Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Mannen min har feks fri hele romjulen uten at han bruker feriedager på det. Det er da en betalt ferie. 

Anonymkode: d202b...05f

Ah, ja da er det jo betalt ferie 🤔 kan han kanskje ha siktet til helligdager?? At de har betalt lønn på helligdager eller noe? Bedriften har stengt på helligdager. 

Er ikke så kjent med dette selv, da jeg kun jobber ekstra på sykehus, og der jobbes det jo på helligdagene. 

Ts

Anonymkode: 300bc...a7a

Skrevet

Tror det gjelder ferier utenom de 5 lovfesta ukene. Dvs at man f.eks. får betalt fri i romjula og de inneklemte dagene i påska. Kanskje høstferie. Har sjelden hørt at et firma betaler for sommerferie  i tillegg til feriepengene(selv om det jo strengt tatt er arbeidsgiver som betaler feriepengene også). 

• Liker 1
Skrevet

I Norge er det «ingen» som har betalt ferie. I stedet spares 10-12% av lønna vår, slik at vi får det utbetalt året etter, samtidig som vi ikke får lønn, for den måneden vi har ferie.

Dette er veldig merkbart for mennesker som starter i ny jobb. Jeg begynte i ny jobb i april i fjor, og siden forrige arbeidsgiver betalte feriepengene da jeg sluttet, fikk jeg ingenting utbetalt for måneden jeg har ferie.

Det finnes unntak. Der jeg jobber nå, har vi 5 dager betalt ferie, i tillegg til de vanlige 5 ukene. Her får vi lønn som vanlig disse fem dagene, og dette er helt uavhengig av feriepenge-ordningen.

I Norge er det lovpålagt med minimum 21 dager ferie, og lovpålagt at det skal settes av minimum 10,2% av lønna til feriepenger som utbetales neste år. Så hvis er firma i Norge har betalt ferie, må dette enten være dager i tillegg til de lovpålagte, eller at man får både lønn og feriepenger i feriemåneden.

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Når den som sa dette også er utenlandsk , så vil jeg tro han tenker på at feriepenger er mer enn ferietrekket med full opptjening.  Man får jo noe ekstra penger i juni etter ferietrekket og for den som ikke har  satt seg inn i ferieloven, så virker det som man får ekstra penger og lønn når man har ferie.

Anonymkode: 4db20...61b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ah, ja da er det jo betalt ferie 🤔 kan han kanskje ha siktet til helligdager?? At de har betalt lønn på helligdager eller noe? Bedriften har stengt på helligdager. 

Er ikke så kjent med dette selv, da jeg kun jobber ekstra på sykehus, og der jobbes det jo på helligdagene. 

Ts

Nei dette er utenom helligdagene :) så antall dager han får fri med lønn per år er da forskjellig. Noen år er det få pga helligdager og noen år er det flere. Det er ikke veldig uvanlig. Større konsulentselskaper har feks også en uke ekstra fri om sommeren som er betalt - dvs de får 6 uker ferie per år men betaler kun for 5 av dem. Det er ikke veldig uvanlig i konsulentbransjen. 

AnonymBruker
Skrevet

Å kalle det betalt ferie er jo til de grader misvisende. Høres jo ut som bedriften spanderer hele ferieturen.

Anonymkode: 3b787...e07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei dette er utenom helligdagene :) så antall dager han får fri med lønn per år er da forskjellig. Noen år er det få pga helligdager og noen år er det flere. Det er ikke veldig uvanlig. Større konsulentselskaper har feks også en uke ekstra fri om sommeren som er betalt - dvs de får 6 uker ferie per år men betaler kun for 5 av dem. Det er ikke veldig uvanlig i konsulentbransjen. 

Glemte helt å si at jeg selv har 3 dager ekstra ferie som også er betalt. Så jeg har 28 feriedager men betaler kun for 25. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Skjønner. Jeg bare lurte høyt på om han som intervjuet min mann på en eller annen måte kan ha siktet til at de får betalt på helligdager selv om de har fri, eller lignende. Tror nemlig ikke det var snakk om én enkeltuke i dette tilfellet. Ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Å kalle det betalt ferie er jo til de grader misvisende. Høres jo ut som bedriften spanderer hele ferieturen.

Anonymkode: 3b787...e07

Ja, det er det jeg lurer på. Virker i så fall veldig useriøst. Så håper de har ment noe annet. Ts

Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Enig, men er det kun feriepenger intervjuer har ment med "betalt ferie", må jeg innrømme at jeg blir litt skeptisk. 

Det er nesten som å reklamere med at man har rett på dopauser 😂

Ts

Klønete formulert men kanskje den som intervjuer har sett at han ikke har bodd så lenge i Norge og sier det litt for å si det som er åpenbart her.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Når den som sa dette også er utenlandsk , så vil jeg tro han tenker på at feriepenger er mer enn ferietrekket med full opptjening.  Man får jo noe ekstra penger i juni etter ferietrekket og for den som ikke har  satt seg inn i ferieloven, så virker det som man får ekstra penger og lønn når man har ferie.

Anonymkode: 4db20...61b

Ja, det er mulig. Virker bare litt useriøst å liksom reklamere med dette, og i alle fall å bruke begrepet "betalt ferie". Ts

AnonymBruker
Skrevet
fru Alving skrev (Akkurat nå):

Klønete formulert men kanskje den som intervjuer har sett at han ikke har bodd så lenge i Norge og sier det litt for å si det som er åpenbart her.

Men da burde han jo brukt alle andre begreper enn "betalt ferie", det blir så misvisende. Men det er helt sikkert mulig. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vanskelig å vite hva som egt menes, men uansett bør jo mannen din få et utkast til en avtale før han takker ja, og alle betingelser bør fremgå der.

Jeg har feks 6 uker ferie (er ikke over 60 år), mange av mine kunder jobber noen minutter ekstra hver dag for å jobbe inn feks fri (betalt) i julen og/eller alle inneklemte dager. Jeg har også betalt lunsj, som innebærer at jeg må være tilgjengelig i lunsjen. En «betalt» ferie uten mer avklaring hadde jeg derfor vært ytterst skeptisk til.

Anonymkode: 90f99...07a

Skrevet

Kanskje i intervjueren, som selv ikke er norsk, ikke har skjønt hvordan feriepenger fungerer? At han bare har sett at han får lønn i feriemåneden uten å vite at han faktisk har blitt trekt for dette foregående år. 🤷‍♂️

Skrevet

Blir det som da jeg jobbet 80% på kiwi? Hadde "fastlønn", derav ikke feriepenger, men betalt selv om jeg hadde ferie?

Annonse
Skrevet

På jobben min har vi "betalt" ferie. Vi får kun feriepenger i juli, og vanlig lønn når man har ferie, uavhengig av når vi tar ut ferien vår. 5uker ferie. Vi har fastlønn så får også vanlig betalt på røde dager selvom vi har fri.

Mulig det er dette arbeidsgiver mener😊

AnonymBruker
Skrevet
Anjatapinjata skrev (2 minutter siden):

På jobben min har vi "betalt" ferie. Vi får kun feriepenger i juli, og vanlig lønn når man har ferie, uavhengig av når vi tar ut ferien vår. 5uker ferie. Vi har fastlønn så får også vanlig betalt på røde dager selvom vi har fri.

Mulig det er dette arbeidsgiver mener😊

Dere får ikke trekk i lønn for ferie, altså? Dere får samme lønn 12 måneder i året, og så feriepenger på toppen av det? Ts

AnonymBruker
Skrevet

Vi har sittet nå og tenker om intervjuer kanskje mener konseptet med at helligdager er betalt (innbakt i lønna), da det er fast månedslønn. Og dette er en bransje hvor timelønn er hyppig brukt. Mulig de også får betalt for noen inneklemte dager, som noen nevner. Det gir kanskje mer mening, siden det ble fremstilt som et gode i forbindelse med diskusjon om lønn? 

Var visst flere ledere tilstede på intervjuet, og det er et stort og ordnet firma, så virker rart om de alle skulle ha misforstått feripengeordningen så til de grader. 

Som sagt, så spurte mannen min også om de mente feriepenger, men da ble det sagt at nei nei, dette er noe annet 🤔

Skrevet

På min jobb har vi et system hvor vi skal logge oss inn og ut, registrere ulikt fravær og overtid mm. Der er det mulig å huke av for både "ferie med lønn" og "ferie uten lønn". "Ferie uten lønn" blir da ferie hvor man ikke har opptjent nok feriepenger til å få "ferie med lønn".

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ja, det tenker jeg også. 

Ville bare høre om dette hadde en åpenlys forklaring vi ikke har forstått. Spesielt siden vi ikke får forhørt oss før på mandag uansett. Ts

Eventuelt tirsdag, siden mandag på sett og vis kan sies å være betalt ferie :)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...