Gå til innhold

Er disse festdraktene en motegreie?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

En ting er alle de ulike festdraktene. Men at skjortene skal ha mest mulig farger og mønster. Er det en spesiell bunad denne inspirasjonen er hentet fra? I år så jeg veldig mange med orginale bunader som også hadde byttet ut den hvite skjorta med alt fra rosa, sort til blomstrete nyanser. Jeg syns det er pent, men ser jo hvordan det sikkert kan være en moteting. Hva syns dere? Pen mote? Eller too much? Har moten kommet for å bli tro dere?

Anonymkode: 3cfd6...715

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg synes ikke noe om at enkelte bruker disse fargerike glorete skjortene til bunader. Da skal det være hvit orginal skjorte som hører til bunaden.

Til festdrakter kan de bruke hva de vil, for det er ikke bunader - selv om enkelte kaller festdrakt fra Sparkjøp for bunad. 

Anonymkode: d27d7...c0a

• Liker 9
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror det er en trend som kommer til å dø ut. Den er for ekstrem, og det er ingen som får den til. Alle ser ut som en klovn, og om få år kommer de til å rive seg i håret og lure på hva de tenkte på. 

Nyere bunadtrender som jeg ikke tror kommer til å dø ut er silkeskjerf, bunadstøvler, nøytrale joggesko, storsjal og hårbånd/hårbøyler. 

Anonymkode: 3aa51...908

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

En ting er alle de ulike festdraktene. Men at skjortene skal ha mest mulig farger og mønster. Er det en spesiell bunad denne inspirasjonen er hentet fra? I år så jeg veldig mange med orginale bunader som også hadde byttet ut den hvite skjorta med alt fra rosa, sort til blomstrete nyanser. Jeg syns det er pent, men ser jo hvordan det sikkert kan være en moteting. Hva syns dere? Pen mote? Eller too much? Har moten kommet for å bli tro dere?

Det å bruke farget skjorte er kopiert over fra bunader i kategori 1 og 2, som beltestakken og noen bunader på Vestlandet. Men det folk ikke har fått med seg er at fargede skjorter var hverdagsskjorter. Til fest brukte man hvit skjorte.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Helt grusomt, man ødelegger et flott klesplagg med noe skikkelige stygge bluser. Håper den moten forsvinner fort. En skam for de som har sydd bunaden. 

Anonymkode: 1c9f8...967

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er ganske laidback på at alle må få gjøre som de vil så lenge det ikke går ut over andre. 

Men, det er noe med å ha respekt for tradisjoner. Jeg blir litt irritert når folk feks ikke respekterer flagget, klusser med bunader, lar julestjerna henge til februar osv.

Hvis man ikke vil følge årelange tradisjoner som er rike på historie, så kan man vel bare gå i noe helt annet i stedet? Glorete bluse med skjørt eller bukse til? Spesielt når alle vet at mange er i mot å tulle med bunader. Det blir litt sånn «uuu, se på meg, jeg er så spesiell. Og jeg bryr meg ikke, jeg vil uttrykke min individualitet» 😅

Anonymkode: 674b6...403

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Elsker disse skjortene😍 🙌Det gjør enhver bunad finere. Kjekt å se at folk tør å ta steget og gi litt f i det konforme og tradisjonelle

Anonymkode: a5512...4e9

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er ganske laidback på at alle må få gjøre som de vil så lenge det ikke går ut over andre. 

Men, det er noe med å ha respekt for tradisjoner. Jeg blir litt irritert når folk feks ikke respekterer flagget, klusser med bunader, lar julestjerna henge til februar osv 

Men da kan jo ikke folk gjøre veldig mye før du blir irritert🤔

idget span

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vårtegnet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Men, det er noe med å ha respekt for tradisjoner. Jeg blir litt irritert når folk feks ikke respekterer flagget, klusser med bunader, lar julestjerna henge til februar osv.

Hvis man ikke vil følge årelange tradisjoner som er rike på historie, så kan man vel bare gå i noe helt annet i stedet? Glorete bluse med skjørt eller bukse til? Spesielt når alle vet at mange er i mot å tulle med bunader. Det blir litt sånn «uuu, se på meg, jeg er så spesiell. Og jeg bryr meg ikke, jeg vil uttrykke min individualitet» 😅

Så du er ganske laidback på at alle må få gjøre som de vil så lenge det ikke går utover andre! I neste åndedrag så er du ikke så laidback! 😂 Makan til dobbeltmoralisme 😂 Syns folk skal få lov å gå i det de ønsker å gå i og glemme bunadspolitiet! Har sett så mange i flotte bunader og festdrakter idag, med ulike farger på skjorter og alle har vært fantastiske! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Elsker disse skjortene😍 🙌Det gjør enhver bunad finere. Kjekt å se at folk tør å ta steget og gi litt f i det konforme og tradisjonelle

Anonymkode: a5512...4e9

Jeg synes egentlig de er like konforme som alle andre, der de breker i flokk bak noen influencere. Å følge en trend er per def konformt - det er ikke noe sprekt eller indidualistisk over det i det hele tatt. 

