Gå til innhold

Gruer meg til ingen mulighet for syke barn dager


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har et barn som fyller 12 år i oktober. F.o.m 1.1.25 opphører vår mulighet til å bruke syke barn dager.  Jeg gruer meg til det. Har barn som er lite sykt, kanskje vært 10-14 dager totalt siden 1.kl. Barnet blir veldig engstelig når det er sykt, og uttrykker sterkt ønske om at en av oss er hjemme. Barnet er alene hjemme etter skole, og enkelte feriedager,  men sykdom er noe annet. Ingen av oss har arbeid hvor hjemmekontor er et alternativ. Hvordan kan vi øve opp barnet til å klare seg alene når det er sykt? Sykdom så langt i livet har vært feber under 39, hoste, halsvondt, magevondt uten oppkast,  omgangssyke og covid.

Anonymkode: 246ac...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er over et halvt år til dette muligens er aktuelt, jeg ville ikke brukt energi på bekymring rundt dette nå. Det skjer mye med modning og utvikling i den alderen, om barnet ditt trenger en sykedag alene om 8 måneder fra nå kan det være helt uproblematisk. 

Anonymkode: e1e1b...080

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unødvendig å ta sorgene på forskudd. Innen den tid kan det ha skjedd mye med løsrivelsen og det trenger ikke å bli et problem overhodet. 

Anonymkode: 691bc...169

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velferdspermisjon uten lønn. Om barnet er så lite syk som du skisserer, så vil jeg tro arbeidsgiver innvilger dette.

Anonymkode: 3d3db...ab3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville diskutert dette med min arbeidsgiver på forhånd og spurt omdet er i orden å ta ulønnet permisjon/ feriedag/ avspasering når du ikke lenger har rett på omsorgsdager. Vil tro dette lar seg gjøre når omfanget er så lite.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt egenmeldings dager når ungen har vært dritsjuk og når hun trengte følge til sykehus for undersøkelse. Vet det ikke er lov, men skyt meg! Er de skikkelig dårlig så trenger de noen der selv om de er 12 år. 

Anonymkode: bb546...550

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner tanken, men ikke ta bekymringene på forskudd. Det folk gjør, om de ikke kan ha hjemmekontor:

- avspaserer

-bytter turnusfridag med kollega

- tar feriedag

-søker permisjon uten lønn

- evt deler avspasering mv i to mellom foreldre, så begge er halv dag på jobb om mulig

- får besteforeldre/slektninger/venner til å være barnevakt

Jeg hadde samme tanke, men så gikk det bra :) 

Anonymkode: d30ce...4d6

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har brukt egenmeldings dager når ungen har vært dritsjuk og når hun trengte følge til sykehus for undersøkelse. Vet det ikke er lov, men skyt meg! Er de skikkelig dårlig så trenger de noen der selv om de er 12 år. 

Anonymkode: bb546...550

Følge til sykehus er jo en ting, da må man selvfølgelig være med en 12-åring. Men en oppegående 12-åring klarer fint å være hjemme alene fra skolen fordi hen har vondt i halsen og feber en dag. Vi snakker tross alt om et ungdomskolebarn her

Anonymkode: 0850e...96b

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var masse alene hjemme da jeg var syk som barn. Hadde TV til selskap. Gikk helt font. Ungen din klarer seg. Nå kan man jo ringes og meldes mye letter også 

Anonymkode: 901d6...10c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...