AnonymBruker Skrevet 17. mai #1 Del Skrevet 17. mai Uansett hva som feiler meg, blir jeg bagatellisert av foreldrene og søster, og ofte gjort litt narr av. Jeg har følt meg annerledes enn de hele oppveksten, og har faktisk lurt på om jeg er adoptert, men det er jeg ikke. Jeg har fått kommentarer på at jeg kan ikke høre på den type musikk som jeg gjør, men heller høre på det som min søster liker. Når jeg hadde kjærlighetssorg etter å ha blitt dumpet av typen etter 4 år, skulle jeg ikke klage fordi min søster var deppa fordi hun ikke hadde type overhodet, fortalte både min mor og søster meg. Når jeg var gravid ble jeg sykemeldt i 5 måned pga mye tull med kroppen, bla svangerskapsforgiftning og var innlagt mye før fødsel, og da fikk jeg høre at når min søster var gravid klarte hun ikke å gå på ski de siste to månedene før fødsel,og det var synd siden hun hadde så stor glede av skigåing🙄 Når jeg kjøpte min første leilighet hadde jeg spart opp noe på bsu og hun hadde ikke bsu, men hørte mye hvor synd det var for henne som fikk høyere lån enn meg fordi jeg hadde mer egenkapital, akkurat som om det var penger jeg hadde fått. Jeg har snakket med min mor om denne favoriseringen, men hun nekter og blir nesten sint og vil gjerne snakke mer om det. Jeg sier at det er ubevisst men hun blir sint. Min tante er enig med meg og sier at slik har vært siden vi var tenåringer, og sier at det er ubevisst skjeivbehandling og at min søster kjører 1 klasse mens jeg kjører turistklasse, og at min søster roper høyere og klager mer, men at det er henne de "ser". Dette dysfunksjonelle søsken/familie forholdet ødelegger mitt forhold til de. Anonymkode: a6b3d...82a 3 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #2 Del Skrevet 17. mai Har noen det likedan med sin familie? Ts Anonymkode: a6b3d...82a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #3 Del Skrevet 17. mai Litt vanskelig å si om det er skjevbehandling, når vi ikke vet mer om dynamikken i familien. Disse episodene du nevner, sier egentlig lite om det. Men det er klart at du må jobbe igjennom de vonde følelsene du har rundt det uansett. Anonymkode: f1ce3...680 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #4 Del Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Litt vanskelig å si om det er skjevbehandling, når vi ikke vet mer om dynamikken i familien. Disse episodene du nevner, sier egentlig lite om det. Men det er klart at du må jobbe igjennom de vonde følelsene du har rundt det uansett. Anonymkode: f1ce3...680 Men de episodene som jeg skriver om i innlegget mitt, viser jo at de favoriserer min søster Ts Anonymkode: a6b3d...82a 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #5 Del Skrevet 17. mai Det høres veldig merkelig ut, spesielt det med garviditet, det er jo en hysterisk trist sammenligning. Jeg hadde blitt agresiv av en sånn kommentar. De forskjellsbehandler. Bra tanten din ser det, men det er jo veldig ensomt og sårt for deg å bli behandlet så dårlig som dette. Skader det dem så mye å gi deg omsorg i en vanskelig, til å med farlig tid? Er de sjalu? Høres jo nesten sånn ut. 🫂 Du fortjener mye bedre. Anonymkode: b3a9a...46a 13 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #6 Del Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (2 timer siden): Uansett hva som feiler meg, blir jeg bagatellisert av foreldrene og søster, og ofte gjort litt narr av. Jeg har følt meg annerledes enn de hele oppveksten, og har faktisk lurt på om jeg er adoptert, men det er jeg ikke. Jeg har fått kommentarer på at jeg kan ikke høre på den type musikk som jeg gjør, men heller høre på det som min søster liker. Når jeg hadde kjærlighetssorg etter å ha blitt dumpet av typen etter 4 år, skulle jeg ikke klage fordi min søster var deppa fordi hun ikke hadde type overhodet, fortalte både min mor og søster meg. Når jeg var gravid ble jeg sykemeldt i 5 måned pga mye tull med kroppen, bla svangerskapsforgiftning og var innlagt mye før fødsel, og da fikk jeg høre at når min søster var gravid klarte hun ikke å gå på ski de siste to månedene før fødsel,og det var synd siden hun hadde så stor glede av skigåing🙄 Når jeg kjøpte min første leilighet hadde jeg spart opp noe på bsu og hun hadde ikke bsu, men hørte mye hvor synd det var for henne som fikk høyere lån enn meg fordi jeg hadde mer egenkapital, akkurat som om det var penger jeg hadde fått. Jeg har snakket med min mor om denne favoriseringen, men hun nekter og blir nesten sint og vil gjerne snakke mer om det. Jeg sier at det er ubevisst men hun blir sint. Min tante er enig med meg og sier at slik har vært siden vi var tenåringer, og sier at det er ubevisst skjeivbehandling og at min søster kjører 1 klasse mens jeg kjører turistklasse, og at min søster roper høyere og klager mer, men at det er henne de "ser". Dette dysfunksjonelle søsken/familie forholdet ødelegger mitt forhold til de. Anonymkode: a6b3d...82a Ja det har jeg. Kuttet ut alle for 2 år siden. Du bør lese bøkene Emosjonelt umodne foreldre. Anonymkode: 53c3a...ee5 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #7 Del Skrevet 17. mai Ikke legg så mye i det. Ingne søsken blir behandlet likt, og det vil alltid være noe å sette fingeren på. Anonymkode: d663e...82c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #8 Del Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Det høres veldig merkelig ut, spesielt det med garviditet, det er jo en hysterisk trist sammenligning. Jeg hadde blitt agresiv av en sånn kommentar. De forskjellsbehandler. Bra tanten din ser det, men det er jo veldig ensomt og sårt for deg å bli behandlet så dårlig som dette. Skader det dem så mye å gi deg omsorg i en vanskelig, til å med farlig tid? Er de sjalu? Høres jo nesten sånn ut. 🫂 Du fortjener mye bedre. Anonymkode: b3a9a...46a Ja jeg blir aggressiv mot både søster og foreldre eller det er vel min mor som forskjellsbehandler, og da ødelegger jeg bare enda mer mellom oss. Fatter ikke at de ikke merker selv hvordan de holder på. Kommer jeg på besøk men brukket arm, tar det ikke lang tid før min søster får mer oppmerksomhet ved å vise frem at hun har fått flis i fingeren (satt på spissen) Ts Anonymkode: a6b3d...82a 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #9 Del Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ja det har jeg. Kuttet ut alle for 2 år siden. Du bør lese bøkene Emosjonelt umodne foreldre. Anonymkode: 53c3a...ee5 Så du har opplevd noe lignende? Ts Anonymkode: a6b3d...82a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #10 Del Skrevet 17. mai Så irriterende! Mulig dei ubevisst tenker at du klarar deg sjølv og behandlar søstera di som eit barn framleis😅 kanskje du kan spele med, litt ironisk; huff ja stakar lillesøster som det er så veldig veldig synd på, å ikkje få gå på ski er jo myyye verre enn svangerskapsforgiftning. Evt du kan begynne å snakke om korleis dei har det i Ukraina. Anonymkode: 21360...25a 3 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #11 Del Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Så irriterende! Mulig dei ubevisst tenker at du klarar deg sjølv og behandlar søstera di som eit barn framleis😅 kanskje du kan spele med, litt ironisk; huff ja stakar lillesøster som det er så veldig veldig synd på, å ikkje få gå på ski er jo myyye verre enn svangerskapsforgiftning. Evt du kan begynne å snakke om korleis dei har det i Ukraina. Anonymkode: 21360...25a Ja det er ubevisst og det sier tante også som har sett på dette i 25 år. Ts Anonymkode: a6b3d...82a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #12 Del Skrevet 17. mai Huff, dette hørtes virkelig ikke greit ut. Føler med deg. Det er eneste jeg kan si er at håper du tar vare på deg selv og din familie og prioriterer deg selv og din kjernefamilie fremfor mor og søster. Anonymkode: b4fdd...ea0 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 17. mai #13 Del Skrevet 17. mai (endret) AnonymBruker skrev (12 timer siden): Har noen det likedan med sin familie? Ts Anonymkode: a6b3d...82a Ja, har sett noen eksempler på slikt. I alle tilfellene var den favoriserte personen bortskjemt, og en drittsekk som ikke klarte å sette seg inn i andres situasjon... alle var faktisk det jeg ville karakterisert som narcissist eller sosiopat. Vet ikke om det var favoriseringen som førte til dette eller at deres "krevende" oppførsel fikk foreldrene til å tenke at de trengte mer oppmerksomhet enn det andre barnet. I to av tilfellene kuttet personene kontakten med foreldrene og søsken fullstendig. Endret 18. mai av katties 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #14 Del Skrevet 17. mai Ja, jeg har det slik selv. Her er forskjellen den at jeg faktisk ER adoptert, men har under hele oppveksten blitt fortalt at jeg og min søster er likeverdige barn for mine foreldre. Men, jeg har dessverre skjønt i voksen alder at det ikke var slik. Det er trist. Anonymkode: bab05...da7 1 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #15 Del Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg har det slik selv. Her er forskjellen den at jeg faktisk ER adoptert, men har under hele oppveksten blitt fortalt at jeg og min søster er likeverdige barn for mine foreldre. Men, jeg har dessverre skjønt i voksen alder at det ikke var slik. Det er trist. Anonymkode: bab05...da7 Min mor har et mantra og det er at hun ikke gjør forskjell på oss, men det er det største løgnen jeg har hørt Ts Anonymkode: a6b3d...82a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #16 Del Skrevet 17. mai Hva skal man med fiender med familie som det? 🤷🏻♀️ Nei, jeg kutter ut slike giftige folk fra livet mitt! Anonymkode: 62549...44a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayer Skrevet 17. mai #17 Del Skrevet 17. mai (endret) AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Ikke legg så mye i det. Ingne søsken blir behandlet likt, og det vil alltid være noe å sette fingeren på. Anonymkode: d663e...82c Ikke enig. "Ikke legg så mye i det". Hadde det vært deg det gjaldt ville du sett annerledes på det. Her har det foregått en skjevbehandling i mange år ogTS har ikke blitt sett som enkeltperson. Foreldrene har sviktet på dette området og må regne med å få reaksjoner. Endret 17. mai av Mayer 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #18 Del Skrevet 17. mai Ja skjønner hva du snakker om. Mitt eldste søsken er veldig favoritten, blir alltid skrytt av og blir tilgodesett veldig økonomisk. Jeg er helt uinteressant og blir fortalt at alt jeg gjør er galt. Sier jeg i fra om forskjellsbehandlingen så er det bare sånn, javell vi bryr oss ikke.. Anonymkode: 63368...739 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 17. mai #19 Del Skrevet 17. mai Jeg er lei meg for at du må oppleve dette 💔 Du beskriver adferden i en narcissistisk familie, der det alltid er et sort får og en gullunge. Det har ingenting med deg å gjøre, og det er heller ikke noe du kan gjøre med det. Du kan ikke endre deres væremåte, så den du må ta tak i er deg selv. Jeg tror at du må distansere deg, finne andre å snakke med om det du sliter med, og ikke utlevere deg selv til familien på noen måte. Hold kontakten til et minimum, og hold det praktisk. For all del: Ikke vis følelser. De må du bearbeide sammen med andre, med folk som ikke gledes av å skuffe deg - slik familien din gjør. Les https://www.psychologytoday.com/gb/blog/the-narcissist-in-your-life/202202/8-types-of-children-scapegoated-in-narcissistic-families 1 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mai #20 Del Skrevet 17. mai AnonymBruker skrev (1 time siden): Men de episodene som jeg skriver om i innlegget mitt, viser jo at de favoriserer min søster Ts Anonymkode: a6b3d...82a Jeg føler mer at de ikke er gode på å lytte og validere andres følelser, det er så mange som gjør akkurat som din familie gjør, bagatelliserer andres følelser og problemer. Jeg har opplevd det jeg også, i min familie. Jeg aner ikke hvorfor de gjør det, men har kommet frem til den konklusjonen at de er emosjonelt uintelligente, de skjønner ikke at de sårer. Man må nesten bare lukke ørene, for det nytter ikke å lære dem opp heller. Anonymkode: 8e872...93f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå