Gå til innhold

Bare jeg som ikke synes det er innenfor med andre flagg enn norske på Norges nasjonaldag?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I andre land, hvor folk ikke bar så forbanna usikre på sin kulturelle identitet, så tror jeg faktisk ikke det hadde vært noe problem.

Nasjonaldagen i landet jeg bor i feires på en litt annen måte enn den norske, men vi har noe som ligner på folketoget/borgertoget på 17. mai.

En av gruppene som deltar her er en organisasjon for skandinaviske innvandrere «Vikings of ett-eller-annet» og der viftes det med både norske, svenske og danske flagg, uten at det ser ut til å provosere noen…

Anonymkode: a3bff...400

Nå bommer du litt. "En av gruppene som deltar..." Vi har organisasjoner her også. Hver skole, barnehage og til og med klassetrinn har hver sine ulike faner, hvor det også på noen av dem står verdier og slagord. I borgertoget kan vi se utallige organisasjoner som bruker egen fane. Om det brukes flagg fremfor fane i landet du bor i, så er dette en del av deres tradisjon. 

Trallalala skrev (2 timer siden):

Kanskje ikkje Anne er egoistisk akkurat, men ho er rimelig trangsynt/lettkrenka om ho ikkje toler synet av andre sine nasjonalsymbol på bursdagen sin😘

Nå må ikke du la deg krenke så mye at du skylder på henne for å være lettkrenkelig og trangsynt. Hun er ikke trangsynt, men hun har sine verdier, og verdiene er pent lagt i grunnloven og delt med hele befolkninga. Hurra for Anne! Ikke hurra for Kari eller Olai personlig, og vil de så gjerne feire seg selv på Annes dag, så kan det gjøres andre steder enn akkurat i Annes feiring. Om Kari vaier sitt eget flagg i egen stue, er opp til henne. 

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er også den internasjonale dagen mot homofobi, transfobi og bifobi i dag da... Så prideflagg er på sin plass. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Den_internasjonale_dagen_mot_homofobi,_transfobi_og_bifobi

Anonymkode: ea5c6...e7c

Her har man jo faktisk en reell grunn til å veive Prideflagget, men heller ikke det bør gjøres i feiring av Norge. Det burde være en egen feiring/markering. Jeg skjønner at det er lett å slå to fluer i en smekk, men da bør man veive med både Pride og det norske flagget. Det ville jeg også ment det var noen i Norge som kom fra et annet land som også hadde nasjonaldag i dag. Veiv med flagget til hjemlandet - men veiv også med det norske. Man kan sammenslå feiringer, men det blir feil å veive med et flagg fra annet land i markering av Norges grunnlov.

Anonymkode: eb9f5...d1e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 hours ago, AnonymBruker said:

Hva med det amerikanske sørstatsflagget? Israels flagg? Russlands flagg? Det her? 1280px-Flag_of_Nasjonal_Samling.svg.png

Du hadde gitt faen? Vet du hvilket flagg det over er? Nei? Bann på at det hadde blitt enormt rabalder av en eller annen sort om man hadde gått med det. 

Anonymkode: fdb9e...cc9

Jeg kan ikke styre hva andre gjør. Sier seg helt selv. Har sett okkupasjonsmaktflagg før uten å lage noe rabalder, jeg får ikke gjort noe med det. Ytringsfrihet. 

Anonymkode: b3d18...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Nå bommer du litt. "En av gruppene som deltar..." Vi har organisasjoner her også. Hver skole, barnehage og til og med klassetrinn har hver sine ulike faner, hvor det også på noen av dem står verdier og slagord. I borgertoget kan vi se utallige organisasjoner som bruker egen fane. Om det brukes flagg fremfor fane i landet du bor i, så er dette en del av deres tradisjon. 

Nå må ikke du la deg krenke så mye at du skylder på henne for å være lettkrenkelig og trangsynt. Hun er ikke trangsynt, men hun har sine verdier, og verdiene er pent lagt i grunnloven og delt med hele befolkninga. Hurra for Anne! Ikke hurra for Kari eller Olai personlig, og vil de så gjerne feire seg selv på Annes dag, så kan det gjøres andre steder enn akkurat i Annes feiring. Om Kari vaier sitt eget flagg i egen stue, er opp til henne. 

Her har man jo faktisk en reell grunn til å veive Prideflagget, men heller ikke det bør gjøres i feiring av Norge. Det burde være en egen feiring/markering. Jeg skjønner at det er lett å slå to fluer i en smekk, men da bør man veive med både Pride og det norske flagget. Det ville jeg også ment det var noen i Norge som kom fra et annet land som også hadde nasjonaldag i dag. Veiv med flagget til hjemlandet - men veiv også med det norske. Man kan sammenslå feiringer, men det blir feil å veive med et flagg fra annet land i markering av Norges grunnlov.

Anonymkode: eb9f5...d1e

Haha, jo Anne er den som føler seg krenka om ho ikkje toler synet av andre flagg😆 Eg tvilar på at det står i grunnlova at man kun skal veive med det norske flagget😆 

Men ja enig med at man godt kan veive med det norske også om man ønsker feire med eit anna flagg i tillegg👌👍 dei fleste ønsker nok uansett bruke norske flagg🥳

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden denne diskusjonen stadig går så skjønner du vel at det ikke bare er du som ikke synes det er innafor?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trallalala skrev (5 timer siden):

Kanskje ikkje Anne er egoistisk akkurat, men ho er rimelig trangsynt/lettkrenka om ho ikkje toler synet av andre sine nasjonalsymbol på bursdagen sin😘

Nei, Anne har respekt for seg selv, noe mange nordmenn ikke har lenger. 

Anonymkode: db8d0...604

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

😆

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lurven

Synes det er feil å bruke andre flagg på Norges nasjonaldag ja. De kan bruke det på sin egen dag.

Jeg hadde feks spurt litt sånn sarkastisk: har dere også nasjonaldag i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lurven said:

Synes det er feil å bruke andre flagg på Norges nasjonaldag ja. De kan bruke det på sin egen dag.

Jeg hadde feks spurt litt sånn sarkastisk: har dere også nasjonaldag i dag?

Ordentlig god stemningsskaper du 🥰

Anonymkode: 4ea03...3a2

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, du er ikke alene om å tenke det. På nasjonaldagen for Norge bør det kun flagges med det norske flagg, det er jeg enig i. 

Anonymkode: df097...1a3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, AnonymBruker said:

Anne heiter egentlig Karen trur eg🤪

Anonymkode: 859d7...c67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurven
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Ordentlig god stemningsskaper du 🥰

Anonymkode: 4ea03...3a2

Var du sarkastisk nå

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Altså, i toget. Ble litt irritert i dag da ek forelder i skolen dukket opp med et stort ukrainsk flagg for å gå i toget med. Flagget var faktisk større enn det norske flagget vi skulle bære. Jeg sa ingenting fordi det ikke er politisk korrekt, men synes det blir helt feil. Det er Norges nasjonaldag, ikke Ukrainas. Jeg er selv fra et annet land, men det hadde ikke falt meg inn å ta med hjemlandets flagg i toget på Norges nasjonaldag. Hva synes dere?

Anonymkode: f8320...29d

Nei, det er deg og en sikkert en million andre, hvis ikke flere, som er helt enig med deg. Dette er et tema hvert eneste år. 

Anonymkode: 5fb85...445

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal skaffe meg sjørøverflagg og popcornsmykke til toget neste år😎 muligens regnbuestrømper og norske flagg i ørene✌️ ja til variasjon og utvikling av tradisjoner🥳

Anonymkode: 859d7...c67

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

I andre land, hvor folk ikke bar så forbanna usikre på sin kulturelle identitet, så tror jeg faktisk ikke det hadde vært noe problem.

Nasjonaldagen i landet jeg bor i feires på en litt annen måte enn den norske, men vi har noe som ligner på folketoget/borgertoget på 17. mai.

En av gruppene som deltar her er en organisasjon for skandinaviske innvandrere «Vikings of ett-eller-annet» og der viftes det med både norske, svenske og danske flagg, uten at det ser ut til å provosere noen…

Anonymkode: a3bff...400

Vi er ikke usikre på vår identitet, vi er stolte av den. Vi er i Norge, og det norske flagget skal brukes på den norske nasjonaldagen. Hvis man ikke bruker norskt flagg respekterer man ikke nasjonaldagen. Vi feirer blant annet at vi er en enhet, og da bruker man samme flagg.  

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17.mai er Norges nasjonaldag. Norge er ikke Ukraina. Norge er ikke Nederland. Norge er ikke Uganda. Norge er ikke Pakistan. Norge er ikke Kina. Norge er ikke Sverige. Osv. 
Det er merkelig å bruke utenlandske flagg på 17.mai. Det viser bare at de er fra et annet land, og at de ikke føler seg som en del av Norge. De utlendinger som er bosatt i Norge, og ønsker å vise det. Selv om de kanskje ikke mener det vondt så prøver de å skape oppmerksomhet rundt sitt eget land på Norges nasjonaldag. Det handler ikke om dem på 17.mai. Det kan de ta en annen dag, gjerne når deres eget land har nasjonaldag. Hvis du vil vise solidaritet bruker du det norske flagget. Hvis du går med både et norskt flagg og et annet lands flagg kommer budskapet mer frem, men det handler som sagt ikke om andre land på denne dagen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryr meg egentlig ikke. Det er kanskje litt rart og ikke helt kotyme - men jeg forstår jo at det ikke er negativt ment.

De er nye innbyggere og forstår kanskje ikke hvor ekstremt pripne og nasjonalistiske nordmenn er. Kanskje de tenker på det som en hyggelig gest? At de viser sin støtte og sin tillitt til Norge, selv om de kommer fra et annet land? 

Synes det er mye værre med nordmenn bosatt i andre land, som absolutt MÅ marsjere med trommer og trompeter og bunader og "Ja vi elsker"- parader uansett hva slags land de bor i. Litt flaut.

Anonymkode: 2cd14...3c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig bryr jeg meg fint lite om hvilket flagg folk bærer på 17. Mai selv om jeg ikke ser poenget med å markere nasjonalisme for andre land på nasjonaldagen til Norge i sentrum av feiringen..

At å holde et annet lands flagg opp er synonymt med "Gratulerer Norge hilsen..." er jeg ikke helt enig i.

Hadde jeg derimot feiret nasjonaldagen til annet land i dette landet ville jeg av respekt latt det norske flagget ligge hjemme.

Endret av Bigote
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er greit med:

- Det norske flagget
- Det samiske flagget
- Lokale flagg (by/kommune/osv)
- Utenlandske flagg i kombinasjon med det norske flagget

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Altså, i toget. Ble litt irritert i dag da ek forelder i skolen dukket opp med et stort ukrainsk flagg for å gå i toget med. Flagget var faktisk større enn det norske flagget vi skulle bære. Jeg sa ingenting fordi det ikke er politisk korrekt, men synes det blir helt feil. Det er Norges nasjonaldag, ikke Ukrainas. Jeg er selv fra et annet land, men det hadde ikke falt meg inn å ta med hjemlandets flagg i toget på Norges nasjonaldag. Hva synes dere?

Anonymkode: f8320...29d

Det er også en internasjonal dag mot hat, så det kunne svaiet menge flere flagg i går.

Har vi så lite å ta oss til? Ta med et større norskt flagg neste år, problem løst 👌

Anonymkode: 71220...27d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det kommer an på hvilke tanker som ligger bak. Om det er for å vise at man kommer fra en annen nasjon, ønsker å vise det med eget flagg, men er stolt over å være i Norge så er det jo bare hyggelig? 
Hvis det er for å vise avsky eller forakt så er det selvfølgelig ikke ok. 

Anonymkode: 7e02f...42a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...