AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #1 Skrevet 18. mai 2024 Jeg må bare få luftet dette en plass. Min mor brøyt kontakt med meg da jeg ble myndig. Egentlig uten årsak.. Uansett. Gjennom hele min barndom har hun behandlet meg så dårlig, verre enn det verste. Jeg ble utsatt for fysisk og psykisk vold, samt trusler, gå på eggeskall, sint mor, venner som ikke ville til meg pga hennes humør, nedsettende prat om meg hele tiden. Jeg fikk for store klær hele tiden fordi hun hadde bestemt seg for at jeg var tykk. Jeg måtte ha pannelugg fordi jeg hadde hesteansikt. Jeg fikk alltid straffen fordi hun mente det måtte være meg som hadde gjort noe galt. I blant var det nok med et blikk eller et smil fra meg så mente hun at jeg sikkert hadde gjort noe. Hun pinte meg for å få meg til å fortelle hva det var. Det var ingenting og jeg nektet, sto på mitt og var ærlig, men fikk straff eller slag fordi hun hadde bestemt at jeg ikke var ærlig. Som voksen har jeg likevel klart meg bra, hun mener at vi kan få kontakt igjen om jeg tar på meg all skyld fot brudd av kontakt. Med tiden har jeg fått høre ting hun snakker om. Det siste er hvordan andre i hennes familie behandlet henne noe dårlig og om en psykisk syk person hun vokste opp med. Hun ser det slik at hennes problemer og fysiske/psykiske smerter stammer fra disse tingene. Hun har da gjort verre mot meg enn hva hun selv ble utsatt for og likevel klarer hun ikke se eget ansvar når det kommer til meg. Jeg merker at jeg blir sint, selv mange år etter at jeg har lagt det bak meg. Noen slo henne, hun fikk vondt, det er synd på henne. Hun slo meg, det er synd på henne, det var min skyld at hun slo? Damen er i bestemor-alder og har ikke kommet lengre. Hva er galt med henne.. kommer hun noen gang til å innse sine feil? Anonymkode: 2f1b2...80a 9 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #2 Skrevet 18. mai 2024 Hva i all verden mener hun at du skal ta på deg skylden for? Å utsette ungene sine for fysisk og psykisk vold er ikke greit uansett hva ungene har gjort (eller her ikke gjort) av gale ting. Om hun ble utsatt for stygge ting i sin oppvekst, så er det jo ikke din skyld. Mora di trenger profesjonell hjelp for å komme ut av offerrollen, men det høres ikke ut som at hun vil innse det. Anonymkode: d9a26...fb5 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #3 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva i all verden mener hun at du skal ta på deg skylden for? Å utsette ungene sine for fysisk og psykisk vold er ikke greit uansett hva ungene har gjort (eller her ikke gjort) av gale ting. Om hun ble utsatt for stygge ting i sin oppvekst, så er det jo ikke din skyld. Mora di trenger profesjonell hjelp for å komme ut av offerrollen, men det høres ikke ut som at hun vil innse det. Anonymkode: d9a26...fb5 Hun lot sine kamerater få lov til å ta for seg med meg fra barneskolealder. Men det er synd på henne som ble voldtatt en gang? Jeg fikk en sint mor om jeg ikke gjennomførte. Da jeg ble holdt fast og klådd på så fikk jeg høre av min mor at jeg var så dramatisk da jeg prøvde å komme meg unna. Men nå er det synd på henne som en gang ble voldtatt.. jeg kjenner jeg blir både sint og kvalm. Anonymkode: 2f1b2...80a 9
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #4 Skrevet 18. mai 2024 Det er faktisk ganske vanlig at foreldre, ikke er i stand til å se egne feil. Anonymkode: 00a54...ab8 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #5 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Damen er i bestemor-alder og har ikke kommet lengre. Hva er galt med henne.. kommer hun noen gang til å innse sine feil? Anonymkode: 2f1b2...80a Nei er det korte svaret. Hilsen ei som forstår Anonymkode: 601ab...313 5 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #6 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Men nå er det synd på henne som en gang ble voldtatt.. jeg kjenner jeg blir både sint og kvalm. Anonymkode: 2f1b2...80a Hun er voksen nå, har vært det i lange tider. Enten oppsøker man hjelp ellers så sitter man seg fast i elendigheten. Dersom man velger elendigheten OG attpåtil viderefører det til neste generasjon (deg) er det IKKE synd på