Gå til innhold

Prøvd meg på 17.mai uten alkohol...lite populært.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er gammel og før i tida festa ungdommen og da særlig russen 16. mai og altså natt til 17. mai. Alkohol til frokost 17. var uhørt og heller ikke vanlig utover dagen, man skal jo tross alt som regel på jobb dagen etter og sammenkomster var ofte med barn til stede. 17. mai var litt høytid og litt moro for barn, ikke en partydag.
Jeg vet ikke når dette egentlig begynte å snu til dagfyll og/eller full fest 17., men det kom vel med velstandsutviklingen og bredte gradvis om seg fra byene. Kan vel ikke si at dette har gått i en positiv utvikling akkurat? 

Anonymkode: b0944...6b5

Jeg er i femtiåra og har samme erfaring som deg. Alt dette med champagnefrokost og drikking utover dagen er ganske nytt, var ikke sånn før. Kanskje de siste tjue år det har økt på.

Anonymkode: 88725...5ad

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk i 30 årene pleier og være etablerte, ha finnes unntak. Men at du var med en gjeng som drakk såpass mye og det var fokuset på 17 mai. Ikke lett og få nye venner, men ingen av dine venner som har barn? Familie du kan være med? Jeg har hatt venner jeg har kuttet mye ut netopp pga det, dems fokus er og drikke mest mulig til enhver anledning. Jeg har single venner eller par uten barn som vi alltid inviterer med oss om dem ikke ønsker og feste, noen kommer alltid. Laget god frokost og lager gode alkoholfrie drikk. Har ikke noe i mot om folk drikker men det er mengden og hva som er fokuset, er det og drikke mest mulig. Eller er det og ta seg et glass eller to og spise god frokost og ha det gøy sammen. Mulig du har kommet dit at du tenger og luke ut litt hvem du henger mye med.

Anonymkode: 89b41...ad7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Folk i 30 årene pleier og være etablerte, ha finnes unntak. Men at du var med en gjeng som drakk såpass mye og det var fokuset på 17 mai. Ikke lett og få nye venner, men ingen av dine venner som har barn? Familie du kan være med? Jeg har hatt venner jeg har kuttet mye ut netopp pga det, dems fokus er og drikke mest mulig til enhver anledning. Jeg har single venner eller par uten barn som vi alltid inviterer med oss om dem ikke ønsker og feste, noen kommer alltid. Laget god frokost og lager gode alkoholfrie drikk. Har ikke noe i mot om folk drikker men det er mengden og hva som er fokuset, er det og drikke mest mulig. Eller er det og ta seg et glass eller to og spise god frokost og ha det gøy sammen. Mulig du har kommet dit at du tenger og luke ut litt hvem du henger mye med.

Jeg vil rette på noe før noen tar meg 😅 tingen er at jeg skriver jeg innviterer single eller par uten barn, er at vi har barn selv. Både dem med barn og uten barn er velkommen her. Men single eller par uten barn, vil mulig velge noe annet en barnefamilier. Men siden man mulig ikke ønsker og ende opp på morgen fest på 17 mai har vi alltid passet på at dem kan velge og ha et annet alternativ. Her er døren åpen fra morgen til kveld og henge med oss, eller bare en del av dagen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ekstremt mange alkoloikere i Norge.

Anonymkode: e9dac...592

Hva er en alkoholiker? En som drikker på 17. mai? 

Anonymkode: 1b0e7...88e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det noen som drakk litt, så var det andre som ikke drakk. tror du må få deg nye venner. 

Anonymkode: 43369...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I over 30 år har jeg vært vant med champagnefrokost i familien/nærmeste vennegjeng, både med og uten barn og med ungdommer. Greien er at vi kun drikker et glass champagne til frokost, og stopper der. Noen har selvsagt gått videre fra frokost, og kanskje også fester, men de fleste nøyer seg med champagnen til frokosten. De som ikke vil ha, drikker alkoholfri champagne. Null stress i vår gjeng! Så går vi ut i mange timer, ser på tog, spiser noe mat. Utover ettermiddagen, tar gjerne noen seg er glass øl eller vin, men ingen fylla, og ingen press! 

