Gå til innhold

Migrene og forebyggende behandling

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det medikamentet er ikke engang på markedet ennå og for å få det så må du søkes via spesialist og man må ha prøvd minst en annen medisin for migrene først så når du ikke engang har diagnosen ennå så kan man si at den medisinen vil være utelukket for deg.

Anonymkode: 2cf59...969

* minst 2

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym433 skrev (59 minutter siden):

Jeg har ikke hatt frykt for medisiner tidligere fordi jeg har tatt så lite. Og jeg må jo vurdere dette etterhvert, derfor setter jeg stor pris på å høre om andres erfaringer. Veldig fint at mange har funnet noe som fungerer og hjelper. Det gir håp!!
Dette er en prosess for meg. Etter 4 mnd med smerter - etter et langt liv uten - er det en prosess. Og akkurat Sarotex er jeg spesielt skeptisk til pga denne risikoen. 

Jeg forstår deg godt altså, men når man er syk og har prøvd alt mulig uten medisiner så er det kun medisiner igjen. Sarotex ses faktisk på en mild medisin for migrene. Du skal ikke opp i de dosene som det er forsket på. 
Dette må du ta med legen din etterhvert, men for å få de dyre medisinene må du gjennom denne trappen av forskjellige medisiner. Det er lite kunnskap også om de de medisinene som er nå. F.eks den jeg tar ajovy er den såpass ny at de vet ikke helt alle bivirkninger. Jeg var og er mer skeptisk til den i forhold til sarotex, men jeg veier de opp mot det livet jeg hadde og ville ha. Jeg ville leve mens jeg er her, ja mulig jeg får et kortere liv? Men bare jeg har levd det så og ikke tilbringt livet i et mørkt rom alene. 

Har du prøvd andre ting selv da? Som streng rutine? I seng til nøyaktig samme klokkeslett, ingen skjerm i senga, stå opp til samme tid, faste måltider, gå tur i naturen osv? Dette er også små ting som har funger bitte litt. Men det er en kamp å få til.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Det sa jeg da heller ikke så du må nok lese kommentarene på nytt.

Hva var poenget med å kommentere at man ikke skal bruke Atacand for migrene når man har lavt blodtrykk? TS spurte om hva som hjelper oss med kronisk migrene, og jeg svarte hva jeg bruker.

Så får legen til TS vurdere om hun kan teste ut Atacand eller ikke. Mange med migrene har god effekt av den.

Anonymkode: c98d6...c43

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hva var poenget med å kommentere at man ikke skal bruke Atacand for migrene når man har lavt blodtrykk? TS spurte om hva som hjelper oss med kronisk migrene, og jeg svarte hva jeg bruker.

Så får legen til TS vurdere om hun kan teste ut Atacand eller ikke. Mange med migrene har god effekt av den.

Anonymkode: c98d6...c43

Igjen så må du lese kommentarene på nytt. Det var Ts selv som trakk frem lavt blodtrykk og jeg responderte på det. Men du må gjerne forklare meg hvorfor du har så store problemer med at andre også skriver innlegg her i tråden.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2024 den 18.52):

Må man legges inn på sykehus for migrene? 😳 det høres overdramatisert ut.

Anonymkode: d4690...593

Nei😂😂 du får intravenøs smertestillende. Sitter i en stol. Du får 1time så hjem. Innleggelse?😅

Anonymkode: e12f7...840

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 18.5.2024 den 21.11):

Hva er i grunn forskjellen? Altså betablokker og reseptorblokker? Er det ene bedre enn det andre?

Reseptorblokker er mer målrettet, og gir færre bivirkninger. Det er moderne blodtrykksmedsisin som har kommet etter betablokkerne. 

• Nyttig 1
Skrevet
Anonym433 skrev (2 timer siden):

Sibelium/Flunarazin har vært på markedet i 25 år. Ikke så vanlig i Norge, men de legene som kan mye om hodepinesykdommer har det i verktøykassen sin. 

Skrevet
Anonym433 skrev (På 18.5.2024 den 20.55):

Ja jeg kjenner til det. Her er det snakk om en kumulativ (oppsamlet) effekt av ett eller flere legemidler som til sammen kan gi antikolinerg belastning hos eldre (vanligvis regnet fra 60 år og oppover). Legen din kjenner nok også til dette og har tatt det med i betraktningen når hen skriver ut medisinen til deg. 

Hvis du er usikker allikevel, ville jeg luftet bekymringen for legen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg prøvde både sarotex og 2 forskjellige blodtrykksmedisiner. Gikk opp i vekt og ble smådeppa av sarotex. Har lavt blodtrykk fra før og ble svimmel av de andre. 

Etter jeg begynte på topimax har jeg migreneanfall max et par ganger i måneden, og spenningshodepine max noen dager i uka. Et helt nytt liv! 

Anonymkode: f8d5b...5c4

Skrevet
Anonym433 skrev (På 18.5.2024 den 20.22):

Jeg har tidligere vært lite syk og har lite erfaring med helsevesenet. Synes det er oppsiktsvekkende negativt at man må gå som prøvekanin på gammeldagse medisiner i 9 mnd før man kan få nye og mer effektive legemidler. Ja jeg skjønner at det offentlige må passe på pengene og er for det. Men når resultatet er langvarig sykemelding vs høy skatteinntekt er det jo ikke samfunnsøkonomisk lønnsomt engang.

Ja, "oppsiktsvekkende negativt" er godt beskrevet. 

Forbundet vårt Hodepine Norge, jobber med å opplyse både samfunnet og politikerne om dette. Målet er å kutte, eller i alle fall begrense omveien til moderne forebyggende migrenebehandling.  

https://hodepinenorge.no/hodepinesykdommer-underdiagnostisert-underbehandlet-og-undervurdert/

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg prøvde både sarotex og 2 forskjellige blodtrykksmedisiner. Gikk opp i vekt og ble smådeppa av sarotex. Har lavt blodtrykk fra før og ble svimmel av de andre. 

Etter jeg begynte på topimax har jeg migreneanfall max et par ganger i måneden, og spenningshodepine max noen dager i uka. Et helt nytt liv! 

Anonymkode: f8d5b...5c4

Topimax er slankende...🙈

Anonymkode: e12f7...840

AnonymBruker
Skrevet
Anonym433 skrev (3 timer siden):

Er ganske slank så ikke så redd for å gå opp i vekt m Satotex, dvs et par kg skal gå fint. Men 50% økt risiko for demens skremmer meg. Synes det er rart at denne medisinen brukes i så stor utstrekning når den har en slik bivirkning?

Noen har påpekt at det handler om andre doser, så dette med demens synes jeg du bør glemme. Kanskje du misforstår dette med 50% økt risiko? Det betyr at dersom sjansen f.eks. er 1% så øker den til 2% (for denne gruppen pasienter ved spesielle doser du som uansett ikke skal opp i). Alle disse artiklene du har lett frem om dette medikamentet, det er legen din sin jobb. La legen, som har utdannelsen, gjøre risikovurderingen for deg. Det er ikke rart du blir redd for medisiner når du prøver å gjøre en jobb du slett ikke er kvalifisert for. Da sitter du bare igjen og er skremt og forvirret.

Anonymkode: ce005...808

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Litt off topic, men jeg ble kvitt migrene ved å kutte alt mat og drikke med kunstig søtning. Verd å prøve om man drikker store mengder sukkerfri brus feks. 

Anonymkode: a9a76...d69

• Liker 2
Gjest Anonym433
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det medikamentet er ikke engang på markedet ennå og for å få det så må du søkes via spesialist og man må ha prøvd minst en annen medisin for migrene først så når du ikke engang har diagnosen ennå så kan man si at den medisinen vil være utelukket for deg.

Jeg vet faktisk ikke om jeg har diagnosen - skal spørre nevrologen neste gang. Har fått resept på Satorex som første steg i en prosess så vidt jeg forstod. Samtidig fører jeg hodepinedagbok. 
Min fastlege tar seg alltid god tid når jeg er der men nevrologen hadde dårlig tid. Fikk ikke spurt om alt jeg hadde på hjertet, som diagnose.

Gjest Anonym433
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Litt off topic, men jeg ble kvitt migrene ved å kutte alt mat og drikke med kunstig søtning. Verd å prøve om man drikker store mengder sukkerfri brus feks. 

Anonymkode: a9a76...d69

Absolutt et bra poeng!! Jeg gjør det samme nå og tilsvarende med sukker der det er mulig.

