Gå til innhold

"Grønnsaker kan man spise så mye man vil av"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

"Grønnsaker kan man spise så mye man vil av". Det er jo ofte noe man hører når folk er på diverse vektkontrollerende dietter. Men kan man virkelig det?
Jeg ønsker ikke å gå ned i vekt, men holde den, og så elsker jeg grønnsaker. F.eks rosenkål, som jeg hadde i dag. Kjøpte en pakke på 600 g og kunne gjerne spist hele i tillegg til det laksestykket jeg hadde. 100g dampet rosenkål inneholder ca 50 kcal, og med 600 g vil jeg jo få i meg 300 kcal der. Forstår at det er noe annet med agurk f.eks, men nå er jo kål også en grønnsak.
Hva tenker dere om dette utsagnet i praksis?

Anonymkode: 01340...fc2

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, man kan spise mye av det fordi mye er fiber og kaloriene kommer ut igjen. Noe er tungtfordøyelig og man bruker en del kalorier for å hente ut energien i grønnsakene. 

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det kommer jo selvsagt an på hvor mye kalorier du får i deg ellers i løpet av en dag. 

Anonymkode: 6cc1e...f7c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Tja, det kommer jo selvsagt an på hvor mye kalorier du får i deg ellers i løpet av en dag. 

La oss si jeg ligger på 2000 kcal om dagen og holder vekten med det. Om jeg spiser 300 kcal over det, daglig, over en lengre periode, vil jeg jo gå opp i vekt

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, katties said:

Ja, man kan spise mye av det fordi mye er fiber og kaloriene kommer ut igjen. Noe er tungtfordøyelig og man bruker en del kalorier for å hente ut energien i grønnsakene. 

I kaloriberegningen for grønnsaken, så er det vel tatt høyde for at uoppløselig fiber ikke tas opp?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

La oss si jeg ligger på 2000 kcal om dagen og holder vekten med det. Om jeg spiser 300 kcal over det, daglig, over en lengre periode, vil jeg jo gå opp i vekt

Ja, alt handler om balanse. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan evt kutte potet/ris/pasta og bara ha rosenkål og fisk. 600 gram rosenkål burde gjøre deg mett? 

Anonymkode: ccb31...cf5

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg lyst på rosenkål🥰

Anonymkode: 603dc...a65

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stusser på det samme utsagnet, for det stemmer enkelt og greit ikke, men grønnsaker med mer kalorier metter jo til gjengjeld gjerne mer enn de med veldig lite.

Anonymkode: f6b01...9ad

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste grønnsaker kan du spise så mye du vil av.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Djungelvrål skrev (1 minutt siden):

De fleste grønnsaker kan du spise så mye du vil av.  

Kommer jo helt an på om du ligger i underskudd av kalorier totalt. Du kan ikke spise akkurat det du trenger av kalorier og spise 1 kg grønnsaker i tillegg daglig, da går du jo opp i vekt.

Anonymkode: f6b01...9ad

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Du kan evt kutte potet/ris/pasta og bara ha rosenkål og fisk. 600 gram rosenkål burde gjøre deg mett? 

Anonymkode: ccb31...cf5

Jeg spiser ikke pasta, ris, potet. Klarer å kontrollere meg. Tok kun 400 g av kålene, fordi jeg selv ikke tror på den at man kan spise så mye man vil av grønnsaker uten at det kan påvirke vekten. Var mest opptatt av utsagnet i seg selv :) 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder ikke alle grønnsaker 😊

Anonymkode: e8b1c...69f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

500g rosenkål er 210kcal.

500g brokkoli er 165 kcal

500g popcorn er 1870 kcal.

500g potetgull er 2500 kcal.

500g melkesjokolade er 2700 kcal.

Du kan spise over to kilo med rosenkål, før du nærmer deg kaloriene i en stor sjokoladeplate....

Jeg trenger ca 400g sjokolade for å dekke mitt daglige kaloriinntak, jeg kan spise nærmere 6,5 kilo brokkoli på samme kalorinivå. Om jeg kan spise over ett kilo brokkoli om dagen, så tenker jeg "spis så mye du vil" er ett dekkende begrep.

Anonymkode: 8c7bd...03c

• Liker 16
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

500g rosenkål er 210kcal.

500g brokkoli er 165 kcal

500g popcorn er 1870 kcal.

500g potetgull er 2500 kcal.

500g melkesjokolade er 2700 kcal.

Du kan spise over to kilo med rosenkål, før du nærmer deg kaloriene i en stor sjokoladeplate....

Jeg trenger ca 400g sjokolade for å dekke mitt daglige kaloriinntak, jeg kan spise nærmere 6,5 kilo brokkoli på samme kalorinivå. Om jeg kan spise over ett kilo brokkoli om dagen, så tenker jeg "spis så mye du vil" er ett dekkende begrep.

Anonymkode: 8c7bd...03c

For meg som aldri spiser sjokolade eller chips, men veldig mye grønnsaker, så kan jeg konkludere med at tommelfingerreglen ikke gjelder for meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

600 gram grønnsaker ville fylle ut magesekken så mye at jeg ikke har plass til noe annen mat. Samme antall kalorier i f.eks chips eller nøtter gjør knapt noe for sultfølelsen, og jeg kan spise det dobbelte for samme effekt. 

Anonymkode: b2cdc...456

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

rosenkål gir meg masse luft i magen. Så jeg kunne ihvertfall ikke spist så mye av det 

Anonymkode: b6676...3f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, det er jo kalorier i grønnsaker også. Men det handler vel om at man 1) fort vekk blir forsynt på grønnsaker før det får noen veldig stor betydning for vekten, og 2) blir så mett av grønnsaker at man automatisk spiser mindre av andre mer kaloririke ting, og dermed ender med å få i seg færre kalorier likevel. Dessuten er vel grønnsaker mindre tiggende med tanke på overspising o.l. , så sjansen for å ryke på en brokkoli-smell er mindre enn å forspise seg på sjokolade osv. 

Anonymkode: 51b28...449

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

"Grønnsaker kan man spise så mye man vil av". Det er jo ofte noe man hører når folk er på diverse vektkontrollerende dietter. Men kan man virkelig det?
Jeg ønsker ikke å gå ned i vekt, men holde den, og så elsker jeg grønnsaker. F.eks rosenkål, som jeg hadde i dag. Kjøpte en pakke på 600 g og kunne gjerne spist hele i tillegg til det laksestykket jeg hadde. 100g dampet rosenkål inneholder ca 50 kcal, og med 600 g vil jeg jo få i meg 300 kcal der. Forstår at det er noe annet med agurk f.eks, men nå er jo kål også en grønnsak.
Hva tenker dere om dette utsagnet i praksis?

Det mange ikke ser ut til å forstå er at kroppen ikke fungerer som en simpel forbrenningsovn. At du spiser en matvare som inneholder nøyaktig 200 kalorier betyr ikke at kroppen tar opp nøyaktig 200 kalorier. Særlig grønnsaker og andre matvarer som inneholder mye fiber har kalorier i seg som går rett igjennom kroppen og ikke blir tatt opp i tarmen. Spis hel, ren mat og unngå ultraprossesert, så ordner kroppen din resten selv. 

Anonymkode: 1a8f5...5a1

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Gjelder ikke alle grønnsaker 😊

Anonymkode: e8b1c...69f

Ja ikke sant. 

Dessuten, 600 gram rosenkål?? :fise::fise:

Anonymkode: f7fd6...a44

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...