Gå til innhold

Migrene og forebyggende behandling

Fremhevede innlegg

Gjest Anonym433
Skrevet
Blåbærrips skrev (På 18.5.2024 den 20.46):

Ingen effekt av atacand, propranolol ga meg bivirkninger jeg ikke orketå stå i, sarotex var nr 3 jeg prøvde. Den funket godt i begynnelsen men avtok etter noen måneder. Ble veldig tørr i munnen pluss at jeg la på meg litt av den. Hadde også høy hvilepuls. Det positive med sarotex er at jeg sov bedre med den innabords.

Hva gjør du nå da?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har prøvd alt av forskjellig forebyggende, uten særlig hell.

Nå får jeg Botox og har fått et nytt liv. Fra 17-18-19 røde dager per mnd, har jeg nå kanskje en.

Anonymkode: 826d9...0e0

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Anonym433
Skrevet
Forvirret23 skrev (På 19.5.2024 den 21.26):

Står jo også i denne linken spesielt ved høye doser. Man bruker ikke høy dose for forebyggende migrene. Jeg er på 20 mg, som hjelper meg litt med søvn. Lite søvn øker også faren for demens, leve med smerter har helt klart store bivirkninger det også. 
Har du snakket med legen din om din frykt for medisiner? Virker som du har litt unødvendig frykt for bivirkninger. Du har ikke hatt migrene så lenge enda, men du kan jo tenke vil du leve med 20-30 anfall resten av ditt liv eller kan det være verdt å prøve medisiner? Det er heller ikke slik at man tenker medisiner resten av livet, men til kroppen kanskje har roet seg  
Jeg forstår frykten, men du vil etterhvert være så sliten at man tar hva som helst for å få et liv tilbake. 

Søvn er ikke noe stort problem for meg. (Men har hatt søvnproblemer i mange år tidligere og vet at det er helt forferdelig. Da hadde jeg imidlertid ikke migrene)

Jeg har god effekt av reseptfri melatonin. Får sove selv med hodepine. Men våkner jo mindre opplagt når kroppen har slitt med smerter hele natten. 

Skrevet
Anonym433 skrev (29 minutter siden):

Hva gjør du nå da?

Nå går jeg ikke på noe. Kun anfallsmedisin mens jeg venter på nevrolog

Skrevet

Zelo-sol kan gjøre det vanskelig å få pulsen opp, så det kan være utfordrende ved trening. Jeg merket det da jeg drev med styrke. 
Nå har jeg utmattelse i tillegg, så trening er å gå turer. Da har det ingen innvirkning. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonym433 skrev (På 18.5.2024 den 15.23):

Vil gjerne høre fra dere som har mer eller mindre kronisk migrene og har prøvd forebyggende behandling.

Jeg har forstått at det er en rekke kategorier her. Min nevrolog har foreslått Satotex men jeg kvier meg pga bivirkninger og studier som viser økt demensforekomst. Fastlege har foreslått betablokker eller blodtrykksmedisiner. Jeg har ganske lavt blodtrykk i utgangspunktet, dette vet han, så da kan jeg kanskje anta at det er trygt?

Er redd for bivirkninger. Har hørt at betablokker gjør det vanskelig å trene, kan dere bekrefte det? Og at det finnes et alternativ som heter kalsiumblokker som ikke har den bivirkningen. Men hjelper det?

Takknemlig for om dere vil dele erfaring. Føler meg så alene om dette - kjenner ingen som sliter med dette på jevnlig basis.

Gud a mei! Sarotex, nei å nei ikke begynn på det. Det satt de meg på, tok ikke en eneste pille, sa at bivirkningene var for ikle for meg, begynte da på botox hos spesialist og sette har hjulpet veldig

Anonymkode: 88aa2...031

Skrevet (endret)
Anonym433 skrev (39 minutter siden):

Søvn er ikke noe stort problem for meg. (Men har hatt søvnproblemer i mange år tidligere og vet at det er helt forferdelig. Da hadde jeg imidlertid ikke migrene)

Jeg har god effekt av reseptfri melatonin. Får sove selv med hodepine. Men våkner jo mindre opplagt når kroppen har slitt med smerter hele natten. 

Jeg vet ikke hvilken nevrolog du går til, men jeg har ikke kunne velge å vrake i forebyggende. Jeg har måte prøvd det de mener er riktig. Jeg fikk cgrp hemmere, var fortsatt langt fra mål. Måtte da slutte på de før jeg skulle få botox. 
Så hver forberedt på at det å velge kan bli vansjelig

Endret av Forvirret23
AnonymBruker
Skrevet
Anonym433 skrev (3 timer siden):

Jeg ønsker å ta medisiner med få bivirkninger og som ikke påvirker treningsevnen / kondisjon. Derfor er ikke vanlige betablokker et alternativ, de holder hvilepulsen nede og gjør det ekstremt tungt å trene. Satotex har jeg tidligere forklart hvorfor jeg er skeptisk til. Men det finnes heldigvis andre blodtrykksdempende som har færre bivirkninger. Har fått mange gode tips her og skal snakke ned legene mine om det😊

Det lureste er nok å ikke bestemme seg på forhånd for hvordan du kommer til å reagere på visse medisiner. For å få vite det må man bare prøve.

Anonymkode: ce005...808

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Anonym433
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Det lureste er nok å ikke bestemme seg på forhånd for hvordan du kommer til å reagere på visse medisiner. For å få vite det må man bare prøve.

Anonymkode: 

Endret av Anonym433
Gjest Anonym433
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vet du om en eneste person som har gått fast på betablokker og samtidig økt V02?

Gjest Anonym433
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Gud a mei! Sarotex, nei å nei ikke begynn på det. Det satt de meg på, tok ikke en eneste pille, sa at bivirkningene var for ikle for meg, begynte da på botox hos spesialist og sette har hjulpet veldig

Fikk du gå rett på botox?

AnonymBruker
Skrevet
Anonym433 skrev (56 minutter siden):

Fikk du gå rett på botox?

Nei, ble først satt på sarotex av spesialist «prøvde» i 3 uker og da det ikke gikk. Da begynte jeg på Botox behandling

Gjest Anonym433
Skrevet

Nei, ble først satt på sarotex av spesialist «prøvde» i 3 uker og da det ikke gikk. Da begynte jeg på Botox behandling

Ok så du sa du prøvde uten å gjøre det? Jeg kan forstå det, systemet er jo så rigid. Min nevrolog sier jeg bare kan prøve noen dager «hvis jeg ikke liker det» - så er det bare å stoppe. Så jeg tolker det nærmest som rutine.

Hvilke symptomer sa du at du hadde?

Gjest Anonym433
Skrevet

Trodde ellers man måtte bruke et medikament til før man får botox?

AnonymBruker
Skrevet
Anonym433 skrev (1 minutt siden):

Ok så du sa du prøvde uten å gjøre det? Jeg kan forstå det, systemet er jo så rigid. Min nevrolog sier jeg bare kan prøve noen dager «hvis jeg ikke liker det» - så er det bare å stoppe. Så jeg tolker det nærmest som rutine.

Hvilke symptomer sa du at du hadde?

Ja, bestemor er sykepleier og sa jeg ikke måtte finne på og ta sarotex, jeg er en så livsglad jente så turte rett og slett ikke å begynne på piller når botox var en bedre løsning. Man kan jo få motsatt effekt og bli nedstemt istedet. Er nok rutine men det og sette folk på piller først er helt feil spørr du meg. Er endel år siden nå men sa jeg var mye kvalm, nedstemt, samt endel andre ting. Du får bare lese deg opp på bivirkningene og velge hva du vil ha som «symptomer»

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er på utprøving frem til cgrp-hemmere og har valgt vekk Sarotex. Folk får gjøre som de vil. Vet mange skrive mye fælt om Topimax, men selv elsker jeg medisinen. 😅

Anonymkode: 036d6...b00

AnonymBruker
Skrevet
Anonym433 skrev (16 timer siden):

Vet du om en eneste person som har gått fast på betablokker og samtidig økt V02?

Hvis du elsker anekdotiske bevis så var det en som sa her i tråden at de ikke hadde opplevd noen problemer med trening etter oppstart. Men helt ærlig, det er akkurat det samme for meg hva du gjør. Pålegg deg selv gjerne en masse unødvendige restriksjoner av ingen grunn. Stå på. 

Gjest Anonym433
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du elsker anekdotiske bevis så var det en som sa her i tråden at de ikke hadde opplevd noen problemer med trening etter oppstart. Men helt ærlig, det er akkurat det samme for meg hva du gjør. Pålegg deg selv gjerne en masse unødvendige restriksjoner av ingen grunn. Stå på. 

Det var Atacand, som ikke er betablokker.

Tusen takk for gode ønsker.

Endret av Anonym433
Gjest Anonym433
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2024 den 16.04):

Jeg bruker Atacand som forebyggende. Det er blodtrykksenkende, men virker på en annen måte enn betablokkere. De har hjulpet meg mye.

Anonymkode: c98d6...c43

Jeg har nå fått resept på Atacand. Prøvde Sarotex først men tålte det ikke. Har litt lavt blodtrykk. Hva må jeg være forberedt på - hva kan jeg forvente?

Gjest Anonym433
Skrevet
Kalevala skrev (På 18.5.2024 den 20.01):

Hei! Så fint at du har fått tilbud om forebyggende behandling for migrenen din. Det er viktig med forebygging, for migrene som ikke behandles riktig kan bli verre over tid. 

Reglene for utprøving av forebyggende behandling er egentlig veldig greie. Du tester, og hvis du får bivirkninger som er uholdbare for deg avtaler du med legen å stoppe, og prøver noe annet isteden. 

Mange har god hjelp av Sarotex forebyggende mot migrene. Jeg ville absolutt ha testet det. 

Betablokkere er ikke så vanlig lenger. Atacand/Candesartan er den moderne varianten, som mange bruker mot migrene.
Årsaken til at noen leger fortsatt skriver ut betablokkere er at de har blå resept for migrene. Det har ikke Atacand fått enda. 
Atacand har færre bivirkninger og skal ikke være noe problem for fysisk aktivitet.

Funfact: Blodtrykksmedisin pleier ikke å påvirke blodtrykket ditt hvis det ikke er høyt fra før. Da justerer kroppen det selv, og de fleste tåler det fint.  Virkningen mot migrene har ikke noe med blodtrykket å gjøre. 

https://hodepinenorge.no/hodepine/migrene/forebyggende-behandling/

Jeg har nå fått resept på Atacand. Hva kan jeg forvente når jeg begynner på den? Har litt lavt blodtrykk men tålte ikke Sarotex så godt dessverre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...