Gå til innhold

Migrene og forebyggende behandling

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym433
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det medikamentet er ikke engang på markedet ennå og for å få det så må du søkes via spesialist og man må ha prøvd minst en annen medisin for migrene først så når du ikke engang har diagnosen ennå så kan man si at den medisinen vil være utelukket for deg.

Anonymkode: 2cf59...969

Går til spesialist så han kan sikkert søke. Ville bare vite om noen hadde forsøkt den.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonym433
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Konspifolk har store problemer med å ta medisin. De er livredd bigpharma.

Så du får jo bare leve med smertene da, lykke til med det 😂

Anonymkode: f2f3e...7fe

Den kunne du spart deg. Dette er ikke konspirasjoner, det bygger på uttalelser fra legemiddelverket og ellers helt kjent kunnskap. I mitt tilfelle har jeg også snakket med en rekke legespesialister som jeg kjenner privat.

Har ingenting imot «big pharma». Jeg har tatt alle vaksiner til alle tider, tar antibiotika når legen skriver det ut etc Er nok langt mer skeptisk til naturmedisin.

Psykisk helsevern og relaterte legemidler - som Satotex jo opprinnelig er - har et litt frynsete rykte, selv i helsevesenet. Det er fortsatt mye vi ikke vet om hjernen.

Skrevet
Anonym433 skrev (13 timer siden):

Takk for at du deler. Alt dette er veldig nytt for meg. Frem til januar i år hadde jeg nesten aldri hodepine - kanskje 1-2 ganger pr år - så har jeg plutselig fått det kronisk. Har ikke fått diagnosen migrene ennå men det virker gå den veien.

Jeg tenker mye på hvorfor dette har skjedd meg nå og hva jeg evt kan gjøre av ikke- medikamentelle tiltak for å komme tilbake til sånn det var før. Helt uvirkelig at jeg kanskje skal begynne med faste medisiner. Leser at migrene oftest rammer unge og at det blir bedre med alderen. Men jeg fikk dette som 55-åring så det er bare ikke alltid tilfellet.

Er ganske slank så ikke så redd for å gå opp i vekt m Satotex, dvs et par kg skal gå fint. Men 50% økt risiko for demens skremmer meg. Synes det er rart at denne medisinen brukes i så stor utstrekning når den har en slik bivirkning?

Jeg fikk mitt første migreneanfall da jeg var 26. Kommer fra en "migrenefamilie" så det var ikke uventet.

Min morfar, min mor, min søster og hennes tre barn har alle migrene. Av mine tre barn er det kun midterste som hadde barnemigrene fra han var 4-16 år.

D52

Gjest Anonym433
Skrevet
Janina1 skrev (5 minutter siden):

Jeg fikk mitt første migreneanfall da jeg var 26. Kommer fra en "migrenefamilie" så det var ikke uventet.

Min morfar, min mor, min søster og hennes tre barn har alle migrene. Av mine tre barn er det kun midterste som hadde barnemigrene fra han var 4-16 år.

D52

Jeg har hørt endel på Hodepine Norge og skjønt at det er vanlig.

Ingen i min familie har migrene. De har ikke engang «vanlig» hodepine, ingen av dem.

Så dermed har jeg veldig lite kunnskap og setter stor pris på muligheten til å høre om andres erfaringer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Topimax er slankende...🙈

Anonymkode: e12f7...840

Den har som bivikning at man kan få mindre matlyst. Men tviler på noe begynner på den for å gå ned i vekt som slankemedisin altså😅 

alle medisiner har jo en liste over bivirkninger

Anonymkode: f8d5b...5c4

AnonymBruker
Skrevet
Anonym433 skrev (5 timer siden):

Jeg vet faktisk ikke om jeg har diagnosen - skal spørre nevrologen neste gang. Har fått resept på Satorex som første steg i en prosess så vidt jeg forstod. Samtidig fører jeg hodepinedagbok. 
Min fastlege tar seg alltid god tid når jeg er der men nevrologen hadde dårlig tid. Fikk ikke spurt om alt jeg hadde på hjertet, som diagnose.

OK. Men den medisinen du linker til får man har prøvd et medikament innenfor betablokk kategorien og et medikament som er ment som forebyggende som for eksempel sarotex og søknad om det medikamentet må komme fra en spesialist innenfor feltet.

• Liker 1
Gjest Anonym433
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

OK. Men den medisinen du linker til får man har prøvd et medikament innenfor betablokk kategorien og et medikament som er ment som forebyggende som for eksempel sarotex og søknad om det medikamentet må komme fra en spesialist innenfor feltet.

Ja jeg så det - og den trappen er jeg igang med.

Lurte bare på om noen hadde erfaringer med den.

AnonymBruker
Skrevet
Anonym433 skrev (3 timer siden):

Ja jeg så det - og den trappen er jeg igang med.

Lurte bare på om noen hadde erfaringer med den.

Ok. Det var bare jeg som ikke forstod hvorfor du var interessert i den medisinen før det i det hele tatt hadde testet ut andre medisiner? Det er jo meget godt mulig at andre medisiner fungerer for deg.

AnonymBruker
Skrevet
Anonym433 skrev (På 18.5.2024 den 15.23):

Vil gjerne høre fra dere som har mer eller mindre kronisk migrene og har prøvd forebyggende behandling.

Jeg har forstått at det er en rekke kategorier her. Min nevrolog har foreslått Satotex men jeg kvier meg pga bivirkninger og studier som viser økt demensforekomst. Fastlege har foreslått betablokker eller blodtrykksmedisiner. Jeg har ganske lavt blodtrykk i utgangspunktet, dette vet han, så da kan jeg kanskje anta at det er trygt?

Er redd for bivirkninger. Har hørt at betablokker gjør det vanskelig å trene, kan dere bekrefte det? Og at det finnes et alternativ som heter kalsiumblokker som ikke har den bivirkningen. Men hjelper det?

Takknemlig for om dere vil dele erfaring. Føler meg så alene om dette - kjenner ingen som sliter med dette på jevnlig basis.

Jeg går på blodtrykkssenkende, Candesertan krka. Har gått fra å ha moderat hodepine/ migrene 15-20 ganger i mnd, til 4-5 dager. 

Påvirker ikke trening 

Anonymkode: 7eb4e...974

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva har du i blodtrykk til vanlig? Jeg har 110/70 ca, men jeg blir ikke dårlig på en tablett på 8 mg til dagen med cantesertan 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Topimax er slankende...🙈

Den har som bivikning at man kan få mindre matlyst. Men tviler på noe begynner på den for å gå ned i vekt som slankemedisin altså😅 

alle medisiner har jo en liste over bivirkninger

Anonymkode: f8d5b...5c4

Gjest Anonym433
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg går på blodtrykkssenkende, Candesertan krka. Har gått fra å ha moderat hodepine/ migrene 15-20 ganger i mnd, til 4-5 dager. 

Påvirker ikke trening 

Så gode nyheter!! Jeg noterer det og tar med til neste time hos nevrologen👍

Gjest Anonym433
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva har du i blodtrykk til vanlig? Jeg har 110/70 ca, men jeg blir ikke dårlig på en tablett på 8 mg til dagen med cantesertan 

Jeg har ca det samme men noen gang ned i 90/60.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 19.5.2024 den 14.53):

Politikerne tror vel at migrene bare er litt ekstra vondt i hodet. 

Redd for det ja. Kunnskapsløse. Hadde mange politikere slitt med migrene, kan jeg vertfall garantere at regelverket hadde vært dramatisk annerledes.

• Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det at du har kommet til nevrolog så tidlig er jo nesten som å ha vunnet i lotto. Jeg var på venteliste i 10 mnd, og det etter ca 5 år med alvorlig migrene. Gikk så 6+ mnd på medisin han anbefalte, som var siste steg før cgrp. Liten effekt. Så venting i ca 6mnd for ny time hos nevrolog.

Et det Brain Twin dere bruker som hodepinedagbok forresten? Veldig bra app. Utviklet i Norge.

For øvrig går jeg nå på venlafaxin krka som preventiv medisin. Tror ikke den har vært nevnt? Brukes også mot depresjon, men fungerer også mot migrene. Tror ikke den har veldig stor effekt for meg, men det har redusert smertene noe. Brukte ofte å være på 9-10 på skalaen. Lå i fosterstilling og trodde jeg holdt på å dø. Det er en smerte det ikke går an å forestille seg. Kunne ha det slik 6-7 dager i strekk. Det sies at anfall varer i 3 til 72 timer, men for meg var det mye, mye verre 😥

Skiftet også anfallsmedisin fra maxalt til Naramig. Tar lenger tid før jeg merker effekt, men den sitter lenger i kroppen (halveringstid). Viktig moment hvis man har lange anfall.

Edit. Info om venlafaxin. https://www.stolav.no/siteassets/documents/NKH/Medikamenter/Pasientinformasjon-om-Venlafaxin.pdf

Endret av Shy Guy
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Nei😂😂 du får intravenøs smertestillende. Sitter i en stol. Du får 1time så hjem. Innleggelse?😅

Men i hvilke tilfeller er det det skjer da? 

Anonymkode: d4690...593

Gjest Anonym433
Skrevet
Shy Guy skrev (16 timer siden):

Det at du har kommet til nevrolog så tidlig er jo nesten som å ha vunnet i lotto. Jeg var på venteliste i 10 mnd, og det etter ca 5 år med alvorlig migrene. Gikk så 6+ mnd på medisin han anbefalte, som var siste steg før cgrp. Liten effekt. Så venting i ca 6mnd for ny time hos nevrolog.

Et det Brain Twin dere bruker som hodepinedagbok forresten? Veldig bra app. Utviklet i Norge.

For øvrig går jeg nå på venlafaxin krka som preventiv medisin. Tror ikke den har vært nevnt? Brukes også mot depresjon, men fungerer også mot migrene. Tror ikke den har veldig stor effekt for meg, men det har redusert smertene noe. Brukte ofte å være på 9-10 på skalaen. Lå i fosterstilling og trodde jeg holdt på å dø. Det er en smerte det ikke går an å forestille seg. Kunne ha det slik 6-7 dager i strekk. Det sies at anfall varer i 3 til 72 timer, men for meg var det mye, mye verre 😥

Skiftet også anfallsmedisin fra maxalt til Naramig. Tar lenger tid før jeg merker effekt, men den sitter lenger i kroppen (halveringstid). Viktig moment hvis man har lange anfall.

Edit. Info om venlafaxin. https://www.stolav.no/siteassets/documents/NKH/Medikamenter/Pasientinformasjon-om-Venlafaxin.pdf

Takk for informasjon - veldig nyttig! 
Jeg kom raskt til nevrolog fordi jeg har en dyktig fastlege og fordi det er uvanlig og potensielt farlig når hodepine oppstår etter fylte 50 år. Fikk derfor også MR ila en uke. 
Jeg tror nok fastlegen kunne hjulpet meg et godt stykke men både han og jeg har tro på Botox, og da må man jo til nevrolog.

Nå må jeg bare prøve å våge denne Sarotex, føler jeg må prøve om ikke annet så for nevrologens skyld 😊 Grunnen til at jeg er så nervøs er delvis at jeg fikk veldig bivirkninger av Cataflam. Endte på legevakt og det var veldig skummelt - følelsen av å ha noe skadelig i kroppen som man ikke kan ta ut. 
Og spesielt når det skal taes på kvelden… det er ekstra ekkelt synes jeg. Min mor har også forsøkt Satotex (mot noe annet) og hun syntes det var ekstremt ubehagelig. Så det har jo ikke motivert meg så mye mer😔

Gjest Anonym433
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Ok. Det var bare jeg som ikke forstod hvorfor du var interessert i den medisinen før det i det hele tatt hadde testet ut andre medisiner? Det er jo meget godt mulig at andre medisiner fungerer for deg.

Jeg ønsker å ta medisiner med få bivirkninger og som ikke påvirker treningsevnen / kondisjon. Derfor er ikke vanlige betablokker et alternativ, de holder hvilepulsen nede og gjør det ekstremt tungt å trene. Satotex har jeg tidligere forklart hvorfor jeg er skeptisk til. Men det finnes heldigvis andre blodtrykksdempende som har færre bivirkninger. Har fått mange gode tips her og skal snakke ned legene mine om det😊

Gjest Anonym433
Skrevet
Kålrota skrev (På 18.5.2024 den 15.48):

Jeg har kronisk migrene og har prøvd det meste. Nå går jeg på Zelo-sok (blodtrykksmedisiner) som forebyggende og så har jeg både hurtig- og langtidsvirkende anfallsmedisin. Har også injeksjon til anfall i de verste rundene. 

I tillegg får jeg Botox hver 12. uke og Aimovig hver 4. uke. 
Jeg har gått ned til ca 10-15 anfall i måneden, men det er nok også fordi jeg har vært sykmeldt i et halvt år. 

Du lå nok innstille deg på å prøve litt ulikt, jeg ble veldig dårlig av Sarotex. Andre har god effekt. 

Takk for deling.

Er det riktig at Zelo-sok er en betablokker? Hvordan på påvirker det treningen din (om du trener)?

Moren min ble også veldig dårlig av Sarotex (tok den for noe annet) vi er ganske like så er ikke så keen på den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...