Anonymkode: 1b0e7...88e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var både på middag og fest hos venner, og jeg drakk cola u/sukker. Ingen reaksjoner eller spørsmål.

Så det handler mer eller mindre om din omgangskrets.

Anonymkode: a2308...898

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri drukket på 17 mai, hverken før jeg fikk barn eller nå. Vi var en gjeng samlet mellom 2 år og 64 og ingen drakk en dråpe alkohol. Syns synd i de barna som vokser opp idag som kommer til å tro at å drikke seg full på 17 mai er normalen

Anonymkode: 2175f...f0f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Møtte glad og opplagt til lunsj, bestemte meg for å ikke drikke alkohol før jeg kom. Men oppdaget raskt at det var det alt handlet om, evige maset om å drikke bobbler - andre ting. Ga seg aldri, til slutt gikk jeg hjem.

Slik kan det være å leve i 30åra faktisk.

Nordmenn er et trist folkeslag, alt handler om alkoholen når de skal møtes. Uansett.

Anonymkode: 5a1e8...4a8

Så norsk det går ann å bli,rørte ikke ei dråpe.Du henger med feil folk.

Anonymkode: 2fef5...461

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drakk bare vann i hele går så varmt som det var 😅 Ble tilbudt et glass til middag, men sa nei takk uten at det ble noe gnål og mas.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Champagnefrokost bør avskaffes. Jeg er ikke for skam. Men å rave rundt drita på 17 mai, klarer jeg ikke se på noe annet enn skam.

Tidligere var den store fest dagen 16 mai. Så fylkesjuke vgs elever er innafor. Bare de ikke møter i barnetoget. 

17 mai skal være hyggelig og trygt for alle. Og det blir det ikke om fylla skal ta over 17 mai.  

Champagnefrokost kan heller flyttes til 16 mai eller 18 mai.  Og de med barn bør virkelig avstå.

Champagnefrokost høres sikkert flott ut. Men bør foregå på andre dager enn 17 mai. Er du påvirket så hold deg hjemme 

Kjenner jeg blit sint  når jeg ser fulle folk drasse rundt med småunger eller rundt småunger åå 17mai. Og det er en av få ting man virkelig bør skamme seg over.

Anonymkode: 0d6ec...e0e

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Champagnefrokost bør avskaffes. Jeg er ikke for skam. Men å rave rundt drita på 17 mai, klarer jeg ikke se på noe annet enn skam.

Tidligere var den store fest dagen 16 mai. Så fylkesjuke vgs elever er innafor. Bare de ikke møter i barnetoget. 

17 mai skal være hyggelig og trygt for alle. Og det blir det ikke om fylla skal ta over 17 mai.  

Champagnefrokost kan heller flyttes til 16 mai eller 18 mai.  Og de med barn bør virkelig avstå.

Champagnefrokost høres sikkert flott ut. Men bør foregå på andre dager enn 17 mai. Er du påvirket så hold deg hjemme 

Kjenner jeg blit sint  når jeg ser fulle folk drasse rundt med småunger eller rundt småunger åå 17mai. Og det er en av få ting man virkelig bør skamme seg over.

Anonymkode: 0d6ec...e0e

Hvilke slike opplevelser hadde du i går?

Jeg bor i Bergen. Så ingenting jeg syntes var ubehagelig eller feil. Naboen er russ, var en gjeng som var samlet der til boblefrokost i hagen, kjempekoselig. Snakket med naboen som var veldig fornøyd av at 16.mai fylla var erstattet av denne tradisjonen, og så jenta rydde bordet ute på tampen av gårsdagen. 

Anonymkode: 7b4e4...392

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri drukket alkohol  17. mai, og skal av prinsipp aldri gjøre det 🇧🇻

Anonymkode: 021db...00a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er vel bare kidza som driver på med slikt. Rave rundt drita på en dag som unger bør være i forsetet er så Harry som det går an å bli.

Anonymkode: 8fd43...2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg er gammel og før i tida festa ungdommen og da særlig russen 16. mai og altså natt til 17. mai. Alkohol til frokost 17. var uhørt og heller ikke vanlig utover dagen, man skal jo tross alt som regel på jobb dagen etter og sammenkomster var ofte med barn til stede. 17. mai var litt høytid og litt moro for barn, ikke en partydag.
Jeg vet ikke når dette egentlig begynte å snu til dagfyll og/eller full fest 17., men det kom vel med velstandsutviklingen og bredte gradvis om seg fra byene. Kan vel ikke si at dette har gått i en positiv utvikling akkurat? 

Anonymkode: b0944...6b5

Jeg bor i en knøttliten bygd, her er det slik fortsatt som det var "før i tiden". Altså ingen som drikker selve 17. mai. Russen og ungdommen fester natt til 17. mai, mens selve 17. mai er det barnas dag, barnetog, is, pølser, taler, leker og sang. Hadde man ravet rundt synlig beruset 17. mai ville nok flere reagert, og man hadde definitivt blitt stemplet som en fyllik. 

Jeg har bodd flere år i by, der det har vært en del fyll midt på lyse dagen 17. mai. Synes det er en trist utvikling.

Anonymkode: 876af...8f0

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Møtte glad og opplagt til lunsj, bestemte meg for å ikke drikke alkohol før jeg kom. Men oppdaget raskt at det var det alt handlet om, evige maset om å drikke bobbler - andre ting. Ga seg aldri, til slutt gikk jeg hjem.

Slik kan det være å leve i 30åra faktisk.

Nordmenn er et trist folkeslag, alt handler om alkoholen når de skal møtes. Uansett.

Anonymkode: 5a1e8...4a8

Jøss. Ikke gjenkjennbart. Ikke en, eneste drakk alkohol i laget vi var. Vet at noen tok seg noen øl på kvelden. Kan ha noe med at de fleste i kretsen her har barn..?

Kan faktisk ikke huske at jeg har drukket alkohol på 17 mai siste 10 årene. Aldri fått noe kommentar på det. Skjønner ikke helt denne koblingen mellom 17 mai og alkohol på morgenen/dagen. Merkelig fenomen.

Kanskje kretsen/nettverket ditt er over gjennomsnittet glad i alkohol? 
«Drikkepress» har jeg ikke opplevd siden ungdomstiden.

Anonymkode: 4f9f3...94c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Snart 40 år, og aldri har jeg opplevd mas om alkohol på 17.mai, og kun to ganger har jeg drukket den dagen. Så det handler vel litt om hva slags omgangskrets man har om man føler seg presset

Anonymkode: 225de...c70

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre skriver; dette handler om din omgangskrets. Nordmenn generelt er ikke opptatt av at alt skal handle om alkoholen når man møtes. Det er en myte, spunnet ut av at mange nordmenn er ganske «lukket» når de er edru men åpner seg når de drikker. Det er bare i ungdomstiden og tidlig 20-årene at jeg opplevde noe form for drikkepress, utover det har jeg bare vært sammen mer folk som respekterer at noen ikke drikker. 

Men i noen miljøer er alkohol viktig når man møtes, og din omgangskrets er åpenbart en av dem. Og det gjelder så absolutt ikke bare nordmenn, sånne miljøer kan du finne i de fleste land der det drikkes alkohol i festlige lag. Så det er lite reflektert å konkludere med at nordmenn er et trist folkeslag, basert på denne opplevelsen med din omgangskrets.

Anonymkode: 3c01d...507

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette handler nok mer om hvilken omgangskrets du har. 

Personlig har jeg aldri drukket alkohol på nasjonaldagen, jeg er 40 år. Har feiret med venner i ungdom/ tidlig voksen alder, og med familie etter at jeg fikk barn i slutten av 20 årene. Kjenner ingen som drikker på nasjonaldagen. 

Anonymkode: dd5ff...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff ja mange nordmenn er sånn, men jeg gidder ikke være venner med sånne drankiser, livet deres er så sørgelig å se på.

Anonymkode: 4e9bf...dca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...