Gå til innhold

Hva er "betalt ferie"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, mannen har vært på jobbintervju, og der ble det sagt at bedriften har "betalt ferie", og dette ble fremstilt som et gode. Mannen har ikke bodd så mange år i Norge så han er ikke helt kjent med systemet her. Jeg er student, så kan lite om slikt ennå. 

Er det ikke sånn at man normalt får trekt feriedager fra lønn, og så har man feriepengene for å kompensere for dette? Hva menes med "betalt ferie"? Får man da lønn som vanlig i tillegg til feriepenger? Er dette vanlig? 

Anonymkode: 300bc...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må han jo nesten spørre arbeidsgiver om.

Anonymkode: 0d39f...bb6

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da får han kanskje ikke trekk da? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok bare en klønete måte å fortelle at han opptjener feriepenger. 

Anonymkode: 4db20...61b

  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det må han jo nesten spørre arbeidsgiver om.

Anonymkode: 0d39f...bb6

Han spurte, men forsto ikke svaret. Derfor jeg spør her. Han forsto det som at han fikk "betalt ferie", altså ikke trekk i lønn. Men når vi googler, finner vi ikke noe særlig med info på dette. Siden det er et ganske standard firma, virker det lite trolig at de har avtaler som ikke er normale for bransjen. Ts

Anonymkode: 300bc...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er nok bare en klønete måte å fortelle at han opptjener feriepenger. 

Anonymkode: 4db20...61b

Virker veldig rart, da mannen min påpekte dette, men intervjueren mente at dette (betalt ferie) var noe annet. Ts

Anonymkode: 300bc...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Perfume skrev (1 time siden):

Da får han kanskje ikke trekk da? 

Var det jeg lurte på, og slik mannen forsto det, men når jeg googler finner jeg lite info på det, at det er rimelig normalt å tilby. Virker litt rart om dette firmaet tilbyr en spesialdeal som gjør at man egentlig tjener ca en månedslønn mer i året 🤔 

Anonymkode: 300bc...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mye misoppfatninger om feriepengesystemet at det hadde ikke overrasket meg om han som intervjuet bare slengte ut noe for å høres bra ut.

Jeg ville ha spurt direkte om denne betalte ferien kom i tillegg til feriepengene eller om det bare var en annen måte å si det på at man har feriepenger som alle andre.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gentleman59 skrev (1 time siden):

TS,

Jeg vil anta du finner svaret her:
https://www.arbeidstilsynet.no/arbeidsforhold/ferie/feriepenger/

Vi får feriepengene vi tjente opp i 2023 nå i 2024, de fleste får disse pengene i juni. I de andre 11 månedene får vi lønn.

Hvordan tenker du at denne besvart spørsmålet? Feriepenger er jo "ferie du betaler selv", ikke "betalt ferie". Ts

Anonymkode: 300bc...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Det er så mye misoppfatninger om feriepengesystemet at det hadde ikke overrasket meg om han som intervjuet bare slengte ut noe for å høres bra ut.

Jeg ville ha spurt direkte om denne betalte ferien kom i tillegg til feriepengene eller om det bare var en annen måte å si det på at man har feriepenger som alle andre.

Enig, men er det kun feriepenger intervjuer har ment med "betalt ferie", må jeg innrømme at jeg blir litt skeptisk. 

Det er nesten som å reklamere med at man har rett på dopauser 😂

Ts

Anonymkode: 300bc...a7a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig rar formulering.. Ubetalt ferie er ferie hvor du trekkes for lønn feriedagene. 

Han kan og bør avklare dette før han takker ja 

Anonymkode: e80ef...096

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bedrift har en ekstra (betalt) ferieuke, som jeg tenker man kan si er et gode. Kan det være det de har ment, at det er mer betalt ferie enn arbeidsmiljøloven sier det skal være? 

Anonymkode: 7f100...280

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Enig, men er det kun feriepenger intervjuer har ment med "betalt ferie", må jeg innrømme at jeg blir litt skeptisk. 

Det er nesten som å reklamere med at man har rett på dopauser 😂

Ts

Anonymkode: 300bc...a7a

Enig i det, men siden din mann er utenlandsk, så ville han nok bare si det på det han trodde var en enkel måte. Det er neppe noe firma, som utbetaler feriepenger uten trekk for ferie.

Anonymkode: 4db20...61b

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Enig i det, men siden din mann er utenlandsk, så ville han nok bare si det på det han trodde var en enkel måte. Det er neppe noe firma, som utbetaler feriepenger uten trekk for ferie.

Anonymkode: 4db20...61b

Jo, jeg har hørt om noen, men det er svært sjeldent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Enig i det, men siden din mann er utenlandsk, så ville han nok bare si det på det han trodde var en enkel måte. Det er neppe noe firma, som utbetaler feriepenger uten trekk for ferie.

Anonymkode: 4db20...61b

Men når intervjueren sa dette med betalt ferie, så svare mannen min type: hæ, mener du feriepenger, alle får jo feriepenger!?"

Og det var da, i følge min mann, at den som hadde intervjuet hadde svart at dette ikke var snakk om feriepenger, men "betalt ferie". 

Men intervjueren hadde heller ikke norsk som morsmål, så mulig det har skjedd noe goddag mann økseskaft greier 🤔

Anonymkode: 300bc...a7a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nymerïa skrev (7 minutter siden):

Jo, jeg har hørt om noen, men det er svært sjeldent.

Det er det jeg tenker, at om dette er svært sjelden, så tviler jeg på at firmaet opererer med dette. Ts

Anonymkode: 300bc...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min har feks fri hele romjulen uten at han bruker feriedager på det. Det er da en betalt ferie. 

Anonymkode: d202b...05f

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Veldig rar formulering.. Ubetalt ferie er ferie hvor du trekkes for lønn feriedagene. 

Han kan og bør avklare dette før han takker ja 

Anonymkode: e80ef...096

Ja, det tenker jeg også. 

Ville bare høre om dette hadde en åpenlys forklaring vi ikke har forstått. Spesielt siden vi ikke får forhørt oss før på mandag uansett. Ts

Anonymkode: 300bc...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Min bedrift har en ekstra (betalt) ferieuke, som jeg tenker man kan si er et gode. Kan det være det de har ment, at det er mer betalt ferie enn arbeidsmiljøloven sier det skal være? 

Anonymkode: 7f100...280

Hmm, kanskje. Men i følge aml har man vel null betalt ferie, har man ikke? Så da er det jo et faktisk gode med én betalt ferieuke, i alle fall om det ikke er vanlig. Det blir jo 10 000 kr mer i årslønn ca i praksis, på en medianlønn? Ts

Anonymkode: 300bc...a7a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...