AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #1 Del Skrevet 18. mai 2024 Har en god stund hatt lyst til å prøve meg på maling, men aner ikke hvor man begynner. Vet ikke hva slags maling jeg bør starte med, eller hva slags utstyr jeg bør starte med. Åpenbart pensler or noe å male på, men utover det vet jeg ikke hva som er nødvendig eller totalt unødvendig. Noen her som maler og som har noen råd? Anonymkode: f7538...cd1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #2 Del Skrevet 18. mai 2024 De har både akrylmaling ig akvarellmaling i tubesett på Claes Ohlsson. Det er vannløselig maling. Samt akvarellblokk og lerretsplater for akrylmaling. Spar noen tomme syltetøyglass til vann. Da er det bare å kjøre på 😊 Anonymkode: f99ac...4fb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #3 Del Skrevet 18. mai 2024 For all del ikke kjøp maling i Norge om du ikke har et ubegrenset budsjett. Den lille tuben som her koster flesk, kan man få kjøpt langt billigere i for eksempel Tyskland; forstår at butikker som selger maleutstyr må ha noe å leve av, men de tar seg ekstremt godt betalt for noe man få til langt hyggeligere priser i utlandet. Faren min maler på hobbybasis, og hadde han kjøpt all oljemalingen som må til for å male et stort bilde i en norsk butikk, hadde han vært konkurs for lenge siden. Anonymkode: 2adf5...db1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #4 Del Skrevet 19. mai 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: For all del ikke kjøp maling i Norge om du ikke har et ubegrenset budsjett. Den lille tuben som her koster flesk, kan man få kjøpt langt billigere i for eksempel Tyskland; forstår at butikker som selger maleutstyr må ha noe å leve av, men de tar seg ekstremt godt betalt for noe man få til langt hyggeligere priser i utlandet. Faren min maler på hobbybasis, og hadde han kjøpt all oljemalingen som må til for å male et stort bilde i en norsk butikk, hadde han vært konkurs for lenge siden. Anonymkode: 2adf5...db1 Ser poenget, men er så sjeldent ute av landet. Til å begynne med tenkte jeg litt å enten kjøpe sånn sett med maling i forskjellige farger, eller kjøpe tuber med primærfarger + hvit og svart, så kan jeg blande litt farger selv. Anonymkode: f7538...cd1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #5 Del Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Ser poenget, men er så sjeldent ute av landet. Til å begynne med tenkte jeg litt å enten kjøpe sånn sett med maling i forskjellige farger, eller kjøpe tuber med primærfarger + hvit og svart, så kan jeg blande litt farger selv. Anonymkode: f7538...cd1 Uansett lykke til med malingen; hvis bildene størrelsesmessig ikke er så store, blir det heller ikke så dyrt. Vet heller ikke hvordan prisnivået er på akrylmaling. Men skulle du en dag ønske å satse mer seriøst, og gå inn for større malerier uten å spare på oljemalingen, kan det være en fordel å sammenligne prisene i Norge med utlandet og finne en løsning; vet ikke hvordan mer kjente norske malere gjør dette, men det ville ikke forundre meg om bildene de maler, er malt med maling som er kjøpt eller bestilt i utlandet, i alle fall de som maler i større format. Anonymkode: 2adf5...db1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #6 Del Skrevet 19. mai 2024 Det er flere malere som har malt med hovedsaklig "limited palette" - i alle fall av de som har brukt oljemaling. Jeg var på kurs med Igor Meyer for flere år siden, han anbefalte Ultramarine, Burnt Sienna, Yellow Ocre, Titan-hvit og Ivory Black. Du kan blande veldig mange farger med det, og det er lettere å få harmoni i bildet fargemessig. Jeg kjenner også en som heter Tom Simonsen litt, han anbefalte en rødfarge i tillegg uten at jeg husker navnet helt. Han anbefalte også å male mindre malerier på plate, dvs at man kan kjøpe en trefiberplate på byggevarebutikk og sage til i passe størrelser. De må eventuelt behandles med gesso. Om du har lyst å male med akvarell, så synes i alle fall jeg det er fasinerende og inspirerende å se hvordan Javid Tabatabaei bygger opp bildene sine. Masse lykke til 🌹 Anonymkode: 7f565...927 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #7 Del Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Har en god stund hatt lyst til å prøve meg på maling, men aner ikke hvor man begynner. Vet ikke hva slags maling jeg bør starte med, eller hva slags utstyr jeg bør starte med. Åpenbart pensler or noe å male på, men utover det vet jeg ikke hva som er nødvendig eller totalt unødvendig. Noen her som maler og som har noen råd? Anonymkode: f7538...cd1 Akvarell, akryl eller olje? Komplett nybegynner eller litt erfaren innen andre medier? Forventer du å snart kunne produsere noe som kan henges opp, eller bare øve teknikker og slikt til å begynne med? For akvarellmaling går det meste av pengene i papir, det er kjedelig å begynne med dårlig og billig papir som gjør det vanskelig å lære teknikker. Mitt første skrin med maling kom nettopp fra Clas som noen nevnte over her. Winsor og Newtons Cotman serie er rimelig og god. Har supplert med tuber etter hvert. Pensler har jeg kjøpt litt her og der, fra Panduro til Jackson's Art Supplies. En av de jeg liker best kjøpte jeg faktisk på Temu. Akryl har jeg ikke prøvd meg så mye på siden jeg lekte meg med "acrylic pouring" for noen år siden. Da brukte jeg en del Liquitex som kom i store tuber (Clas). Har kjøp noen mindre tuber på Panduro/Kreatima. Har ødelagt en del pensler som jeg la til siden "et øyeblikk" og glemte av litt for lenge. 😅 Har nylig begynt å prøve meg på oljemaling (vannløselig variant pga astma). Kjøpte meg et sett Daler Rowney Graduate samt en blokk papir for oljemaling på impuls fra Kreatima, og dersom jeg bestemmer meg for å fortsette med oljemaling blir jeg å lete bedre på nett etter beste priser på større tuber. Siden jeg hadde en del mixed media-papir liggende fra før, bruker jeg dette til å øve på, bare dekker med et par lag akrylgesso først. Jeg liker at malingen ikke tørker så fort, og det er ikke krise om jeg blir distrahert og adhd-en sender meg på skattejakt i huset en times tid. Eller to. Ulempen er at malingen ikke tørker så fort, og jeg begynner å slippe opp for tørkesteder. 😏 Anonymkode: 9ea4d...945 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #8 Del Skrevet 19. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Har nylig begynt å prøve meg på oljemaling (vannløselig variant pga astma). Kjøpte meg et sett Daler Rowney Graduate Anonymkode: 9ea4d...945 Daler Rowney Georgian, skulle det være. Kommer i vanlig og vannløselig variant. Anonymkode: 9ea4d...945 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå