seg for lite proteiner. Skal du dekke macrobehovet ditt, er det vanskelig å spise mye grønnsaker, da det går ut over mengden kjøtt og karb du skal ha i deg. Anonymkode: eb2fd...821 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #35 Del Skrevet 20. mai 1 minutt siden, AnonymBruker said: Du kan spise mye av det, men tullete er det. Folk får i seg for lite proteiner. Skal du dekke macrobehovet ditt, er det vanskelig å spise mye grønnsaker, da det går ut over mengden kjøtt og karb du skal ha i deg. Anonymkode: eb2fd...821 Folk i Norge spiser generelt for mye proteiner. Jeg spiser ca 1g protein per kg kroppsvekt, så har styr på det Anonymkode: 01340...fc2 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #36 Del Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Du kan spise mye av det, men tullete er det. Folk får i seg for lite proteiner. Skal du dekke macrobehovet ditt, er det vanskelig å spise mye grønnsaker, da det går ut over mengden kjøtt og karb du skal ha i deg. Anonymkode: eb2fd...821 Grønnsaker er jo stort sett bare karb Anonymkode: 6deb7...6e8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. mai #37 Del Skrevet 20. mai 8 minutter siden, AnonymBruker said: Grønnsaker er jo stort sett bare karb Anonymkode: 6deb7...6e8 Stemmer, og den beste måten å få i seg karb på TS Anonymkode: 01340...fc2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 20. mai #38 Del Skrevet 20. mai AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg blir så oppgitt og frustrert av det utsagnet. Inntar man 300 kalorier mer enn man forbrenner vil man ikke gå ned i vekt uavhengig av om kaloriene kommer fra grønnsaker eller potetgull. Anonymkode: 8c258...ca0 Helt feil. Du får oppgitt bruttokalorier (hva det er mulig å få ut av energi ved å brenne matvaren), ikke hvor mye din kropp faktisk tar opp. Derfor er ikke 300 kalorier fra en bolle det samme som 300 kalorier fra en grønnsak. 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 20. mai #39 Del Skrevet 20. mai (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Grønnsaker er jo stort sett bare karb Anonymkode: 6deb7...6e8 Og vitaminer, mineraler, fytokjemikalier, levende bakterier som hjelper tarmen, + Endret 20. mai av katties 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 20. mai #40 Del Skrevet 20. mai (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Grønnsaker er jo stort sett bare karb Anonymkode: 6deb7...6e8 Rosenkål har 3,4 gram protein per 100 gr, det er da ikke så verst? Endret 20. mai av Rumle 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå