Gjest Anonym433 Skrevet 18. mai 2024 #41 Skrevet 18. mai 2024 Kalevala skrev (53 minutter siden): Hei! Så fint at du har fått tilbud om forebyggende behandling for migrenen din. Det er viktig med forebygging, for migrene som ikke behandles riktig kan bli verre over tid. Reglene for utprøving av forebyggende behandling er egentlig veldig greie. Du tester, og hvis du får bivirkninger som er uholdbare for deg avtaler du med legen å stoppe, og prøver noe annet isteden. Mange har god hjelp av Sarotex forebyggende mot migrene. Jeg ville absolutt ha testet det. Betablokkere er ikke så vanlig lenger. Atacand/Candesartan er den moderne varianten, som mange bruker mot migrene. Årsaken til at noen leger fortsatt skriver ut betablokkere er at de har blå resept for migrene. Det har ikke Atacand fått enda. Atacand har færre bivirkninger og skal ikke være noe problem for fysisk aktivitet. Funfact: Blodtrykksmedisin pleier ikke å påvirke blodtrykket ditt hvis det ikke er høyt fra før. Da justerer kroppen det selv, og de fleste tåler det fint. Virkningen mot migrene har ikke noe med blodtrykket å gjøre. https://hodepinenorge.no/hodepine/migrene/forebyggende-behandling/ Har du sett dette? https://tidsskriftet.no/2021/03/klinisk-oversikt/bruk-av-legemidler-med-antikolinerg-virkning-hos-eldre
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #42 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Både Propanolol og Atacand er begge betablokkere. Anonymkode: f2f3e...7fe Atacand er ikke betablokker. Anonymkode: 036d6...b00 1
Gjest Anonym433 Skrevet 18. mai 2024 #43 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Atacand er ikke betablokker. Anonymkode: 036d6...b00 Hva er atacand?
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #44 Skrevet 18. mai 2024 Anonym433 skrev (6 minutter siden): Jeg har også begynt hos nevrolog og fører hodepinedagbok, dvs jeg begynte m det allerede i februar. Men det ser ut til at jeg må gjennom disse test- medisinene uansett. Da er du heldig. Min henvising til nevrolog ble avvist fordi jeg måtte prøve 3 medisiner først. Men nå funker jo betablokkeren enn så lenge på meg da, så det gjør jo i grunn ikke noe. Anonymkode: f2f3e...7fe 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #45 Skrevet 18. mai 2024 Anonym433 skrev (2 minutter siden): Hva er atacand? Blodtrykksmedisin. Anonymkode: 036d6...b00
Blåbærrips Skrevet 18. mai 2024 #46 Skrevet 18. mai 2024 Anonym433 skrev (5 minutter siden): Jeg har også begynt hos nevrolog og fører hodepinedagbok, dvs jeg begynte m det allerede i februar. Men det ser ut til at jeg må gjennom disse test- medisinene uansett. Det stemmer, du må gjennom minst 3 medisiner. Jeg begynte med testingen i 2022 en gang, husker ikke helt når på året. Så tar litt tid. Ble henvist på nyåret og var til nevrolog et par måneder etter det
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #47 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Atacand er ikke betablokker. Anonymkode: 036d6...b00 Hva er det da? Dukker opp som blodtrykksmedisin når jeg søker ihvertfall. Anonymkode: f2f3e...7fe
Gjest Anonym433 Skrevet 18. mai 2024 #48 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da er du heldig. Min henvising til nevrolog ble avvist fordi jeg måtte prøve 3 medisiner først. Men nå funker jo betablokkeren enn så lenge på meg da, så det gjør jo i grunn ikke noe. Anonymkode: f2f3e...7fe Min fastlege har vært veldig støttende og skrev nok en overbevisende henvisning. Men så har jeg jo også hatt migrene hver eneste dag i tre mnd. Det er jo ikke helt vanlig mtp at den nettopp har oppstått.