Gjest Anonym433
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Noen har påpekt at det handler om andre doser, så dette med demens synes jeg du bør glemme. Kanskje du misforstår dette med 50% økt risiko? Det betyr at dersom sjansen f.eks. er 1% så øker den til 2% (for denne gruppen pasienter ved spesielle doser du som uansett ikke skal opp i). Alle disse artiklene du har lett frem om dette medikamentet, det er legen din sin jobb. La legen, som har utdannelsen, gjøre risikovurderingen for deg. Det er ikke rart du blir redd for medisiner når du prøver å gjøre en jobb du slett ikke er kvalifisert for. Da sitter du bare igjen og er skremt og forvirret.

Anonymkode: ce005...808

Jeg har faktisk fått noen leger som jobber m tilsvarende medikament (venninner) til å se på dette og de deler min bekymring.

Medisin er ikke en eksakt vitenskap og vi lærer stadig mer. På 1800-tallet tappet man blod av folk som var syke for at de skulle bli bedre og på 50-tallet opererte man bort deler av hjernen (lobotomi). Det er lov å tenke selv.

Gjest Anonym433
Skrevet
Kalevala skrev (9 timer siden):

Sibelium/Flunarazin har vært på markedet i 25 år. Ikke så vanlig i Norge, men de legene som kan mye om hodepinesykdommer har det i verktøykassen sin. 

Så bra!! Vet du hvordan det virker?

Gjest Anonym433
Skrevet
Kalevala skrev (9 timer siden):

Reseptorblokker er mer målrettet, og gir færre bivirkninger. Det er moderne blodtrykksmedsisin som har kommet etter betablokkerne. 

Reseptorblokker - er det eksempelvis Atacand?

Vet du noe om kalsiumblokker? Har hørt at de har lite bivirkninger og påvirker ikke treningsevnen. Men kjenner ingen som går på det mot migrene. De få jeg kjenner m migrene tar stort sett Paracet, Cataflam og triptaner.

Gjest Anonym433
Skrevet
Forvirret23 skrev (10 timer siden):

Jeg forstår deg godt altså, men når man er syk og har prøvd alt mulig uten medisiner så er det kun medisiner igjen. Sarotex ses faktisk på en mild medisin for migrene. Du skal ikke opp i de dosene som det er forsket på. 
Dette må du ta med legen din etterhvert, men for å få de dyre medisinene må du gjennom denne trappen av forskjellige medisiner. Det er lite kunnskap også om de de medisinene som er nå. F.eks den jeg tar ajovy er den såpass ny at de vet ikke helt alle bivirkninger. Jeg var og er mer skeptisk til den i forhold til sarotex, men jeg veier de opp mot det livet jeg hadde og ville ha. Jeg ville leve mens jeg er her, ja mulig jeg får et kortere liv? Men bare jeg har levd det så og ikke tilbringt livet i et mørkt rom alene. 

Har du prøvd andre ting selv da? Som streng rutine? I seng til nøyaktig samme klokkeslett, ingen skjerm i senga, stå opp til samme tid, faste måltider, gå tur i naturen osv? Dette er også små ting som har funger bitte litt. Men det er en kamp å få til.

Jeg lever et ganske sunt og regelmessig liv men det kan alltid bli bedre. Det siste året har jeg vært mye syk, måtte gjennomgå en operasjon (ikke alvorlig), fikk RS virus og utviklet astma - i sum gjorde dette at jeg ikke fikk trent noe på 1,5 år. Føler meg veldig svekket pga det og prøver nå å komme igang m trening men det er vanskelig kombo m jobb. Fikk. 1 ukes sykemelding av lege for å trene / hvile, har tatt 1 ukes ferie for tilsv men det må nok litt mer til. 
Jeg har veldig tro på trening og fysisk aktivitet som turer i skogen. Levde et mye mer stressende liv tidligere med dårlig søvn etc men klarte meg pga veldig god form. 

AnonymBruker
Skrevet
Anonym433 skrev (40 minutter siden):

Jeg har faktisk fått noen leger som jobber m tilsvarende medikament (venninner) til å se på dette og de deler min bekymring.

Medisin er ikke en eksakt vitenskap og vi lærer stadig mer. På 1800-tallet tappet man blod av folk som var syke for at de skulle bli bedre og på 50-tallet opererte man bort deler av hjernen (lobotomi). Det er lov å tenke selv.

Konspifolk har store problemer med å ta medisin. De er livredd bigpharma.

Så du får jo bare leve med smertene da, lykke til med det 😂

Anonymkode: f2f3e...7fe

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...