henne. Dessuten er det ikke din oppgave å syntes synd på henne. Din oppgave er å ta vare på deg selv (og dine). Anonymkode: 601ab...313 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #7 Skrevet 18. mai 2024 For deg er hun din mamma og en person man skal forvente noe annet av . For meg er hin en person som åpenbart har problemer med seg selv og lar det gå utover dere barna. Hennes problemer blir jo deres byrde, men dere er ikke hennes årsak til problemene. Det er 100%henne. Har hørt mødre klage over at baby har ødelagt underlivet deres under fødsel så de mener barnet skylder seg noe resten av livet. Har hatt noen heftige diskusjoner for at dette ikke er noe man kan belaste eget avkom for. Da det var hun som valgte å bli gravid i utgangspunktet. Så noen er jo helt skrudd i huet. Men det er jo ikke barna sin skyld. Mitt råd iht å ha e skakkkjørt forelder selv. Er å se de for den de faktisk er, å ikke forvente normal oppførsel av noen som ikke er normal. Jeg vet jo at det lille normale er et savn. Men man kan ikke forvente i voksen alder å få det man ikke fikk som liten. Når det gikk opp et lys for meg iht dette. Ble kontakten lettere og lettere å sette grenser. Feks hvis fylla er et krav av en slik forelder på julaften, ja da feirer vi ikke julaften sammen, om alkoholen ikke får stå i fred. Brytes dette kan jeg fint kaste noen ut. Bare som et eksempel på hvordan du kan ta tilbake deg selv Hvis din omsorg for egne foreldre bare blir et verktøy til å fortsette å oppføre seg dårlig. Er beste måten å gi de den omsorgen å sette grenser å la de møte seg selv litt i døra. Anonymkode: 105a7...76f 2 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #8 Skrevet 18. mai 2024 Nei. Hun sier dere kan få kontakt igjen om du påtar deg skyld? Da ville jeg ikke tatt opp kontakten. at hun har blitt behandlet dårlig er selvfølgelig trist, men det rettferdiggjør ikke å behandle sitt eget barn likt. Anonymkode: bd177...71a 2
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #9 Skrevet 18. mai 2024 Ikke ta henne tilbake, selv om hun er din mor skal du ikke la deg underkue og legge deg flat for noen som virker som en narsissist. En mor som sier dere kan ha kontakt om du påtar deg all skyld, ikke gjør det du vil ikke ha det bra i sånt forhold og vil ha det uansett bedre uten uansett hvor mye du vil savne det og ha en mor i livet ditt. Anonymkode: eaa0c...9fc 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #10 Skrevet 18. mai 2024 Min mor er samme type, men hva jeg har opplevd er ikke i nærheten av hva du skriver om. For et grusomt svik fra henne! Min mor brøt kontakt med meg på et tidspunkt jeg var ekstremt sårbar, selv om hennes oppførsel er småtteri i forhold til moren din har jeg lovet meg selv å ikke opptatt noe som helst kontakt med mindre hun tar initiativ, og har skaffet seg både vilje OG evne til å påta seg sin del av ansvaret for relasjonen vår. Så lenge din mor ikke anerkjenner sin egen oppførsel så kommer hun jo antagelig til å fortsette å behandle deg slik hun alltid har gjort. Har du psyke til å tåle det? Hva vil du få ut av å gjenopprette relasjonen til henne? Vil hun bruke deg som søppelbøtte siden det er så synd på henne hele tiden? Slike som henne har en tendens til å bli sittende igjen gamle og ensomme, folk gjennomskuer dem til slutt og gidder ikke mer. Kan det være derfor hun vil ha deg tilbake i livet sitt? Er hun alene og begynner å bli redd for å bli gammel uten noen til å ta vare på seg? Tenk på deg selv ts, du skylder henne ingen ting! Anonymkode: 1b87a...946 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #11 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hun er voksen nå, har vært det i lange tider. Enten oppsøker man hjelp ellers så sitter man seg fast i elendigheten. Dersom man velger elendigheten OG attpåtil viderefører det til neste generasjon (deg) er det IKKE synd på henne. Dessuten er det ikke din oppgave å syntes synd på henne. Din oppgave er å ta vare på deg selv (og dine). Anonymkode: 601ab...313 Jeg har søsken hun fremdeles godtar, evig splitt og hersk + gullungen Vs familiens sorte får. Jeg ble alltid valgt bort og blir det fortsatt. Mitt søsken føler så med henne, mener at hun har endret seg og blitt bedre. Mitt svar er alltid "så lenge hun fremdeles ikke der egne feil rundt barndommen min eller at hun fremdeles mener at jeg må si unnskyld for at vi skal ha kontakt, så er hun ikke endret." Jeg vet faktisk ikke helt hva slags ansvar jeg skulle ha tatt på meg ved å si unnskyld. Det har aldri kommet i klartekst annet enn at jeg må ta all skyld og si unnskyld. Hun har også fortalt enkelte ting før, vonde ting som skal ha skjedd henne eller valg hun har tatt, men ikke stått for dette over lengre tid. Så jeg er veldig usikker på om hun snakker sant om voldtekt nå og. Anonymkode: 2f1b2...80a 3
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #12 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ikke ta henne tilbake, selv om hun er din mor skal du ikke la deg underkue og legge deg flat for noen som virker som en narsissist. En mor som sier dere kan ha kontakt om du påtar deg all skyld, ikke gjør det du vil ikke ha det bra i sånt forhold og vil ha det uansett bedre uten uansett hvor mye du vil savne det og ha en mor i livet ditt. Anonymkode: eaa0c...9fc Nei, jeg kommer aldri til å ta henne tilbake. Jeg bare håper at hun innser egne feil. Det er 10+ år siden jeg snakket med henne sist. Anonymkode: 2f1b2...80a 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #13 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): For deg er hun din mamma og en person man skal forvente noe annet av . For meg er hin en person som åpenbart har problemer med seg selv og lar det gå utover dere barna. Hennes problemer blir jo deres byrde, men dere er ikke hennes årsak til problemene. Det er 100%henne. Har hørt mødre klage over at baby har ødelagt underlivet deres under fødsel så de mener barnet skylder seg noe resten av livet. Har hatt noen heftige diskusjoner for at dette ikke er noe man kan belaste eget avkom for. Da det var hun som valgte å bli gravid i utgangspunktet. Så noen er jo helt skrudd i huet. Men det er jo ikke barna sin skyld. Mitt råd iht å ha e skakkkjørt forelder selv. Er å se de for den de faktisk er, å ikke forvente normal oppførsel av noen som ikke er normal. Jeg vet jo at det lille normale er et savn. Men man kan ikke forvente i voksen alder å få det man ikke fikk som liten. Når det gikk opp et lys for meg iht dette. Ble kontakten lettere og lettere å sette grenser. Feks hvis fylla er et krav av en slik forelder på julaften, ja da feirer vi ikke julaften sammen, om alkoholen ikke får stå i fred. Brytes dette kan jeg fint kaste noen ut. Bare som et eksempel på hvordan du kan ta tilbake deg selv Hvis din omsorg for egne foreldre bare blir et verktøy til å fortsette å oppføre seg dårlig. Er beste måten å gi de den omsorgen å sette grenser å la de møte seg selv litt i døra. Anonymkode: 105a7...76f Vi har ikke snakket sammen på 10+ år. Jeg får bare høre ting via søsken som har ukentlig kontakt med henne. Anonymkode: 2f1b2...80a 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #14 Skrevet 18. mai 2024 Min mor var like din. Jeg vet ikke hvorfor sånn akkurat, men det er helt klart alvorlige psykiske problemer som ligger til grunn. Jeg liker ikke egentlig å slenge rundt narsissistiske diagnoser på nett, men vil si dette er ett typisk narsissistisk trekk. Offer rollen kombinert med meg meg meg. Min mor var alltid den det var synd på. Når hun var stygg med meg var det fortsatt alltid mest synd på henne og jeg måtte jo forstå. Jeg ble også beskyldt for å være dramatisk, eller vanskelig dersom jeg hadde det vondt eller var lei meg. Min mor ble aldri bedre, heller verre med årene. Jeg skulle gjerne ha brutt med henne, men jeg fikk meg ikke til det. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at du trolig har det mye bedre uten henne i livet ditt, så det er ingen grunn til å legge seg langflat for å få henne tilbake? Hva godt skal det være for deg? Anonymkode: 64a5e...b83 3 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #15 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Min mor er samme type, men hva jeg har opplevd er ikke i nærheten av hva du skriver om. For et grusomt svik fra henne! Min mor brøt kontakt med meg på et tidspunkt jeg var ekstremt sårbar, selv om hennes oppførsel er småtteri i forhold til moren din har jeg lovet meg selv å ikke opptatt noe som helst kontakt med mindre hun tar initiativ, og har skaffet seg både vilje OG evne til å påta seg sin del av ansvaret for relasjonen vår. Så lenge din mor ikke anerkjenner sin egen oppførsel så kommer hun jo antagelig til å fortsette å behandle deg slik hun alltid har gjort. Har du psyke til å tåle det? Hva vil du få ut av å gjenopprette relasjonen til henne? Vil hun bruke deg som søppelbøtte siden det er så synd på henne hele tiden? Slike som henne har en tendens til å bli sittende igjen gamle og ensomme, folk gjennomskuer dem til slutt og gidder ikke mer. Kan det være derfor hun vil ha deg tilbake i livet sitt? Er hun alene og begynner å bli redd for å bli gammel uten noen til å ta vare på seg? Tenk på deg selv ts, du skylder henne ingen ting! Anonymkode: 1b87a...946 Jeg er ikke ute etter å gjenopprette. Jeg håper hun en dag kan innse hva hun selv har drevet med. Men tråden her var for å lufte meg om hvordan hun nå jobber for seg selv og sine ting. At hun mener hun sliter pga det vonde hun har opplevd og stakkars henne. Men hun kan behandle andre så dårlig som hun ønsker, men det er ikke hennes skyld. Om du forstår. Jeg ble bare sint av å høre det stakkarslige greiene hennes. Og jeg lurer jo på hvordan det er mulig å fungere sånn Anonymkode: 2f1b2...80a 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #16 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min mor var like din. Jeg vet ikke hvorfor sånn akkurat, men det er helt klart alvorlige psykiske problemer som ligger til grunn. Jeg liker ikke egentlig å slenge rundt narsissistiske diagnoser på nett, men vil si dette er ett typisk narsissistisk trekk. Offer rollen kombinert med meg meg meg. Min mor var alltid den det var synd på. Når hun var stygg med meg var det fortsatt alltid mest synd på henne og jeg måtte jo forstå. Jeg ble også beskyldt for å være dramatisk, eller vanskelig dersom jeg hadde det vondt eller var lei meg. Min mor ble aldri bedre, heller verre med årene. Jeg skulle gjerne ha brutt med henne, men jeg fikk meg ikke til det. Jeg vil faktisk gå så langt som å si at du trolig har det mye bedre uten henne i livet ditt, så det er ingen grunn til å legge seg langflat for å få henne tilbake? Hva godt skal det være for deg? Anonymkode: 64a5e...b83 Jeg vil ikke ha henne som noe i mitt liv. Jeg vet ikke helt hvorfor alle tror det. Jeg bare lufter den urettferdige tankegangen hennes. Kommer hun noen gang til å innse sine egne feil, er spørsmålet. Ikke om jeg skal gjøre noe for å få henne inn i mitt liv Anonymkode: 2f1b2...80a 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #18 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg vil ikke ha henne som noe i mitt liv. Jeg vet ikke helt hvorfor alle tror det. Jeg bare lufter den urettferdige tankegangen hennes. Kommer hun noen gang til å innse sine egne feil, er spørsmålet. Ikke om jeg skal gjøre noe for å få henne inn i mitt liv Anonymkode: 2f1b2...80a Det er fordi det virker som du vurderer forsoning i hoved innlegget. Det er ingen som vet om hun kommer til å innse det eller ikke, men jeg vil si det er svært lite trolig. Hvorfor skulle hun det? Hun kommer jo helt klart bedre ut av det i sin egen forskrudde tankegang dersom det er alle andre enn hennes feil. Anonymkode: 64a5e...b83 1
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #19 Skrevet 18. mai 2024 Amadeus89 skrev (1 minutt siden): Kutt kjerringa ut av livet ditt. Det er gjort for 10+ år siden, men jeg har søsken som forteller om henne i blant Anonymkode: 2f1b2...80a
AnonymBruker Skrevet 18. mai 2024 #20 Skrevet 18. mai 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er fordi det virker som du vurderer forsoning i hoved innlegget. Det er ingen som vet om hun kommer til å innse det eller ikke, men jeg vil si det er svært lite trolig. Hvorfor skulle hun det? Hun kommer jo helt klart bedre ut av det i sin egen forskrudde tankegang dersom det er alle andre enn hennes feil. Anonymkode: 64a5e...b83 Det gjør jeg ikke. Jeg er sint for at hun går så hardt inn for offerrollen. Anonymkode: 2f1b2...80a 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå