Gå til innhold

Migrene og forebyggende behandling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Anonym433 skrev (2 minutter siden):

Jeg har nå fått resept på Atacand. Prøvde Sarotex først men tålte det ikke. Har litt lavt blodtrykk. Hva må jeg være forberedt på - hva kan jeg forvente?

Jeg var slapp de to første ukene, men så justerte blodtrykket seg fint igjen og migrenen ble veldig mye bedre. Håper det hjelper deg også. Lykke til! 

Anonymkode: 036d6...b00

Gjest Anonym433
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg var slapp de to første ukene, men så justerte blodtrykket seg fint igjen og migrenen ble veldig mye bedre. Håper det hjelper deg også. Lykke til! 

Tusen takk♥️ hvor snart merket du effekt på migrenen?

Skrevet

Hatt migrene i 27 år, aldri funnet noen klar årsak i hverdagen. 

For meg virker bare Maxalt tabletter, Imigran nesespray gjorde meg snøvlende, hørtes rusa ut. 

Tenker på å prøve botox, skal til nevrolog neste uke. Fikk det faktisk innvilget for flere år siden, men kviet meg. Så skal få en ny vurdering. 

Har også tenkt på daith-piercing, skader jo ikke å forsøke. 

Ellers må jeg legge meg ikke altfor sent, ikke drikke rødvin (eller musserende, takker 17. mai for migrene en hel uke i etterkant. 

Spiser ganske sunt, drikker litt kaffe men den ser ikke ut til å ha innvirkning. Har ikke sett sammenheng med syklus heller. 

Gjest Anonym433
Skrevet
Forvirret23 skrev (På 19.5.2024 den 22.38):

Jeg forstår deg godt altså, men når man er syk og har prøvd alt mulig uten medisiner så er det kun medisiner igjen. Sarotex ses faktisk på en mild medisin for migrene. Du skal ikke opp i de dosene som det er forsket på. 
Dette må du ta med legen din etterhvert, men for å få de dyre medisinene må du gjennom denne trappen av forskjellige medisiner. Det er lite kunnskap også om de de medisinene som er nå. F.eks den jeg tar ajovy er den såpass ny at de vet ikke helt alle bivirkninger. Jeg var og er mer skeptisk til den i forhold til sarotex, men jeg veier de opp mot det livet jeg hadde og ville ha. Jeg ville leve mens jeg er her, ja mulig jeg får et kortere liv? Men bare jeg har levd det så og ikke tilbringt livet i et mørkt rom alene. 

Har du prøvd andre ting selv da? Som streng rutine? I seng til nøyaktig samme klokkeslett, ingen skjerm i senga, stå opp til samme tid, faste måltider, gå tur i naturen osv? Dette er også små ting som har funger bitte litt. Men det er en kamp å få til.

Har du forsøkt Atacand? Har fått resept på den nå da jeg ikke tålte Satotex.

Skrevet
Anonym433 skrev (48 minutter siden):

Jeg har nå fått resept på Atacand. Hva kan jeg forvente når jeg begynner på den? Har litt lavt blodtrykk men tålte ikke Sarotex så godt dessverre.

Jeg fikk ganske umiddelbar virkning av Atacand. Færre migreneanfall allerede i løpet av de to første ukene.
Har også lavt blodtrykk fra før, og det ble ikke lavere. Legen min sier at friske kropper justerer dette selv, slik at man godt kan gå på blodtrykksmedisin selv om man har lavt blodtrykk. 

Jeg har ingen bivirkninger. 

Skrevet
Anonym433 skrev (54 minutter siden):

Har du forsøkt Atacand? Har fått resept på den nå da jeg ikke tålte Satotex.

Har jeg prøvd og den fungerte greit på meg, jeg har lavt blodtrykk og den gjorde ikke noe med blodtrykket mitt👍🏻

Gjest Anonym433
Skrevet
Forvirret23 skrev (1 minutt siden):

Har jeg prøvd og den fungerte greit på meg, jeg har lavt blodtrykk og den gjorde ikke noe med blodtrykket mitt👍🏻

Så bra å vite!!👍

Ser det finnes flere alternativer, Atacand, Candesartacand etc - har det noe å si?

Gjest Anonym433
Skrevet
Kalevala skrev (11 minutter siden):

Jeg fikk ganske umiddelbar virkning av Atacand. Færre migreneanfall allerede i løpet av de to første ukene.
Har også lavt blodtrykk fra før, og det ble ikke lavere. Legen min sier at friske kropper justerer dette selv, slik at man godt kan gå på blodtrykksmedisin selv om man har lavt blodtrykk. 

Strålende, det høres veldig lovende ut👍

Tok du laveste dose?

Skrevet
Anonym433 skrev (26 minutter siden):

Så bra å vite!!👍

Ser det finnes flere alternativer, Atacand, Candesartacand etc - har det noe å si?

De er det samme, bare produsert av et annet selskap. Du får den som er "billigst" om legen ikke har skrevet noe annet. Jeg brukte da candesartacand.

AnonymBruker
Skrevet
Anonym433 skrev (1 time siden):

Tusen takk♥️ hvor snart merket du effekt på migrenen?

I løpet av en uke. 

Gjest Anonym433
Skrevet
Kalevala skrev (6 timer siden):

Var innom en hjertelege jeg kjenner og fikk målt blodtrykk idag - på vei til apotek der jeg hadde tenkt plukke opp medisin. Han mente det var helt uforsvarlig å starte på Atacand men mitt blodtrykk… må snakke m fastlegen igjen på mandag. Ikke lett dette!!

Skrevet

Årsak til Migrene.
De siste årene har innflamasjon fra Mastceller i hjenen blitt knyttet opp mot Migrene.

Linker::

Shared Fate of Meningeal Mast Cells and Sensory Neurons in Migraine
Review The role of mast cells in migraine pathophysiology
Progression in migraine: Role of mast cells and pro
-inflammatory and anti-inflammatory cytokines
Roles of mast cells and their interactions with the trigeminal nerve in migraine headache
PACAP activates MRGPRX2 on meningeal mast cells to drive migraine-like pain

A National Migraine Centre Heads Up Podcast transcript S4 E10: Mast Cell Activation Syndrome and Migraine.
https://www.nationalmigrainecentre.org.uk/podcast-transcript/s4-e10-mast-cell-activation-syndrome-and-migraine/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...