AnonymBruker Skrevet 18. mai #1 Del Skrevet 18. mai Hei! Jeg har en venninne som er ett par år eldre enn meg. Vi ble venner gjennom en fellesinteresse og har overtid utviklet et godt vennskap til hverandre. Hun er en veldig gøy venninne å henge med, men merker at oppførselen hennes er til tider veldig vanskelig å ha seg å gjøre med. Vanskelig å sette ord på, så skal forklare. Hun har en tendens til å ofte gjøre seg selv til et offer, og ofte lage en stor sak av en liten sak. I tillegg er hun helt obsessed med mennesker hun liker og forventer at alle skal like /jage etter henne. Noe godt voksne mennesker hverken har tid til eller lyst til. Eksempelvis ble jeg den ene gangen invitert på et event, jeg kunne ta med meg +1 og valgte å ta med henne. Under eventet opplevde jeg flere ganger at jeg stod igjen alene, da hun var mer interessert i å henge med de andre inviterte på eventet enn meg. Selv om jeg tenkte den tanken og fant meg selv alene, så tenkte jeg at vi samtidig var på et event - hvor det er naturlig å mingle med andre mennesker. Så det at hun drar å snakker med andre er jo nettopp det eventet er for. Noen måneder senere ble vi begge invitert på et nytt event. Her kjente jeg litt flere folk da mange fra bransjen min var invitert på samme event. Så jeg gikk litt rundt og minglet med de aller fleste. Vi hadde i forkant av eventet bestemt å spise middag sammen etter eventet. Jeg hadde til og med bestilt bord og ordnet med transport til restauranten. Men plutselig kom hun bort til meg og skjelte meg ut foran alle. Mente at jeg bevist holdt henne utenfor. Noe jeg absolutt ikke gjorde, og helt ærlig var reaksjonen hennes veldig sjokkerende. Tross for det "dramaet" hun stelte i stand på eventet, foran alle. Så valgte jeg allikevel å ringe henne dagen etter, for å høre og ordne opp i noe jeg ikke engang hadde skyld i. I ettertid har det vist seg at hun har en slik oppførsel mot alle. Hun har prøvd å date par karer og alltid endt opp med å "klikke" på de når de ikke gir henne fullstendig oppmerksomhet. I tillegg har hun en greie med at hun skal aldri ta kontakt etter en krangel eller diskusjon, det er alltid venner, familie og kjærester som må løpe etter henne og ordne opp. Jeg merker at dette tærer veldig på alle forhold. Det er usunt, vanskelig og ikke holdbart i lengden. I tillegg er hun en venn som ofte blander seg inn i andres private saker, selv ting som hun ikke har noe å gjøre noe med. Svarer du ikke henne, så fortsetter hun å pushe deg til du blir nødt til å gi et svar, noe du absolutt ikke er komfortabel med i det hele tatt. Når det er sagt, er hun i dag arbeidsledig (ikke pga sykdom, men pga viljen til å jobbe ikke er tilstedeværende) og bor hos sin mor med sine to barn. Ekssamboeren gjorde det slutt rett før bryllupet, flyttet ut og fant seg en ny kjæreste ca. 1 år etter bruddet dem i mellom. Hun har konstant prøvd å finne seg en ny mann, men fokus har egentlig bare vært å finne en rik mann som kan overdose henne med masse dyre ferier og gaver. Jeg ønsker ikke å ha så mye forhold til henne lengre, da jeg kjenner at det tærer veldig på. Men samtidig er vi i et miljø hvor sannsynligheten for å støte på hverandre er relativt stort og hun har en tendens til å ofte baksnakke folk til felles bekjente, noe jeg syns er veldig ubehagelig. Hvordan kan jeg på best mulig måte bli kvitt henne uten å havne i en situasjon der hun prøver å snakke meg ned til andre? Anonymkode: c4730...498 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Amadeus89 Skrevet 18. mai #2 Del Skrevet 18. mai Kjenner flere slike. Ikke lag noe drama eller «ta praten». Bare fade/ghost og oppfør deg hyggelig om sees. Ikke få de close på deg! Google «Medium Chill - Out of the fog», en måte å håndtere narsissister (som hun høres ut som), som kort sagt er at man bare gir lite, men heller ikke lager drama. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #3 Del Skrevet 18. mai Sånne venner har jeg kuttet ut av livet mitt, tro meg du kan ikke forandre noen har jeg funnet ut. Men hva du tillater deg og ha livet det bestemmer du helt selv. Det at dem gang på gang gjør ting, det at mange snur dem ryggen og dem mister venner. Sånne holder jeg meg langt unna. Anonymkode: bf2ad...b1d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #4 Del Skrevet 18. mai Når hun stadig skal snakke stygt om andre, bare si du ikke er intresert og og høre hva hun har og si, og be henne snakke med den det gjelder. Gjorde jeg på en som var i omgangskretsen men ikke min venn. Dem vil bare forsette om man lar dem få holde på, og aldri avtalt noe med dem, snakk med dem på sms eller lignende. Anonymkode: bf2ad...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #5 Del Skrevet 18. mai Skaff henne en ny venninne Det er faktisk litt seriøst ment. Min erfaring er at slike "venninner" kommer til å baksnakke deg uansett hva du gjør og ikke gjør. Min erfaring er også at de som er verdt å beholde som venner, de gjennomskuer slike som henne, og de vil støtte deg. Du er mest trolig heller ikke den første venninnen hun oppfører seg slik mot, for slike som henne har en tendens til å skyve de fleste fra seg nettopp fordi de er så giftige. Slike som henne takler ikke en ærlig tilbakemelding, selv om man pakker den pent inn. Hun kommer ikke til å endre seg, i hvert fall ikke før hun innrømmer at hun har problemer - og det gjør slike nesten aldri. Om du sakte trekker deg unna så kommer hun trolig til å skape drama om det også, og vri historier for å sette deg i et dårligere lys. Da er eneste løsningen å forsøke å få henne til å tro at det er hun som trekker seg unna deg, hun som vraker deg. Og da er jeg ved begynnelsen - det gjør hun gjerne om hun får venner som hun føler (akkurat nå) gir henne mer enn det du gir henne. Når hun har slitt ut de vennene også vil hun mest trolig forsøke å komme tilbake til deg, men da er det langt lettere for deg å ikke ta opp igjen kontakten uten at hun lager særlig drama rundt det. Anonymkode: d3334...790 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #6 Del Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Når hun stadig skal snakke stygt om andre, bare si du ikke er intresert og og høre hva hun har og si, og be henne snakke med den det gjelder. Gjorde jeg på en som var i omgangskretsen men ikke min venn. Dem vil bare forsette om man lar dem få holde på, og aldri avtalt noe med dem, snakk med dem på sms eller lignende. Anonymkode: bf2ad...b1d En ting til, en ting er hva som er måla hennes i livet det må du ikke bry deg noe om. At hun er opptatt av med jobb eller ikke jobb, om hun har 100 vis av menn eller hva det går ikke utover deg. Kan raskt bli veldig dømmende fra din side. Men hvordan hun lurer deg eller snakker dritt om andre rundt og lurer og manipulerer det kan du si i fra og snu deg bort fra. jeg har en vennine som stadig skal bry seg med hva en lignende bekjent gjør, men hvem hun satser på og få som mann er faktisk ikke noe jeg trenger og legge meg oppi. Som jeg sier, hvorfor bryr du deg om ting hun velger som ikke går utover deg? Tingene som går utover deg personlig eller andre du bryr deg om er en ting, men om hun ønsker seg en rik mann og går etter det, det blir for meg smålig og noe man faktisk ikke trenger og legge seg borti Anonymkode: bf2ad...b1d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grevling Skrevet 18. mai #7 Del Skrevet 18. mai 5 minutter siden, AnonymBruker said: Sånne venner har jeg kuttet ut av livet mitt, tro meg du kan ikke forandre noen har jeg funnet ut. Men hva du tillater deg og ha livet det bestemmer du helt selv. Det at dem gang på gang gjør ting, det at mange snur dem ryggen og dem mister venner. Sånne holder jeg meg langt unna. Anonymkode: bf2ad...b1d Kan ikke lære en gammel hund å gjø som de sier. Nei, voksne folk er stort sett sementert i sitt mønster. Endringen må de ønske å gjøre selv, ingen andre kan påtvinge det. Typisk så klarer de å holde en ny fasade en viss stund før de igjen faller tilbake til gamle laster og sitt fundament. Jeg vil også anbefale å kutte ut slike folk. Forandringen før og etter man kvitter seg med slik negativ energi er helt enorm. Livet er altfor kort til å bruke tid på dem. Men gjør det gradvis på en så fin måte som det går an for å unngå drama, slik at deres oppmerksomhet trekkes mot noe annet. Og det pleier det også å gjøre da de er avhengige av at noe skjer og å ha folk tilgjengelige som de kan belaste. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #8 Del Skrevet 18. mai Hadde absolutt ikke giddi å brukt mer tid på henne. Hadde fadet henne ut, men muligens regnet med at det blir bråk hvis hun finner ut at du trekker deg unna, men bare stå på ditt ved å gi korte svar/ikke gi oppmerksomhet. Anonymkode: 19fde...582 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #9 Del Skrevet 18. mai Grevling skrev (2 minutter siden): Kan ikke lære en gammel hund å gjø som de sier. Nei, voksne folk er stort sett sementert i sitt mønster. Endringen må de ønske å gjøre selv, ingen andre kan påtvinge det. Typisk så klarer de å holde en ny fasade en viss stund før de igjen faller tilbake til gamle laster og sitt fundament. Jeg vil også anbefale å kutte ut slike folk. Forandringen før og etter man kvitter seg med slik negativ energi er helt enorm. Livet er altfor kort til å bruke tid på dem. Men gjør det gradvis på en så fin måte som det går an for å unngå drama, slik at deres oppmerksomhet trekkes mot noe annet. Og det pleier det også å gjøre da de er avhengige av at noe skjer og å ha folk tilgjengelige som de kan belaste. Dem må faktisk ville det selv, og min erfaring om dem er voksene er at det lite trolig kommer. Jeg har kuttet ut flere sånne i voksen alder, og jeg har vel typ 2 gode venner og noen flere bekjente. Og livet har vært mye enklere og slippe mennesker som stadig suger ut energien fra en, og du gir og gir og får ingenting tilbake. Og man må faktisk slutte og bry seg om hvordan dem velger og leve livet sitt har jeg merket også. Så ts skrev noe om at hun ikke jobbet fordi hun ikke gadd, og litt mere. Det går ikke utover ts mere en at hun kverner rundt i hode på henne og hun erger seg. Men at hun behandler ts eller vennene hennes og baksnakker det går utover henne, og det ville jeg ikke tillat Anonymkode: bf2ad...b1d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #10 Del Skrevet 18. mai Synes synd på hennes barn Anonymkode: a82dd...943 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #11 Del Skrevet 18. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hei! Jeg har en venninne som er ett par år eldre enn meg. Vi ble venner gjennom en fellesinteresse og har overtid utviklet et godt vennskap til hverandre. Hun er en veldig gøy venninne å henge med, men merker at oppførselen hennes er til tider veldig vanskelig å ha seg å gjøre med. Vanskelig å sette ord på, så skal forklare. Hun har en tendens til å ofte gjøre seg selv til et offer, og ofte lage en stor sak av en liten sak. I tillegg er hun helt obsessed med mennesker hun liker og forventer at alle skal like /jage etter henne. Noe godt voksne mennesker hverken har tid til eller lyst til. Eksempelvis ble jeg den ene gangen invitert på et event, jeg kunne ta med meg +1 og valgte å ta med henne. Under eventet opplevde jeg flere ganger at jeg stod igjen alene, da hun var mer interessert i å henge med de andre inviterte på eventet enn meg. Selv om jeg tenkte den tanken og fant meg selv alene, så tenkte jeg at vi samtidig var på et event - hvor det er naturlig å mingle med andre mennesker. Så det at hun drar å snakker med andre er jo nettopp det eventet er for. Noen måneder senere ble vi begge invitert på et nytt event. Her kjente jeg litt flere folk da mange fra bransjen min var invitert på samme event. Så jeg gikk litt rundt og minglet med de aller fleste. Vi hadde i forkant av eventet bestemt å spise middag sammen etter eventet. Jeg hadde til og med bestilt bord og ordnet med transport til restauranten. Men plutselig kom hun bort til meg og skjelte meg ut foran alle. Mente at jeg bevist holdt henne utenfor. Noe jeg absolutt ikke gjorde, og helt ærlig var reaksjonen hennes veldig sjokkerende. Tross for det "dramaet" hun stelte i stand på eventet, foran alle. Så valgte jeg allikevel å ringe henne dagen etter, for å høre og ordne opp i noe jeg ikke engang hadde skyld i. I ettertid har det vist seg at hun har en slik oppførsel mot alle. Hun har prøvd å date par karer og alltid endt opp med å "klikke" på de når de ikke gir henne fullstendig oppmerksomhet. I tillegg har hun en greie med at hun skal aldri ta kontakt etter en krangel eller diskusjon, det er alltid venner, familie og kjærester som må løpe etter henne og ordne opp. Jeg merker at dette tærer veldig på alle forhold. Det er usunt, vanskelig og ikke holdbart i lengden. I tillegg er hun en venn som ofte blander seg inn i andres private saker, selv ting som hun ikke har noe å gjøre noe med. Svarer du ikke henne, så fortsetter hun å pushe deg til du blir nødt til å gi et svar, noe du absolutt ikke er komfortabel med i det hele tatt. Når det er sagt, er hun i dag arbeidsledig (ikke pga sykdom, men pga viljen til å jobbe ikke er tilstedeværende) og bor hos sin mor med sine to barn. Ekssamboeren gjorde det slutt rett før bryllupet, flyttet ut og fant seg en ny kjæreste ca. 1 år etter bruddet dem i mellom. Hun har konstant prøvd å finne seg en ny mann, men fokus har egentlig bare vært å finne en rik mann som kan overdose henne med masse dyre ferier og gaver. Jeg ønsker ikke å ha så mye forhold til henne lengre, da jeg kjenner at det tærer veldig på. Men samtidig er vi i et miljø hvor sannsynligheten for å støte på hverandre er relativt stort og hun har en tendens til å ofte baksnakke folk til felles bekjente, noe jeg syns er veldig ubehagelig. Hvordan kan jeg på best mulig måte bli kvitt henne uten å havne i en situasjon der hun prøver å snakke meg ned til andre? Anonymkode: c4730...498 Borderline . Fase ut rolig. Anonymkode: 55dae...8ab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #12 Del Skrevet 18. mai «Overdose henne med reiser og gaver» hihi, jeg måtte le. Du mente sikkert overøse Anonymkode: b4149...a12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mai #13 Del Skrevet 18. mai Hadde tenkt hun var psykisk syk og at hun ikke jobber pga dette. Det er forresten helt krise at du har satt henne i kontakt med dine kolleger(??) , og venner. Ikke gjør det. Plutselig klikker hun og får deg sparket eller ødelegger for deg og dine venner. Få henne på avstand, litt kvikt. Anonymkode: cb777...520 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå