Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 Populært innlegg #1 Skrevet 19. mai 2024 Jeg vet at dette ikke gjelder alle menn og pappaer, men det gjelder overraskende mange jeg har observert. Jeg blir så lei meg på mine venninners vegne, for mennene deres var i utgangspunktet flotte folk. Men forrige helg skjedde det igjen. Jeg og ungen var på besøk hos en venninne med 2 små barn. Venninna og jeg møttes med barna og var ute og lekte før vi gikk inn til henne. Der ordna hun med lunsj, før mannen bare kom og satte seg ned ved bordet. Jeg hjalp henne selvfølgelig med å dekke på osv, og hun sprang fram og tilbake til kjøkkenet. Mannen og barna hennes satt ved bordet, maten sto framme,jeg ordna en skive til barnet mitt, og forventa at pappaen skulle begynne å hjelpe barna sine. Det gjorde han ikke. Han bare tok en skive til seg selv og begynte å smøre. Jeg sendte brødskive til barna hans. Da mammaen satt seg ned etter noen minutter var det hun som ordna maten til barna, mens pappaen koste seg med sin egen mat. Da vi var ferdige å spise rydda han sin egen tallerken før han satte seg i en stol og jeg og venninna mi rydda av bordet og "deala" med ungene samtidig. Dette er i utgangspunktet en veldig oppegående mann som jeg har kjent lenge, og jeg syns det er så rart å oppføre seg sånn? Og som verre er, til og med da venninna mi hadde bursdag og hadde invitert både barn og voksne til selskap, var det hun som sprang fram og tilbake med kopper og kaffe og kake og alt mulig, og han satt ved bordet og snakka med de andre voksne. Jeg hjalp venninna mi, men til slutt spurte jeg ham om å hente noe som mangla. Dette er kanskje den mest "ekstreme" av mine venninners menn som jeg har observert,men det er ganske gjennomgående at pappene setter seg ned i sofaen og prater med hverandre og drikker kaffe, mens mammaene sitter på gulvet og tar seg av barna når vi møtes et sted. Som sagt, oppegående, høyt utdannede pappaer og mammaer, tilsynelatende opptatt av likestilling, men...hva faen? Han jeg nevnte først virka som han bare hadde resignert. Han lata ikke som han skulle ta noe ansvar en gang. De er riktignok kjærlige og snille pappaer og tuller med barna sine, så det er jo noe, men de overlater alt ansvaret til mammaene. De er tullepappaer noen minutter her og der, mens mammaene er de som gjør det praktiske (eller delegerer: kan du skifte en bleie nå? Kan du passe på at han ikke skader seg nå?) (Før noen spør: pappaen til mitt barn er ikke i bildet, så jeg slipper å tenke på slike problemstillinger..og når jeg ser venninnene mine, tenker jeg at det er ganske greit å være alenemor tross alt) Anonymkode: 8d250...99b 20 3 27
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #2 Skrevet 19. mai 2024 Så heldig hun er da som har en mann som rydder sin egen tallerken! Min mann hadde gjort nøyaktig det samme, men han hadde latt sin egen tallerken stå til oppvaskpersonellet (meg) i tillegg. Du skal tro jeg har vært mye forbanna og lei meg. Nå har jeg gitt opp. Hardnet. Legger all min kjærlighet på barnet. Vi voksne lever sammen i et økonomisk AS. Tror ingen kvinner med slike menn lever i kjærlige forhold. Vi har bare gitt opp kampen og akseptert. Anonymkode: 31e07...752 11 24 6
Melus Skrevet 19. mai 2024 #3 Skrevet 19. mai 2024 Eksen min var også sånn. Om vi skulle ut ordnet han seg selv, mens jeg måtte ordne meg selv og barnet, hver eneste gang. 5 8
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #4 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så heldig hun er da som har en mann som rydder sin egen tallerken! Min mann hadde gjort nøyaktig det samme, men han hadde latt sin egen tallerken stå til oppvaskpersonellet (meg) i tillegg. Du skal tro jeg har vært mye forbanna og lei meg. Nå har jeg gitt opp. Hardnet. Legger all min kjærlighet på barnet. Vi voksne lever sammen i et økonomisk AS. Tror ingen kvinner med slike menn lever i kjærlige forhold. Vi har bare gitt opp kampen og akseptert. Anonymkode: 31e07...752 Hun er ikke heldig som har en mann som gjør absolutt bare minimum, nei. DU er bare hakket mer uheldig i at din mann er enda verre. Hvorfor gidder dere leve i slike forhold? Er det bedre for barna å ha ulykkelige foreldre som ikke elsker hverandre? Jeg har heldigvis ingen personlig erfaring med slike menn. Selv da jeg vokste opp på 90-tallet var jeg vant til at foreldrene mine delte alle oppgavene i hjemmet. Anonymkode: ae915...0da 28 10