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #49 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Hva er det da? Dukker opp som blodtrykksmedisin når jeg søker ihvertfall. Anonymkode: f2f3e...7fe Blodtrykksmedisin ja. Betablokker nei. Anonymkode: 036d6...b00
Blåbærrips Skrevet 18. mai 2024 #50 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hva er det da? Dukker opp som blodtrykksmedisin når jeg søker ihvertfall. Anonymkode: f2f3e...7fe Sitat fra google: "Atacand er en angiotensin II-reseptorblokker" Ikke alle blodtrykksmedisiner er betablokkere. Av de jeg har prøvd er kun propranolol betablokker
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #51 Skrevet 18. mai 2024 Blåbærrips skrev (3 minutter siden): Sitat fra google: "Atacand er en angiotensin II-reseptorblokker" Ikke alle blodtrykksmedisiner er betablokkere. Av de jeg har prøvd er kun propranolol betablokker Ok Hva er i grunn forskjellen? Altså betablokker og reseptorblokker? Er det ene bedre enn det andre? Anonymkode: f2f3e...7fe
Forvirret23 Skrevet 18. mai 2024 #52 Skrevet 18. mai 2024 Anonym433 skrev (24 minutter siden): Skjønner det. Jeg lever ikke som vanlig jeg heller, kan bare gjøre en aktivitet pr dag, dvs enten jobbe, trene, treffe venner etc og noen dager er selv det for mye. Men om bivirkningene vil gjøre meg like dårlig bare på en annen måte så vet jeg ikke…. Det som hjelper meg best, er å ligge i ro m bena høyt. Da begrenses smerten mye. Men med varmen de siste dagene har det vært ille. Blir man ikke veldig sliten/sløv av Sarotex? Jeg lever ikke med bivirkninger i dag som hemmer meg, men for å komme hit måtte jeg gjennom dette for å få hjelp. Man vet ikke på forhånd hvilke av disse som vil hjelpe deg. Det har vært en mareritt, men i dag vel verdt. Jeg trener igjen, har jobb, er mer med mine barn. Vil anbefale deg å høre på legen. ❤️ 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #53 Skrevet 18. mai 2024 Atacand / candesartan her. Har hatt migrene siden jeg var 13, så begynner å bli 25 år. Har i alle år brukt anfallsmedisiner / triptaner. I fjor begynte anfallene å komme oftere, gjerne 2-4 anfall i mnd. Har fra før lavt blodtrykk, men testet likevel candesartan og det er helt fantastisk god effekt på de. Har hatt 3 anfall (milde og korte) på 1 år. Trener 3-4 ganger per uke og er i bedre form enn på lenge. Anonymkode: 51940...a99
Blåbærrips Skrevet 18. mai 2024 #54 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ok Hva er i grunn forskjellen? Altså betablokker og reseptorblokker? Er det ene bedre enn det andre? Anonymkode: f2f3e...7fe Forskjellen vet jeg ikke, men jeg går ut ifra at de senker blodtrykk på forskjellige måter. Om den ene er bedre enn den andre tror jeg er helt individuelt men for meg hadde betablokker flest bivirkninger så den kuttet jeg raskt ut. Atacand hadde jeg ingen bivirkninger av, heller ikke innvirkning på blodtrykket men så påvirket den heller ikke migrenen
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #55 Skrevet 18. mai 2024 Hadde 20 anfallsdager pr mnd, bruker nå atacand. Det har hjulpet meg masse Anonymkode: e56ec...09a
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #56 Skrevet 18. mai 2024 Anonym433 skrev (7 timer siden): Vil gjerne høre fra dere som har mer eller mindre kronisk migrene og har prøvd forebyggende behandling. Jeg har forstått at det er en rekke kategorier her. Min nevrolog har foreslått Satotex men jeg kvier meg pga bivirkninger og studier som viser økt demensforekomst. Fastlege har foreslått betablokker eller blodtrykksmedisiner. Jeg har ganske lavt blodtrykk i utgangspunktet, dette vet han, så da kan jeg kanskje anta at det er trygt? Er redd for bivirkninger. Har hørt at betablokker gjør det vanskelig å trene, kan dere bekrefte det? Og at det finnes et alternativ som heter kalsiumblokker som ikke har den bivirkningen. Men hjelper det? Takknemlig for om dere vil dele erfaring. Føler meg så alene om dette - kjenner ingen som sliter med dette på jevnlig basis. Det er veldig uansvarlig om legen din setter deg på betablokker når du har lavt blodtrykk. Jeg har veldig lavt blodtrykk og når jeg og legen min diskuterte medisiner sa hun at betablokker var utelukket da pasienter som har lavt blodtrykk ikke skal bli satt på beta blokker. Og angående Sarotex så går jeg på det for fibromyalgi, men i mitt tilfelle i hvert fall hjelper det ingenting på den kroniske migrenen. Anonymkode: 2cf59...969 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #57 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg bruker Atacand som forebyggende. Det er blodtrykksenkende, men virker på en annen måte enn betablokkere. De har hjulpet meg mye. Anonymkode: c98d6...c43 Har man lavt blodtrykk så skal man ikke ta medisiner som er ment for å senke blodtrykket. Anonymkode: 2cf59...969
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #58 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Satotex blir man tykk av har jeg lest. Anonymkode: e12f7...840 Ja man skal lese mye rart for ørene faller av Anonymkode: 2cf59...969
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #59 Skrevet 18. mai 2024 Gruet meg også voldsomt for å teste Sarotex, men har fått et nytt liv med den medisinen. Voldsom hodepine/kronisk migrene etter covid. Står nå på Atacand og Sarotex, og har anfallsmedisin i tillegg. Fra å ha kraftig migrene 20-25 dager i måneden kan jeg nå ha hele uker fullstendig fri fra hodesmerter. Helt fantastisk. Bivirkningene har heller ikke vært avskrekkende, men innser at jeg nok ikke klarer å gå ned de ti kiloene jeg burde og munntørrheten tidvis merkes godt. Men det blir for bagateller å regne for min del. Har i tillegg hatt veldig god nytte av et tverrfaglig program på mitt sykehus der målet er å styrke den enkeltes evne til å stå bedre i sin egen helsesituasjon. Har tidligere forsøkt betablokker uten nevneverdig bedring (samt bivirkninger som grusomme mareritt hver eneste natt) og Atacand alene. Anonymkode: 0d177...3e4
AnonymBruker Skrevet 19. mai 2024 #60 Skrevet 19. mai 2024 Jeg har brukt betablokker mot migrene i 15 år, det har fungert aldeles glimrende, med lite bivirkninger. Anonymkode: f1b4c...8f0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå