Gå til innhold

Hvordan ser en vanlig matdag ut for deg som veier 10 kg under høyden

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

kaarebjarne skrev (1 time siden):

BMI er ikke laget for enkeltindivider.

Det er absolutt en grei pekepinn på om vekten din påvirker helsen din negativt eller ikke. Det er det bmi handler om, det handler ikke om estetikk. Jeg går ut fra at damen på 140cm ikke driver med bodybuilding. Og jeg svarte henne kun fordi hun reagerte på at ts antydet at hun da optimalt bør veie 30kg. Og da ville jeg informere at den «tommelfingerregelen» kun gjelder ved normal høyde. Det er bedre å forholde seg til bmi (som tross alt strekker seg over nesten 20kg for de fleste) framfor at alle bør veie høyde minus 10kg. For den «regelen» handler kun om estetikk og ikke helse.

Anonymkode: 16a8a...2cc

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

kaarebjarne skrev (1 time siden):

Selvfølgelig er ikke barnet mitt anorektisk. Hva for en idiotisk påstand er det å komme med?

BMI er ikke laget for enkeltindivider.

jeg har ikke påstått at sønnen din er anorektisk, jeg mener at påstanden om at en voksen som  spiser dette er anorektisk er feil. Det at sønnen din spiser det samme er vel ikke et argument hvis sønnen din ikke er anorektisk , så hvorfor tar du det opp? 

Anonymkode: 89e0e...780

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 11.25):

Jeg hadde blitt anorektisk hadde jeg spist så lite.

Hvordan har du energi til å komme deg gjennom dagen?

Anonymkode: 54fd2...063

Anoreksi er en psykisk lidelse. Du hadde blitt tynn, du hadde ikke automatisk fått en spiseforstyrrelsesdiagnose. Man kan bli undervektig av dårlig matlyst, depresjon, sorg, stress, fysisk sykdom, fattigdom, adhd osv. Anorektisk er ikke en look. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Anoreksi er en psykisk lidelse. Du hadde blitt tynn, du hadde ikke automatisk fått en spiseforstyrrelsesdiagnose. Man kan bli undervektig av dårlig matlyst, depresjon, sorg, stress, fysisk sykdom, fattigdom, adhd osv. Anorektisk er ikke en look. 

Jeg skjønner ikke hvorfor dere synes det var så lite. Kommer jo selvsagt an på høyde og forbrenning gjennom dagen, men jeg hadde ikke blitt « tynn» av den maten. 
Ellers enig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.5.2024 den 2.26):

Jeg sjekket med en BMI-kalkulator og det ser ut til at BMI blir lavere jo lavere man er. En som er 147 cm og 37 kg har BMI på 17.1, mens en som er 175 cm og veier 65 kg har BMI på 21.2 🤷‍♀️ 

Anonymkode: 6f323...41a

Ja det funker ikke så bra om man er veldig lav. Eller meget høy.😌

Finnes en alternativ formel som gir litt høyere BMI på lav høyde. Den er nok litt mer rimelig.

Fant den ikke på norsk men er her.

https://tall.life/better-bmi-for-short-and-tall-people/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

175, rundt 67 kg

Mine dager varierer veldig, men i dag blir omtrent sånn her (gram er ca. tatt på øyemål):

Frokost - et halvt beger yt proteinyoghurt, 20 gr proteinpulver, 150 blåbær og 10 gr peanøttsmør

Lunsj - rester av hjemmelagde falafler i 3 lomper med grønnsaker og en eller annen dressing

Middag - 2 ørretfileter med søtpotet og grønnsaker

Mellommåltid eller kvelds - smoothie med alpro proteinmelk og jordbær

Trener stort sett hver dag, i dag er det litt styrke og så en kort høypuls på planen. Går minimum 10.000 skritt.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er absolutt en grei pekepinn på om vekten din påvirker helsen din negativt eller ikke. Det er det bmi handler om, det handler ikke om estetikk. Jeg går ut fra at damen på 140cm ikke driver med bodybuilding. Og jeg svarte henne kun fordi hun reagerte på at ts antydet at hun da optimalt bør veie 30kg. Og da ville jeg informere at den «tommelfingerregelen» kun gjelder ved normal høyde. Det er bedre å forholde seg til bmi (som tross alt strekker seg over nesten 20kg for de fleste) framfor at alle bør veie høyde minus 10kg. For den «regelen» handler kun om estetikk og ikke helse.

