Gå til innhold

Små innebygde kviser på nesa, ingen andre steder

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er 50(!), og får i perioder mange små kviser på nesa. Føler meg som reinsdyret Rudolf på det verste, for mange av dem er innebygde og gjør bare at nesa ser rød ut.

Har ikke kviser andre steder. 

Hender noen av dem er vonde og ømme. Av og til får de en liten tupp som kan klemmes på.

Kan hende det har noe med å gjøre at jeg snyter meg ganske ofte, og ofte tar meg/klør på nesa, sikkert.

Noen som har vært borti lignende og har tips? Hvis jeg smører meg med fuktighetskrem på nesa (uansett type, har prøvd utallige), så blir det kvise-eksplosjon umiddelbart....

Anonymkode: 19893...f54

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Salisylsyre. 

Anonymkode: fac0f...b14

Har du forslag til hvilken type produkt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ta en behandling hos hudpleier som kan rense ut hudormer og kviser

Anonymkode: 10951...c20

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Ta en behandling hos hudpleier som kan rense ut hudormer og kviser

Anonymkode: 10951...c20

Dette :) For å vedlikeholde, kan du gå til anskaffelse av salicylsyre/BHA fra f.eks. The Ordinary eller The Inkey List, begge merkene fås kjøpt på apoteket til en rimelig penge. BHA løser opp overskudd av talg i porene og virker antiinflammatorisk, dermed forebygger den hudormer og kviser. Ettersom det er en eksfolierende syre, er det viktig at du tester at du tåler den før du begynner å bruke den, og ikke bruk mer enn to kvelder i uka. I motsetning til syrer flest, gjør ikke BHA huden mer solsensitiv, men du skal selvsagt ikke droppe solkremen av den grunn. 

Til daglig kan du også bruke et serum med niacinamide (fås også fra TO og Inkey List), som er en type vitamin B3 som også bidrar til å balansere talgproduksjonen. I tillegg kan du forsøke en oljefri fuktighetskrem/gel og solkrem på nesen, f.eks. denne, som også inneholder niacinamide, så da slipper du et eget serum for det. En god og lett solkrem for hud som lett får kviser, er f.eks. Cliniderm Light and Matifying Sun Face Fluid SPF 50, som inneholder zinc PCA, som også bidar til  å forebygge kviser.

Og prøv å "pirk" mindre på nesa. Når du til stadighet tar deg på nesna, overfører du bakterier fra alt du har tatt på, som kan bidra til å forverre kvisene. 

Håper dette kan være til hjelp :) 

Endret av Roci
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Roci skrev (3 timer siden):

Dette :) For å vedlikeholde, kan du gå til anskaffelse av salicylsyre/BHA fra f.eks. The Ordinary eller The Inkey List, begge merkene fås kjøpt på apoteket til en rimelig penge. BHA løser opp overskudd av talg i porene og virker antiinflammatorisk, dermed forebygger den hudormer og kviser. Ettersom det er en eksfolierende syre, er det viktig at du tester at du tåler den før du begynner å bruke den, og ikke bruk mer enn to kvelder i uka. I motsetning til syrer flest, gjør ikke BHA huden mer solsensitiv, men du skal selvsagt ikke droppe solkremen av den grunn. 

Til daglig kan du også bruke et serum med niacinamide (fås også fra TO og Inkey List), som er en type vitamin B3 som også bidrar til å balansere talgproduksjonen. I tillegg kan du forsøke en oljefri fuktighetskrem/gel og solkrem på nesen, f.eks. denne, som også inneholder niacinamide, så da slipper du et eget serum for det. En god og lett solkrem for hud som lett får kviser, er f.eks. Cliniderm Light and Matifying Sun Face Fluid SPF 50, som inneholder zinc PCA, som også bidar til  å forebygge kviser.

Og prøv å "pirk" mindre på nesna. Når du til stadighet tar deg på nesna, overfører du bakterier fra alt du har tatt på, som kan bidra til å forverre kvisene. 

Håper dette kan være til hjelp :) 

Tusen takk! Cliniderm-solkremen har jeg prøvd, og det ble ikke verre av den, så det er et godt tips!

Tar til meg de andre tipsene også, absolutt!! Tusen takk for at du tok deg tid!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Tusen takk! Cliniderm-solkremen har jeg prøvd, og det ble ikke verre av den, så det er et godt tips!

Tar til meg de andre tipsene også, absolutt!! Tusen takk for at du tok deg tid!

Bare hyggelig😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har det akkurat som deg, denne hjelper meg 

https://www.skincity.com/no/paulas-choice/hudpleie/ansikt/peeling/syrepeeling/skin-perfecting-2-bha-liquid-exfoliant-118-ml?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIx4Kt4dichgMVTEKRBR1WygUmEAQYASABEgJQuvD_BwE

Jeg har sart hud med rosascea og det er pga drt at jeg får de småkvisene, du kan ha rosascea du også faktisk, men denne bha er veldig god på sensitive hud.

Men ikke bruk den i sterk sol uten godt med solkrem over for den er svært sterk. 

Anonymkode: 64ba3...772

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Når man får kviser i moden alder, så kan det ofte komme av noe i kostholdet. Noe huden din reagerer på og som forårsaker kviser. F.eks potetgull kan forårsake dette, pga krydder og oljeblanding. Moren min får kviselignende, røde kuler av sitrusfrukter og kan ikke spise noe sånt.

Bare eksempler. Men det kan være greit å føre en slags mat-dagbok en stund, med datoer og hva du har spist, og så sammenligne kviseutbrudd med disse. Hva spiste du i dagene før kvisene poppet frem? Se om du finner noen sammenheng med noe.

Anonymkode: 12f7b...8ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...