Gå til innhold

Flatfyll - den nye folkekulturen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nok en folkefest ødelagt av fyll. Det føles som om en stadig økende andel nordmenn ikke kan feire eller kose seg uten alkoholinntak.

Dagen i går var fin på noen måter, men hvor enn vi gikk, fulgte fyllen oss.

Kl. 11 dro vi med kollektivtransport for å se barnetoget, og allerede da møtte vi to unge menn/gutter som spydde på vei til stasjonen, ei jente som spydde i vogna, en familie med to høylytte foreldre som knapt stod på beina og tre stille barn, og i sentrum var det kaos.

Et vennepar med baby måtte slåss for å komme seg av en trikk da de følte de nærmest hadde havnet på en russebuss, og en beruset mann endte med å falle over og knekke barnevogna deres. Et annet vennepar var på restaurant, og opplevde at en kvinne et par bord bortenfor spydde rett i middagen sin.

På vei hjem lå det fulle ungdommer strødd utover hele busstasjonen, voksne mennesker ropte og kranglet, og det var en generell aggressiv stemning helt til vi kom oss av bussen. Til og med 2-åringen vår reagerte.

I dag er nettaviser og some full av saker med lignende opplevelser og så ekstremt mye verre.

Men dagen i går er jo definitivt ikke unik. For det føles som om dette er den nye folkekulturen. 17. mai, nyttårsaften, russetiden, jul, femmila, påskefjellet, skitur, sole seg på stranda, konfirmasjon, dåp - alle anledninger MÅ inneholde alkohol, og gjerne i store kvanta.

Jeg synes utviklingen er skremmende. Jeg føler dette er en samfunnsutvikling vi må ta tak i og endre, men hvordan..?

Anonymkode: 8642f...83a

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Var dette i Oslo eller Bergen?

Snakket du til de berusede foreldrene som hadde tre stille barn?

Anonymkode: d7fee...d17

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen berusede å se her. Sunnhordland. 

Anonymkode: 9fca5...2a6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norge er fylt med skap alkoholikere. 

Anonymkode: 273e9...7ec

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror dette er et byfenomen, ikke opplevd på bygda. Men er enig i at det er en trist utvikling. Om folk tar seg en fest på ettermiddag/kveld er det noe annet, men når det blir dagsfyll og barn får ødelagt dagen pga. fyll så syns jeg det har gått for langt. 

Anonymkode: f7992...9de

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var i konfirmasjon forrige helg. Den var alkoholfri. Ble servert brus og Mozell i stettglass. Ingen klaget. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Flatfylla er ikke akkurat et nytt fenomen, den har i mange tiår hatt godt fotfeste i den norske kulturarven. 

Flatfyll på 17. mai derimot, ser ut for å bli et stadig økende problem. Og jo, det er et problem når folk vaser rundt snydens blant unger og ramler over barnevogner slik som beskrives i HI. Folk må gjerne være så fulle de vil for min del, men da på egnet sted og tid.

Anonymkode: 22af0...7cb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig, det er så tragisk, har aldri skjønt hvorfor det er så viktig å foreviggjør den første gangen en drakk og var tåpelig og drakk for mye.

Anonymkode: 5c73b...2e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på folk. Min 20 åring har vært på fest en del ganger og har aldri vært synlig beruset når han har kommet hjem. Men flere av hans kompiser har sovnet ute og noen havner i fyllearresten. Jeg tror de fleste er som min sønn. Men det er de andre vi legger merke til. 

Anonymkode: 5ef51...39d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er verre at så mange spyr og ikke beholder det de har hatt i seg.

Anonymkode: 06ab5...560

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplevde ikke dette i Drammen. Så greit at byen går somet godt eksempel fremfor resten av landet 😊

Anonymkode: b3981...84a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg reagerte mest på at Barnevernet ikke blir brukt mer aktivt her. Alt som stod i avisen var at politiet ringte foreldrene og ba dem hente dem. Altså de gjorde omtrent ingenting og det samme problemet med fyll fortsetter. Voksne folk er så synlig beruset midt på dagen før klokken 18, bør det tas alkohol test av og utvises fra sentrum og en saftig bot. Ren og skjær idiotskap, spesielt når 17.mai er barnas dag.

Anonymkode: 90e71...eca

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mest et Oslo problem, bysøppel

Anonymkode: b2951...90b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Mest et Oslo problem, bysøppel

Anonymkode: b2951...90b

Høres ut som det er verre i Bergen enn i Oslo.

Anonymkode: 3a2c6...a57

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nye? 

Anonymkode: 0bb6d...e18

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg reagerte mest på at Barnevernet ikke blir brukt mer aktivt her. Alt som stod i avisen var at politiet ringte foreldrene og ba dem hente dem. Altså de gjorde omtrent ingenting og det samme problemet med fyll fortsetter. Voksne folk er så synlig beruset midt på dagen før klokken 18, bør det tas alkohol test av og utvises fra sentrum og en saftig bot. Ren og skjær idiotskap, spesielt når 17.mai er barnas dag.

Anonymkode: 90e71...eca

Har vært med på at politiet i en annen del av landet ringte og var sur for at jeg ikke kunne hente barnet mitt på 21. Jauda kjøre i 8-9 timer. Nei det skjer seg ikke, ringte en av vennene hans og de fikset han hjem i leiligheten hans.

Så politet ringer og foreldre som har barn over 18, er min erfaring.

Anonymkode: fa846...db9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Skulle vært forbudt å selge alkohol den 17. mai.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20k i bot for synlig fyll, så tenker jeg det ordner seg.

Anonymkode: ff27e...274

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det er blitt verre etter pandemien. 

Det var umulig å ta kollektivtransport uten å tråkke på spy. Det var spy overalt. 

Dagen etter var det walk of shame i bunad til langt ut på dagen.

Anonymkode: 11ac0...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...