Nei, BMI er ikke en grei pekepinn på enkeltindivider.

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

jeg har ikke påstått at sønnen din er anorektisk, jeg mener at påstanden om at en voksen som  spiser dette er anorektisk er feil. Det at sønnen din spiser det samme er vel ikke et argument hvis sønnen din ikke er anorektisk , så hvorfor tar du det opp? 

Sønnen min er 2.5 år. Om en voksen spiser mindre enn et barn på 2.5 år, så er det noe alvorlig galt med den voksne mennesket 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

169 cm og 60 kg

Spiser to måltider om dagen, ingen plan eller faste, det er bare slik jeg liker det… 

Lunsj består alltid av mye grønnsaker; gulrøtter, tomater, selleri. Litt frukt og bær; blåbær, jordbær, bjørnebær alt ettersom hva som er i sesong, eple, pære. Legger også som regel til to fiskekaker fra fiskemannen med 80% fisk. Før lunsj drikker jeg vann med sitron og chiafrø som har godgjort seg et par timer. Sliter litt med treg mage og dette har hjulpet veldig!

Til middag spiser jeg what ever vi har til middag. Også her blir det mye grønnsaker, vi lager mat fra bunnen og grønnsaker er da en veldig naturlig del av retten. Spiser meg god og mett!

Anonymkode: 63366...2a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 180 cm. Da jeg var 74 kg så jeg syk ut. Altfor tynn,og mange påpekte det. Jeg ser mye bedre ut ved 80-84 kg. Absolutt ikke overvektig. Så dette å ha et mål med å veie 10 kg under høyde er bare tull. Alle kropper er forskjellige 

Anonymkode: 75b7f...038

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (2 timer siden):

Nei, BMI er ikke en grei pekepinn på enkeltindivider.

Det er det absolutt. Når man kommer over i fedmekategorien er vekten din i seg selv en helserisiko. På samme måte som når bmi kommer under 16. Det betyr ikke at du er sunn eller usunn, frisk eller syk. Det betyr om vekten i seg selv utgjør en RISIKO for uhelse. Dette er et av verktøyene legene tar i bruk for å vurdere helsen din. Særlig mtp risiko ved å legge deg i narkose osv. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (2 timer siden):

Sønnen min er 2.5 år. Om en voksen spiser mindre enn et barn på 2.5 år, så er det noe alvorlig galt med den voksne mennesket 

Et barn på den alderen trenger ca 1300kcal daglig. Mange lave kvinner har et vedlikeholdsbehov på 1300kcal for en slank kropp. Man må huske på at barn er aktive og i sterk vekst. Man kan ikke sammenlikne med en middelaldrende liten kvinne.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Et barn på den alderen trenger ca 1300kcal daglig. Mange lave kvinner har et vedlikeholdsbehov på 1300kcal for en slank kropp. Man må huske på at barn er aktive og i sterk vekst. Man kan ikke sammenlikne med en middelaldrende liten kvinne.

Kvinner trenger typisk mellom 1600 og 2400 kcal om dagen...

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er det absolutt. Når man kommer over i fedmekategorien er vekten din i seg selv en helserisiko. På samme måte som når bmi kommer under 16. Det betyr ikke at du er sunn eller usunn, frisk eller syk. Det betyr om vekten i seg selv utgjør en RISIKO for uhelse. Dette er et av verktøyene legene tar i bruk for å vurdere helsen din. Særlig mtp risiko ved å legge deg i narkose osv. 

Nei, det er ikke det. BMI er et verktøy for å måle befolkninger, ikke enkeltindivider. Det er en kjennsgjerning at også leger bruker BMI på en uetisk måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (På 21.5.2024 den 12.45):

Sønnen min på 2.5 år kan spise en banan og to brødskiver til frokost....

Men han skal vokse en meter i lengden. Han gror skjelett, muskler og større organer, det gjør ikke en voksen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kaarebjarne skrev (1 minutt siden):

Nei, det er ikke det. BMI er et verktøy for å måle befolkninger, ikke enkeltindivider. Det er en kjennsgjerning at også leger bruker BMI på en uetisk måte.

Spør en slank 55år gammel kvinne på 145cm hvor mange kalorier hun trenger. 

Jeg er hvertfall veldig glad for at min lege tok grep da min vekt gikk under bmi 16. Ingenting uetisk i det. Det reddet sannsynligvis livet mitt. Det er en pekepinn, bmi på fedme er kanskje et tegn på at her bør legen kanskje måle blodtrykk, sjekke blodsukker eller vurdere ekstra tiltak ifm narkose. Det handler ikke om estetikk. Leger må jo ha noen generelle tegn å gå etter. Alle kan ikke få alle kliniske tester, legen må vurdere risiko og nytte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Men han skal vokse en meter i lengden. Han gror skjelett, muskler og større organer, det gjør ikke en voksen.

Han har ca 17 kg kroppsvekt. En vanlig voksen mann har mellom 70 og 100 kg kroppsvekt å drifte. Kvinner noe mindre.

To brødskiver og en banan er ingen stor frokost, du. 

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Spør en slank 55år gammel kvinne på 145cm hvor mange kalorier hun trenger. 

Jeg er hvertfall veldig glad for at min lege tok grep da min vekt gikk under bmi 16. Ingenting uetisk i det. Det reddet sannsynligvis livet mitt. Det er en pekepinn, bmi på fedme er kanskje et tegn på at her bør legen kanskje måle blodtrykk, sjekke blodsukker eller vurdere ekstra tiltak ifm narkose. Det handler ikke om estetikk. Leger må jo ha noen generelle tegn å gå etter. Alle kan ikke få alle kliniske tester, legen må vurdere risiko og nytte.

Hvor mange kvinner er det under 150 i Norge?

Nettopp, pekepinn. Derfor er det helt tåpelig å drive å snakke om BMI på måten det gjøres i denne tråden. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (9 minutter siden):

Mange kvinner trenger neppe mer enn 1200 kcal daglig; det tilsvarer 3 brødskiver og en middagsporsjon bestående av f eks 2 poteter, 2 kjøttkaker pluss grønnsaker. Min mor er 163 og veier 54 kg, hun holder seg vektstabil på dette kostholdet. Hun er en aktiv pensjonist som sjelden sitter i ro.

Dagens folk er jo livredde for å kjenne på bittelitt sult. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Mange kvinner trenger neppe mer enn 1200 kcal daglig; det tilsvarer 3 brødskiver og en middagsporsjon bestående av f eks 2 poteter, 2 kjøttkaker pluss grønnsaker. Min mor er 163 og veier 54 kg, hun holder seg vektstabil på dette kostholdet. Hun er en aktiv pensjonist som sjelden sitter i ro.

Dagens folk er jo livredde for å kjenne på bittelitt sult. 

163 cm høy altså 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (4 minutter siden):

Han har ca 17 kg kroppsvekt. En vanlig voksen mann har mellom 70 og 100 kg kroppsvekt å drifte. Kvinner noe mindre.

Nettopp, pekepinn. Derfor er det helt tåpelig å drive å snakke om BMI på måten det gjøres i denne tråden. 

Jeg kjenner en voksnen mann på 180 cm som veier 104 kilo. Han har kjempestor mage og bolleansikt. Han hadde hatt SYKT godt av å gå ned 20 kilo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (2 minutter siden):

Jeg er 170cm og 59kg og har vedlikeholdsbehov på 1500kcal. Jeg føler veldig at du ikke aner hva du snakker om. Hverken når det gjelder kvinnekroppen, kvinners kaloribehov gjennom livet, helse og risikovurdering i helse, hva fedme gjør med kroppen og risikoer for sykdom som øker ved fedme eller kraftig undervekt. Jeg jobber i helsevesenet, jeg ser disse tingene daglig. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

kaarebjarne skrev (9 minutter siden):

En 2-åring som veier hele 17 kilo er veldig tung, med mindre han er usedvanlig lang!

https://www.nettdoktor.no/helseraad/fakta/gutterveksttabell.php

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...