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

ja, enig, hele looken roper "jeg er så spesiell, men jeg tør ikke skille meg ut likevel". Hvis man vil sprite opp bunaden på en måte som krever litt guts, så er det jo bare å kjøpe på med helt tradisjonelle hodeplagg. Det er det nesten ingen som tør, men det er en trend jeg ville elsket å se!

Ekte individualister:

<b>TRØNDERBUNAD MED KONESKAUT:</b> Luen er i ullstoff med broderier i tre varianter som røper om man kommer fra Selbu, Kosberg eller Singsås. Foto Norsk Flid Husfliden<b>NORDMØRSBUNAD MED LINHATT OG PIKHUV:</b> Kvinnebunaden fra Nordmøre ble presentert i 1935 og har sitt utspring i folkedrakter fra indre Nordmøre på 1800-tallet. Den fås med liv i rød, vinrød eller blågrønn ulldamask, alternativt rosa eller blågrønn kalemank. Livet er pyntet med bånd eller kniplinger i sølv eller gull. Gifte kvinner brukte tradisjonelt linhatt med kvitsaum og kniplingsblonde, festet med et silketørkle, som kvinnen på bildet. De ugifte brukte pikhuv (pikelue), en spiss, svart hette med broderte bånd. Foto: Norsk Flid Husfliden

<b>BALSFJORDBUNAD MED LUE:</b> På hodet kan man enten ha sort, brodert pikelue som her, eller hvitt, brodert koneskaut. Sølvet har utgangspunkt i helleristninger på Tennes. (Foto: Norsk Flid Husfliden)

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

ja, enig, hele looken roper "jeg er så spesiell, men jeg tør ikke skille meg ut likevel". Hvis man vil sprite opp bunaden på en måte som krever litt guts, så er det jo bare å kjøpe på med helt tradisjonelle hodeplagg. Det er det nesten ingen som tør, men det er en trend jeg ville elsket å se!

Ekte individualister:

<b>TRØNDERBUNAD MED KONESKAUT:</b> Luen er i ullstoff med broderier i tre varianter som røper om man kommer fra Selbu, Kosberg eller Singsås. Foto Norsk Flid Husfliden<b>NORDMØRSBUNAD MED LINHATT OG PIKHUV:</b> Kvinnebunaden fra Nordmøre ble presentert i 1935 og har sitt utspring i folkedrakter fra indre Nordmøre på 1800-tallet. Den fås med liv i rød, vinrød eller blågrønn ulldamask, alternativt rosa eller blågrønn kalemank. Livet er pyntet med bånd eller kniplinger i sølv eller gull. Gifte kvinner brukte tradisjonelt linhatt med kvitsaum og kniplingsblonde, festet med et silketørkle, som kvinnen på bildet. De ugifte brukte pikhuv (pikelue), en spiss, svart hette med broderte bånd. Foto: Norsk Flid Husfliden

<b>BALSFJORDBUNAD MED LUE:</b> På hodet kan man enten ha sort, brodert pikelue som her, eller hvitt, brodert koneskaut. Sølvet har utgangspunkt i helleristninger på Tennes. (Foto: Norsk Flid Husfliden)

Enig med deg!

Har sett mange rare kombinasjoner av brodert bunad og blomstrete skjorte.

Ikke alle passer sammen engang 😵‍💫

Usikker om trenden er kommet for å bli, det som taler for er at det er veldig styrete og dyrt med hvit skjorte. De skal være kritthvite og er styr med stryking og vasking. Ungdommen har ikke tid og ork til det. 
Tror skjorte til den lokale bunaden her koster 15K… sy deg skjorte sier du men er ikke bare bare det heller.😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bacteria skrev (15 minutter siden):

Enig med deg!

Har sett mange rare kombinasjoner av brodert bunad og blomstrete skjorte.

Ikke alle passer sammen engang 😵‍💫

Usikker om trenden er kommet for å bli, det som taler for er at det er veldig styrete og dyrt med hvit skjorte. De skal være kritthvite og er styr med stryking og vasking. Ungdommen har ikke tid og ork til det. 
Tror skjorte til den lokale bunaden her koster 15K… sy deg skjorte sier du men er ikke bare bare det heller.😅

ja, jeg var akkurat innom Emblas nettbutikk, litt fordi jeg synes de fargerike skjortene er fine i seg selv, og jeg kunne tenkt meg en til hverdagsbruk, med jeans til og litt fordi mannen greidde å ødelegge skjorta si med solkrem i går, og jeg ble sjokkert da det gikk opp for meg at min linskjorte koster 11 000 kroner ny!!!! mens moteskjortene koster kanskje 4000.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

jeg prøver virkelig veldig hardt å ha et åpent sinn i forhold til nye bunadtrender, men jeg blir veldig oppgitt over historieløsheten og trendnisseaspektet, som gjør at elementer fra beltestakken smitter over på de andre bunadene.

Det viser en kunnskapsløshet om at fargede skjorter faktisk var hverdagsskjorter, og det viser en bevisstløshet i forhold til bunadskulturen vår sett under ett. Først var de silkeskjerfene som ble kopiert fra beltestakken, og nå er det de fargede skjortene. Jeg spår at det neste er selve beltet. Neste 17. mai kommer vil til å se lundebydrakter og romerriksbunader og trønderbunader og grafferdrakter og nordlandsbunader med det brede beltet til beltestakken. Om to år kommer folk til å kopiere skoningen til beltestakken over på bergensbunader og rogalandsbunader og hardangerbunader, og innen 2030 vil alle bunadene og alle festdraktene og alle fantasidraktene se helt like ut.

En helt annen sak er det  av alle de fargede og blomstrete skjorter til bunader som tradisjonelt har hvite skjorter, som jeg så i går, så var det ikke en eneste som faktisk får det til å fungere.

Stort sett velger de en skjortefarge som gjør skjorte og bunad slår hverandre i hjel. Når det gjelder skjorter med blomstermønster, så er jeg helt med på at mønstermiks som tilsynelatende krasjer kan gi slående effekter, men igjen - jeg har ikke sett ett eneste eksempel på noen som har fått det til. Så jeg konkluderer med at det er en grunn til at skjortene tradisjonelt var hvite., og  at folk som kjøper farget skjorte til en bunad det ikke hører til, er folk som fullstendig mangler farge- og stilsans. 

Etter bare en 17. mai med overveldende trendpreg på bunadene, så er jeg lei av dem. Lei av rosa bunadskjorter. Lei av influencere og trendnisser. Men også lei av bunader som forsåvidt er korrekte, men som har valgt skarpe trendfarger istedet for tradisjonelle, mer dempede farger. Typisk eksempel: Beltestakk i lillatoner, og rogalandsbunad med skarpt blå vest.

Lei, lei, lei.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Anonym11223344 skrev (11 timer siden):

idget span

Hva betyr idget span?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes mye av det er fint og skjønner ikke dem som irriterer seg over dette.

Anonymkode: 4a713...49c

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg synes mye av det er fint og skjønner ikke dem som irriterer seg over dette.

Anonymkode: 4a713...49c

Jeg føler jeg har forklart det ganske grundig. Hva er det du ikke skjønner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Var inne på instagram for å se om jeg kunne finne et bilde av en bestemt bunad jeg var interessert i, og nå flommer feeden min over av dollete, oversminka tutter med falske øyevipper og champagneglass i den ene hånden mens de bruker den andre til å løfte beltestakken nesten opp til musa for å vise frem stay-upsene. Sorry jenter, men dere er bare helt griseharry basic bitches, og jeg kjenner bunadgleden visner hen av disse triste bildene 🤮

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg føler jeg har forklart det ganske grundig. Hva er det du ikke skjønner?

Ikke meg du siterer, men... skjønner ikke at du gidder å la deg irritere... Selv etter å ha lest dine begrunnelser, skjønner jeg ikke hvorfor du irriterer deg... Det finnes så uendelig mye kunnskapsløshet der ute, det er neppe særlig hensiktsmessig å irritere seg over dette her. Irritasjonen din går jo bare utover deg selv. 

Anonymkode: 3aa13...9c8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Folk kan gjerne bruke festdrakter i alle mulige farger og fasonger. Det er helt greit selvsagt. Men selve bunaden synes jeg skal være en tradisjonsrik og konservativ bunad. Det er så fritt fram å lage festdrakter på hundrevis av måter og den kan pimpes eller alle kunstens regler. Bunaden bør brukes som den var ment,  og slik den har vært vært alltid. Med riktig tilbehør fra der drakten kommer fra. Vi trenger å ivareta kulturarven og tradisjonene.

Anonymkode: 28e06...71e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...