Brunello Skrevet 19. mai 2024 #5 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hun er ikke heldig som har en mann som gjør absolutt bare minimum, nei. DU er bare hakket mer uheldig i at din mann er enda verre. Hvorfor gidder dere leve i slike forhold? Er det bedre for barna å ha ulykkelige foreldre som ikke elsker hverandre? Jeg har heldigvis ingen personlig erfaring med slike menn. Selv da jeg vokste opp på 90-tallet var jeg vant til at foreldrene mine delte alle oppgavene i hjemmet. Anonymkode: ae915...0da Det var nok ironi. 3 8
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #6 Skrevet 19. mai 2024 Men hvorfor? Jeg skjønner det ikke. De er jo ikke slemme menn. Ts Anonymkode: 8d250...99b 2
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #7 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men hvorfor? Jeg skjønner det ikke. De er jo ikke slemme menn. Ts Anonymkode: 8d250...99b Kanskje de har fordelt oppgavene sine mer tradisjonelt i sitt hjem? Anonymkode: 3904d...8a2 3
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #8 Skrevet 19. mai 2024 Dessverre ikke helt uvanlig. Det er mange besteforeldre som er med i bursdagsselskapene til barna her (jeg har barnehagebarn) og de er helt like. Bestemødrene ordner og styrer, bestefaren sitter i godstolen og får kake servert. Mødrene styrer og ordner, fedrene gjør noe kun når de får beskjed om det, f.eks å lage mer kaffe. Men det fins heldigvis par som er mer samkjørte. Anonymkode: c9d45...ba1 16
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #9 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Men hvorfor? Jeg skjønner det ikke. De er jo ikke slemme menn. Ts Anonymkode: 8d250...99b Det synes jeg, faktisk. For de driter i at kona sliter jeg totalt ut over ting som må gjøres. De hjelper jo helt sikkert ikke til med husarbeid heller. Anonymkode: 90bd7...870 24 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #10 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Så heldig hun er da som har en mann som rydder sin egen tallerken! Min mann hadde gjort nøyaktig det samme, men han hadde latt sin egen tallerken stå til oppvaskpersonellet (meg) i tillegg. Du skal tro jeg har vært mye forbanna og lei meg. Nå har jeg gitt opp. Hardnet. Legger all min kjærlighet på barnet. Vi voksne lever sammen i et økonomisk AS. Tror ingen kvinner med slike menn lever i kjærlige forhold. Vi har bare gitt opp kampen og akseptert. Anonymkode: 31e07...752 Hvorfor fikk du barn med en sånn mann? Var han annerledes før? Anonymkode: 90bd7...870 3
Trolltunge Skrevet 19. mai 2024 #11 Skrevet 19. mai 2024 Jeg tenker at dette er en kombinasjon av to ting: 1. Menn oppdras ofte ikke til å ta slikt ansvar i like stor grad som kvinner. 2. Kvinner tillater dette. I begge deler ligger det at gamle kjønnsroller henger i altfor godt. Jeg hadde slik mann. Jeg sluttet med å akseptere det, og da ble det også slutt på slikt. 22 6
Irak Skrevet 19. mai 2024 #12 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg vet at dette ikke gjelder alle menn og pappaer, men det gjelder overraskende mange jeg har observert. Jeg blir så lei meg på mine venninners vegne, for mennene deres var i utgangspunktet flotte folk. Men forrige helg skjedde det igjen. Jeg og ungen var på besøk hos en venninne med 2 små barn. Venninna og jeg møttes med barna og var ute og lekte før vi gikk inn til henne. Der ordna hun med lunsj, før mannen bare kom og satte seg ned ved bordet. Jeg hjalp henne selvfølgelig med å dekke på osv, og hun sprang fram og tilbake til kjøkkenet. Mannen og barna hennes satt ved bordet, maten sto framme,jeg ordna en skive til barnet mitt, og forventa at pappaen skulle begynne å hjelpe barna sine. Det gjorde han ikke. Han bare tok en skive til seg selv og begynte å smøre. Jeg sendte brødskive til barna hans. Da mammaen satt seg ned etter noen minutter var det hun som ordna maten til barna, mens pappaen koste seg med sin egen mat. Da vi var ferdige å spise rydda han sin egen tallerken før han satte seg i en stol og jeg og venninna mi rydda av bordet og "deala" med ungene samtidig. Dette er i utgangspunktet en veldig oppegående mann som jeg har kjent lenge, og jeg syns det er så rart å oppføre seg sånn? Og som verre er, til og med da venninna mi hadde bursdag og hadde invitert både barn og voksne til selskap, var det hun som sprang fram og tilbake med kopper og kaffe og kake og alt mulig, og han satt ved bordet og snakka med de andre voksne. Jeg hjalp venninna mi, men til slutt spurte jeg ham om å hente noe som mangla. Dette er kanskje den mest "ekstreme" av mine venninners menn som jeg har observert,men det er ganske gjennomgående at pappene setter seg ned i sofaen og prater med hverandre og drikker kaffe, mens mammaene sitter på gulvet og tar seg av barna når vi møtes et sted. Som sagt, oppegående, høyt utdannede pappaer og mammaer, tilsynelatende opptatt av likestilling, men...hva faen? Han jeg nevnte først virka som han bare hadde resignert. Han lata ikke som han skulle ta noe ansvar en gang. De er riktignok kjærlige og snille pappaer og tuller med barna sine, så det er jo noe, men de overlater alt ansvaret til mammaene. De er tullepappaer noen minutter her og der, mens mammaene er de som gjør det praktiske (eller delegerer: kan du skifte en bleie nå? Kan du passe på at han ikke skader seg nå?) (Før noen spør: pappaen til mitt barn er ikke i bildet, så jeg slipper å tenke på slike problemstillinger..og når jeg ser venninnene mine, tenker jeg at det er ganske greit å være alenemor tross alt) Anonymkode: 8d250...99b Jeg valgte å bli alenemor pga dette her....Var mer komplisert i tillegg da... Livet som alenemor er ikke så verst det altså, sammenlignet med hvordan jeg hadde det tidligere. 12 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #13 Skrevet 19. mai 2024 Trolltunge skrev (9 minutter siden): Jeg tenker at dette er en kombinasjon av to ting: 1. Menn oppdras ofte ikke til å ta slikt ansvar i like stor grad som kvinner. 2. Kvinner tillater dette. I begge deler ligger det at gamle kjønnsroller henger i altfor godt. Jeg hadde slik mann. Jeg sluttet med å akseptere det, og da ble det også slutt på slikt. Aksepterer han at du aldri reparerer noe eller løfter noe tungt da? Anonymkode: 3904d...8a2 1 1
Trolltunge Skrevet 19. mai 2024 #14 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Aksepterer han at du aldri reparerer noe eller løfter noe tungt da? Anonymkode: 3904d...8a2 Hehehehe, du spør feil kvinne her. Han har ti tommeltotter og det er jeg som pusser opp og reparerer. Jeg er dessuten sterk nok til å ta de fleste løft selv, og glemmer at han gjerne vil hjelpe til med slikt. 19 8
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #15 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Aksepterer han at du aldri reparerer noe eller løfter noe tungt da? Anonymkode: 3904d...8a2 Hvorfor tror du at kvinner ikke gjør dette? Anonymkode: 90bd7...870 27 11
Flintis Skrevet 19. mai 2024 #16 Skrevet 19. mai 2024 Det kan også være at det mannen gjør ikke er bra nok i hennes øyne. Noe en kan bli lei av å høre. 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #17 Skrevet 19. mai 2024 Jeg føler alle menn er slik. Det er et mannfolksyndrom. De som ikke er slik, har blitt lært opp med streng oppdragelse til å ikke være slik. Det er min tanke. Jeg har null håp om å finne en mann som ikke er en egoistisk, selvsentrert tosk. Jeg vokste opp i et hjem med en slik pappa. En pappa som ikke ville være pappa. Evnet ikke å passe oss barna alene før vi var tenåring og kunne passe oss selv. Samboeren til min søster er helt identisk. Min bror er det samme. Og mamma lurer på hvorfor jeg ikke ønsker meg en mann 🙄 Anonymkode: 1d838...81a 31 4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #18 Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Aksepterer han at du aldri reparerer noe eller løfter noe tungt da? Anonymkode: 3904d...8a2 Du mener husker på å levere bilen på service en gang i året og ringe rørlegger/elektriker en gang annethvert? Tipper reparere ting som i sy i knapper i ungenes klær, kjøpe nye skolisser, renske sluket på badet osv er ganske jevnt fordelt. Eller kanskje ikke. Og hvor mye tungt løfter du egentlig alene i et hus? Det man løfter MEST er vel unger, opp av sprinkelsenger, opp trapper, opp på stellebord… Anonymkode: 5c673...f30 33 16
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #19 Skrevet 19. mai 2024 Flintis skrev (1 minutt siden): Det kan også være at det mannen gjør ikke er bra nok i hennes øyne. Noe en kan bli lei av å høre. Ja, dette er en veldig populær teori. Her er det i så fall bare for mannen å gjøre oppgavene ordentlig, og så kan de evt diskutere seg fram til hva som er best av hans og hennes framgangsmåte. Anonymkode: 5c673...f30 12 5
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #20 Skrevet 19. mai 2024 I familien AS daglig drift er mannen min veldig likestilt med meg og gjør nok betydelig mer i huset der jeg fikser mer med barna. Men når det er selskap blir han overveldet og må ha beskjeder😂 som jeg gir, og han da utfører helt supert Anonymkode: a2662...b0e 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå